2018-09-09, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Intressant att Sifo steppar upp och ställer sig i skottlinjen. Annars har de ju varit en mätning i mängden och försvunnit i massan av alla som fick fel. Nu kommer Toivo “Taket” Sjörén istället att sitta i TV4 och ansvara personligen för den första prognos som släpps. Tyder på att de är väldigt säkra på sin sak.
Lika säkra som 2014..

Sovit bra, Krispan?

Eller förresten, de behöver ju inte oroa sig, liksom du har man slängt ut alla brasklappar man kom på under det senaste lätt panikartade brainstormingmötet.
Senast redigerad av Fnysington 2018-09-09 kl. 08:28.
2018-09-09, 08:39
Medlem
Valu kommer kl 20.00 i SVT( om knappt 11 och en halv timme)
Efter ytterligare kanske en halv timme får vi se siffror från landsbygden som sannolikt ger SD mycket bra siffror, kanske en bra bit över 30 procent, och vi får glädja oss över gråten hos den statsfinansierade vänsterpöbel som är inbjudna gäster till (s)(v)t:s valvaka.

Men när kommer de mera stabila prognoserna? ( När kom dessa vid förra valet?)
2018-09-09, 08:56
Medlem
Karmans avatar
Har tydligen kommit en ny Skop. Var publiceras den?
2018-09-09, 09:06
Medlem
OukMougars avatar
Har lurkat lite i tråden och slänger in min gissning innan det är försent: 22.5. Vilket från min synpunkt både är en katastrof och rätt ok.

Om det inte blir mer så tror jag det är för att ni underskattar stigmat i att rösta på SD; att SD inte bara ses som ett invandrarkritiskt parti utan också de jobbiga människornas parti. Alltså partiet som uppskattas av den sura gubben vid fikabordet, den halvfulla tanten på bussen, killen som alltid hänger på flashback, den illa klädda snubben i föreningen som ständigt hetsar upp sig på meningslösheter. Så SD kan gå bra i småorter där folk i allmänhet är missnöjda och/eller ensamma, men aldrig bra bland människor som vill tänka på sig själva som någorlunda lyckade och lyckliga. Och att tanken "jag vill inte vara en sån som röstar på sd" mer handlar om det än att det handlar om att inte vara främlingsfientlig.

Också; de fullas parti, vilket slår det mig kanske är en nackdel med tanke på att det är söndag. För visst är det väl så att fler av SD's sympatisörer idag är backfulla? Kanske dåligt för V också iofs.
2018-09-09, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OukMougar
Har lurkat lite i tråden och slänger in min gissning innan det är försent: 22.5. Vilket från min synpunkt både är en katastrof och rätt ok.

Om det inte blir mer så tror jag det är för att ni underskattar stigmat i att rösta på SD; att SD inte bara ses som ett invandrarkritiskt parti utan också de jobbiga människornas parti....

...Också; de fullas parti, vilket slår det mig kanske är en nackdel med tanke på att det är söndag. För visst är det väl så att fler av SD's sympatisörer idag är backfulla? Kanske dåligt för V också iofs.
Jag har tidigare gissat på 21,2% och står fast vid det och hoppas på en positiv överraskning.

Det finns nog fortfarande de som håller kvar vid M fast de tycker som SD. Jag tror inte det är stigmat från omgivningen utan snarare ett slags självuppfattning om sig själv som varande medelklass och uppåt. Man röstar M helt enkelt för att man hoppas att de ska fortfarande ska fortsätta "resan" mot SD:s politik. Vilket jag tror är ett misstag.

Fördomen om att SD och V skulle kröka till så att man inte kan rösta tror jag inte på. I så fall är det nog sossarna som ligger sämst till.
2018-09-09, 09:14
Medlem
Citat:

Om det inte blir mer så tror jag det är för att ni underskattar stigmat i att rösta på SD; att SD inte bara ses som ett invandrarkritiskt parti utan också de jobbiga människornas parti. Alltså partiet som uppskattas av den sura gubben vid fikabordet, den halvfulla tanten på bussen, killen som alltid hänger på flashback, den illa klädda snubben i föreningen som ständigt hetsar upp sig på meningslösheter. Så SD kan gå bra i småorter där folk i allmänhet är missnöjda och/eller ensamma, men aldrig bra bland människor som vill tänka på sig själva som någorlunda lyckade och lyckliga. Och att tanken "jag vill inte vara en sån som röstar på sd" mer handlar om det än att det handlar om att inte vara främlingsfientlig.

Också; de fullas parti, vilket slår det mig kanske är en nackdel med tanke på att det är söndag. För visst är det väl så att fler av SD's sympatisörer idag är backfulla? Kanske dåligt för V också iofs.
Ska du inte skriva att de fulas parti också? Och de fetas? De svettigaste? De som inte får sex? Kan du få in lite mer beskrivande epitet, så kanske fler SDare hindras att gå till vallokalen? Eller inte.
2018-09-09, 09:16
Medlem
Jag har gjort en sammanställning av Demoskop, Novus, Ipsos, Yougov, Sifo, och Skop för samtliga partier nu. (Saknar data för AfS)

Felmarginal(snitt) 2014, mot medelsnittet av alla mätningar innan 2018(senaste):
SD: 25.7%
S: 24.8%
M: 18.51%
V: 8.3%
C: 8%
L: 5.1%
KD: 5%
MP: 4%
FI: 0.9%

Källor:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Opinio...i_Sverige_2014
https://sv.wikipedia.org/wiki/Opinio...i_Sverige_2018
2018-09-09, 09:16
Medlem
Citat:

Ska du inte skriva att de fulas parti också? Och de fetas? De svettigaste? De som inte får sex? Kan du få in lite mer beskrivande epitet, så kanske fler SDare hindras att gå till vallokalen? Eller inte.

Du är ju en känd anti-Orbanist tex, din agenda står ju klar.
2018-09-09, 09:20
Moderator
Siegfrids avatar
Vill ni diskutera dagens begivenhet, valutgången och om era förhoppningar slår in så rekommenderas starkt den nyöppnade valvaketråden:
(FB) Flashbacks valvaka 2018
Rätt sak på rätt plats.
OT raderat.
/Mod.
2018-09-09, 09:31
Medlem
Tittar på Tv4:s morgonprogram, de stora spannet mellan OIs redovisas 16%-drygt 24%). Brasklapp efter brasklapp slängs in. Här förbereds kvällen. Inget får gå fel. Ryggen fri. Därvidlag skiljer sig detta år från förra, då man OI:s låtsades som att man hade kontroll på läget. Någonting har hänt, för att travestera en filmtitel.
2018-09-09, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
Valu kommer kl 20.00 i SVT( om knappt 11 och en halv timme)
Efter ytterligare kanske en halv timme får vi se siffror från landsbygden som sannolikt ger SD mycket bra siffror, kanske en bra bit över 30 procent, och vi får glädja oss över gråten hos den statsfinansierade vänsterpöbel som är inbjudna gäster till (s)(v)t:s valvaka.

Runt 01.00 kom det siffror som var någorlunda säkra, typ +-1%.
2018-09-09, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
I runda slängar kring kl 22 skulle jag säga. Då vet du om SD får ca 20 eller 25% och det enda spännande som återstår då är om något parti ligger på 4,0% och kan tappa eller öka en tiondel.

Men i år är det ännu fler förtidsröster så det är möjligt att det dröjer lite längre.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in