2018-09-13, 13:18
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Bra kommentar!

Man måste verkligen säga att Kina är ett föredöme på många sätt. De tillverkar elbilar, solpaneler en masse, de satsar på förnybart och minskar energianvändningen och minskar utsläpp från kolkraftverk. Trots att de försörjer en stor del av världen med sina produkter. Vi skulle haft större utsläpp i USA och EU om inte Kina hade tagit hand om en del.

Utgångsläget, att 85-90% av all energi som används kommer från fossila bränslen, samtidigt som majoriteten av människorna på Jorden förbrukar mycket mindre energi än i USA och Europa måste beaktas. Det är förståeligt att de sämre lottade vill ha "vår" levnadsstandard. Frågan är om det är acceptabelt, eller ens realistiskt, att det ska ske till priset av att energiförbrukningen överallt höjs till den höga nivå som USA och Europa har?
IMHO är det varken acceptabelt eller realistiskt och därför måste vi hitta andra lösningar. Ökad energieffektivitet och mer förnybar energi är två av nyckelfraserna för vad som måste göras på vägen dit. Inte bara i utvecklingsländer eller i snabbt växande ekonomier, utan överallt.

Senast redigerad av lasternassumma 2018-09-13 kl. 13:36. Anledning: korr.
Citera
2018-09-13, 13:55
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Det finns en bra kommentar av Kinas miljöminister. Det var ett interntionellt miljömöte. Han sa:
Ni Tyskar sitter i era bekväma bilar, i era aircon kontor. Men all av er energi kommer från kolkraftverk. Nu vill ni stoppa fattiga länder kan utveckla sin energy för att få lite bättre liv( han pratar inte om Kina, men andra länder. Ni borde fundera en gång till.
Jag har här i tråden önskat dem lycka till. Vad jag säger är att även om vi skulle börja åka med häst och vagn imorgon så kommer vi aldrig att kunna kompensera. Däremot kan vi göra större nytta med våra satsningar på sådana saker som att modernisera matlagningsmetoderna för folken i Afrika. Eller sälja el till våra icke så koldioxidneutrala grannar.

Sedan vill jag ha svar på vilka koldioxidreduceringar man gör när man säljer sin bensinare och köper en elbil.
Citera
2018-09-13, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Utgångsläget, att 85-90% av all energi som används kommer från fossila bränslen, samtidigt som majoriteten av människorna på Jorden förbrukar mycket mindre energi än i USA och Europa måste beaktas. Det är förståeligt att de sämre lottade vill ha "vår" levnadsstandard. Frågan är om det är acceptabelt, eller ens realistiskt, att det ska ske till priset av att energiförbrukningen överallt höjs till den höga nivå som USA och Europa har?
IMHO är det varken acceptabelt eller realistiskt och därför måste vi hitta andra lösningar. Ökad energieffektivitet och mer förnybar energi är två av nyckelfraserna för vad som måste göras på vägen dit. Inte bara i utvecklingsländer eller i snabbt växande ekonomier, utan överallt.

Tyvärr det är redan för sent, vi nådde "tipping point" 2016.

Al Gore 2006:
Citat:
And politicians and corporations have been ignoring the issue for decades, to the point that unless drastic measures to reduce greenhouse gases are taken within the next 10 years, the world will reach a point of no return, Gore said.
Citera
2018-09-14, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag har här i tråden önskat dem lycka till. Vad jag säger är att även om vi skulle börja åka med häst och vagn imorgon så kommer vi aldrig att kunna kompensera. Däremot kan vi göra större nytta med våra satsningar på sådana saker som att modernisera matlagningsmetoderna för folken i Afrika. Eller sälja el till våra icke så koldioxidneutrala grannar.

Sedan vill jag ha svar på vilka koldioxidreduceringar man gör när man säljer sin bensinare och köper en elbil.

Koldioxid utsläppen beror på hur energin tillverkas, kärnkraft eller vattenkraft släpper ut mindre koldioxid. Det är också lättare att rena utsläpp från en fabrik än från miljoner bilar. I Kina har tvåhundra städer med mer än en miljon invånare. Europa har omkring 50.

Vi slösar oxå mycket energi, vi skulle investera i Vanadium Redox Flow Battery.

Mitt problem med el bilar är gruvbrytning av Cobolt i Kongo. Idag satsar Kina mycket på re cycle av LIB, jag är personligen inblandad. Om dessa pilot projekt lyckas kan vi återvinna Co. Och stoppa denna hemska brytning i Kongo.

För flera år sålde USA kanske även Sverige sina hushåll sopor till Kina. En Kines gjorde en dokumentär om denna business. Filmen fick stor spridning i Kina. Jag och frun cried när vi såg filmen.
2017 ändrade Kina lagstiftning och förbjöd import av sopor.

Ps Ursäkta att jag ibland använder Engelska men jag har bott i Kina sen mitten av 90 talet och ibland blir jag osäker på Svensk stavning.
Citera
2018-09-14, 02:44
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Koldioxid utsläppen beror på hur energin tillverkas, kärnkraft eller vattenkraft släpper ut mindre koldioxid. Det är också lättare att rena utsläpp från en fabrik än från miljoner bilar. I Kina har tvåhundra städer med mer än en miljon invånare. Europa har omkring 50.

Vi slösar oxå mycket energi, vi skulle investera i Vanadium Redox Flow Battery.

Mitt problem med el bilar är gruvbrytning av Cobolt i Kongo. Idag satsar Kina mycket på re cycle av LIB, jag är personligen inblandad. Om dessa pilot projekt lyckas kan vi återvinna Co. Och stoppa denna hemska brytning i Kongo.

För flera år sålde USA kanske även Sverige sina hushåll sopor till Kina. En Kines gjorde en dokumentär om denna business. Filmen fick stor spridning i Kina. Jag och frun cried när vi såg filmen.
2017 ändrade Kina lagstiftning och förbjöd import av sopor.

Ps Ursäkta att jag ibland använder Engelska men jag har bott i Kina sen mitten av 90 talet och ibland blir jag osäker på Svensk stavning.
Du får gärna skriva helt på engelska. Nej, jag har inget emot Kinas strategi. Det jag vänder mig emot är de känslomässiga argument för att Sverige ska klimatsmarta oss tillbaka i utvecklingen med dyra ineffektiva åtgärder. Min fråga kan jag besvara själv: Om man säljer sin bensinare så är den enda möjligheten att detta skulle minska CO2-utsläppen att köparen ställer bilen i sitt garage och låter bli att använda den. Köper man dessutom en elbil som ersättning då får man verkligen hoppas att bilen aldrig går en meter till för då hade man lika gärna kunnat köra en stor SUV från början. Det är allt detta galna resonemang att saker skulle bli bättre för att man själv eller att Sverige som land minskar utsläppen då det bara får högst marginella effekter globalt eller är tvärtom direkt kontraproduktiva.

När det gäller elbilar har vi dessutom problemen med neodym som du kanske känner till bryts i Inre Mongoliet under fruktansvärda miljöförhållanden.
Citera
2018-09-14, 07:04
Medlem
arbetets avatar
Det bidde faktiskt en tummetott. Florence nere på kat. 1:

Hurricane Florence downgraded to Cat 1, lashes North Carolina coast

http://www.foxnews.com/us/2018/09/13/hurricane-florence-moves-at-slower-speed-5-mph-threatening-more-rainfall-officials-say.html
Citera
2018-09-14, 08:52
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Det bidde faktiskt en tummetott. Florence nere på kat. 1:

Hurricane Florence downgraded to Cat 1, lashes North Carolina coast

http://www.foxnews.com/us/2018/09/13/hurricane-florence-moves-at-slower-speed-5-mph-threatening-more-rainfall-officials-say.html

Du ger ett felaktigt omdöme, det är alldeles för tidigt att veta hur stor förödelsen blir.
Citera
2018-09-14, 10:04
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Du ger ett felaktigt omdöme, det är alldeles för tidigt att veta hur stor förödelsen blir.
Till dess kan vi ju spåna över varför orkanen mattas av. Jag tror att den gjorde p.g.a. låga havstemperaturer. Har du någon annan uppfattning?
Citera
2018-09-14, 10:22
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Till dess kan vi ju spåna över varför orkanen mattas av. Jag tror att den gjorde p.g.a. låga havstemperaturer. Har du någon annan uppfattning?
Du vill bevisa din teori förstår jag.
Men det är en god grundregel att inte dra för snabba slutsatser, fakta först.

Nej, jag är inte tillräckligt insatt i meteorologi för att spekulera i orkaners beteende.
Citera
2018-09-14, 10:32
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Du vill bevisa din teori förstår jag.
Men det är en god grundregel att inte dra för snabba slutsatser, fakta först.

Nej, jag är inte tillräckligt insatt i meteorologi för att spekulera i orkaners beteende.
Men jag är det och det är orsaken i det här fallet.
Citera
2018-09-14, 11:09
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Men jag är det och det är orsaken i det här fallet.
Jaså, är du meteorolog och orkanexpert?
Citera
2018-09-14, 11:43
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Jaså, är du meteorolog och orkanexpert?
Tillräckligt mycket för att ha en förståelse. Det och att de faktiskt har sagt det. Meteorologerna alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in