Citat:
Ursprungligen postat av
kiss74
1. Ja, skapelser brukar indikera en skapare. Vilken skapelse är det du menar?
2. Det finns många påstådda gudar som påstås göra (eller gjort) saker i människors liv. Existerar alla dessa gudar? Bara för att inte du kan ae Oden, Zeus eller Allah, så innebär det inte att de inte existerar.
Är det alltså så lätt att bevisa gudar?
VILKEN SKAPELSE? Universum, Jorden...! Mysteriumet med BIG BANG är att ingen vet vad allt kom från, atomern, energin, som sedan skapade den här fantastiska skapelsen, INGET kan inte SKAPA INFORMATION, INFORMATION SKAPAR INFORMATION.
SKAPELSEN, DET vi betraktar som Universium, jorden, rymden etc, vittnar om skaparen, GUD.
VARFÖR KRISTENDOM, JO-
DET finns en korrekt världssyn:
4 frågor som ska besvaras om den ska vara korrekt
1- Hur kom jag hit-Origin
2- Varför är jag här- Meaning
3- Hur definerar jag bra, dåligt /moral- morality
4- Vad händer efter döden- Destiny
DÄR JUST ALLA 4 frågor besvaras utifrån kristendom.
.
Ateist kommer tidigare egentligen från betydelsen - JAG vet att Gud inte finns. Absurt, ingen kan veta att Gud inte finns.
För att kunna veta det måste man ha koll på allt! All kunskap, Vetenskap ETC. De smartaste personerna med IQ över 200, kan inte få plats med 1% av all kunskap..... Det vill säga, uppenbarligen 99% kvar.
Antagligen har du inte all kunskap, finns det en möjlighet att Gud kan uppenbaras i de resterande 99%? JA, vad som styrker att han finns där är som tidigare nämnt "skapelsen vittnat om skaparen", 2, det personliga mötet jag och andra har.
Biblen säger att det är dårskap att säga att Gud inte finns. Låter klokt.
Vad jag också tycker är häftigt är att bibeln som skrev över tusen år, av 66 olika skribenter, på olika kontinenter, har en röd tråd. Och hur så många andra historiska dokument bekräftar händelserna.