Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Jag menar evidens, belägg, att definiera egenskaper där något kan diskuteras. Just nu finns ingenting att diskutera eller motbevisa. Påståendet om gud är ofalsifierbart, så hur ska vi motbevisa någonting? Eftersom du hänvisar till Popper själv. Ateisten kan inte motbevisa någons gud tills den är definierad.
Det är ju själva grunden i Uglubuk-analogen jag gjort i tråden. Ofalsifierbara påståenden och egenskaper och sedan utmanar man någon att motbevisa det. Därför anser jag hela tråden vara nonsens.
Som exempel kan jag påstå att osynliga interdimensionella enhörningar finns. Motbevisa mig.
Hur ska du gå tillväga som inte vet någonting om mina påstådda osynliga interdimensionella enhörningar?
Varför väntar du på att
någon annan ska definera vilken gud du ska motbevisa? Det kan du ju göra lika bra själv. Och sen visa ditt bevis här i denna tråd eftersom den ju är tänkt att handla om just den sortens bevis.
Just den sortens saker görs iaf hela tiden inom vetenskap. Man visar att modellen si eller så inte är förenlig med resultat från mätningar och experiment. T ex är ju numera s k
hot dark matter modeller falsifierade inom kosmologi.
I den här tråden är Topic bevis mot Guds existens. Gör det då, utifrån definitioner där detta ÄR möjligt.
----
Jag tror dock jag förstår vart skon egentligen klämmer för bl a dig. Du skriver
Ateisten kan inte motbevisa någons gud tills den är definierad.
Är det möjligen så att du misstolkar ämnet som att det skulle handla om att
bevisa ateism? Vilket man ju inte kan. Men DET är INTE Topic.
---
Efter allt detta meta-snack. Får jag föreslå att
Teodicéproblemet är just den sortens bevisförsök som är värt att upp här? Gud defineras alltså som allsmäktig och god. Gud borde i så fall se till att det t ex inte finns några barn som svälter och utnyttjas på olika sätt (eller att de äckliga SD får över 17 % i det svenska valet...). Ändå händer just detta. Alltså finns det inte en sådan Gud.
Detta är förvisso ett känt problem sedan mycket länge, och som bekant finns det många, inte minst teologer, som inte håller med om slutsatsen. Det finns motargument. Men sak samma. Teodicéproblemet ÄR just den sortens bevis som skulle kunna tas upp här. Trots att det inte försöker motbevisa ALLA sorters gudar. Det försöker inte bevisa ateism.
Finns det andra intressanta försök till att bevisa att Gud inte finns? Vilka? Styrkor och svagheter? Etc. Detta skulle kunna vara en bra tråd om detta.