2018-09-10, 07:05
  #79165
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Nu har jag vaknat upp dagen efter valet. Känns så där men kan konstatera att jag hade rätt angående Sentio och YouGove. Kan också konstatera att många här som hånade mig innan valet var totalt fel ute.Har inget behov att närmare specifera er utan står till förfogande för en ursäkt.

Nu har du fått det Sverige du önskade. Inte för att jag gillar SD men med tanke på hur många som röstade på S.

Det är sjukt hur socialdemokratin biter sig fast i det här landet. Vi är nog dömda att leva med den en lång tid framöver. Något som betyder slutet för det Sverige vi en gång haft. Än en gång grattis till er vänstertjommar, nu får ni njuta av resultatet och det nya Sverige.
2018-09-10, 07:53
  #79166
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Nu har du fått det Sverige du önskade. Inte för att jag gillar SD men med tanke på hur många som röstade på S.

Det är sjukt hur socialdemokratin biter sig fast i det här landet. Vi är nog dömda att leva med den en lång tid framöver. Något som betyder slutet för det Sverige vi en gång haft. Än en gång grattis till er vänstertjommar, nu får ni njuta av resultatet och det nya Sverige.


Då vet vi att institutens uppdaterade mätmetoder i stort sett kan mäta opinionen korrekt.
Vid eftervalanlysen kommer det att finnas rådata att utgå från.

Det verkar som om många av de som varit missnöjda med Socialdemokraterna och Moderaterna i slutändan valde att rösta på sina traditionella partier. Känner personligen i vart fall 3 moderater som tidigare uppgivit att de skulle rösta SD, men som valda att rösta på moderaterna (en taktikröstade på KD). Anledningarna till att de stannade hos de borgerliga känner jag inte till, men sannolikt var det trygghets/plånboksfrågor som avgjorde i deras fall.

Vi känner inte till hur sådana faktorer som t.ex. löftet om extra semesterveckor för barnfamiljer och ensamstående påverkat väljare som har barn. Det var ett valfläsk från Socialdemokraterna som jag vet har diskuterats inom barnfamiljer. Det var ett mäktigt löfte precis när semestrarna tagit slut för de flesta.

Tyvärr dog i princip frågan om kostnaderna för massinvandringen ut någon gång i våras. De blev blev aldrig en fråga i valrörelsen. Kanske symptomatiskt när vi nu lever på toppen av den längsta högkonjunktur som funnits i mannaminne.

Jag tror inte heller att några ordval från Åkesson i slutdebatterna gjorde varken till eller från. Alla förstod vad han menade.

Det blev ett fall framåt och nationalisterna har lyckats flytta fram positionerna väsentligt. Kommer att bli spännande att se hur DÖ 2.0 spelar ut. SD har mycket att vinna på att fortlöpande deklarera att man är öppna för att samarbeta, men att sedan vara utestängda. Svensken ogillar genuint när man mot sunt förnuft stänger ute en stor del av väljarkåren från inflytande.
__________________
Senast redigerad av Ottokar 2018-09-10 kl. 07:59.
2018-09-10, 08:18
  #79167
Medlem
17,6% hade kunnat tas emot som ett hyfsat resultat (SD är valets största vinnare med en uppgång på 5%) om inte förväntningarna hade varit så hysteriskt uppskruvade. Narrativet i det något mer nyktra utlandet är att SD gav ett styrkebesked. I Tyskland skriver man bl a att ”Bullerbyn har bränts ner” - man uppfattar det som att SD igår officiellt tog Sveriges oskuld och att vi nu är som alla andra.

YG och Sentio och de religiösa sekterna som formats kring dem har gjort enorm skada, genom att cementera en bortskämdhet som gjort fallet så stort att både SD-sympatisörer och motståndare nu fått för sig att SD är en episk flopp a la Ny Demokrati 1994 under Vivianne Franzén. För helvete, SD blev bara något mindre än det ena av de två statsbärande partierna. Konservativa blocket SD+M+KD samlar 43,8, det är mer än något av de befintliga regeringsalternativen som har 40 var. Det är en konservativ skräll sett till svenska förhållanden. Och sossarna gjorde 28,4, en förnedring som får Erlander att rotera i sin grav.

Men genom förväntningarna som hamrats in (S 22,1? Tack Sentio ) känner sig sossarna nu som vinnare som ställde ner skåpet, medan valets egentliga vinnare SD:arna känner sig så totalt krossade att de vill lägga sig ner och dö. ”Vi drämde näven i bordet för medmänsklighet!” förkunnade en segerrusig Annie Lööf. Tjejen, du fick inte ens hälften så mycket som Åkesson, sätt dig ner.

Den här förväntningsbaksmällan gick dock knappt att varna för, eftersom några jävla amatörpsykologer i tråden var besatta av ”bandwagoneffekten” och övertygade om att om alla står och skriker TJUGOFEEEEEEM!!!!!! till varandra så kommer det att bli verklighet (och BARA då, därför måste alla skeptiker bekämpas och misstänkliggöras). Ljushuvuden som Mac-arthur tjatade om hur beklagligt det är att ”skojarinstitut” som Sifo inte kan åtalas för landsförräderi.

Nu är det bara att gaska upp sig, skaka av sig alla mentalrubbade narrativ och ta ett stabilt omtag på situationen. 17,6 är ett ouppnåeligt drömresultat för 5 av 8 riksdagspartier. Det finns guldkorn i askan av valet, som att rödgröna gått kraftigt tillbaka i Sthlm och att SD nu är vågmästare där, att SD nu mer eller mindre äger Skåne, att FI fick 0,4 och därmed sannolikt är utraderade från kartan för gott. Och alla varianter på regeringsbildning som inte inkluderar SD riskerar bli fullständigt livsfarliga för S och M som hoppas stänga läckaget till SD. De vill absolut inte ha en situation där C och MP dikterar villkoren igen. Den majoritet som vill ha restriktiv invandringspolitik är fortfarande förkrossande.

Bara att borsta av sig och gå in i matchen igen. Det här blev mycket bättre än ni tror, det här kan bli mycket mer spännande än ni tror.
2018-09-10, 08:23
  #79168
Medlem
cqs avatar
En besvikelse såklart, var säker på att SD skulle landa inom spannen 19.5-20.5%.

Den kommande lågkonjunkturen kommer bli otäck när alla hittepå jobb försvinner och det inte finns pengar för att hjälpa de människor som plötsligt blivit arbetslösa.
2018-09-10, 08:31
  #79169
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Bara att borsta av sig och gå in i matchen igen. Det här blev mycket bättre än ni tror, det här kan bli mycket mer spännande än ni tror.

Oavsett vad man tycker om (SD):s valresultat så blev det ju precis som förväntat. Inget av de traditionella blocken får majoritet och pratar de inte med (SD) eller bryter blockpolitiken så blir det ingen regering. Klart att det kan bli spännande

Då man kan räkna (SD) som ett högerparti i skatte- och företagarfrågor borde det gå att få till en vettig ekonomisk politik under mandatperioden i vilket fall så katastrof lär det inte bli.

Det man kan vara orolig för är om Löfven lyckas trumfa igenom att (SD) mandaten skall räknas bort i budgetfrågor (vilket inbegriper skatterna) och få igenom skattehöjningar mot riksdagsmajoritetens vilja.

Det som är hoppfullt tycker jag är att (M) faktiskt tappade mer i opposition än vad (S) gjorde som regering. Slutsatsen av det är givetvis att ett nytt DÖ blir det inte. Jag tror att Alliansen kommer att akta sig noga för att släppa fram vänsterpolitik som inte har stöd i riksdagen.

Största besvikelsen för egen del var att (Mp) sitter kvar Jag trodde verkligen att allt var klart när VALU kom med 4.2%. Tog för givet att de var överskattade denna gången också. Trodde även att (SD) var underskattade och där fick man ju fel.
2018-09-10, 08:38
  #79170
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
17,6% hade kunnat tas emot som ett hyfsat resultat (SD är valets största vinnare med en uppgång på 5%) om inte förväntningarna hade varit så hysteriskt uppskruvade. Narrativet i det något mer nyktra utlandet är att SD gav ett styrkebesked. I Tyskland skriver man bl a att ”Bullerbyn har bränts ner” - man uppfattar det som att SD igår officiellt tog Sveriges oskuld och att vi nu är som alla andra.

YG och Sentio och de religiösa sekterna som formats kring dem har gjort enorm skada, genom att cementera en bortskämdhet som gjort fallet så stort att både SD-sympatisörer och motståndare nu fått för sig att SD är en episk flopp a la Ny Demokrati 1994 under Vivianne Franzén. För helvete, SD blev bara något mindre än det ena av de två statsbärande partierna. Konservativa blocket SD+M+KD samlar 43,8, det är mer än något av de befintliga regeringsalternativen som har 40 var. Det är en konservativ skräll sett till svenska förhållanden. Och sossarna gjorde 28,4, en förnedring som får Erlander att rotera i sin grav.

Men genom förväntningarna som hamrats in (S 22,1? Tack Sentio ) känner sig sossarna nu som vinnare som ställde ner skåpet, medan valets egentliga vinnare SD:arna känner sig så totalt krossade att de vill lägga sig ner och dö. ”Vi drämde näven i bordet för medmänsklighet!” förkunnade en segerrusig Annie Lööf. Tjejen, du fick inte ens hälften så mycket som Åkesson, sätt dig ner.

Den här förväntningsbaksmällan gick dock knappt att varna för, eftersom några jävla amatörpsykologer i tråden var besatta av ”bandwagoneffekten” och övertygade om att om alla står och skriker TJUGOFEEEEEEM!!!!!! till varandra så kommer det att bli verklighet (och BARA då, därför måste alla skeptiker bekämpas och misstänkliggöras). Ljushuvuden som Mac-arthur tjatade om hur beklagligt det är att ”skojarinstitut” som Sifo inte kan åtalas för landsförräderi.

Nu är det bara att gaska upp sig, skaka av sig alla mentalrubbade narrativ och ta ett stabilt omtag på situationen. 17,6 är ett ouppnåeligt drömresultat för 5 av 8 riksdagspartier. Det finns guldkorn i askan av valet, som att rödgröna gått kraftigt tillbaka i Sthlm och att SD nu är vågmästare där, att SD nu mer eller mindre äger Skåne, att FI fick 0,4 och därmed sannolikt är utraderade från kartan för gott. Och alla varianter på regeringsbildning som inte inkluderar SD riskerar bli fullständigt livsfarliga för S och M som hoppas stänga läckaget till SD. De vill absolut inte ha en situation där C och MP dikterar villkoren igen. Den majoritet som vill ha restriktiv invandringspolitik är fortfarande förkrossande.

Bara att borsta av sig och gå in i matchen igen. Det här blev mycket bättre än ni tror, det här kan bli mycket mer spännande än ni tror.

Det var rätt mycket som pekade på 25 procent och det har varit en våg av konservatism i och med Brexit, Trump, Visegrad, Italien osv. Det är sant att resultatet 17,5 är det bästa någonsin. Partiet ökade också med ett par procent i kommun och landstingsvalen. Partiet har också slagit sig in i helt nya politiska marknader så som norra Stockholm. För de flesta gör nog detta rätt ont. Förväntningarna var enormt höga på Sverigedemokraterna men det var även många som hoppades på Medborgerlig Samling och Alternativ för Sverige. På grund av att det här valet befinner vi oss ungefär exakt där vi var 2014 med ett något större och rikare SD. De jag är mest upprörd över (egentligen mest upprörd över) är att Socialdemokraterna inte kraftigt minskade. Jag tror att en del av förklaringen till varför SD inte gick bättre var på grund av att Åkesson började beskriva sig som ett högerparti till höger om Moderaterna. Även om jag kanske gillar detta spelar det mindre roll för den miljon S-väljare som kanske gått i tankarna att rösta på SD. Det är valet är som sagt ett strategiskt misslyckande inför valet 2018. Det vittnar också om att SD måste finna en strategi som går ut på att underminera Socialdemokraterna och detta under fyra år.

Hur som helst känner jag bara så här inför det här valet:

Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Nu har du fått det Sverige du önskade. Inte för att jag gillar SD men med tanke på hur många som röstade på S.

Det är sjukt hur socialdemokratin biter sig fast i det här landet. Vi är nog dömda att leva med den en lång tid framöver. Något som betyder slutet för det Sverige vi en gång haft. Än en gång grattis till er vänstertjommar, nu får ni njuta av resultatet och det nya Sverige.
Hon hade helt rätt och hon skall ha mycket respekt för det

Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Nu har jag vaknat upp dagen efter valet. Känns så där men kan konstatera att jag hade rätt angående Sentio och YouGove. Kan också konstatera att många här som hånade mig innan valet var totalt fel ute.Har inget behov att närmare specifera er utan står till förfogande för en ursäkt.
Du har haft rätt hela tiden och dina motståndare har haft fel. Jag tror jag kritiserade dig. Jag ber väldigt mycket om ursäkt. Jag skall aldrig kritisera dig mer.

https://www.youtube.com/watch?v=km_wPVM3mtI
2018-09-10, 09:10
  #79171
Medlem
Visst, en ökning med 4,7% är bra men jag hade hoppats på att passera 20% spärren.

Men vad är det för värdelösa mätningar? Inte ens snittet av alla återspeglar närheten av det vi har fått se från preliminära resultaten. Man kan ju lika gärna lägga ner det där.
2018-09-10, 09:19
  #79172
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Rosa har sagt "max 18 procent".

Vad kul att du citerade min prognos sådär några timmar innan den slog in.

Det kan ju uppfattas som drygt om jag själv påtalat att mitt ”öra mot marken” som blivit så utskällt visade sig stämma på pricken.

Jag tror att det är dags för dig att bli lite mer ödmjuk inför andras kunskaper, erfarenhet och förmåga att bedöma tendenser utanför din filterbubbla.
2018-09-10, 09:22
  #79173
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Bara att borsta av sig och gå in i matchen igen. Det här blev mycket bättre än ni tror, det här kan bli mycket mer spännande än ni tror.
Nej, jag känner mig helt knäckt.
45% känns enormt avlägset nu.
2018-09-10, 09:26
  #79174
Medlem
Besticks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m4x
Visst, en ökning med 4,7% är bra men jag hade hoppats på att passera 20% spärren.

Men vad är det för värdelösa mätningar? Inte ens snittet av alla återspeglar närheten av det vi har fått se från preliminära resultaten. Man kan ju lika gärna lägga ner det där.
Det har hänt så mycket skit i det här landet (tänker främst på Drottninggatan och 9000 afghaner) under den gångna mandatperioden att allt under 25% egentligen är en besvikelse och otroligt märkligt agerat av svensken.

Jag hade faktiskt gissat på SD som största parti med strax över 25%. Jag inbillade mig i min enfald att det fanns goda chanser för det. Nu hamnar man inte ens i närheten. Över 20% var jag fullständigt övertygad om åtminstone, men inte ens det?!

Ett socialdemokraterna på strax över 28%...?! Vad i helvete liksom. Hur fan gick det till? Det är svårt att se något hopp för Sveriges framtid en dag som den här. Läget är ju exakt som det var för 24 timmar sedan. Typ. Visst har SD ökat sin vågmästarroll, men det räcker ju inte... Det är en klen tröst när vi nu kommer ha status quo i fyra år till.

SD 2022!

Dra åt helvete för fan.
2018-09-10, 09:29
  #79175
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Vad kul att du citerade min prognos sådär några timmar innan den slog in.

Det kan ju uppfattas som drygt om jag själv påtalat att mitt ”öra mot marken” som blivit så utskällt visade sig stämma på pricken.

Jag tror att det är dags för dig att bli lite mer ödmjuk inför andras kunskaper, erfarenhet och förmåga att bedöma tendenser utanför din filterbubbla.

Samtidigt så var den enda faktan från de två senaste valen att webbinstituten var bäst.

Visst, de var sämst nu, men ge oss inte skit för att vi trodde på de mest då de har absolut historik senaste 8 åren.

Så det handlar inte så mycket om att veta bäst, det handlar om att webbinstituten denna gången tog en rejäl kullerbytta och föll pladask.
2018-09-10, 09:42
  #79176
Medlem
Jaha. Så var det över.
Era fega jävlar. Att förlita sig på den imaginära superhjälten "Någon Annan" har aldrig funkat. Dyrköpt läxa...
(Kan ändå inte hjälpa att detta känns riggat som faaan...)

Men nu hoppas jag att mina kära motmänniskor går under i eld, rök & damm. Väl bekomme, idioter. 😎

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in