2018-09-11, 13:18
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Låst artikel i NA:

"[b]Hjärstamordet: Mystiskt vittne gäckar polisen: ”Vi förväntar oss att hon borde finnas där, någonstans”[/B]"

https://www.na.se/logga-in/hjarstamordet-mystiskt-vittne-gackar-polisen-vi-forvantar-oss-att-hon-borde-finnas-dar-nagonstans

Så hon har inte trätt fram ännu?

Tanten borde ju rimligen ha anförtrott sig åt någon annan? Granne, släkting, vän?
Låter helt otroligt att de enda som hon ska ha pratat med om detta är paret på marknaden?
Ja, om tanten berättade det här för det vilt främmande paret på marknaden så har hon antagligen berättat det för många andra också, och sedan har nog många av dessa i sin tur berättat för sina egna släktingar och bekanta osv. osv.

Det som gör själva ursprungskällan svår att hitta kanske är att signalementet i efterlysningen passar in på ganska många tanter i Örebro: Cirka 158-160 centimeter lång, i övre medelåldern med grått, kortklippt hår:
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/okant-vittne-tros-ha-sett-lenas-mordare/
Citera
2018-09-11, 13:25
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jo, och tingsrätten avslog ju åklagarens begäran om att få SD häktad på sannolika skäl. Kan förklaringen till detta ha varit att domaren gjorde en helt annan bedömning än åklagaren av bevisvärdet i den gråhåriga tantens vittnesiakttagelser? Lite märkligt är det ju att det inte har läckt ut någonting alls om vad åklagaren ansåg sig ha på SD.

Om man betraktar enskildheter i för stor isolering och också underskattar alla inblandade tjänstemäns kompetens, rättskunnighet, ansvar, erfarenhet, formella åliggande och annat så finns det nog en risk för att man får en förvrängd och felaktig bild av hur de arbetar.

Vad gäller just detta så torde det vara uppenbart för varenda konstapel att det inte är ngt att hålla en specifik familjefar inlåst så värst länge för.
Citera
2018-09-11, 13:27
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Så långt når tyvärr inte mina kunskaper för loggtolkning 🙃.
Bäst att du frågar experten GilGrissom82.

Okej. Jag tänkte på i vilken mån det var relaterat till vittnesefterlysningen.... Eller om polisen kände till att han redan var bortrest när efterlysningen gick ut....
Citera
2018-09-11, 13:29
Medlem
Citat:
Ja, om tanten berättade det här för det vilt främmande paret på marknaden så har hon antagligen berättat det för många andra också, och sedan har nog många av dessa i sin tur berättat för sina egna släktingar och bekanta osv. osv.

Det som gör själva ursprungskällan svår att hitta kanske är att signalementet i efterlysningen passar in på ganska många tanter i Örebro: Cirka 158-160 centimeter lång, i övre medelåldern med grått, kortklippt hår:
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/okant-vittne-tros-ha-sett-lenas-mordare/
Tänker om tanten hade berättat detta för många så borde någon av dessa personer trätt fram..Det kanske handlar om en rätt ensam människa med inte så många kontakter. Signalementet kan ju ställa till det om t.ex åldern inte riktigt stämmer in, personen kanske ser äldre eller yngre ut än denne är i verkligheten
Citera
2018-09-11, 13:31
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Låst artikel i NA:

"[b]Hjärstamordet: Mystiskt vittne gäckar polisen: ”Vi förväntar oss att hon borde finnas där, någonstans”[/B]"

https://www.na.se/logga-in/hjarstamordet-mystiskt-vittne-gackar-polisen-vi-forvantar-oss-att-hon-borde-finnas-dar-nagonstans

Så hon har inte trätt fram ännu?

Tanten borde ju rimligen ha anförtrott sig åt någon annan? Granne, släkting, vän?
Låter helt otroligt att de enda som hon ska ha pratat med om detta är paret på marknaden?

Ja man funderar på om det kanske fanns flera syften...
Citera
2018-09-11, 13:35
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Skärp dig nu Honan9. Hur du har kunnat så fatalt misstolka de två inlägg av en skribent ang mina s.k. yrken som citerades är för mig ett mysterium, då jag trodde du var en av de vettigare i tråden med huvudet på skaft.

Man forskar vid ett stort universitet vilket jag gör nu i psykologi (efter psykologexamen i botten) och på universitet så undervisar och handleder jag studenter. Det är en av forskares arbetsuppgifter. Läs inlägget igen så står det lärare i universitet och jag har verkligen ingen skyldighet att förklara mitt yrke i tråden närmare än så, i synnerhet i början när dessa inlägg skrevs.

När jag skrev "Vi på FBI" så är det för att som amerikan anser jag att det är vårt och därför sade jag till tjackarn att varför ska vi på FBI hjälpa er svenska medborgare, ni är kapabla att skydda henne själva. VI har ingen skyldighet att betala skatt för era medborgare.

Skärp dig. Och tycker du att en av Lenas manliga vänners skrivande här och hotande fram och tillbaka och försöka få oss att tro att SD är skyldig på ett så starkt sätt är inte misstänkt, då tappar jag ännu mer respekt för dig. Hans beteende är synnerligen misstänkt, ja och det är jag kvalificerad nog att bedöma. Men eftersom jag bara bedömer av det lilla jag ser i tråden är det bara naturligt att jag tar hjälp av polisen för att de ska kunna bedöma hans beteenden och förehavanden i verkligheten också.

Min SÄPO-näsa anar en viss upprördhet. Ta det lugnt. Jag behöver inte veta något om din yrken.

Nu har jag bara snabbskannat tråden under lunchen, så hinner inte med att läsa alla inlägg. Dock var det trevligt att läsa att en del har tid att läsa och skratta åt inläggen. Lite hemskt, men man ska ju ha roligt på jobbet.

Hoppas hinna få lite trådtid ikväll och hoppas då på en "lugnare" anda här.
Citera
2018-09-11, 13:51
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Jag tänkte nog mer på att om du har en släkting/granne/vän som har berättat det här för dig, då kommer du att minnas detta.

Det är ju inte sååå många som bor nära brottsplatsen, LW och som kan passa in på tanten?

Om hon är inlagd, har flyttat, avlidit eller något liknade borde polisen naturligtvis kollat upp kvinnor i det aktuella åldersspannet som på ett eller annat sätt "försvunnit" från området.

Min tanke blir mer och mer (paranoid) med tanke på trådens utveckling.

Får för mig att tanten fått hybris.
En "trevlig" granne var och hälsade på och förklarade hur "allt låg till"?
En "trevlig" granne som undrade om någon "sett eller hört något"? För alla vill ju veta vem som gjort detta hemska? Bäst att "allt" stannar mellan oss, eller hur?
Citera
2018-09-11, 13:54
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Hur tror du att du kommer må om/när SD blir dömd?
Om du var förtvivlad när LW blev mördad, så är det nog inget mot vad du kommer känna då.
Jag har inte bett dig anklaga någon, men du försvarar SD med näbbar och klor. Nästan lika mycket som jag ogillar SD gillar du honom.
Hade ni något slags erotiskt förhållande utöver bara vänskap?

Kanske träffade jag rätt där, bisexuell kan förklara en del.
Då släpper jag en till liten bomb eftersom Lena förtjänar att rättvisa skipas och att hon säkert inte klandrar mig för att jag, i motsatts till andra "vänner" försöker få fast hennes mördare.

Såhär är det,
LW berättade att hon haft ett fantastiskt förhållande med en man, det började hur bra som helst och allt klaffade verkligen.
Efter ett tag började dock vissa saker verka underliga, som han inte ville prata om.
LW ställde på honom och krävde ett svar, och efter många försök kom så svaret fram : LW var inte ensam om att gilla män.
Förhållandet överlevde inte detta, men de fortsatte att vara vänner.

UW?

(Sorry om detta redan stötts och blötts till leda, ligger efter med läsandet...)
Citera
2018-09-11, 14:00
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Jag tänkte nog mer på att om du har en släkting/granne/vän som har berättat det här för dig, då kommer du att minnas detta.
Det är ju inte sååå många som bor nära brottsplatsen, LW och som kan passa in på tanten?

Om hon är inlagd, har flyttat, avlidit eller något liknade borde polisen naturligtvis kollat upp kvinnor i det aktuella åldersspannet som på ett eller annat sätt "försvunnit" från området.

Min tanke blir mer och mer (paranoid) med tanke på trådens utveckling.
Får för mig att tanten fått hybris.
En "trevlig" granne var och hälsade på och förklarade hur "allt låg till"?
En "trevlig" granne som undrade om någon "sett eller hört något"? För alla vill ju veta vem som gjort detta hemska? Bäst att "allt" stannar mellan oss, eller hur?
Ja, att SD nu har tystat den gråhåriga tanten blir väl för många den naturliga fortsättningen på den här historien. Hade han inte flytt utomlands igen också?
Senast redigerad av Draifos 2018-09-11 kl. 14:02.
Citera
2018-09-11, 14:01
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Intressant..firar de den stundande skilsmässan (som väl går igenom om några dagar) tillsammans i Nederländerna. Så märklig ”duo” de där två

Ja, eller så "förnyar" de äktenskapet? Notera den symboliska inskriptionen på SD's bild den 7/9 från (troligtvis) Harlingen, Nederländerna. Plus loggtextens enda ord.

Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
När lämnade de Sverige?

Någon gång runt den 5 september av bilder/loggar att döma.
Citera
2018-09-11, 14:05
Medlem
Citat:
Ja, att SD nu har tystat den gråhåriga tanten blir väl för många den naturliga fortsättningen på den här historien. Hade han inte flytt utomlands igen också?

Det är inte omöjligt, vi får väl se.
Tror du att det var en slump att han åkte till USA en dag efter frisläppandet då han var anhållen? En slump att han inte har alibi? En slump att han hade haft en affär och strulig förbindelse med en granne som hittades mördat i samma område?

Du uttrycker dig spydigt så du kanske vet något vi andra inte vet.
Citera
2018-09-11, 14:09
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Ja, eller så "förnyar" de äktenskapet? Notera den symboliska inskriptionen på SD's bild den 7/9 från (troligtvis) Harlingen, Nederländerna. Plus loggtextens enda ord.

Någon gång runt den 5 september av bilder/loggar att döma.

Man får lite konstiga vibbar.
Kanske bara är en "blinkning" till oss/polisen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in