2018-09-09, 11:32
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freshboy
Det kommer bli intressant att se hur valresultatet kommer att påverkas i valen framöver när flyktingvågens alla invandrare får rösträtt, om det nu blir så.

Det blir som i alla mångkulturella samhällen att de flesta röstar på sin etnicitet, sin religion eller sin klan. Svenskarna kommer också börja rösta mer etniskt. jag tror S blir ett "muslimvänligt" parti men en blandning av hårdföra islamister och mer moderata "anti-islamofober" (Smygislamister). Kanske uppstår ett svenskt vänsterparti när de nuvarande tas över av andra etniska grupper. "Liberala" partier kommer helt försvinna de är alltid marginella i mångkulturella länder.

Citat:
Ursprungligen postat av Filep
Varför anses inte Yougov som vetenskapligt tillförlitliga? Vilka är de vetenskapliga argumenten?

De har bara politiska argument. De har alltid sagt att webb-enkäter inte är ett statistiskt urval men själva får de bara svar av 50 % av sitt statistiska urval och de har all nu börjat väga in webb-enkäter själva så de erkänner ju att de haft fel i handling; men i ord är de fortfarande bättre. Men det vänder nu. Expressen erkände idag att YG och Sentio var bäst på att mäta SD i förra valet.
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filep
Varför anses inte Yougov som vetenskapligt tillförlitliga? Vilka är de vetenskapliga argumenten?

Det verkliga orsaken är att dom visar höga och korrekta mätresultat för SD - och passar därför inte medias vänstervridna agendor!

Begreppet vetenskap är knappast användbart i samband med politisk opinionsmätning...
Senast redigerad av Mac-Arthur 2018-09-09 kl. 11:36.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaraBiffen
Jag hade rätt i min gissning förra valet och kommer ha det i år också. SD får 18,2%

Du trodde 10.7% du var bland dom sämsta den gången men du kanske är bättre nu.
2018-09-09, 11:34
Medlem
Spalkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freshboy
Här får man ju välja the long game. Visst kan SD blir lite dyrare skattemässigt än M på kort sikt, men vi vet ju alla varför vi väljer SD, och det lär ju bli billigast på lång sikt.

Inte bara skattemässigt och tex i avgifter för säkerhet, börja gärna räkna på vad en utlandsflytt kostar totalt etc.

Dessutom har väl många M-väljare barn och barnbarn som behöver röra sig i städernas centrum och kollektivtrafiken dagligen - mer behöver inte sägas. Få familjer i Sverige har råd med bil och chaufför som kör barnen till skolan - även om det väl lär bli allt vanligare det också.

Jag håller med, med det är lättare sagt än gjort. Många föräldrar tänker givetvis på vad som ska hända med deras företag, arv osv som sossarna (röst på SD -> färre röster på alliansen) vill ta.

Jag vet flera som räknat på utlandsflytt och det lönar sig redan rejält! Enda anledningen att stanna är kopplingar i form av familj, arbete och patriotism. Men fler och fler lär flytta, Portugal är vanligt just nu.

Så är det, men att cykla från villan till skolan i Danderyd eller inne på Östermalm är fortfarande rätt riskfritt. Det är i förorterna som konsekvenserna av invandring märks mest, och vilka hänger där med mycket pengar?
2018-09-09, 11:35
Medlem
Sverige-vänner.
Idag är det äntligen examensdags. Fyra oändligt långa år har gått, en veritabel Golgata-vandring har nått vägs ände. I afton får vi facit på hur fega mina kära landsmän & landsmaninnor är när det väl gäller...

Har sagt det förr & säger det igen: Svenne Kålrot röstar som kärringen påbjuder, annars blir det inget fredags-mus.
Tror dock att det finns anledning att korka upp champagnen till kvällen.
Resultatet blir 23.36% för SD.

Skål! 🥂🍾
2018-09-09, 11:37
Medlem
NorthernAngels avatar
Samnytt har gjort en omröstning om Sds valresultat.

https://samnytt.se/sverige-gar-till-val/
2018-09-09, 11:37
Medlem
Citat:
Hur vet du det din stalker?

Bara kolla dina gamla inlägg i tråden 10.7 snittet va 12.5 tror jag så du va sämre än snittet så lägg ner att du pricka rätt.
2018-09-09, 11:38
Medlem
.SMOrcimus.PriMEs avatar
Citat:
Hur vet du det din stalker?

Citat:
Mitt tävlingsbidrag är 10,7%

Medlem
2big4yous avatar
Kom precis från vallokalen.
När jag anlände var det kö och en gubbe kom ut och träffade på en köande bekant.
"Jaha, har du gjort din plikt"?
"-Kan du ge dig fan på, det blev SD"
"Ja det finns bara ett parti att rösta på, vi får hoppas det går bra"
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bestick
Får vi följa resultatet i realtid? Alltså uppdateras siffrorna med jämna mellanrum under hela kvällen? Minns inte hur det var för fyra år sedan.

Är riktigt spänd nu. Satsat en liten summa pengar på SD som största parti vilket gör det hela än mer spännande.

Efter VALU får man vänta drygt en timme eller två och då kommer en prognos, som är relativt säker. Den baseras på ett stort antal valdistrikt och man viktar efter hur dessa röstade förra gången. Det är alltså inte så (vilket några i tråden missuppfattat) att denna prognos baseras på rådata från mindre distrikt i Norrland.

Det som hände 2014 var att den första prognosen visade högre siffror för SD än slutresultatet. Min gissning är att detta berodde på att de stora valdistrikten i storstäderna viktades fel i prognosen. Tidigare har i allmänhet förändringar i valvinden varit högre i storstäder än i landsbygd. År 2014 var det för SD tvärtom. När de små valdistrikten visade en ökning för SD med betydligt mer än 100%, gav sannolikt viktalgoritmen SD en ännu högre ökning i storstäderna. Som sagt, detta bara en gissning.
2018-09-09, 11:40
Medlem
BaraBiffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobalding
Bara kolla dina gamla inlägg i tråden 10.7 snittet va 12.5 tror jag så du va sämre än snittet så lägg ner att du pricka rätt.
Aha okej, var dock fyra år sedan så inte lätt att komma ihåg. Men med min felmarginal borde SD få 20,4% detta valet
2018-09-09, 11:40
Medlem
freshboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frozzzt
Givetvis är det så för många människor. Men just därför en av många anledningar att valet är anonymt. Du kan ge sken av vad du vill till din omgivning, men när du står där bakom skynket väljer du det som innerst inne känns rätt.

Om du inte väljer det som känns rätt, trots att det är anonymt, ja då är man helt enkelt en idiot.
Ja idioter, men fortfarande väldigt typiskt mänskliga.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in