2018-09-10, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Det var rätt mycket som pekade på 25 procent och det har varit en våg av konservatism i och med Brexit, Trump, Visegrad, Italien osv.
Ja, men det svänger fort. Brexit består numera av upp till 97% baksmälla och allting kring Trump är bara ett enda stort haveri. Hade svenska valet hållits 2016 kunde SD ha ridit på den där vågen, men idag är det inga associationer vars glans man vill låna.
Citat:
Det är sant att resultatet 17,5 är det bästa någonsin. Partiet ökade också med ett par procent i kommun och landstingsvalen. Partiet har också slagit sig in i helt nya politiska marknader så som norra Stockholm. För de flesta gör nog detta rätt ont. Förväntningarna var enormt höga på Sverigedemokraterna men det var även många som hoppades på Medborgerlig Samling och Alternativ för Sverige. På grund av att det här valet befinner vi oss ungefär exakt där vi var 2014 med ett något större och rikare SD.
Skälet varför jag alltid varit skeptisk till att SD skulle kunna nå statsbärandenivåer i 30%-klassen är att svenskar till syvende og sist är trygghetsnarkomaner, inte risktagare och yviga gamblers. Att lyfta SD till nivåer där de utgör en väldigt stor inomparlamentarisk lobbygrupp runt 15-20%, ja dit kan man sträcka sig, men inte så värst mycket längre. Den exklusiva 30%-klubben tillhör två partier som turats om att styra i hundra år, väljarna vet att landet åtminstone inte kommer att gå under med dem vid rodret. Att svenskarna skulle slussa ett oprövat parti som ALDRIG varit med och regerat, hela vägen till statsbärande-klubben... inte realistiskt att vänta sig av folk som sitter med bolån upp till hakan.

Högsta SD-noteringarna bland de OI som vi nu vet låg bra till, t ex Novus och Inizio, under den där perioden 2015 där det rådde fullkomlig invandringsterror av bibliska mått, var runt 22%.

Citat:
De jag är mest upprörd över (egentligen mest upprörd över) är att Socialdemokraterna inte kraftigt minskade. Jag tror att en del av förklaringen till varför SD inte gick bättre var på grund av att Åkesson började beskriva sig som ett högerparti till höger om Moderaterna. Även om jag kanske gillar detta spelar det mindre roll för den miljon S-väljare som kanske gått i tankarna att rösta på SD. Det är valet är som sagt ett strategiskt misslyckande inför valet 2018. Det vittnar också om att SD måste finna en strategi som går ut på att underminera Socialdemokraterna och detta under fyra år.
Huvudförklaringen där är att ett desperat S på slutet gjorde till sin huvudfråga att vara ”enda garanten för att SD inte får inflytande”. I SD-bubblan vill man liksom inte höra på det örat, men de här mätningarna som finns i frågan ljuger ju inte - SD är ett galet polariserande parti som uppåt 40% hatar passionerat. S lyckades med fulknepet att sälja in narrativet ”borgarna+SD=sant, det var så allt började i Tyskland på 30-talet” så pass att budskapet ”taktikrösta på S för att blocka SD” spreds som en löpeld både bland digitala influencers och analoga (t ex Fredrik Strage). Kärnan tycktes handla om att se till att hindra SD från att bli största parti.

Där kan Yougov ha varit S bästa valarbetare. För jag tror knappast att latteliberala DN-prenumeranter sket på sig av skräck och sprang till S över att Ipsos hade dem runt 17%, men om samma latteliberaler håller koll på Metro har de matats i 3 år med återkommande rubriker om SD = största parti.
2018-09-10, 09:44
Medlem
Då kan vi konstatera att opinionsundersökningarna faktiskt lyckades ganska bra med SD, i alla fall om vi bortser ifrån Sentio och Yougov

Sifo
https://twitter.com/MicArtur/status/1038023962696011776
17,0%

Ipsos
https://www.ipsos.com/sites/default/files/ct/news/documents/2018-09/dn_ipsos_politisk_barometer_september_20180907_hem sida.pdf
16,8%

Skop
https://skop.se/main/wp-content/uploads/2018/09/SKOPs-Valjarbarometer-7-september-2018.pdf
17,4%

Demoskop
https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/superrysaren-minimal-skillnad-i-sista-matningen/
17,2%

Inizio
https://inizio.se/wp-content/uploads/2018/09/v%C3%A4ljarbarometer-8-september-2018.pdf
16,8%

Många har stirrat sig blinda på Sentio och Yougov vilket har gjort att man faktiskt missade alla andra
2018-09-10, 09:47
Medlem
JustZlatans avatar
Sentio är helt jävla värdelösa. De förstörde valet helt klart. OI påverkar valen mer än vad många tror.
2018-09-10, 09:54
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
inte realistiskt att vänta sig av folk som sitter med bolån upp till hakan.

Där är ju förklaringen till röstningen. Till syvende og sidst handlade det om att rädda värdet på bostäderna genom invandring. Åtminstone om att till varje pris förhindra prisfall.

En sådan här massiv omfördelning av tillgångarna i samhället från ersättning för arbete till passivt stigande tillgångsvärden, med invandring som motor, är en sorts bekräftelse på Ricardos tankar om omfördelning på grund av stigande jordränta som resultat av en ohämmad befolkningsökning.

Under 1900-talet reglerades och återställdes förhållandet mellan arbete och kapital av två krig som helt enkelt förstörde kapitalet och reducerade de arbetande antal och därmed ökade dess värde.. Undrar hur det blir den här gången.

Blir det inte krig kanske Marx får rätt om revolutionen trots allt.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2018-09-10 kl. 10:12.
2018-09-10, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Sentio är helt jävla värdelösa. De förstörde valet helt klart. OI påverkar valen mer än vad många tror.
Floden av OU verkar mest bara leda till att det utvecklas olika taktikröstningsstrategier bland alla som inte är SD. För SD-sympatisörer finns det liksom inga taktikalternativ bortom 1) Rösta på SD.

Men för 7K-väljare finns det en hel buffé av grejer att ha OU till. Rädda KD, rädda L, rädda MP, tippa blockbalansen osv osv.

Institutens genomsnittliga fel per parti (alla) blev tydligen så här:

1 Demoskop 0,9
1 Inizio 0,9
3 Skop 1,0
4 Ipsos 1,2
5 Novus 1,3
6 Sifo 1,3
7 Sentio 2,1
8 Yougov 2,2

Kvällsblaskorna Expressen och Aftonbladet i topp alltså.
Senast redigerad av CrispyKreem 2018-09-10 kl. 10:11.
2018-09-10, 10:20
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Samtidigt så var den enda faktan från de två senaste valen att webbinstituten var bäst.

Visst, de var sämst nu, men ge oss inte skit för att vi trodde på de mest då de har absolut historik senaste 8 åren.

Så det handlar inte så mycket om att veta bäst, det handlar om att webbinstituten denna gången tog en rejäl kullerbytta och föll pladask.

Inte bara. En kan välja att inte tro på institut som Yougov med paneler med mindre tillförlitlighet enligt statsvetarna.

En kunde dessutom misstänka att ”kompensationen” hos OI för Sd redan täckt den ev ”skämsfaktorn” som många här trodde skulle bli lika stor, när mycket talat i motsatt riktning. Det finns även andra lätt observerbara faktorer som talade för att Sd inte skulle hamna på fantasifulla +25 som varit majoritetsprognosen på Flashback.

Utöver detta blev det för mig tydligt under sommaren att folk helt enkelt ändrat sig och inte ville ha ”enkla lösningar på komplexa problem” utan att de förstått att Sd och extremism inte är lösningen på våra gemensamma samhällsutmaningar. Allt fler började tala om vilken av välfärd och breda överenskommelser och samförstånd istället för konfrontation och att ”allt är invandrarnas fel.”

Om en rör sig bland folk på så olika nivåer som jag gör så snappar man upp detta. Men det ville förstås ingen här kännas vid, för här gällde att intala sig själv och andra att alla som inte tror att Sd blir störst är idioter eller troll.
2018-09-10, 10:22
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan

Knappast bevisat att Sentio & Yougov varit helt uppe i det blå i fyra år.

SD kan mycket väl ha legat på runt 23-24% några dagar före valet. Om 1%-enhet sticker för att rädda KD, två drar pga Expressens i sista minuten uppgrävda nassar och ytterligare ett par procent fick kalla fötter pga SVTs inhopp och fulcitering rörande "invandrare passar inte in" så är man hastigt och lustigt nere på 17,6.

Jag var på fest i lördags. Ett hundratal gäster. Jag noterade en överraskande negativ attityd till SD, även från folk jag tidigare bedömt som möjliga SD-röstare. Teorin att SD tokrasade de sista 48 timmarna kan inte uteslutas.
2018-09-10, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan

SD kan mycket väl ha legat på runt 23-24% några dagar före valet. Om 1%-enhet sticker för att rädda KD, två drar pga Expressens i sista minuten uppgrävda nassar och ytterligare ett par procent fick kalla fötter pga SVTs inhopp och fulcitering rörande "invandrare passar inte in" så är man hastigt och lustigt nere på 17,6.

Jag var på fest i lördags. Ett hundratal gäster. Jag noterade en överraskande negativ attityd till SD, även från folk jag tidigare bedömt som möjliga SD-röstare. Teorin att SD tokrasade de sista 48 timmarna kan inte uteslutas.

Det kommer att komma valutvärderingar och intressanta kartor med diagram att studera.
Tror inte att man ska stirra sig blind på de egna ev. misstagen. Ta lärdom och ta nya tag.

Som jag tagit upp tidigare i tråden så kan ju t.ex. Löfvens löften om extra semesterveckor för barnfamiljer och ytterligare en till för ensamstående ha utgjort en mäktig lockelse.

Man ska inte glömma att SD utsattes för en mäktig skitstorm i media. Sådant spelar in framför allt för kvinnor.
2018-09-10, 10:48
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Vad kul att du citerade min prognos sådär några timmar innan den slog in.

Det kan ju uppfattas som drygt om jag själv påtalat att mitt ”öra mot marken” som blivit så utskällt visade sig stämma på pricken.

Jag tror att det är dags för dig att bli lite mer ödmjuk inför andras kunskaper, erfarenhet och förmåga att bedöma tendenser utanför din filterbubbla.
Det var väl bra att jag lyfte fram ditt tips i rättan tid. Du hade helt rätt den här gången, inget snack om det.
2018-09-10, 10:58
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan

Sentio visade ju att AfS skulle få 4-5%. Även där fick de fel. Lägg ner alla jävla opinioninstitut.
2018-09-10, 11:04
Medlem
Jag är jätteledsen att dom inte fick mer men bara att acceptera också bra gjort av er som prickade att sd skulle få mycket mindre än sentio och yougov dom har varit bäst förut men vi får nog ändra oss och inse att dom andra instituten hittat dom bästa metoderna.
2018-09-10, 11:09
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
17,6% hade kunnat tas emot som ett hyfsat resultat (SD är valets största vinnare med en uppgång på 5%) om inte förväntningarna hade varit så hysteriskt uppskruvade. Narrativet i det något mer nyktra utlandet är att SD gav ett styrkebesked. I Tyskland skriver man bl a att ”Bullerbyn har bränts ner” - man uppfattar det som att SD igår officiellt tog Sveriges oskuld och att vi nu är som alla andra.

YG och Sentio och de religiösa sekterna som formats kring dem har gjort enorm skada, genom att cementera en bortskämdhet som gjort fallet så stort att både SD-sympatisörer och motståndare nu fått för sig att SD är en episk flopp a la Ny Demokrati 1994 under Vivianne Franzén. För helvete, SD blev bara något mindre än det ena av de två statsbärande partierna. Konservativa blocket SD+M+KD samlar 43,8, det är mer än något av de befintliga regeringsalternativen som har 40 var. Det är en konservativ skräll sett till svenska förhållanden. Och sossarna gjorde 28,4, en förnedring som får Erlander att rotera i sin grav.

Men genom förväntningarna som hamrats in (S 22,1? Tack Sentio ) känner sig sossarna nu som vinnare som ställde ner skåpet, medan valets egentliga vinnare SD:arna känner sig så totalt krossade att de vill lägga sig ner och dö. ”Vi drämde näven i bordet för medmänsklighet!” förkunnade en segerrusig Annie Lööf. Tjejen, du fick inte ens hälften så mycket som Åkesson, sätt dig ner.

Den här förväntningsbaksmällan gick dock knappt att varna för, eftersom några jävla amatörpsykologer i tråden var besatta av ”bandwagoneffekten” och övertygade om att om alla står och skriker TJUGOFEEEEEEM!!!!!! till varandra så kommer det att bli verklighet (och BARA då, därför måste alla skeptiker bekämpas och misstänkliggöras). Ljushuvuden som Mac-arthur tjatade om hur beklagligt det är att ”skojarinstitut” som Sifo inte kan åtalas för landsförräderi.

Nu är det bara att gaska upp sig, skaka av sig alla mentalrubbade narrativ och ta ett stabilt omtag på situationen. 17,6 är ett ouppnåeligt drömresultat för 5 av 8 riksdagspartier. Det finns guldkorn i askan av valet, som att rödgröna gått kraftigt tillbaka i Sthlm och att SD nu är vågmästare där, att SD nu mer eller mindre äger Skåne, att FI fick 0,4 och därmed sannolikt är utraderade från kartan för gott. Och alla varianter på regeringsbildning som inte inkluderar SD riskerar bli fullständigt livsfarliga för S och M som hoppas stänga läckaget till SD. De vill absolut inte ha en situation där C och MP dikterar villkoren igen. Den majoritet som vill ha restriktiv invandringspolitik är fortfarande förkrossande.

Bara att borsta av sig och gå in i matchen igen. Det här blev mycket bättre än ni tror, det här kan bli mycket mer spännande än ni tror.
Du har självklart rätt i din analys. Att SD ökar med ett helt Miljöparti är givetvis bra, enligt normal logik.

Själv är jag naturligtvis också lite hemmablind som Skåning. Här nere blev SD största parti i en majoritet av kommunerna & andra största parti på 23.5% totalt sett. En statsvetare på morgonnyheterna kommenterade -"Så som det är i Skåne brukar det så småningom även bli i resten av landet"-.

Så kanske det blir, men jag är tyvärr ganska övertygad om att "så småningom" är för sent.

Man får låta det hela sjunka in några dagar, innan det är dags att dra några slutsatser rent personligen.
Men tack för ditt pepp.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in