2018-09-04, 22:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
För min del deltar jag av flera olika anledninger inte i proxy-diskussioner. Så kunne du vänligen, med egna ord, presentera det du vill fokusera på och diskutera i dina referenser?

Citat:
Ursprungligen postat av shivashambo
B, det här forumet är till för att bevisa att G existerar

Jag förmodar att du menar, att denna TRÅD är till för att bevisa att gud existerar ...

Citat:
och inte för dej att leka lapplisa och klistra upp lappar dag efter dag, år efter år!

... och liksom trådens rubrik efterlysar jag bevis för guds existens ... inte berg av tråd-irrelevant retorik.

Citat:
Har du ingen egen åsikt så håll käft och bara läs! Förstår att du vill påverka och är rädd för att släppa sargen trots din skrift i bakfickan men Gud gillar även dej så slappna av vännen. Ingen kommer att stjäla din skrift och livet är inte farligt. Du är bara förvirrad och Gud gillar såna barn som dej i stora kroppar och liten ödmjukhet. Fint jobb till Gud som är rastlös i sin gärning att förändra på ytan utan ro. Passa på nu innan vintern och kylan kommer och du blir ännu mer komprimerad! Aaah, vilken tur vi har som är öppna och tack för det! Alla andra står på tur och sista chansen går vid sista andetaget och första just nu! Vi får se ...

Pop-psykologi.

Så kan vi få se några bevis för guds existens nu?
Citera
2018-09-05, 21:15
Medlem
Citat:
Jag förmodar att du menar, att denna TRÅD är till för att bevisa att gud existerar ...

... och liksom trådens rubrik efterlysar jag bevis för guds existens ... inte berg av tråd-irrelevant retorik.

Pop-psykologi.

Kristen,
1. SKAPELSEN VITTNAR OM SKAPAREN, DU kanske inte hittar skaparen i skapelsen, men skapelsen vittnar om skaparen
2. DU ksk inte ser Gud, precis som syre. men du kan tydligt se vad GUD gör i människors liv, bryter kedjor, sätter folk fria. Det personliga mötet
Citera
2018-09-05, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Va1en
Kristen,
1. SKAPELSEN VITTNAR OM SKAPAREN, DU kanske inte hittar skaparen i skapelsen, men skapelsen vittnar om skaparen
2. DU ksk inte ser Gud, precis som syre. men du kan tydligt se vad GUD gör i människors liv, bryter kedjor, sätter folk fria. Det personliga mötet
1. Ja, skapelser brukar indikera en skapare. Vilken skapelse är det du menar?
2. Det finns många påstådda gudar som påstås göra (eller gjort) saker i människors liv. Existerar alla dessa gudar? Bara för att inte du kan ae Oden, Zeus eller Allah, så innebär det inte att de inte existerar.
Är det alltså så lätt att bevisa gudar?
Citera
2018-09-05, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
1. Ja, skapelser brukar indikera en skapare. Vilken skapelse är det du menar?
2. Det finns många påstådda gudar som påstås göra (eller gjort) saker i människors liv. Existerar alla dessa gudar? Bara för att inte du kan ae Oden, Zeus eller Allah, så innebär det inte att de inte existerar.
Är det alltså så lätt att bevisa gudar?

VILKEN SKAPELSE? Universum, Jorden...! Mysteriumet med BIG BANG är att ingen vet vad allt kom från, atomern, energin, som sedan skapade den här fantastiska skapelsen, INGET kan inte SKAPA INFORMATION, INFORMATION SKAPAR INFORMATION.
SKAPELSEN, DET vi betraktar som Universium, jorden, rymden etc, vittnar om skaparen, GUD.

VARFÖR KRISTENDOM, JO-
DET finns en korrekt världssyn:
4 frågor som ska besvaras om den ska vara korrekt
1- Hur kom jag hit-Origin
2- Varför är jag här- Meaning
3- Hur definerar jag bra, dåligt /moral- morality
4- Vad händer efter döden- Destiny
DÄR JUST ALLA 4 frågor besvaras utifrån kristendom.
.

Ateist kommer tidigare egentligen från betydelsen - JAG vet att Gud inte finns. Absurt, ingen kan veta att Gud inte finns.
För att kunna veta det måste man ha koll på allt! All kunskap, Vetenskap ETC. De smartaste personerna med IQ över 200, kan inte få plats med 1% av all kunskap..... Det vill säga, uppenbarligen 99% kvar.
Antagligen har du inte all kunskap, finns det en möjlighet att Gud kan uppenbaras i de resterande 99%? JA, vad som styrker att han finns där är som tidigare nämnt "skapelsen vittnat om skaparen", 2, det personliga mötet jag och andra har.
Biblen säger att det är dårskap att säga att Gud inte finns. Låter klokt.

Vad jag också tycker är häftigt är att bibeln som skrev över tusen år, av 66 olika skribenter, på olika kontinenter, har en röd tråd. Och hur så många andra historiska dokument bekräftar händelserna.
Senast redigerad av Va1en 2018-09-05 kl. 22:09.
Citera
2018-09-05, 22:14
Medlem
Citat:
VILKEN SKAPELSE? Universum, Jorden...! Mysteriumet med BIG BANG är att ingen vet vad allt kom från, atomern, energin, som sedan skapade den här fantastiska skapelsen, INGET kan inte SKAPA INFORMATION, INFORMATION SKAPAR INFORMATION.
SKAPELSEN, DET vi betraktar som Universium, jorden, rymden etc, vittnar om skaparen, GUD.

VARFÖR KRISTENDOM, JO-
DET finns en korrekt världssyn:
4 frågor som ska besvaras om den ska vara korrekt
1- Hur kom jag hit-Origin
2- Varför är jag här- Meaning
3- Hur definerar jag bra, dåligt /moral- morality
4- Vad händer efter döden- Destiny
DÄR JUST ALLA 4 frågor besvaras utifrån kristendom.
.

Ateist kommer tidigare egentligen från betydelsen - JAG vet att Gud inte finns. Absurt, ingen kan veta att Gud inte finns.
För att kunna veta det måste man ha koll på allt! All kunskap, Vetenskap ETC. De smartaste personerna med IQ över 200, kan inte få plats med 1% av all kunskap..... Det vill säga, uppenbarligen 99% kvar.
Antagligen har du inte all kunskap, finns det en möjlighet att Gud kan uppenbaras i de resterande 99%? JA, vad som styrker att han finns där, är då det personliga mötet jag och andra har.
Biblen säger att det är dårskap att säga att Gud inte finns. Låter klokt.

Vad jag också tycker är häftigt är att bibeln som skrev över tusen år, av 66 olika skribenter, på olika kontinenter, har en röd tråd. Och hur så många andra historiska dokument bekräftar händelserna.
Håller med om att ingen vet om hur allt kom till. Vi vet inte ens om det är en skapelse (som i att det finns en skapare).
Att därför införa en gud, och i ditt fall en specifik Gud, är ju bara en gissning. Önsketänkande kanske i vissa fall.

Håller även med om att ingen kan veta att Gud inte finns. På samma sätt kan inte du veta om Allah eller andra gudar existerar. Så jag håller med dig om vissa saker.
Citera
2018-09-05, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Håller med om att ingen vet om hur allt kom till. Vi vet inte ens om det är en skapelse (som i att det finns en skapare).
Att därför införa en gud, och i ditt fall en specifik Gud, är ju bara en gissning. Önsketänkande kanske i vissa fall.

Håller även med om att ingen kan veta att Gud inte finns. På samma sätt kan inte du veta om Allah eller andra gudar existerar. Så jag håller med dig om vissa saker.

Jo vi vet att det är en skapelse,.
1. Hur vet du att en byggnad är skapad? Den är här, vi behöver inte se skaparen för att veta att den kom ifrån någonstans! Det vittnar byggnaden, skapelsen om. Universum kom från något.

Jag kan veta att Gud finns inom Kristendomen med Jesus, genom
1. Mitt personliga möte,
2. Titta på skapelsen återigen, och dess koppling till Biblen
3. Se hur massor av andra historiska dokument styrker händelserna i Bibeln.
4. Den röda tråden, Bibeln skriven under lång tid, flera skribenter, på olika kontinenter med en röd tråd.
5. Det korrekta synsättet enligt de 4 tidigare nämnda frågorna, som KRISTENDOMEN svarar på.
6. Annan intressant fakta är bla. att Jesus nämns mera än Mohammed i Koranen.
Citera
2018-09-05, 22:33
Medlem
Citat:
Vad jag också tycker är häftigt är att bibeln som skrev över tusen år, av 66 olika skribenter, på olika kontinenter, har en röd tråd.

Och vilken är den röda tråden?
Citera
2018-09-05, 22:47
Medlem
För mig så är det starkaste gudsbeviset att det måste ha varit något som startade big bang dvs inget kan inte uppstå från inget.

Ett ytterligare är ordningen vi ser i universum i allt från biologi till fysik.
Citera
2018-09-05, 23:24
Medlem
Citat:
Jo vi vet att det är en skapelse,.
1. Hur vet du att en byggnad är skapad? Den är här, vi behöver inte se skaparen för att veta att den kom ifrån någonstans! Det vittnar byggnaden, skapelsen om. Universum kom från något.

Jag kan veta att Gud finns inom Kristendomen med Jesus, genom
1. Mitt personliga möte,
2. Titta på skapelsen återigen, och dess koppling till Biblen
3. Se hur massor av andra historiska dokument styrker händelserna i Bibeln.
4. Den röda tråden, Bibeln skriven under lång tid, flera skribenter, på olika kontinenter med en röd tråd.
5. Det korrekta synsättet enligt de 4 tidigare nämnda frågorna, som KRISTENDOMEN svarar på.
6. Annan intressant fakta är bla. att Jesus nämns mera än Mohammed i Koranen.
Urmakaranalogin är ju debunkad sedan länge.

Om ditt personliga möte ska användas som bevis så ska även andras upplevelser tas med.
Bibeln är en mycket otydlig bok, där ganska mycket är motbevisat i olika grader. Dessutom är det en ond och omoralisk bok, men det är inget bevis, bara en observation av mig.
Citera
2018-09-05, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalianka
För mig så är det starkaste gudsbeviset att det måste ha varit något som startade big bang dvs inget kan inte uppstå från inget.

Men detta ”något” kan skapa från ingenting?
Och hur skapades detta ”något”? Det kan ju inte uppstå från ingenting.
Citera
2018-09-06, 07:39
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Unvetsum kanske inte uppstod från ”inget”. Något tillstånd av ”inget” har vad jag vet aldrig observerats. Sedan kan det vara så att universum inte startade med BigBang, det kanske bara bytte tillstånd. Som det är nu så vet vi inget om det och det finns ingen rationell anledning att dra till med vilda gissningar som ”gud gjorde det”.

Citat:
Hur passar naturkatastrofer in i bilden av ”ordning”?
Citera
2018-09-06, 07:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

*

Citat:
Kristen,

Och? (Vad implicerar du med att skriva "Kristen"?)

Citat:

a. Men nu är "vittnande" inte identisk med, synonymt med eller ens särskild likt "bevis" (undvika gärna falska analogier om detta).

b. Vilken "skapelse"? Vad menar du mera specifikt med det? Förtydligande och belägg, HELST UTAN NÅN FALSK ANALOGI inkluderat, tack.

Citat:
2. DU ksk inte ser Gud, precis som syre.

Presenterar du detta som en analogi eller som en allegori?

Citat:
men du kan tydligt se vad GUD gör i människors liv, bryter kedjor, sätter folk fria. Det personliga mötet

Det som omedelbart kan ses av 'guds' effekt på männuskors liv kan lika gärna tillskrivas en TRO på att nån 'gud' existerar, som att en sån 'gud' faktisk existerar.

Så det är inget "bevis".

*

Du kanske skulle fundera över om du öht vet vad ett bevis är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in