Citat:
Ursprungligen postat av
Guillounism
Om jag får gissa så kör man på till EU-valet och vid ett lika dåligt resultat där så lägger man ner. Karaktären på den här valturnén var mycket av "kör så det ryker" och "för allt vad tygen håller". Men jag hoppas verkligen att jag har fel för partiet har hög potential.
Jag har inte följt partiet tillnärmelsevis lika noggrant som en del andra här, hoppade väl in i början av augusti eller så.
Min slutsats är att man började alldeles för sent. Helt avgörande misstag. Det tar lång tid att etablera sig och sätta sig i folks sinnen och minnen. I synnerhet när massmedia helt uppenbart valde att medvetet under lång tid ignorera eller inte rapportera om partiet. På valdagen är jag helt övertygad om att en absolut majoritet knappt ens hört talas om partiet.
De borde ha börjat ett år tidigare eller så.
Jag tror faktiskt inte det gjort minsta skillnad. Man måste slå sig igenom mediabruset. Hur hade man lyckats med det bara för att man börjat tidigare? Ingen jämförelse i övrigt men både nd och svp fanns ju i en massa år, men vad hjälpte det.
Den avgörande faktorn verkar vara att opinionen helt enkelt inte finns idag, tyvärr. Detta ser vi ju också i sd:s svaga resultat. Förra valet var det 87% som var för folkmordet på svenskar, detta valet är det bara 83%.