2018-09-06, 08:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Va1en
Jo vi vet att det är en skapelse,.
1. Hur vet du att en byggnad är skapad? Den är här, vi behöver inte se skaparen för att veta att den kom ifrån någonstans! Det vittnar byggnaden, skapelsen om. Universum kom från något.

Falsk analogi.

Citat:
Jag kan veta att Gud finns inom Kristendomen med Jesus, genom

Citat:
1. Mitt personliga möte,

Subjektiv, anekdotisk information är inte "bevis".

Citat:
2. Titta på skapelsen återigen, och dess koppling till Biblen

Som sagt i mitt senasta inlägg med kommentarer till dig: Vilken "skapelse"?

Citat:
3. Se hur massor av andra historiska dokument styrker händelserna i Bibeln.

Möjlig historisk korrekthet är inte bevis för religiösa postulat.

Citat:
4. Den röda tråden, Bibeln skriven under lång tid, flera skribenter, på olika kontinenter med en röd tråd.

En röd tråd kan lika gärna vara en röd tråd om meningslösa postulat som en röd tråd om objektiva bevis.

Citat:
5. Det korrekta synsättet enligt de 4 tidigare nämnda frågorna, som KRISTENDOMEN svarar på.

Men nu är inget i punkterna 1-4 bevis för nånting.

Citat:
6. Annan intressant fakta är bla. att Jesus nämns mera än Mohammed i Koranen.

Även om så skulle vara fallet, så är koranen per se ett mycket dåligt bevisförings-underlag.
Citera
2018-09-06, 08:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalianka
För mig så är det starkaste gudsbeviset att det måste ha varit något som startade big bang dvs inget kan inte uppstå från inget.

Om du med "inget" avser det för människan icke-observerbara, så: Ett sånt "inget" kan vara en orsak i ett kausalt sammanhang.

Om du med "inget" avser "absolut vakuum", så är det en fråga om hurvida något sånt öht existerar. Och även OM ett "absolut vakuum" poneras existera, så ger det inte automatisk belägg för 'guds' existens.

Citat:
Ett ytterligare är ordningen vi ser i universum i allt från biologi till fysik.

Tänker du på "finetunings"-argumentet*? 'Gud' är inte nödvändig för finetuning.

* Finetunings-argumentet = "se hur bra allting hänger ihop".
Citera
2018-09-06, 10:58
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Kristen,
1. SKAPELSEN VITTNAR OM SKAPAREN, DU kanske inte hittar skaparen i skapelsen, men skapelsen vittnar om skaparen
Hur kan du förmedla till oss som inte tror på någon gud att det de facto handlar om en skapelse? Existensen av en sak bevisar bara existensen av en sak, inte att den är skapad. Det behövs vidare bevisning. Någonting som på ett objektivt sätt kan förmedla den påstådda insikten du har.
Citat:
2. DU ksk inte ser Gud, precis som syre. men du kan tydligt se vad GUD gör i människors liv, bryter kedjor, sätter folk fria. Det personliga mötet
Hur vet du att det är Gud och inte någonting annat?
Citera
2018-09-06, 11:03
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
VILKEN SKAPELSE? Universum, Jorden...! Mysteriumet med BIG BANG är att ingen vet vad allt kom från, atomern, energin, som sedan skapade den här fantastiska skapelsen, INGET kan inte SKAPA INFORMATION, INFORMATION SKAPAR INFORMATION.
SKAPELSEN, DET vi betraktar som Universium, jorden, rymden etc, vittnar om skaparen, GUD.
Jag tycker inte det vittnar om någon gud. Varför skulle det göra det?

Citat:
VARFÖR KRISTENDOM, JO-
DET finns en korrekt världssyn:
4 frågor som ska besvaras om den ska vara korrekt
1- Hur kom jag hit-Origin
2- Varför är jag här- Meaning
3- Hur definerar jag bra, dåligt /moral- morality
4- Vad händer efter döden- Destiny
DÄR JUST ALLA 4 frågor besvaras utifrån kristendom.
.
Kristendomen påstår sig kunna besvara det, men hur vet jag att det är ett korrekt svar och inte påhitt?

Citat:
Ateist kommer tidigare egentligen från betydelsen - JAG vet att Gud inte finns. Absurt, ingen kan veta att Gud inte finns.
Ateist, som någon annan säkert redan skrivit, kommer från a-theos, som betyder utan gud. Om jag kommer ihåg korrekt användes det först som ett nidord mot de Kristna av polyteisterna i Rom som trodde på många gudar. Dagens ateister går bara ett pyttesteg längre.
Citat:
För att kunna veta det måste man ha koll på allt! All kunskap, Vetenskap ETC. De smartaste personerna med IQ över 200, kan inte få plats med 1% av all kunskap..... Det vill säga, uppenbarligen 99% kvar.
Antagligen har du inte all kunskap, finns det en möjlighet att Gud kan uppenbaras i de resterande 99%? JA, vad som styrker att han finns där är som tidigare nämnt "skapelsen vittnat om skaparen", 2, det personliga mötet jag och andra har.
Biblen säger att det är dårskap att säga att Gud inte finns. Låter klokt.
Du säger att eftersom man inte kan utesluta Gud måste man tro på Gud? Jag tycker snarare det är så att eftersom jag inte har någon anledning att tro att Gud finns, så tror jag inte på Gud. Om jag ska tro på Gud behöver jag övertygas om det.

Citat:
Vad jag också tycker är häftigt är att bibeln som skrev över tusen år, av 66 olika skribenter, på olika kontinenter, har en röd tråd. Och hur så många andra historiska dokument bekräftar händelserna.
Vilka historiska dokument bekräftar de övernaturliga händelserna? Du vet, det som spelar någon roll för huruvida något övernaturligt finns eller ej.
Citera
2018-09-06, 11:08
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jo vi vet att det är en skapelse,.
1. Hur vet du att en byggnad är skapad? Den är här, vi behöver inte se skaparen för att veta att den kom ifrån någonstans! Det vittnar byggnaden, skapelsen om. Universum kom från något.
Problemet med ditt påstående är att man inte kan göra samma sak med något naturligt. Du måste använda exempel av saker som vi känner till hur de är skapade. Varför är ex. ett träd skapat? Hur demonstrerar du det?

Citat:
Jag kan veta att Gud finns inom Kristendomen med Jesus, genom
1. Mitt personliga möte,
Tyvärr är det anekdotiskt och omöjligt att förmedla objektivt till någon annan.
Citat:
2. Titta på skapelsen återigen, och dess koppling till Biblen
Jag tycker Bibeln beskriver skapelsen på ett bevisligen felaktigt sätt.
Citat:
3. Se hur massor av andra historiska dokument styrker händelserna i Bibeln.
Att ett historiskt dokument innehåller historiska händelser innebär inte att det bevisar de övernaturliga händelserna som inga andra historiska dokument beskriver. Det är som att säga att eftersom Spindelmannen-tidningarna innehåller Manhattan, och Manhattan finns på riktigt, så finns även Spindelmannen på riktigt. Det är alltså inte bevis för Gud.
Citat:
4. Den röda tråden, Bibeln skriven under lång tid, flera skribenter, på olika kontinenter med en röd tråd.
Det är väl inte konstigt?
Citat:
5. Det korrekta synsättet enligt de 4 tidigare nämnda frågorna, som KRISTENDOMEN svarar på.
Ett svar är inte nödvändigtvis sant. Jag föredrar ett sant svar före ett falskt svar. Hur vet jag vad som är vilket?
Citat:
6. Annan intressant fakta är bla. att Jesus nämns mera än Mohammed i Koranen.
Mm, fast där är han inte Guds son. Jag tror inte Koranen kommer stödja dina påståenden.
Citera
2018-09-06, 11:09
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
För mig så är det starkaste gudsbeviset att det måste ha varit något som startade big bang dvs inget kan inte uppstå från inget.
Vad har det med gudar att göra?

Citat:
Vilken ordning är det? Hur har det något med gudar att göra?
Citera
2018-09-06, 16:20
Medlem
Smesos avatar
Citat:

Det finns inget i Big bang-teorin om påstår att universum uppstod ur tomma intet, så det första du skrev är inget gudsbevis alls, bara en missuppfattning.

Och varför skulle ordningen vara ett gudsbevis? Denna av dig påstådda ordning är oftast bara en skör balans som många gånger har rubbats innan den återigen samlats till en skör balans. Det är alltså ingen bestämd balans.
Citera
2018-09-11, 14:27
Medlem
Även om jag fortfarande tror solen är skaparen som står för variationen på jorden ock även i vårat solsystem så, vad jag fattar det som är kristnas gud en helt annan. Dom säger: Gud vs Jesus fyller ett tomrum . Själen vs olika känslor
För alla, vissa i magen andra i hjärtat eller i alla delar.
Så kan jag jämföra det med uttrycken.
Herre gud. = lämna över sina problem till någon det vi vill glömma typ till en Gud.
När inget hopp finns vänder man sig till Gud.
När någon tex dör. Vi måste hantera det å då lämnar vi problemen till Gud som tex han har lämnats till gud som tar hand om dem å ger dom nytt liv.
Gud kan ersätta tv spelande och tv tittande om det då inte handar om Gud då

Deras gud våras gud tar deras problem och underlättar flykten när hjärnan igentligen skulle kollapsa om vi inte kunde hämta styrka från en främmande gud när inte människan räcker till då tar vi till oss gud.

Deras våran Gud är själen. Den som sorterar sinnena å livsviljan.

Gud sa till mig. Allt sitter i själen och hjärtat. Har du förlorat det så har du ingen Gud längre.

Tycka om oss själva i princip alltså ödmjuk mot alla både dig själv och andra.

Själs Guden finns i alla .

Det är nog den Guden dom menar

Fast nu blir det ju två gudar å man ska ju inte ha flera gudar.

Så nu säger jag till eder själen och hjärtar är en del av Gud där solen är urkraften i vårt solsystem.

Säger som Gud : Nu vet du allt.

Big bang bye bye påhittad logik
Senast redigerad av troligengud 2018-09-11 kl. 14:36.
Citera
2018-09-11, 20:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Även om jag fortfarande tror solen är skaparen som står för variationen på jorden ock även i vårat solsystem så,

Och bevisen för detta är?
Citera
2018-09-11, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Ge mig någon miljard så ska jag köpa radar telescope å lite rymdraketer å lite mickroskop så fixar jag bevisen .
Citera
2018-09-11, 20:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Även om jag fortfarande tror solen är skaparen som står för variationen på jorden ock även i vårat solsystem så,

Citat:

Citat:
Ge mig någon miljard så ska jag köpa radar telescope å lite rymdraketer å lite mickroskop så fixar jag bevisen .

Så du har alltså inga bevis.
Citera
2018-09-11, 21:05
Medlem
Citat:
Så du har alltså inga bevis.
Nä bara logiskt tänkande från marken.
Det får vi dras med. Allt börjar med en idee som sedan ska utforskas och ändras eftersom en idee är en tanke som alldrig helt stämmer med verkligheten .

Jag kan fantisera att det finns annat solsystem.

Man måste man ju kolla i havet om Man tyckte sig observera en ring på vattnet. Jag tror det var en onaturlig våg ring . Jag gissar på nått lever i vattnet men jag kan ju inte gissa att det var en abbore eller var det ? Nä det va inte gud det var en abborre kan jag kan äta den?. Vi provar Haha

Nä du vet ju redan att ingen har nått bevis. Ingen har instumentet som kan visa det lol då finns det bara hoppa i vattnet å utforska

Även i forskning är det väl vi närmar oss en sanning?
Senast redigerad av troligengud 2018-09-11 kl. 21:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in