Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Jag har här i tråden önskat dem lycka till. Vad jag säger är att även om vi skulle börja åka med häst och vagn imorgon så kommer vi aldrig att kunna kompensera. Däremot kan vi göra större nytta med våra satsningar på sådana saker som att modernisera matlagningsmetoderna för folken i Afrika. Eller sälja el till våra icke så koldioxidneutrala grannar.
Sedan vill jag ha svar på vilka koldioxidreduceringar man gör när man säljer sin bensinare och köper en elbil.
Koldioxid utsläppen beror på hur energin tillverkas, kärnkraft eller vattenkraft släpper ut mindre koldioxid. Det är också lättare att rena utsläpp från en fabrik än från miljoner bilar. I Kina har tvåhundra städer med mer än en miljon invånare. Europa har omkring 50.
Vi slösar oxå mycket energi, vi skulle investera i Vanadium Redox Flow Battery.
Mitt problem med el bilar är gruvbrytning av Cobolt i Kongo. Idag satsar Kina mycket på re cycle av LIB, jag är personligen inblandad. Om dessa pilot projekt lyckas kan vi återvinna Co. Och stoppa denna hemska brytning i Kongo.
För flera år sålde USA kanske även Sverige sina hushåll sopor till Kina. En Kines gjorde en dokumentär om denna business. Filmen fick stor spridning i Kina. Jag och frun cried när vi såg filmen.
2017 ändrade Kina lagstiftning och förbjöd import av sopor.
Ps Ursäkta att jag ibland använder Engelska men jag har bott i Kina sen mitten av 90 talet och ibland blir jag osäker på Svensk stavning.