2018-09-09, 11:08
Medlem
Varför anses inte Yougov som vetenskapligt tillförlitliga? Vilka är de vetenskapliga argumenten?
2018-09-09, 11:08
Medlem
Elohirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Visst är de patetiska? Nu, fem i tolv, då duger det att börja prata om Yougov, Sentio och att de var närmast den korrekta siffran för SD. Annars vill man inte ta dessa två instituts namn i sin mun. Fy helsike vad pisk Sifo, Novus, Skop, Demoskop, Ipsos och de andra kommer att få i natt när det gäller SD.

Visst brinner det under fötterna på dem. De är mer skärrad än vad vi tror. Med rätta. Det ska de vara.
Precis men det är ju förstås av taktiska skäl detta. Men det kommer ju inte hjälpa, efter detta val borde de definitivt brännmärkas som oseriösa skojarinstitut.
2018-09-09, 11:10
Medlem
freshboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spalkin
Helt klart, känner flera moderatväljare som just pga av denna ovilja att vägra sammarbete med SD nu gått över till SD. Hårdast är det givetvis för de som faktiskt har bra inkomst och mycket pengar, de bor oftast i områden som inte är påverkade av massinvandring samtidigt som de inte vill bli påverkade av de höjda skatterna som SD antagligen skulle innebära.

Här får man ju välja the long game. Visst kan SD blir lite dyrare skattemässigt än M på kort sikt, men vi vet ju alla varför vi väljer SD, och det lär ju bli billigast på lång sikt.

Inte bara skattemässigt och tex i avgifter för säkerhet, börja gärna räkna på vad en utlandsflytt kostar totalt etc.

Dessutom har väl många M-väljare barn och barnbarn som behöver röra sig i städernas centrum och kollektivtrafiken dagligen - mer behöver inte sägas. Få familjer i Sverige har råd med bil och chaufför som kör barnen till skolan - även om det väl lär bli allt vanligare det också.
Senast redigerad av freshboy 2018-09-09 kl. 11:14.
2018-09-09, 11:13
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Den släpps nog inte före vallokalerna stänger kl 20. Borde inte göra i alla fall.

Enligt Expressen så frångår TV4 principen att inte släppa en mätning före vallokalerna stänger, SVT däremot väljer att vänta tills vallokalerna stängts innan de släpper sin mätning.

Citat:
Resultatet presenteras i TV4:s valvaka klockan 19.45 - en kvart före SVT som håller på principen att vallokalerna ska vara stängda innan valdagsmätningen presenteras.
https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/sa-ska-svt-och-tv4-undvika-nytt-sd-fiasko/
2018-09-09, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Det är ändock något stigmatiserat på ett sätt som leder till att folk inte kan stå upp för sin åsikt, det är tråkgit men lite så det ser ut just nu. Sverige är ett mjäkigt land.

Det konstaterade vi redan vid förra valet. Och det är inget som har förändrats. Resterande partier och svensk DDR-media jobbar fortfarande hårt med att stigmatisera partiet. Såklart folk inte är ärliga om vilket parti de tänker rösta på i undersökningar.

Frågan är hur stor mörkertalet är. Jag tror att varken Yougov eller Sentio har lyckats omfatta mörkertalet helt. Det är omöjligt. Vissa uppringda väljare kommer inte visa med en min var de egentligen står. Varken partimässigt eller ideologiskt. 20-30% är realistiskt. Jag är en av dem som tror att mörkertalet tar dem över 25%.
2018-09-09, 11:16
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Intressant att Sifo steppar upp och ställer sig i skottlinjen. Annars har de ju varit en mätning i mängden och försvunnit i massan av alla som fick fel. Nu kommer Toivo “Taket” Sjörén istället att sitta i TV4 och ansvara personligen för den första prognos som släpps. Tyder på att de är väldigt säkra på sin sak.

Det blir ju enkelt när det bara är att damma av manuset från 2014. "SD-väljare skäms över att uppge att de röstar SD. SD-väljarna är också fegare än andra svenskar". "Nu är det inte väljarna som är rasister och nazister utan partiet, väljarna måste vi nog erkänna tillhör den mera lättlurade och mera svagbegåvade populationen i Sverige". "Många SD-väljare har låtit sig luras av SDs lögner om ett otryggare samhälle, men Sarnecki säger..." Kritiska följdfrågor från TV4? Nä.

Ska vi gissa att Toivo när kvällen är slut inte kommit till pudelns kärna varför många institut tillsammans med SIFO avviker. Se sidan 5. Det är ju så klart under förutsättning att felen kvarstår på motsvarande nivåer.
https://docs.google.com/file/d/0B7m9daulLNZLcjZDUzVVWUZKLVk/edit

Om FranztLisztBlevAldrig75 skulle återkomma till tråden och uppdatera sin modell efter detta valet hade vet varit väldigt välkommet.
2018-09-09, 11:16
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OukMougar
Har lurkat lite i tråden och slänger in min gissning innan det är försent: 22.5. Vilket från min synpunkt både är en katastrof och rätt ok.

Om det inte blir mer så tror jag det är för att ni underskattar stigmat i att rösta på SD; att SD inte bara ses som ett invandrarkritiskt parti utan också de jobbiga människornas parti. Alltså partiet som uppskattas av den sura gubben vid fikabordet, den halvfulla tanten på bussen, killen som alltid hänger på flashback, den illa klädda snubben i föreningen som ständigt hetsar upp sig på meningslösheter. Så SD kan gå bra i småorter där folk i allmänhet är missnöjda och/eller ensamma, men aldrig bra bland människor som vill tänka på sig själva som någorlunda lyckade och lyckliga. Och att tanken "jag vill inte vara en sån som röstar på sd" mer handlar om det än att det handlar om att inte vara främlingsfientlig.

Också; de fullas parti, vilket slår det mig kanske är en nackdel med tanke på att det är söndag. För visst är det väl så att fler av SD's sympatisörer idag är backfulla? Kanske dåligt för V också iofs.

Och du tror att din beskrivning gäller också ett parti som har 13%? Eller 20%. Eller 25%? Detta var ett av de mest korkade inlägg på länge i den här tråden. Det hade möjligen kunnat stämma på ett fyra-fem procents parti, men nu snackar vi om ett parti som kommer att få långt över en miljon som röstar på dem. Skulle alla dessa vara white trash enligt dig? Löjeväckande.
2018-09-09, 11:18
Medlem
S.Kandals avatar
Jag var och handlade för ca 30 minuter sedan när jag sprang på en ytlig bekant. Vanligtvis ger jag denne endast en nick eller ett hej. Nu hörde jag mig själv säga "Se till att rösta rätt idag!" Den bekante skrattade till och sa att det skulle han göra. End of story.

En känsla av ödesmätthet slog mig i samma veva, fick nästan ett driv om att ställa mig utanför någon vallokal och försäkra mig över att alla förstått allvaret.

Kom igen nu Sd!!
Senast redigerad av S.Kandal 2018-09-09 kl. 11:23.
2018-09-09, 11:21
Medlem
freshboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Och du tror att din beskrivning gäller också ett parti som har 13%? Eller 20%. Eller 25%? Detta var ett av de mest korkade inlägg på länge i den här tråden. Det hade möjligen kunnat stämma på ett fyra-fem procents parti, men nu snackar vi om ett parti som kommer att få långt över en miljon som röstar på dem. Skulle alla dessa vara white trash enligt dig? Löjeväckande.

Han har tyvärr rätt. Människan är oerhört fåfäng, titta bara på hur mycket pengar som läggs på smink, kläder och resor (att skryta om).

Vilket parti man röstar på är en stor del av självbilden, precis som vilken bil man äger, vilket område man bor i, vilken utbildning man har och vilket jobb man har etc..

Först efter detta valet kommer myten brytas att SD är en rostig Skoda från 1998.
http://i1223.photobucket.com/albums/dd501/matti84768/rost1001.jpg
Senast redigerad av freshboy 2018-09-09 kl. 11:25.
2018-09-09, 11:28
Medlem
Frozzzts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freshboy
Han har tyvärr rätt. Människan är oerhört fåfäng, titta bara på hur mycket pengar som läggs på smink, kläder och resor (att skryta om).

Vilket parti man röstar på är en stor del av självbilden, precis som vilken bil man äger, vilket område man bor i, vilken utbildning man har och vilket jobb man har etc..

Först efter detta valet kommer myten brytas att SD är en rostig Skoda från 1998.
http://i1223.photobucket.com/albums/dd501/matti84768/rost1001.jpg

Givetvis är det så för många människor. Men just därför en av många anledningar att valet är anonymt. Du kan ge sken av vad du vill till din omgivning, men när du står där bakom skynket väljer du det som innerst inne känns rätt.

Om du inte väljer det som känns rätt, trots att det är anonymt, ja då är man helt enkelt en idiot.
2018-09-09, 11:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det hoppas jag! Det är ju sjukt spännande idag. Nästan mer än när SD kom in 2010! Känns som ett väldigt avgörande val idag, jag kan knappt koncentrera mig på annat, men tyvärr har jag jobb att göra idag, som måste göras... har f-n inte tid att hänga här på FB...

Men du kan inte bara gå på en enda undersökning och kolla på rådata. Rådata är väl siffrorna rätt upp och ned, utan några som helst viktningar etc. Varför ska de vara mer rättvisande? I och för sig så är ju teorin i vanliga fall att SD får för lågt i us, pga bradleyeffekten. Men i det här fallet blir de nedjusterade, vilket ju är lite intressant. Men det är väl pga att det är en webbundersökning med självrekryterad panel och man är rädd för en SD-bias uppåt i undersökningsmaterialet.

Ja det stämmer. Det är 29% som sagt SD i dessa mätningar. Sen måste det alltid korrigeras för eventuella fel etc och beräkna diverse faktorer. Men jag tror viktningarna görs år fel håll pga den enorma bradleyeffekten. Detta gäller specifikt SD, och Afs. Mörkertalet är därför förmodligen helt enormt.

Allt från 25 till 35 procent. Jag tror iof över 30% är orimligt, men inte långt ifrån faktiskt. Jag kan ha fel, men desto djupare jag gräver och analyserar ju säkrare blir jag. Det ska bli oerhört spännande.
2018-09-09, 11:30
Medlem
BaraBiffens avatar
Jag hade rätt i min gissning förra valet och kommer ha det i år också. SD får 18,2%

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in