2018-09-01, 00:10
Medlem
Cuzco1s avatar
Hej alla snusare!
Under det senaste året har jag sett att fler och fler har fått upp intresset för vitt snus eller vit tobak. Så jag tänkte att vi kunde ha en tråd som handlar om just vitt snus där vi kan diskutera olika märken, smaker, innehåll, fördelar/nackdelar med vitt snus mm.

Jag har mestadels snusat Epok men har sett att det dykt upp en del andra märken från andra tillverkare.
Sist jag skulle handla så var Epok slut så då passade jag på att testa Zyn som tillverkas av Swedish match och egentligen inte är något snus då det inte innehåller någon tobak alls. Kostade 199 kr för ett 5-pack på Willys.

Zyn Cool mint liknade Epoks Ice cool mint i smaken och innehåller också lite mer nikotin. Zyn Spearmint var lite som en svagare variant av Cool mint.
Jag har tidigare också testat Nordic Spirits Wildberry som också är fri från tobak. Den smakade lite väl mycket godis för min smak.

Vad tycker ni om vitt snus? Vilka är era favoriter?
Citera
2018-09-01, 00:28
Medlem
NotBads avatar
Epok har äkta tobak, men den ska vara renad och det är därför den är vit. Zyn är nikotin utan tobak. Nordic Spirit och diverse annat vet jag inte om det tobak eller inte, då jag inte har så bra koll på vitt snus.

Men, Epok är otrolig tycker jag! Har inte känt att det svider under läppen på många år tills jag snusade Epok! Det är inte direkt något jag föredrar att köpa, men det händer ibland. Tycker det är väldigt fin smak och att de håller vad de lovar.

Epok är väldigt speciellt i jämförelse med samtliga andra snusmärken/snussorter. Det kan vara ganska skönt att variera ibland, och då passar Epok perfekt. Snusar man bara Epok har de även många olika smaker att välja mellan för att få lite variation.

ÄLSKAR dosan också! Känns väldigt clean.

Hela käften känns uppfriskande av Epok, och tänderna ändrar inte färgen!

Mycket bra snus, lite dyrt dock men jag förstår varför och det är något jag kan leva med.
Citera
2018-09-01, 00:41
Medlem
Fake snus...
Citera
2018-09-01, 02:41
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Kör med Epok strong och älskar den! Lite lagom skönt pirr, god smak som inte tar över för mkt av nikotinet, bekväm storlek. Värd sin peng.
Citera
2018-09-01, 10:21
Medlem
Kapten Enbär Vit!
Citera
2018-09-07, 22:11
Medlem
Ranndalls avatar
Tycker det är lite fel att vissa sorter marknadsförs som "vitt snus". Nordic Spirit och Zyn innehåller inte vit tobak utan bara nikotin. Det är med andra ord samma sak som nikotintuggummi. Det är endast Epok som innehåller vit tobak vad jag vet.

Själv tycker jag inte ren nikotin funkar bra som snus. Det blir en för koncentrerad, syntetisk känsla över det hela som mest bara gör mig orolig. Tobak innehåller ju tydligen mer ämnen än nikotin, MAO-hämmare, som balanserar nikotinet.

Epok snus som faktiskt innehåller tobak gillar jag dock.
Senast redigerad av Ranndall 2018-09-07 kl. 22:16.
Citera
2018-09-09, 14:58
Medlem
Nkpgisits avatar
Vidrigt snus! Snus ska smaka snus.
Citera
2018-09-11, 21:00
Medlem
Cuzco1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ranndall
Tycker det är lite fel att vissa sorter marknadsförs som "vitt snus". Nordic Spirit och Zyn innehåller inte vit tobak utan bara nikotin. Det är med andra ord samma sak som nikotintuggummi. Det är endast Epok som innehåller vit tobak vad jag vet.

Själv tycker jag inte ren nikotin funkar bra som snus. Det blir en för koncentrerad, syntetisk känsla över det hela som mest bara gör mig orolig. Tobak innehåller ju tydligen mer ämnen än nikotin, MAO-hämmare, som balanserar nikotinet.

Epok snus som faktiskt innehåller tobak gillar jag dock.

Så vitt jag vet så är det ganska dåligt studerat om det sker någon signifikant MAO-hämning vid bruk av snus eller tuggtobak. Tobaksrökning och snusning går ju inte direkt att jämföra nära det kommer till vad man får i sig för ämnen och inte. Men det är ett intressant ämne . Jag har läst en del om rökare som gått över till e-cigg och som just saknar MAO-I-effekten som vanlig tobaksrökning ger.

Själv har jag haft en dosa Zyn Cool mint och en dosa Epok Ice cool bredvid mig hela dagen medan jag suttit och pluggat. Kan inte säga att jag märkt någon skillnad på effekt/kick. Den enda skillnaden är att första portionen Epok för dagen kan bränna lite på tandköttet vilket Zyn inte gör.
Citera
2018-09-12, 12:47
Medlem
Ranndalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuzco1
Så vitt jag vet så är det ganska dåligt studerat om det sker någon signifikant MAO-hämning vid bruk av snus eller tuggtobak. Tobaksrökning och snusning går ju inte direkt att jämföra nära det kommer till vad man får i sig för ämnen och inte. Men det är ett intressant ämne . Jag har läst en del om rökare som gått över till e-cigg och som just saknar MAO-I-effekten som vanlig tobaksrökning ger.

Själv har jag haft en dosa Zyn Cool mint och en dosa Epok Ice cool bredvid mig hela dagen medan jag suttit och pluggat. Kan inte säga att jag märkt någon skillnad på effekt/kick. Den enda skillnaden är att första portionen Epok för dagen kan bränna lite på tandköttet vilket Zyn inte gör.
Om du inte är beroende så märker du nog ingen skillnad på tobak och ren nikotin. Det är en av anledningarna till att nicorette-produkter och liknande hade en oväntat låg chans att bryta beroendes hos rökare eftersom nikotin bara är en del av beroendet, något man inte visste först.
Senast redigerad av Ranndall 2018-09-12 kl. 12:50.
Citera
2018-09-12, 18:31
Medlem
Cuzco1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ranndall
Om du inte är beroende så märker du nog ingen skillnad på tobak och ren nikotin. Det är en av anledningarna till att nicorette-produkter och liknande hade en oväntat låg chans att bryta beroendes hos rökare eftersom nikotin bara är en del av beroendet, något man inte visste först.

Jag har snusat i 13 år så beroende är jag utan tvekan. Men nu pratar vi just snus och inte rökning.

När du förbränner tobak så påverkar det dels ämnena i tobaken och tobaksröken och dess innehåll behöver bara passera en enda cell i alveolerna för att nå blodbanan. Under läppen så har du fler celler som ska passeras innan ämnena från tobaken når blodbanan. Det är därför som du får en betydligt snabbare nikotin-"kick" när du röker jämfört med när du snusar. Det är nog en ännu större anledning till varför Nicorette och dyl inte fungerar särskilt bra på rökare. Däremot så verkar många lyckas sluta röka cigaretter mha vaporizers där du inhalerar ånga och nikotin i princip. Inga MAO-I.

Om du har någon studie som visar på absorption av MAO-I från orala tobaksprodukter så får du gärna länka. Det vore spännande att läsa.

För min egen del så känner jag som sagt ingen skillnad på vitt snus med eller utan tobak. För min egen del så är det nikotinet som jag behöver.
Men nu har vi hamnat lite väl off topic tycker jag.

Så åter på topic:
En av dosorna Zyn jag köpte sist hade en trasig portionspåse i sig, eller den var inte stängd i en änden och det hade ramlat ut innehåll i dosan. Reklamerade hos Swedish match, räckte med att skicka en bild på snusen och dosan. Några dagar senare hade jag ett paket att hämta ut. Däri låg det sex stycken dosor Zyn Cool mint
Citera
2018-09-12, 19:02
Medlem
Ranndalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuzco1

För min egen del så känner jag som sagt ingen skillnad på vitt snus med eller utan tobak. För min egen del så är det nikotinet som jag behöver.
Det är bara att googla så hittar man mycket. Dock mest studier på rökning som du säger. länk

Jag tror inte det stämmer att du inte skulle känna skillnad men det tar ju ett tag innan abstinensen kickar in. Testa att snusa Zyn eller Nordic Spirit i en vecka utan Epok eller något annat snus. Tror du skulle märka av det "fattas något" då kanske, vore intressant att veta i alla fall.
Senast redigerad av Ranndall 2018-09-12 kl. 19:32.
Citera
2018-09-12, 19:27
Bannlyst
Tjejen i kassan på pressbyr*n sa att "epok är slut för att de slutar produceras just nu.
För att dom byter namn och skall också sluta använda sig av tobak och bli mer som Zyn"

Så jag köpte en zyn och testa precis. (vad Zynd , är min upplevelse. )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in