2018-09-09, 11:49
  #78541
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Jaha. Jag gissade tydligen fel med 4,8%.



Facit: Åsa Linderborg
Jepp, jag såg just det... jag väljer att tolka det som 20-isch.
2018-09-09, 11:50
  #78542
Medlem
varenda jäkel i vallokalen visade upp sina SD-valsedlar. av de 15 i kön verkade samtliga ha SDs i sina händer.
2018-09-09, 11:50
  #78543
Medlem
fishANDchipss avatar
Usch vad nervöst det är nu! Jag känner mig orolig för att bli missnöjd idag.

Om SD får:
18% är ett dåligt resultat och jag kommer vara riktigt missnöjd.
20% är ett blekt godkänt resultat men jag är fortfarande missnöjd.
23% är ett realistiskt resultat och jag tror vi hamnar där, ska dock erkänna att jag är något missnöjd med det.
25% är också realistiskt och jag känner mig nöjd om vi hamnar där.
30% är att ta i för mycket och är därför inte realistiskt som det sett ut i undersökningarna. Hamnar vi här ändå så är det en fantastisk framgång.

Vad krävs för att ni ska bli nöjda idag och vad anser ni vara realistiskt med hänsyn till alla undersökningar på sistone?
2018-09-09, 11:51
  #78544
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
SD: 17,4 enligt dagens SKOP

Mätperiod 2-7 sep
”Franzliszts” faktor 1,46. Blir 25,4%.
2018-09-09, 11:53
  #78545
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markto
varenda jäkel i vallokalen visade upp sina SD-valsedlar. av de 15 i kön verkade samtliga ha SDs i sina händer.

Vilken kommun röstade du i?
2018-09-09, 11:54
  #78546
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Hehe fin analys. Och jag gillar idg, bara så att du vet.

Själv väntar jag på valresultaten som ska rätta opinionsinstitutens PK-handpålagda siffror. Jag är ganska säker på att både du och Krispan är ganska nervösa nu

(Och jag med, för inget är säkert förrän vi har facit. Har jag helt fel får jag försvinna ett tag. Är det ni, förväntar jag mig ett mer ödmjukt tonfall iaf tills nästa Sifo.)

Har ingen aning om vad du pratar om. Hela tråden är full av mina referenser till att jag tror att Sentio/Yougov är de som mäter SD bäst och att PK-instituten missar grovt. Hela diskussionen har ju handlat om huruvida PK-instituten medvetet manipulerat (och i del påstådda fall synkront) SD:s siffror eller om det beror på att deras mätmetoder inte räcker till och ingenting annat. Det som hade varit penibelt för Crispy och mig är ifall några medarbetare på PK-instituten kommer ut och erkänner att "we did it".

Om det blir som vi tror och hoppas, d.v.s att Yougov/Sentio har rätt så har jag mycket svårt att se att PK-instituten kommer ha ett uns trovärdighet kvar och jag ifrågasätter starkt att man skulle ta en risk att medvetet manipulera fram siffror som man vet är helt fel, i förhoppningen att någon procentenhet SD:are inte skull våga rösta på dem för att de har ett lite mindre väljarstöd i opinionsundersökningar de flesta inte ens bryr sig om mellan valen. The risk/reward ratio talar för att man får vara helt efterblivna ifall man valt en sådan strategi.

Vad vi däremot med absolut säkerhet kan fastslå är att PK-instituten inte uppjusterat SD ju närmare valet vi kommit enligt den teori som var så populär hos en del i tråden. Vilket också betyder att valet har potential att skicka ett antal institut i graven när det gäller politiska opinionsmätningar.
2018-09-09, 11:55
  #78547
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Wäääää! ”Patetiskt”! Jesus, om du tycker det är en tävling på liv och död som du laddar för med hjälm, knäskydd och ammoniaksniffning så får det stå för dig. För mig är nivån av drama mer i höjd med att spela Fia med knuff.

Som PJ Anders Linder på Axess skrev på Twitter:
Om SD nu skulle landa bättre än mätningarna och få typ +20 % så lär det bli känt som SVT-effekten.
...så har vi nu den ovanliga situationen att en möjlig game changer inträffat efter alla OU är gjorda. Jag har skämtat om det scenariot förut och kört varianter på temat ”Åkesson gör ett episkt klavertramp i slutdebatten”, typ att han får ett psykbryt och springer runt i kallingar och skriker som en mås, att han skiter byxorna fulla och fryser fast, att han kommer ut som pedofil eller nån annan random no-no. Men nu hände skämtet faktiskt på riktigt. Inte psykbrytet då, men att slutdebatten levererade en bomb. Om det leder till att SD får 28% istället för 25%, kommer du att döma ut YG och Sentio som inkompetenta idioter då, och vad bestod inkompetensen i så fall i?
Om detta skulle hända, jag säger om. Så vore det väldigt intressant med en stor, djupgående OU som koncentrerar sig på just SD-väljare. För att utröna vilken effekt SVT-blamagen verkligen fick.
2018-09-09, 11:57
  #78548
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Webbenkäter bygger i grundern på självrektyrerade paneler via internet. Självklart finns det en fara i det. För det första missar du ju de som inte har internet. I princip missar du ju också de som har internet, men är ovana och/eller använder internet väldigt lite. Dvs en stor del av de äldre. Framför allt 80 plussarna, som blir fler och fler och också får rösta.
För det andra riskerar du ju att få andra starka skevheter i din panel, pga att politikskt intresse inte är normalfördelat över de röstberättigade och de politiskt intresserade har en tendens att anmäla sig i större omfattning. Detta vet naturligtvis webbundersökarna och försöker få in en så bred panel som möjligt, så att de kan göra ett rättvisande statistiskt urval. Men om en del grupper är underrepresenterade blir detta naturligtvis lite knepigt. Därför måste de kompensera med viktning etc efteråt.
Problem, eller än värre, har naturligtvis telefonundersökarna. Detta främst pga att benägenheten att svara på undersökningssamtal har gått ned kraftigt. Detta pga alla säljsamtal och andra halvsuspekta undersökningssamtal som befolkningen bomats med. De har med andra ord stort bortfall, ofta över 50%.

Många kombinerar nu dessa båda metoder, vilket nog är rätt smart. Jag tror att tex Scb gör det. Sammanfattningsvis är det problem med båda metoderna. Och det är svårt att direkt säga vilken som är bäst, men jag lutar nog åt att webbundersökningar är smartast i dagens samhälle ändå.

YG väger också in aktivitet på sociala medier och nyheter numera.
2018-09-09, 12:00
  #78549
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fishANDchips
Usch vad nervöst det är nu! Jag känner mig orolig för att bli missnöjd idag.

Om SD får:
18% är ett dåligt resultat och jag kommer vara riktigt missnöjd.
20% är ett blekt godkänt resultat men jag är fortfarande missnöjd.
23% är ett realistiskt resultat och jag tror vi hamnar där, ska dock erkänna att jag är något missnöjd med det.
25% är också realistiskt och jag känner mig nöjd om vi hamnar där.
30% är att ta i för mycket och är därför inte realistiskt som det sett ut i undersökningarna. Hamnar vi här ändå så är det en fantastisk framgång.

Vad krävs för att ni ska bli nöjda idag och vad anser ni vara realistiskt med hänsyn till alla undersökningar på sistone?
Nöjd skulle jag bli med 50.000001 %.
Men så länge svensken håller sig med ballar som skrumpna sviskon istället för högglans-polerade titan-kulor så får man nöja sig med 23.36%
2018-09-09, 12:00
  #78550
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
YG väger också in aktivitet på sociala medier och nyheter numera.
Ok, det är intressant information! Verkar ju vara en naturlig utveckling, men svårt att genomföra. Men det är väl YG:s hemmaplan så att säga... de känns lite mer moderna och med i tiden.
2018-09-09, 12:04
  #78551
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freshboy
Jag vill återigen betona att VALU kommer att vara extra extra kass i år. Skämsfaktorn + massiv förtidsröstning på SD. Förra gången var bara 1/3 av valu baserad på förtidsröstningen.

SD kommer troligtvis ligga under eller på 17% enligt VALU.

Det låter som en rimlig uppskattning. Jag tror också på ungefär samma fenomen som förra valet.
2018-09-09, 12:05
  #78552
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Har ingen aning om vad du pratar om. Hela tråden är full av mina referenser till att jag tror att Sentio/Yougov är de som mäter SD bäst och att PK-instituten missar grovt. Hela diskussionen har ju handlat om huruvida PK-instituten medvetet manipulerat (och i del påstådda fall synkront) SD:s siffror eller om det beror på att deras mätmetoder inte räcker till och ingenting annat. Det som hade varit penibelt för Crispy och mig är ifall några medarbetare på PK-instituten kommer ut och erkänner att "we did it".

Om det blir som vi tror och hoppas, d.v.s att Yougov/Sentio har rätt så har jag mycket svårt att se att PK-instituten kommer ha ett uns trovärdighet kvar och jag ifrågasätter starkt att man skulle ta en risk att medvetet manipulera fram siffror som man vet är helt fel, i förhoppningen att någon procentenhet SD:are inte skull våga rösta på dem för att de har ett lite mindre väljarstöd i opinionsundersökningar de flesta inte ens bryr sig om mellan valen. The risk/reward ratio talar för att man får vara helt efterblivna ifall man valt en sådan strategi.

Vad vi däremot med absolut säkerhet kan fastslå är att PK-instituten inte uppjusterat SD ju närmare valet vi kommit enligt den teori som var så populär hos en del i tråden. Vilket också betyder att valet har potential att skicka ett antal institut i graven när det gäller politiska opinionsmätningar.


Nu kommer jag väl att bli nedskjutens här i tråden. Men jag vill ändå resa den principiellt intressanta frågan varför vissa mediaföretag/ politiska grupperingar har ”sina utvalda” institut som de regelmässigt nyttjar.

Skulle enbart marknadsekonomi råda borde dessa mekanismer ha påverkat instituten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in