2018-09-11, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Okej. Man får utgå från att polisen kände till detta. Efterlysningen sker alltså när man vet att MGM är utomlands...

Ska jag gå helt efter min djupa kännedom äventyrsfilmer och Johanna Möller så har den efterlysta gamla damen flytt fältet i sin trimmade DeuxCV med förhoppningen att till tonerna av kents ”den vänstra stra*den” få återförenas med sin ungdomskärlek i Paris — men med SD/HD (adhd?) hack ihjäl i deras fabriksåterställda gräsgröna 244 DL från 1977.

Eller så är "tanten" på bussresa genom Europa som är bokad för länge sedan genom PRO och inte någon sista minuten resa till N-L som ev vissa har gjort enl tråden.
Kan vara så att den äldre damen inte följer det digitala utan bara tex har gratistidningen Metro och pressen har varit ganska tysta om detta mord, kanske pga att så lite framkommit från polis.
Men eftersom detta var söndagen den 20 maj och LW hittades på fredagen eller lördagen. Det framgick redan då att polisen trodde sig säker på det var LW och bekräftade detta på söndagen. Eller om damen har barn, de sagt till henne att det är inget bry sig om utan polisen har säkert fler vittnen som sett detsamma eller hört något. Tyvärr så kan barn tycka att mamma ska inte blanda sig i detta. Hoppas innerligt att polis får fram vår egen Miss Marple.
Citera
2018-09-11, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Energizer666
kommenterade det du skrev, där stod inget om att han konfronterat henne, om han nu gjort det
läs själv vad du skrivit

Ja
Tror du att det var en slump att han åkte till USA en dag efter frisläppandet då han var anhållen?

Jag syftade på att han ville reda ut något eller konfrontera LW innan han åkte. Det var kanske otydligt, tack för att du påpekade detta.
Citera
2018-09-11, 15:19
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linxieloo
Tänk om tanten bara hittade på mannen utanför för att göra sig intressant. Hon trodde kanske inte att det skulle få några konsekvenser om hon kryddade upp verkligheten lite när hon pratade med människor som hon iaf inte skulle träffa igen. Hoppas isf att inte hennes vittnesmål är superviktigt.

Det skulle ju kunna vara så.
Eller paret kan ha missuppfattat något. T ex kan hon kanske ha sagt att "tänk om" jag hade vaknat och tittat ut sett någon prata med henne eller något liknande.

Men även om det skulle vara så, borde kvinnan träda fram och reda ut eventuella missförtstånd om det skulle ligga till på det sättet.

Kvinnan skulle iofs vara bortrest. Utlandssvensk?
Utlandssemester i "Andalucía, Spain" ?

Nä, nu kan jag inte komma på några mer förklaringar till att tanten eller några som kan tänkas känna henne inte har hört av sig.
Citera
2018-09-11, 15:20
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energizer666
det är inget smycke utan en så kallad TB eller trackable "ett resande kryp" som det finns en hel del av ute i omlopp bland cacher och cachare, och dem "reser" från cache till cache

just denna som bilden är på ägs av någon cachare i spanien
Jag hänger inte med, är det nån liten pryl som placeras ut i cacher? Den är alltså inte något som tillhör SD/HD utan en spanjor?
Det lär ju inte vara viktigt för tråden men jag blev lite vetgirig... men inte klokare
Citera
2018-09-11, 15:22
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Skitsnack! Jag har väl skrivit i stort sett i detalj om alla indicier som mina GM som jag finner mest troliga. GM som bara fluktuerat, som jag inte vet nått om. Dom har jag bara nämnt då andra fört upp dom i tråden.
Vilken fråga är fortfarande obesvarad av mig? (om du inte läser tråden, så ska du inte kasta skit heller).

Jag kan inte finna att du har redovisat några indicium som pekar mot en annan GM än SD. Vilka är dessa indicium, och var kommer källan till dessa ifrån?
Citera
2018-09-11, 15:31
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Så ML:s tidsaxel morddagen är inte indicier att han kan ha varit på plats hos LW?
ML:s motivgrund med sin relation med LW är inte indicier?
JH:s loggar på fel datum är inte indicier på att han kan ha varit i Örebro?

Jag kanske är ute och cyklar då.
Vilka indicier har du på SD då?

Herregud. Hur kan du få det till indicium på att dessa är GM?

Hur skiljer ML:s motivgrund ut sig från andra inblandade såpass att han är GM och inte de andra?

Hur kan JH anses vara GM bara för att han kan ha varit i Örebro vid aktuell tidpunkt? Ser du alla andra som varit i Örebro just då också som misstänkta mördare? Befann du dig själv i Örebro under den natten?
Citera
2018-09-11, 15:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Om jag vore en gråhårig tant på ca 70 år som bodde granne med LW och kanske sett GM, skulle jag vara väldigt rädd för att ge mig till känna. Det går ju en mördare lös!

Ja, ett problem med det hela är ju att de kanske (med stor sannolikhet är grannar). Hon vet kanske vem den misstänkte är, känner kanske igen honom. Kanske vet han vem hon är.

Det kan faktiskt också vara så att han råkade se henne när hon kikade ut från sitt fönster. Kunde hon se att han såg henne?
Citera
2018-09-11, 15:33
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Om jag vore en gråhårig tant på ca 70 år som bodde granne med LW och kanske sett GM, skulle jag vara väldigt rädd för att ge mig till känna. Det går ju en mördare lös!

+1 på den! Tänkte likadant. Med tanke på bara aggressiviteten i tråden och uppgifter om anmälningar för knog-gnuggningar i huvudet på offret samt givetvis det brutala i mordet självt, så skulle jag nog också vara försiktig om jag var tanten ifråga. Måste kännas obehagligt och man kan ju anta att det florerar en hel del rykten i det närmsta området då det bevisligen går en GM lös och ledig. Man får hoppas att hon ändå tar beslutet att anförtro några mycket nära anhöriga som hon absolut litar på och att gå till polis snarast med det hon sett.

Annars, kan det tänkas att någon med koppling till GM valt att sprida ryktet om en tant för att på något vis köpa tid, vilseleda, skapa illusion av alibi åt något håll? Känns en smula desperat och lätt obrukbart då polisen ändå inte får tag i sagda tant.
Citera
2018-09-11, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Herregud. Hur kan du få det till indicium på att dessa är GM?

Hur skiljer ML:s motivgrund ut sig från andra inblandade såpass att han är GM och inte de andra?

Hur kan JH anses vara GM bara för att han kan ha varit i Örebro vid aktuell tidpunkt? Ser du alla andra som varit i Örebro just då också som misstänkta mördare? Befann du dig själv i Örebro under den natten?
Förstår inte heller resonemanget med att ”indicier” pekar på dessa föreslagna individer.
Skulle tipsa en viss skribent (EGT) att inte använda felaktiga formuleringar i sina inlägg.

Med indicium avses vanligtvis indirekta bevis.

Exempel:
"Det finns vissa indicium som pekar på att det är Kalle Karlsson som tagit chokladkakan från butiken. För det första är han alldeles brun runt munnen, för det andra är han alldeles kladdig om fingrarna"
Citera
2018-09-11, 15:37
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, ett problem med det hela är ju att de kanske (med stor sannolikhet är grannar). Hon vet kanske vem den misstänkte är, känner kanske igen honom. Kanske vet han vem hon är.

Det kan faktiskt också vara så att han råkade se henne när hon kikade ut från sitt fönster. Kunde hon se att han såg henne?

Och kunde han se att hon såg att han såg henne?
Citera
2018-09-11, 15:40
Medlem
Energizer666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Jag hänger inte med, är det nån liten pryl som placeras ut i cacher? Den är alltså inte något som tillhör SD/HD utan en spanjor?
Det lär ju inte vara viktigt för tråden men jag blev lite vetgirig... men inte klokare

ja precis, det är en liten "pryl" och den tillhör inte SD/HD utan det är en spanjor som är ägare till den
det enda SD/HD har gjort med den är att dem har plockat med sig den från en cache och lämnat av den i en annan
Citera
2018-09-11, 15:41
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
”Framför allt tycker hon att den kvinna som ska vara i 60- och 70-årsåldern borde kunna hittas.

– Kvinnan ska ju bo i området. Vi förväntar oss att hon borde finnas där, någonstans, säger Lisa Rehn”. ( Ur artikel )

Otroligt märkligt att denna kvinna inte kan spåras, med tanke på att utredarna knackat dörr i området.
Tänker lite olika scenarion angående detta mystiska vittne:

• Hon har befunnit sig någonstans i området på tillfälligt besök, eventuellt hos någon anhörig/vän/son vid namnet Peter (tror inte på teorin att hon skulle leta efter Springare på en marknad)
• Paret som gått ut med uppgiften har av någon underlig anledning hittat på denna historia med damen, vilket jag iofs inte tror
• Damen ifråga är avliden eller möjligtvis sjuk och kanske inlagd på sjukhus
• Hon vill inte ge sig till känna av någon anledning

Knepigt knepigt

..Eller att paret missuppfattade kvinnan när hon sa att hon bodde nära LW. Nära kanske är i samma stadsdel i det här fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in