2018-09-13, 19:26
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Mattias Karlsson ville inte ha AfS-sympatisörernas röster så skyll på honom. För övrigt så är den rödgröna röran och Alliansen två usla alternativ. Ni som anser att Alliansen är bättre än rödingarna måste vara hjärnskadade på något sätt.

Alterntivet till en utökad rödgrön regering hade inte nodvändigtvis varit en alliansregering. Snarare då en M + KD-regering som tolererats av både SD och L.

Detta är dock inte längre möjligt efter det att SD i sista minuten förlorade ett mandat till C, vilket AfS indirekt bidrog till.
Citera
2018-09-13, 19:27
Medlem
ReiseReises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redness
Du har verkligen gjort din valanalys du...suck! Att du är bitter för att SD backar beror huvudsakligen på att en större del av procenten kom att tillfalla S med sin vidriga taktik, inget annat.

Du förstår inte mitt resonemang. Läs mitt inlägg igen. Det handlar inte om att de där 0,5% AfS rösterna borde ha hamnat på SD. Det handlar om att vi i helhet förlorade fokus tack vare AfS. SD'are pressades in i ett meningslöst uppslukande nätkrig, SD hårdnade i frågor där de inte borde ha hårdnat tack vare en missvisande opinion, och alla här (främst AfS'are) spred sina "höga energi" om att SD skulle landa på +28% så det fanns inget fog för att arbeta hårt för partiet.

Youtube, Samhällsnytt, Flashback osv, överallt las det ner energi på att motarbeta partierna och vända andra. Energi som hade kunnat läggas på att vända de övriga.
Citera
2018-09-13, 19:28
Medlem
adolf512s avatar
Jag tror inte främst det var AfS som tvingade SD att skärpa sin invandringspolitik utan att M,S och Kd nu har svängt i invandringsfrågan.

Att SD gjorde katastrofval handlade också mycket om att de helt enkelt inte har en vidare bra politik någonstans och inte heller speciellt kompetenta företrädare.

Ny demokrati kom in genom att driva saker som gick hem hos folket.
Citera
2018-09-13, 19:32
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImTheMan
haparanda är en intressant kommun, sd få hela 24,47% i riksdagvalet där, +afs med sina 0,75.

i kommunvalet har sd bara en kandidat, vilket antagligen är anledningen till att de bara får 3% (det går inte bara förklara med att sjukvårdspartiet är starkt lokalt, sd-väljarna röstar även uppenbarligen på C i stor utsträckning kommunalt)

borde finnas utrymme för ett invandringskritiskt parti lokalt om de har lite fler kandidater?
Jag tänkte precis på samma sak. Massor av väljare som bara väntar på ett parti att rösta på. Någon av de 33 AfS-arna i kommunen får ta tag i det.
Citera
2018-09-13, 19:33
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
vilket AfS indirekt bidrog till.

Och Mattias Karlsson indirekt uppmuntrade till. För övrigt så finner jag en M+KD-regering som tolereras av Liberalerna lika olämplig som en regering där du är statsminister. Jag håller nämligen inte med den sverigedemokratiska hyllningskör som under de senaste månaderna har framställt Ebba Busch Thor som det bästa som någonsin har hänt svensk politik. Hon är en massinvandringsvurmamde globalist som imitierade Jimmie Åkesson under slutet av valrörelsen i ett desperat försök att hålla KD över spärren, inget annat.
Citera
2018-09-13, 19:41
Medlem
mejdejmejdejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kwato
Den förste gillade inte jag heller men detta är första gången jag nämner det. Ditt inlägg är ganska lågt tycker jag. AfS-låten är bra och att komma och kräva att allt ska vara perfekt är barnsligt. Rasmus är underbar och den dagen som han gör ett album så kommer jag att köpa det.

Du får såklart tycka vad du vill. Jag ventilerade bara mina tankar kring det "musikaliska" misslyckandet som tog plats i Kungsträdgården.

Du får också tycka att AfS-låten är bra, jag gör det inte.

Som sagt, det var inget som bättrade på deras image (anser jag).
Citera
2018-09-13, 19:43
Medlem
Citat:
Det är försent att initiera ett narrativ där Alternativ för Sverige får ta ansvar för mandatfördelningen med tanke på att Mattias Karlsson i fredags klargjorde att han inte vill ha AfS-sympatisörernas röster.

Trams. Att Karlsson säger så i media är en sak. Naturligtvis vill han ha så många röster som möjligt.
Citera
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Trams. Att Karlsson säger så i media är en sak. Naturligtvis vill han ha så många röster som möjligt.

Har han sagt det i media?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Du förstår inte mitt resonemang. Läs mitt inlägg igen. Det handlar inte om att de där 0,5% AfS rösterna borde ha hamnat på SD. Det handlar om att vi i helhet förlorade fokus tack vare AfS. SD'are pressades in i ett meningslöst uppslukande nätkrig, SD hårdnade i frågor där de inte borde ha hårdnat tack vare en missvisande opinion, och alla här (främst AfS'are) spred sina "höga energi" om att SD skulle landa på +28% så det fanns inget fog för att arbeta hårt för partiet.

Youtube, Samhällsnytt, Flashback osv, överallt las det ner energi på att motarbeta partierna och vända andra. Energi som hade kunnat läggas på att vända de övriga.
Det är alltid nån annans fel
Hade inte Sverigedemokraterna börjat lägga energi på en massa onödiga frågor som arborter, hemlarm och en massa andra ovidkommande saker, så hade säkert SD blivit betydligt större.
Man satte krokben på sig själva pga ren inkompetens, vilket naturligtvis övriga partier utnyttjade fullt ut och skapade en massa påståenden som inte är sanna.
Att skapa en höna av en fjäder är 7-klöverns paradgren, vilket SD borde vara varse om.
Citera
2018-09-13, 19:44
Medlem
ReiseReises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Det här är ju en löjlig etnisk ad hominem från din sida. Det är ju snarare du som är intellektuellt oärlig här. Du har kört med det här tugget tidigare. Läs detta inlägg av Raynewooney och NorthernAngel's inlägg som han citerar:

(FB) Tystnad från floppade Afs och Kasselstrand - vad hände?

Det finns alltså svenskar som tror samma sak, är de också oroliga över att AfS kommer deportera dem, är det därför de tror att AfS skämde ut och förstörde för SD?

Jag är visserligen medveten om att det är svårt för din tvåsiffriga IQ att processa detta, men svenskar bryr sig verkligen väldigt mycket om vad andra tycker och tänker om dem (väldigt normalt mänskligt beteende; iranier toppar ligan i det avseendet), inte bara vad andra svenskar tycker utan även internationellt sett. Ser svenskar ett gäng svenska "invandringskritiker" bete sig som efterblivna raggare, alltså pinsamt anti-socialt beteende, kommer de inte känna sig lika bekväma med att rösta på det största invandringskritiska partiet, eftersom de inte vill associera Sverige med Donald Trump fasoner, så att säga. Särskilt om detta gäng har en historik i SD. Hade varit en helt annan sak om AfS startades från scratch utan kopplingar till SD.

Nu är det svårt att veta exakt hur många röster SD förlorade pga AfS:s återvandringsturné, säkert en del, men upp till 7% känns lite overkill. Men lätt 2-3%. Opinionsundersökningarna visade ju sammanlagt kring 20% för SD, och SD började sjunka till 19% ju längre AfS höll på (se historiken för den här Wikipediabilden). Däremot är jag övertygad om att SD börjar bli mätta nu. Det är helt enkelt lättare att dubbla när väljarna är få. Att gå från 1.5 till 3%, sedan till 6% och därefter 13%, är mycket lättare, än att gå från 13 till 26%, med tanke på att det finns sju andra partier (mycket konkurrens). SD hade nog också fått 26% i år, om inte moderaterna/KD och sossarna hade börjat pay lip service to invandringskritiken. Hade de hållt tyst om invandringsproblemen som de gjorde under alla föregående val, så hade SD lätt haft 26% i år.

Poängen hur som helst är att AfS inte hjälpte SD ett dugg; AfS bara stjälpte SD i det här valet. Hur stor väljarskada AfS åsamkade SD dock, går att diskutera.

Det är bara ni frälsta AfS-väljare som inte klarar av att tänka kritiskt kring AfS.

Detta klingar också bra med mitt egna resonemang:

Egentligen så saknade AfS existensberättigande. Det är vansinne att rösta in ett oppositionsparti vars enda syfte är att motarbeta ett annat oppositionsparti. Blåslampa behövs inte så vidare SD inte faktiskt har politisk makt.

Inte heller behövs ett "hårdare alternativ" eftersom SD skulle få exakt effekt som danska DF. Detta parti var mjukare än SD, men har på sikt gjort så att danska S har blivit likt vårat SD.

SD hade följt samma mal, man hade varit mjuka i början så att övriga partier anpassat sig. För att inte därefter förlora sin egna existensberättigande så hade SD hårdnat för att särskilja sig och för att föra politiken framåt. Man hade på sikt blivit ett DF.

Om ett parti helt plötsligt ska komma in och skrika ut med invandrarna så förstör det hela den naturliga processen, och det gör inget annat än att skrämma iväg såväl partier, samarbetspartner, och väljare från den plötsliga effekten.

Citat:
Ursprungligen postat av HVU
Det är alltid nån annans fel
Hade inte Sverigedemokraterna börjat lägga energi på en massa onödiga frågor som arborter, hemlarm och en massa andra ovidkommande saker, så hade säkert SD blivit betydligt större.
Man satte krokben på sig själva pga ren inkompetens, vilket naturligtvis övriga partier utnyttjade fullt ut och skapade en massa påståenden som inte är sanna.
Att skapa en höna av en fjäder är 7-klöverns paradgren, vilket SD borde vara varse om.

Jag säger inte att SD inte är skyldiga för sitt resultat, du förstår fortfarande inte min tes... Det är erat problem, ni är så inskränkta på eran hype att ni blir så defensiva vid närmaste resonemang som antyder något annat. Jag skrev klart och tydligt att det var det gemensamma bråket från båda som enbart kunde kosta rösta och tjäna noll.
Senast redigerad av ReiseReise 2018-09-13 kl. 19:46.
Citera
2018-09-13, 19:44
Medlem
Citat:
Har han sagt det i media?

Förlåt, jag missuppfattade. Han kanske sade det till dig privat. Jag ber om ursäkt.
Citera
2018-09-13, 19:47
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Förlåt, jag missuppfattade. Han kanske sade det till dig privat. Jag ber om ursäkt.

Så antingen har han sagt det till någon slasktidning eller så har han sagt det direkt till mig? Du anser inte att det finns ett mellanrum här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in