Citat:
Ursprungligen postat av
Ranndall
Om du inte är beroende så märker du nog ingen skillnad på tobak och ren nikotin. Det är en av anledningarna till att nicorette-produkter och liknande hade en oväntat låg chans att bryta beroendes hos rökare eftersom nikotin bara är en del av beroendet, något man inte visste först.
Jag har snusat i 13 år så beroende är jag utan tvekan. Men nu pratar vi just snus och inte rökning.
När du förbränner tobak så påverkar det dels ämnena i tobaken och tobaksröken och dess innehåll behöver bara passera en enda cell i alveolerna för att nå blodbanan. Under läppen så har du fler celler som ska passeras innan ämnena från tobaken når blodbanan. Det är därför som du får en betydligt snabbare nikotin-"kick" när du röker jämfört med när du snusar. Det är nog en ännu större anledning till varför Nicorette och dyl inte fungerar särskilt bra på rökare. Däremot så verkar många lyckas sluta röka cigaretter mha vaporizers där du inhalerar ånga och nikotin i princip. Inga MAO-I.
Om du har någon studie som visar på absorption av MAO-I från orala tobaksprodukter så får du gärna länka. Det vore spännande att läsa.
För min egen del så känner jag som sagt ingen skillnad på vitt snus med eller utan tobak. För min egen del så är det nikotinet som jag behöver.
Men nu har vi hamnat lite väl off topic tycker jag.
Så åter på topic:
En av dosorna Zyn jag köpte sist hade en trasig portionspåse i sig, eller den var inte stängd i en änden och det hade ramlat ut innehåll i dosan. Reklamerade hos Swedish match, räckte med att skicka en bild på snusen och dosan. Några dagar senare hade jag ett paket att hämta ut. Däri låg det sex stycken dosor Zyn Cool mint