2018-09-09, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Eller hur idioten, jättesäkra, SD får 17 % 😂.
Är det sista natten med gänget för dig vi ser under kvällen?

Som jag skrev tidigare så kommer Wall of Words-nissarna att försvinna ut till höger eller vänster. Fort som vinden ut genom grinden for Wall of Words-nissarna till en annan värld.

Är säker på att Svensson har tröttnat och kommer att vilja ha en ändring. Precis som i USA och med Trump.
2018-09-09, 11:42
Medlem
Nostradumbasss avatar
Är det någon som vet om det publiceras fler valdagsundersökningar som förra året, utom VALU och TV4 VALU från Sifo? Det kanske inte är lika roligt att göra valdagsundersökningar innan vallokalerna stänger i år som det var 2014?

Någon som vet hur det ligger till?
2018-09-09, 11:42
Medlem
Besticks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Efter VALU får man vänta drygt en timme eller två och då kommer en prognos, som är relativt säker. Den baseras på ett stort antal valdistrikt och man viktar efter hur dessa röstade förra gången. Det är alltså inte så (vilket några i tråden missuppfattat) att denna prognos baseras på rådata från mindre distrikt i Norrland.

Det som hände 2014 var att den första prognosen visade högre siffror för SD än slutresultatet. Min gissning är att detta berodde på att de stora valdistrikten i storstäderna viktades fel i prognosen. Tidigare har i allmänhet förändringar i valvinden varit högre i storstäder än i landsbygd. År 2014 var det för SD tvärtom. När de små valdistrikten visade en ökning för SD med betydligt mer än 100%, gav sannolikt viktalgoritmen SD en ännu högre ökning i storstäderna. Som sagt, detta bara en gissning.
Ah, tack för ditt svar!

Timmarna går olidligt sakta just nu.

Samnytt har lagt upp en omröstning angående SD: https://samnytt.se/sverige-gar-till-val/
2018-09-09, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaraBiffen
Aha okej, var dock fyra år sedan så inte lätt att komma ihåg. Men med min felmarginal borde SD få 20,4% detta valet

Ja hoppas du har fel men kan bli bara 20% tyvärr kanske har sd tappat lite på sistone.
2018-09-09, 11:44
Medlem
freshboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spalkin
Jag håller med, med det är lättare sagt än gjort. Många föräldrar tänker givetvis på vad som ska hända med deras företag, arv osv som sossarna (röst på SD -> färre röster på alliansen) vill ta.

Jag vet flera som räknat på utlandsflytt och det lönar sig redan rejält! Enda anledningen att stanna är kopplingar i form av familj, arbete och patriotism. Men fler och fler lär flytta, Portugal är vanligt just nu.

Så är det, men att cykla från villan till skolan i Danderyd eller inne på Östermalm är fortfarande rätt riskfritt. Det är i förorterna som konsekvenserna av invandring märks mest, och vilka hänger där med mycket pengar?

Det är inte alltid så enkelt. Flyttar man utomlands förlorar man sitt nätverk, företag med anställda är svåra att flytta etc. Portugal är fint, passar säkert en daytrader, men hur många framstående exportföretag hittar du där?

Du har rätt vad gäller Danderyd och Östermalm, men det är två av väldigt få reservat i hela Sverige med små befolkningar sett till Sveriges helhet. Men även barn i de områdena åker och shoppar och festar och då ser det "mörkt" ut.
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freshboy
Han har tyvärr rätt. Människan är oerhört fåfäng, titta bara på hur mycket pengar som läggs på smink, kläder och resor (att skryta om).

Vilket parti man röstar på är en stor del av självbilden, precis som vilken bil man äger, vilket område man bor i, vilken utbildning man har och vilket jobb man har etc..

Att människan är fåfäng håller jag definitivt med om. Likaså de yttre attributen - bil, område, utbildning, resor etc. Men detta håller mycket snabbt på att suddas ut i fallet SD.

Bara i min närmaste vänkrets, bekantskapskrets och bland deras vänner och vänners vänner finns t ex flera VD:are (bl a för bolag med 50-250 anställda). Läkare; adjunkter; jurister; ekonomer; bankfolk; åkeriägare; avdelningschef på Arla; IT-tekniker; en försäljningschef; en lagerchef (inom köksinredning); exemplen är otaliga. Att SD-röstaren skulle förknippas med söndersnusade ungdomar som kör risiga, sönderrostade Volvo 740 på landsbygden och inte duschat på fjorton dagar är en otroligt förlegad, felaktig och fullständigt missvisande bild. Till beskrivningen av SD-röstare ovan kommer ju också en hårt arbetande medelklass - inte heller de stinkande, bakfulla svin med skitiga jeans som inte tvättats sedan 2016...

Det sprids en nidbild av SD-väljaren som är ljusår från sanningen. Kan tänka mig att den möjligen stämde när partiet hade 1-2%. Men inte längre.
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
Samnytt har gjort en omröstning om Sds valresultat.

https://samnytt.se/sverige-gar-till-val/

Visar med säkerhet vad vi kan förvänta oss i kväll!
2018-09-09, 11:45
Medlem
Kan YouGovs sista mätning stämma? SD som största partiet? Håller tummarna...
2018-09-09, 11:46
Medlem
freshboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Är det någon som vet om det publiceras fler valdagsundersökningar som förra året, utom VALU och TV4 VALU från Sifo? Det kanske inte är lika roligt att göra valdagsundersökningar innan vallokalerna stänger i år som det var 2014?

Någon som vet hur det ligger till?

Jag vill återigen betona att VALU kommer att vara extra extra kass i år. Skämsfaktorn + massiv förtidsröstning på SD. Förra gången var bara 1/3 av valu baserad på förtidsröstningen.

SD kommer troligtvis ligga under eller på 17% enligt VALU.
2018-09-09, 11:47
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
Det blir som i alla mångkulturella samhällen att de flesta röstar på sin etnicitet, sin religion eller sin klan. Svenskarna kommer också börja rösta mer etniskt. jag tror S blir ett "muslimvänligt" parti men en blandning av hårdföra islamister och mer moderata "anti-islamofober" (Smygislamister). Kanske uppstår ett svenskt vänsterparti när de nuvarande tas över av andra etniska grupper. "Liberala" partier kommer helt försvinna de är alltid marginella i mångkulturella länder.

De har bara politiska argument. De har alltid sagt att webb-enkäter inte är ett statistiskt urval men själva får de bara svar av 50 % av sitt statistiska urval och de har all nu börjat väga in webb-enkäter själva så de erkänner ju att de haft fel i handling; men i ord är de fortfarande bättre. Men det vänder nu. Expressen erkände idag att YG och Sentio var bäst på att mäta SD i förra valet.
Webbenkäter bygger i grundern på självrektyrerade paneler via internet. Självklart finns det en fara i det. För det första missar du ju de som inte har internet. I princip missar du ju också de som har internet, men är ovana och/eller använder internet väldigt lite. Dvs en stor del av de äldre. Framför allt 80 plussarna, som blir fler och fler och också får rösta.

För det andra riskerar du ju att få andra starka skevheter i din panel, pga att politikskt intresse inte är normalfördelat över de röstberättigade och de politiskt intresserade har en tendens att anmäla sig i större omfattning. Detta vet naturligtvis webbundersökarna och försöker få in en så bred panel som möjligt, så att de kan göra ett rättvisande statistiskt urval. Men om en del grupper är underrepresenterade blir detta naturligtvis lite knepigt. Därför måste de kompensera med viktning etc efteråt.

Problem, eller än värre, har naturligtvis telefonundersökarna. Detta främst pga att benägenheten att svara på undersökningssamtal har gått ned kraftigt. Detta pga alla säljsamtal och andra halvsuspekta undersökningssamtal som befolkningen bomats med. De har med andra ord stort bortfall, ofta över 50%.

Många kombinerar nu dessa båda metoder, vilket nog är rätt smart. Jag tror att tex Scb gör det. Sammanfattningsvis är det problem med båda metoderna. Och det är svårt att direkt säga vilken som är bäst, men jag lutar nog åt att webbundersökningar är smartast i dagens samhälle ändå.
2018-09-09, 11:48
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freshboy
Jag vill återigen betona att VALU kommer att vara extra extra kass i år. Skämsfaktorn + massiv förtidsröstning på SD. Förra gången var bara 1/3 av valu baserad på förtidsröstningen.

SD kommer troligtvis ligga under eller på 17% enligt VALU.

Allt det där vet jag om, jag var bara nyfiken om någon visste om det skulle komma fler mätningar än dessa två under dagen idag?
2018-09-09, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filep
Varför anses inte Yougov som vetenskapligt tillförlitliga? Vilka är de vetenskapliga argumenten?

För att det skall gå att använda statistisk teori så måste man göra ett slumpmässigt urval från den population man studerar. Det är därför som exempelvis Novus är så noga med att de väljer ut vilka de frågar från befolkningsregistret först och sedan försöker de hitta telefonnummer eller epost till de utvalda. Metoden med slumpmässigt urval och statistisk analys har vetenskapligt stöd och det finns bra förståelse när metoden fungerar och när den inte gör det.

När det gäller YouGov så använder de inte slumpmässigt urval. De kan alltså inte luta sig mot statistisk teori för att ge en vetenskaplig grund till sina slutsatser. De beräknar fortfarande felmarginaler med hjälp av samma formler man använder i statistik men det är inte längre vetenskapligt korrekt då grundantagandet om slumpmässigt urval inte gäller.

Det är inte så att YouGov får sämre resultat än exempelvis SIFO som slumpar på befolkningsregistret. Skillnaden är bara att SIFO använder en vedertagen vetenskaplig teori och YouGov gör det inte.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in