2018-09-13, 20:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Jepp, vi får hoppas att hon har koll och att domen står fast allt annat vore ju ett tragiskt och grymt skämt.

Ser att i citatet du citerar från mig så har det smugit sig in ett "inte" för mycket, givetvis ska meningen vara att rövhålet Madsen inte fixar tidsbestämt och med tanke på hur Bettina har svamlat hitintills så måste det till en sjuhelvetes stringent slutplädering för att få till någon mildring av straffet för Madsen.

Det som hon presterat hitintills tyder inte på något sådant.
Betina ville ju ha sex månader i byretten, han skulle försättas direkt på fri fot.

Har alltid undrat hur en advokat reflekterar kring om så skulle ske med tanke på rättsliga rådets rekommendationer. Tar hon barnen och går i landsflykt?
"Jag gör bara mitt jobb..."
Citera
2018-09-13, 20:49
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Betina ville ju ha sex månader i byretten, han skulle försättas direkt på fri fot.

Har alltid undrat hur en advokat reflekterar kring om så skulle ske med tanke på rättsliga rådets rekommendationer. Tar hon barnen och går i landsflykt?
"Jag gör bara mitt jobb..."

Eller hur?

Jag skulle i vart fall om jag varit kvinna lägga så många mil som möjligt mellan mig och Peter Madsen.

I morgon får vi facit, är danskarna förnuftiga eller inte, jag tror att de kommer att bekräfta domen.
Citera
2018-09-14, 01:33
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Ja men den förklaringen (att straffet ska sänkas/bli tidsbestämt) lär väl komma i morgon under Betinas plädering. Det är möjligt att det är praxis i Danmark att försvarsadvokaten ska läsa upp stora delar av klientens "forklaring" från undre rätt? Ingen aning om det ÄR så men det är kanske en förklaring till att hon tog med så pass mycket från PMs tidigare utsagor. Men som sagt, har ingen aning och gissar hej vilt Alla lögner är ju som Du säger inte precis till PMs fördel, om man säger så.

Ang Højesteret:
Det er kun, når en sag er principiel (for eksempel fordi den har betydning for andre sager eller har en særlig samfundsmæssig interesse), at den kan ankes fra landsretten til Højesteret.
Højesteret tager ikke stilling til skyldsspørgsmålet - det bliver endeligt afgjort i landsretten. Derimod kan Højesteret tage stilling til, om reglerne er anvendt rigtigt eller ændre straffen.
http://www.hoejesteret.dk/om/virksomhed/Pages/default.aspx
https://www.anklagemyndigheden.dk/da/hojesteret
Lite förenklat så verkar det som att försvaret vill slå två flugor i en smäll.
Först ska klienten framstå som en rätt hygglig snubbe som bara drabbats av en massa otur och olyckliga omständigheter. Som t.ex när praktikanter och annat löst folk utnyttjat den intet ont anande arbetsmyran och laddat ner hemska mordpervogrejer i hans dator.

Att han beskrivit mordplanerna i ett sms eller pratat om att göra snuffmovie i ubåten med samma tema - det ska ju alla förstå att det är på LÅTSAS och likheterna med det som hände Kim har INGENTING med detta att göra. INGET samband alls, klienten spexar bara lite ibland när någon väninna ber honom om det, för han är ju så snäll och hjälpsam. OLYCKAN på ubåten var en av alla oturliga saker som drabbade honom.

Otursförföljd, laglydig medborgare som påstås ha dödat endast en person, det kan inte bli annat än ett tidsbestämt, inte allt för långt straff, enligt advokaten. Som sen tillägger att den hyvens klienten dessutom är oskyldig till mordet men överklagar inte i skulddelen då han känner sitt ansvar som ubåtskapten, storsint som han är. Och uttrycker sen att utifrån de fakta hon redovisat från klienten - den otursdrabbade oskyldige - det minsta de kan begära är att straffet tidsbestäms.

Efter försvarets slutplädering är rättens eventuella tvivel som bortblåsta och livstidsstraffet fastställs.
Citera
2018-09-14, 02:06
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ingen betvivlar... han är en riktigt drama king, nåt så drypande teatraliskt får man väl leta efter. Han är ju helt störd när han melodramatiskt beskriver avställda lok och annat trams.
Utöver detta hans kroniska flörtande som sammanfaller med ytlig charm, falsk som satan.

Han beter sig som personlighetsdragens Pandoras ask, det är väl knappt nåt han inte är.
Kompletterar med nästkommande meningar från eb som fångar hans diagnos bortom alla drag:

... samt kastar in hans mentalerklæring från några andra danska live som dock inte är nåt nytt under solen.
Han är med andra ord förfärlig:
Det är ofattbart hur mycket av det allra värsta som existerar som kan rymmas i en och samma person. Är det något han ens saknar av de hemskaste, mest avskyvärda personlighetsdrag och störningar som finns? Han är ju komplett i sin demoni, sin egoism, sin hybris och sin totala empatilöshet.
Ingen kan vilja ha på sitt samvete att denne djävul någonsin mer kommer ut.
Finns inget alternativ, en sådan kan inte vara ute bland människor.
En mentalerklæring där det blinkar VARNING i neon i var och varannan mening.
Vilket jävla mörker, så ofattbart kusligt och avskyvärt.
Senast redigerad av magiciadehex 2018-09-14 kl. 02:10.
Citera
2018-09-14, 03:54
Medlem
Den amerikanska true-crime podcasten "True Crime Garage" har släppt en episod om Kim Wall fallet i 2 delar för den som är intresserad av att lyssna.

https://truecrimegarage.com/listen
Citera
2018-09-14, 09:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Det är ofattbart hur mycket av det allra värsta som existerar som kan rymmas i en och samma person. Är det något han ens saknar av de hemskaste, mest avskyvärda personlighetsdrag och störningar som finns? Han är ju komplett i sin demoni, sin egoism, sin hybris och sin totala empatilöshet.
Ingen kan vilja ha på sitt samvete att denne djävul någonsin mer kommer ut.
Finns inget alternativ, en sådan kan inte vara ute bland människor.
En mentalerklæring där det blinkar VARNING i neon i var och varannan mening.
Vilket jävla mörker, så ofattbart kusligt och avskyvärt.
På tal om sexmonstret från Amager som jag nyss nämnde:
Citat:
- Han (Amagermanden, red.) er i særklasse. Han er helt unik med sin kynisme og de psykopatiske træk. Jeg tror ikke, at det er set værre. Jeg tror, han slår Danmarksrekorden for psykopatiske træk, siger Jørn Beckmann, der mener, at Amagermanden kunne klassificeres som psykopat, hvis man stadig benyttede betegnelsen.

I stedet kaldes den slags personer i dag for ’socialt dysfungerende’ – eller anti-social personlighed’.
https://www.bt.dk/krimi/han-slaar-danmarksrekorden-i-psykopatiske-traek
....så dök det upp ännu ett psykopatmonster på ön - sexmonsteret fra Refshaleøen - med en ännu värre mentalerklæring:
Citat:
Den erfarne professor i psykologi Jørn Beckmann, der i mange år har beskæftiget sig med at finde frem til gerningsmænd for politiet, siger, at han aldrig har set en lignende karakteristik.

»Den mentalerklæring er det skrappeste, jeg nogensinde har set. Og jeg har set mere end 100 mentalerklæringer. Specielt konklusionerne omkring hans psykopati og hans manglende empati viser, at vi her har at gøre med en meget afvigende personlighed,« siger Jørn Beckmann til BT.
https://www.bt.dk/krimi/professor-i-psykologi-om-peter-madsens-sind-det-er-det-skrappeste-jeg-har-set
Finner det intressant att både ÅK Anne Birgitte Stürup i Amagermanden-sagen, mordutredaren Kurt Kragh och Jacob Buch-Jepsen drar paralleller till Danmarks värsta serieförbrytare.
Bl.a hans kameleontliknande beteende och svår att upptäcka.
Marcel var i ungefär samma ålder med PM när det rullade fram två mord och sex våldtäkter. Han misstänktes för fler sexövergrepp men DNA-bevis saknades.
Jacob undrade om han var inspirerad av Marcel med tanke på de böcker som återfanns i hangaren samt om han tänkt förvilla polis eftersom han sparat trosor, strumpbyxor och anteckningsbok - alternativt samla på troféer likt honom.
Citat:
Beholdt du hendes trusser og strømpebukser som en slags trofæ, spørger anklageren.

"- Jeg forstår, at du har set "Seven" og er fascineret af, hvordan en psykopat tænker. Men jeg er ikke psykopat og tænker ikke på den måde."

»Der var også stadig et kladdehæfte fra Kim Wall i ubåden. Gemte du også det, for at plante nogle spor på Refshaleøen, hvor du oprindeligt forklarede, at du havde sat hende af. Som det måske var tilfældet med trusser, nylonstrømper og hårrester?« spurgte anklageren." live bt
Då diskussionen om att dölja lik i Kögebukten togs upp i rätten så beskrevs även PMs intresse för Amagermannen:
Citat:
- Han har fulgt kriminalsager i pressen. Han har også læst bøger om det. Han suger informationer til sig, siger vidnet.
- Jeg kan huske sagen om Amagermanden. Den var Peter Madsen meget optaget af. live tv2
Senast redigerad av develi 2018-09-14 kl. 09:21.
Citera
2018-09-14, 09:43
Medlem
develis avatar
Planerat och fantiserat. Det är inte tal om spontana infall.
Citat:
- Der har ikke været tale om spontane handlinger, der udspillede sig i ubåden. Allerede da Kim Wall og Peter Madsen snakkede i telefon 10. august var planen i det store og hele lagt. Det var formentlig tilfældigt, at offeret i denne sag blev Kim Wall, efter at andre kvinder i tiden op til havde takket nej til tilbuddet om en sejltur.

- Vi har at gøre med en mand, der om jeg så må sige har hygget sig med at indkøbe diverse redskaber, eksempelvis de gevaldige skruetrækkere, mens han har gået og fantaseret om, hvad han havde i sinde at gøre. Og det er næppe heller tilfældigt, at han netop 10. august tilgår en video med en kvinde, der får skåret halsen langsomt over med en lille kniv, tordner anklageren. live bt
Citat:
- Vi skal forestille os en mand, der har gået og hygget sig med forberedelsen til de her handlinger, mens han har fantaseret om det, der skulle ske, procederer anklageren.

Han viser en skruetrækker på en halv meter frem. En skruetrækker magen til to andre, Peter Madsen har indrømmet at have tilspidset. Som var medbragt i ubåden. Som stemmer overens med Kim Walls indre skader.
- Der er mere tale om et spyd, siger anklageren." live tv2
Citat:
"Han har gået og hygget sig med indkøb af forskellige remidger mens han har fantaseret om den forbrydelse han ville begå. Det vil forsvareren sige jeg ikke ved noget om, men det mener jeg at gør på grund af spidningsteksterne. Og videoen med ægte .drab af en kvinde. Den slags tilfældigheder tror jeg ikke på. Det gjorde byretten heller ikke". live dr
Citat:
"- Jeg tror personligt ikke, at det var tilfældigt, at politiet fandt Kim Walls trusser, netstrømper og notesbog i ubåden, selv om han havde smidt mange andre ting overbord. Jeg er overbevist om, at han havde i sinde efterfølgende at plante de ting som falske spor, der skulle have reddet ham fra at begå den perfekte forbrydelse Men han undervurderede politiet og de lighunde, som jeg heller ikke havde hørt om før denne sag."

"Jeg er også sikker på, at Peter Madsen har optaget det hele på det kamera, der blev fundet i ubåden, men uden memorykort. Det kamera, der blev fundet i ubåden, havde intet fornuftigt formål i ubåden. Det viser noget om hans hensynsløshed og planlægning." live bt
Citat:
Peter Madsen har overvurderet sig selv og undervurderet dansk politi. live dr
Senast redigerad av develi 2018-09-14 kl. 09:53.
Citera
2018-09-14, 09:55
Medlem
develis avatar
Vad händer?
Citat:
Pause. en domsmand er kollapset. live tv2
Citat:
Retsmødet er afbrudt. live dr
Citat:
- ER DER NOGEN; DER FINGER EFTER EN AMBULANCE!

En af dommerne råber.

- Er der nogen der kan førstehjælp? live tv2
Citera
2018-09-14, 10:04
Medlem
Citat:
Vad händer?

Men herregud... På Ekstrabladet skrev man bara att hen fått ett "ildebefindende" och att man avbryter liven för tillfället. Låter mycket allvarligt det du skriver.
Citera
2018-09-14, 10:04
Medlem
miss-fires avatar
Citat:
Vad händer?
Det känns som att domarna har burit på väldigt tuffa anspänningar under denna rättegång. Hoppas hen kvivknar till snabbt och att det inte är något allvarligt.

Edit: Det verkar ytters allvarligt och som ett hjärtstopp. På expressen skriver man att en person kom springandes med en hjärtstartare. Salen har tömts på människor.
Senast redigerad av miss-fire 2018-09-14 kl. 10:09.
Citera
2018-09-14, 10:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Men herregud... På Ekstrabladet skrev man bara att hen fått ett "ildebefindende" och att man avbryter liven för tillfället. Låter mycket allvarligt det du skriver.
AB:
Från mitt håll såg det allvarligt ut. Vi hoppas här att personen får snabb hjälp.
Susanna Nygren
3 min sedan
Alla har gått ut. Och hjälp är tillkallad.
Susanna Nygren
7 min sedan
Den som blev dålig ligger nu utom synhåll för oss. Bakom bordet.
Susanna Nygren
9 min sedan
Nu ligger den person som blev dålig på golvet.
Susanna Nygren
10 min sedan
Det är oklart hur det går med personen som blev dålig. Flera andra i rätten rusar fram.
Susanna Nygren
11 min sedan
En i rätten svimmade
Citera
2018-09-14, 10:08
Medlem
develis avatar
Citat:
AB:
Från mitt håll såg det allvarligt ut. Vi hoppas här att personen får snabb hjälp.
Susanna Nygren
3 min sedan
Alla har gått ut. Och hjälp är tillkallad.
Susanna Nygren
7 min sedan
Den som blev dålig ligger nu utom synhåll för oss. Bakom bordet.
Susanna Nygren
9 min sedan
Nu ligger den person som blev dålig på golvet.
Susanna Nygren
10 min sedan
Det är oklart hur det går med personen som blev dålig. Flera andra i rätten rusar fram.
Susanna Nygren
11 min sedan
En i rätten svimmade
Citat:
Ursprungligen postat av miss-fire
Det läns som att domarna har burit på väldigt tuffa anspänningar under denna rättegång. Hoppas hen kvivknar till snabbt och att det inte är något allvarligt.
Kan vara så (synkoperat av anspänning) men svårbedömt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in