2018-09-09, 10:23
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Med 90 % sannolikhet ligger resultatet för SD i intervallet 18 - 22 procent.

Precis, jag gissade ju 20,7 %. Men om dina 10 % inte stämmer så kan det lika gärna bli 27%, tror folk i skåne röstar väldigt hårt på SD
2018-09-09, 10:23
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Han utgick från Yougovs siffror.

https://www.nyatider.nu/tv4s-marcus-oscarsson-sd-kan-fa-314-procent/
Tveksam till om man kan resonera så. Det känns förenklat eftersom det är större siffror, så handlar det om nya väljargrupper, långt från SD:s kärnväljare, vilkas tänk och beteende måste analyseras. Att bara extrapolera så friskt leder troligen fel.
2018-09-09, 10:24
Medlem
Qwertyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Nackdelen med att förtidsrösta. Man får inte chansen att svara "MP" i SVT ValU.

Jag var faktiskt ärlig och svarade SD. Jag tänkte det var bra att bidra med underlag för att kunna bredda bilden av hur en "SD-röstare" ser ut. Jag är en välutbildad tjänsteman boendes i Stockholm, vilket inte brukar vara den beskrivning som ges när journalister karaktäriserar den typiska sverigedemokraten.
2018-09-09, 10:24
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Precis. Över 25% är bara för drömmare.
Ett resultat över 20% ska alla vara mycket nöjda med.

Kanske avsett för din toalettstol?
2018-09-09, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Tveksam till om man kan resonera så. Det känns förenklat eftersom det är större siffror, så handlar det om nya väljargrupper, långt från SD:s kärnväljare, vilkas tänk och beteende måste analyseras. Att bara extrapolera så friskt leder troligen fel.

Jag har länge sagt att 30 plus är uteslutet. Det är Stockholm-Göteborg som garanterar det.
2018-09-09, 10:29
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwertyz
Jag var faktiskt ärlig och svarade SD. Jag tänkte det var bra att bidra med underlag för att kunna bredda bilden av hur en "SD-röstare" ser ut. Jag är en välutbildad tjänsteman boendes i Stockholm, vilket inte brukar vara den beskrivning som ges när journalister karaktäriserar den typiska sverigedemokraten.

Det är ändock något stigmatiserat på ett sätt som leder till att folk inte kan stå upp för sin åsikt, det är tråkgit men lite så det ser ut just nu. Sverige är ett mjäkigt land.
2018-09-09, 10:30
Medlem
freshboys avatar
VALU kommer underskatta SD inte minst för att personer som har gått och väntat sedan flyktingkrisen 2015 på att rösta, redan har förtidsröstat i oproportionerlig mängd, och fångas därmed inte korrekt av VALU.
Senast redigerad av freshboy 2018-09-09 kl. 10:38.
2018-09-09, 10:30
Medlem
freshboys avatar
-
Senast redigerad av freshboy 2018-09-09 kl. 10:37.
2018-09-09, 10:31
Medlem
Fel.
Senast redigerad av Mentapesola 2018-09-09 kl. 10:35.
2018-09-09, 10:33
Medlem
Jag blir förvånad om SD får mindre än 24% idag alla från 65 åringar även utländska, till första röstade ungdomar, ca. 2/3 röstar SD som jag känner. Tror SD är kraftigt underskattade i vissa medier. Allt för att försöka få mindre röster till SD
Medlem
S.Kandals avatar
Nu har jag landat i ett resultat, tror Sd får 22,9% och blir med detta faktiskt det största partiet. Alliansen blir det största blocket, detta med bred marginal. Minst 5% övervikt tippar jag på.

Om vi hade haft ett helt anonymt röstförfarande hade sd landat på en bit över 30%.
Senast redigerad av S.Kandal 2018-09-09 kl. 10:37.
Medlem
freshboys avatar
Tyvärr min bild också att vissa inte kan tänka sig rösta SD bara p.g.a. att det skulle skorra med deras självbild som medelklass, landsförrädare. Oftast genuint osäkra personer som jag djupt hatar.

Citat:
Ursprungligen postat av OukMougar
Har lurkat lite i tråden och slänger in min gissning innan det är försent: 22.5. Vilket från min synpunkt både är en katastrof och rätt ok.

Om det inte blir mer så tror jag det är för att ni underskattar stigmat i att rösta på SD; att SD inte bara ses som ett invandrarkritiskt parti utan också de jobbiga människornas parti. Alltså partiet som uppskattas av den sura gubben vid fikabordet, den halvfulla tanten på bussen, killen som alltid hänger på flashback, den illa klädda snubben i föreningen som ständigt hetsar upp sig på meningslösheter. Så SD kan gå bra i småorter där folk i allmänhet är missnöjda och/eller ensamma, men aldrig bra bland människor som vill tänka på sig själva som någorlunda lyckade och lyckliga. Och att tanken "jag vill inte vara en sån som röstar på sd" mer handlar om det än att det handlar om att inte vara främlingsfientlig.

Också; de fullas parti, vilket slår det mig kanske är en nackdel med tanke på att det är söndag. För visst är det väl så att fler av SD's sympatisörer idag är backfulla? Kanske dåligt för V också iofs.

Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Jag har tidigare gissat på 21,2% och står fast vid det och hoppas på en positiv överraskning.

Det finns nog fortfarande de som håller kvar vid M fast de tycker som SD. Jag tror inte det är stigmat från omgivningen utan snarare ett slags självuppfattning om sig själv som varande medelklass och uppåt. Man röstar M helt enkelt för att man hoppas att de ska fortfarande ska fortsätta "resan" mot SD:s politik. Vilket jag tror är ett misstag.

Fördomen om att SD och V skulle kröka till så att man inte kan rösta tror jag inte på. I så fall är det nog sossarna som ligger sämst till.
Senast redigerad av freshboy 2018-09-09 kl. 10:39.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in