2018-07-29, 20:01
  #72541
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WagnerRockarLoss
Problemet med ditt resonemang är att du har fel. FI särredovisades visst, precis som SD. SD hade 25,7%, FI 1,0% och Övriga 4,7%.

https://www.metro.se/artikel/yougov-%C3%B6kad-polarisering-v-och-sd-ser-ut-att-bli-valets-stora-vinnare

Du har helt rätt - jag blandade samman den med Novus senaste (Övriga = 2.7%...). My bad.
2018-07-29, 20:13
  #72542
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oingoboingo
Du har helt rätt - jag blandade samman den med Novus senaste (Övriga = 2.7%...). My bad.

Ingen fara. Men detta visar helt klart att SD högst sannolikt har tappat till Alternativ för Sverige, och eftersom AfS nu närmar sig 4% kan vi räkna med ytterligare tapp pga stödröster på AfS från Sverigedemokrater. Samtidigt kommer SD säkert fortsätta plocka röster från ffa S och M, så SD kommer säkert ändå att nettoöka.
2018-07-29, 21:52
  #72543
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groenman
Mycket intressant! Motsvarade resultatet från sympatinundersökningen dina förväntningar? Eller blev du överraskad? Vad tror du att SD får i riksdagsvalet?

Texten var för övrigt mycket underhållande skriven. Påminner om Jerome K Jerome's Tre män i en båt med utvikningarna i för handlingen till synes helt ovidkommande detaljer.

Jag vet att det finns många företag som sysslar med opinionsundersökningar, en del av dem rapporteras i våra dagstidningar men jag har alltid misstrott deras redovisningar kring SD av samma skäl många andra tidigare redogjort för; Stigmatat kring att bli sedd som främlingsfientlig och kanske något kort om huvudet?

De opinionssiffror för väljarsympatier jag kunnat läsa om har för SD's del i det senaste legat omkring 20 procent, i mitt arma huvud växlas detta upp till någonstans kring 30% med hänvisning till ovan anfört. Jag blev något förvånad-eller snarare lite överraskad av det utfall som kom ur lördagsnattens fyllevotering. Jag trodde mina bekanta och de nyfunna vännerna hade mer vackra sinnen än det jag själv bär- skam till dom!

Jag tror, som jag tidigare skrev- att SD's siffror skall räknas upp med 10 procent från det som opinionsmätningar visar- där har du min siffra för vad jag anar kan komma i riksdagsvalet.
__________________
Senast redigerad av annica, sthlm 2018-07-29 kl. 22:04.
2018-07-29, 22:05
  #72544
Medlem
Maltsevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WagnerRockarLoss
Ingen fara. Men detta visar helt klart att SD högst sannolikt har tappat till Alternativ för Sverige, och eftersom AfS nu närmar sig 4% kan vi räkna med ytterligare tapp pga stödröster på AfS från Sverigedemokrater. Samtidigt kommer SD säkert fortsätta plocka röster från ffa S och M, så SD kommer säkert ändå att nettoöka.
När SD hade 22,4 och Fi hade 2,5 så hade "övriga" 4,1.

Nu har SD 25,7 och Fi har 1,0 samtidigt som "övriga" har 4,7.

Stämmer dina analyser fortfarande? (du behöver inte svara, håll Alternativ för Sveriges opinionssiffror i rätt tråd)
2018-07-29, 22:45
  #72545
Medlem
Nu i semestertid har jag rört mig utanför min bubbla och vid dom yttre spärrlinjerna har jag fått starka indikationer på att missnöjet är stort. SD:s hårda kärna har nog ökat till 19% eftersom dom som kommit till SD senaste året inte hittar något vettigt att gå tillbaka till.

1% av hårda kärnan går till AfS men jag räknar med att SD i bästa fall kan kapa åt sig ytterligare 7% men realistiskt tar inte alla steget utan till 18% beräknar jag att 4% bestämmer sig för SD. Det borgar för minst 22%.
Jag är försiktig och beräknar dagskursen till 21,9% och det är min högsta privata notering.

Låt oss studera siffrorna från senaste Inizio juni 2 och Novus juli,

Inizio: Sossar 23,9%---SD 20,5%---M 20,6%

Novus:Sossar 23,7%---SD 21,6%---M 19,6%

Märkligt låga siffror för Sossar, Demoskop hade ju 25,9% utan att trycka ned SD och M. Triumfkortet gentemot S blir att vi kan få ett lägre valdeltagande medan istället högt motiverade SD-röstare borde öka SD:s andel ytterligare av avgivna röster.
Om diverse kulturarbetare och "artister" uppmanar folk att inte rösta SD tror jag att polariseringen bara ökar och det missgynnar inte alls SD. Nu ser jag detta som bästa valarbetet för SD.
Detta kan bli en riktig fest.
2018-07-29, 23:37
  #72546
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kloss
Utom att det finns inga siffror som visar att AFS närmar sig 4% bara spekulationer om vad som döljer sig i Yougovs 4,7% för övriga. Finns ett flertal partier som trängs i kategorin som MED och andra och med ett förhållandevis fåtal respondenter på varje blir det en del brus.

Yougov brukar få högre siffror än för kategorin övriga och för att ta marsmätningen som exempel då övriga fick 4,1% uppgav Yougov att AFS låg "ganska nära 2%" i den mätningen. Andra institut fångar inte upp AFS på mätbara nivåer, i senaste Novus te.x fick kategorin övriga inklusive Fi endast 2,7%. Nu dras Novus och flera andra institut med en inkompensfaktor men kom ihåg att SD hade den nivån att de syntes och särredovisades i alla instituts mätningar inför valet 2010 då man kom in.

YouGov brukar lyftas fram som ett mätinstitut som är bra på att mäta SD så jag tänker mig att de är bra på att mäta Alternativ för Sverige också eftersom AfS till stora delar är ett liknande parti som SD. De siffror som finns på AfS i Yougov är ganska nära 2% (mars) och nästan exakt 2% (juni), vilket faktiskt visar att de närmar sig 4% men ej är där än. Sen har vi Övriga på 4,7% i senaste mätningen, men det är förstås öppet för tolkningar och spekulationer exakt hur mycket som AfS utgör. Jag skulle gissa 2,5% som minst och 3,5% som högst.

Sen finns det inga siffror som styrker att dessa väljare gått från SD men det är svårt att se att den större delen av detta inte skulle vara från SD. Jag har för mig att AfS gjorde en riktad mätning mot Sverigedemokrater för att se hur stor andel som kunde tänka sig ett alternativ till SD, men minns inte exakt. Den som vet får gärna uppdatera mig.
2018-07-29, 23:39
  #72547
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Kan påminna om att Sifo så sent som i april sänkte Sd till 14,8% och de är ännu inte högre än 18,5% (juni) Topp och nedåt samt ökning sedan april. Verkar som mittengruppen samlas runt konsensus 20-21% men Sifo stretar emot ännu ett tag.

Ja, det blir väl mer och mer uppenbart som väntat att Sifo tänker lägga sig allra sämsta gällande Sverigedemokraterna. Ingen tror på riktigt från denna period av siffror på 25-26%, månadssnitt på 22% osv att SD har haft 18,5% och lägre som Sifo påstått.
2018-07-29, 23:42
  #72548
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maltsev
När SD hade 22,4 och Fi hade 2,5 så hade "övriga" 4,1.

Nu har SD 25,7 och Fi har 1,0 samtidigt som "övriga" har 4,7.

Stämmer dina analyser fortfarande? (du behöver inte svara, håll Alternativ för Sveriges opinionssiffror i rätt tråd)

Det är ingen motsägelse att både SD och Alternativ för Sverige ökar samtidigt som AfS tar väljare från SD.

Däremot tror jag att specifikt ökningen för AfS mellan juni och juli i YouGov hänger ihop med SDs nedgång mellan dessa månader.
2018-07-30, 11:47
  #72549
Medlem
NorthernAngels avatar
Angående invandrare som röstar SD i SCB. Då SCB generellt är inkapabla alternativt ovilliga att mäta SD korrekt kan man ändå utgå från att proportionerna är korrekta? Kan man anta att det är 77% av totala SD-väljare i gruppen invandrarbakgrund som röstar SD? (Sedan kan man undra om den differensen korrelerar med andelen troende muslimer bland de med invandrarbakgrund?)

https://www.expressen.se/nyheter/sd-stod-bland-invandrare-okar/
2018-07-30, 12:53
  #72550
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WagnerRockarLoss
Det är ingen motsägelse att både SD och Alternativ för Sverige ökar samtidigt som AfS tar väljare från SD.

Däremot tror jag att specifikt ökningen för AfS mellan juni och juli i YouGov hänger ihop med SDs nedgång mellan dessa månader.

Det tror inte jag heller. SD förlorar till AfS samtidigt som partiet tar från tex S och M. SD kommer ändå i slutändan att gå med plus.
2018-07-30, 16:58
  #72551
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Faktum är att jag är övertygad om att det finns grupper av människor, som utåt sett är PK, men där INGEN personligen har de åsikter man framför utåt. Ett tjejgäng som på caféet avskyr SD, men samtliga röstar SD. Så starkt är PK-trycket i Sverige.
ja det är det som leder till DDR-situationen. Ena veckan var alla i hela landet, åtminstone de som inte var politiska fångar, regimtrogna. Sedan kom en politiker med en diffus kommentar om att gränsen var öppen till väst vilket en nyhetsuppläsare läste upp på TV. Nästa vecka hade regimen och själva staten i praktiken upphört och bara kanske 20 % av de 100 % som stödde regimen gjorde det längre. Vi börjar närma oss den punkten när ingen längre tror på det gamla systemet. Nu är det ju inte så extremt i Sverige men när brytpunkten passeras kan sjupartiet sjunka till 40 %. Men det kommer nog inte märkas i mätningarna utan i valet.
2018-07-30, 18:09
  #72552
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
ja det är det som leder till DDR-situationen. Ena veckan var alla i hela landet, åtminstone de som inte var politiska fångar, regimtrogna. Sedan kom en politiker med en diffus kommentar om att gränsen var öppen till väst vilket en nyhetsuppläsare läste upp på TV. Nästa vecka hade regimen och själva staten i praktiken upphört och bara kanske 20 % av de 100 % som stödde regimen gjorde det längre. Vi börjar närma oss den punkten när ingen längre tror på det gamla systemet. Nu är det ju inte så extremt i Sverige men när brytpunkten passeras kan sjupartiet sjunka till 40 %. Men det kommer nog inte märkas i mätningarna utan i valet.
Där tror jag att du har en poäng. På min arbetsplats är det få som öppet säger att de skall rösta SD. Men det är flera som säger det vid privata konversationer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in