2018-09-09, 09:57
Medlem
Qwertyzs avatar
Jag har precis varit och röstat och deltog även i VALU:n. Ska bli spännande att se resultatet ikväll. I övrigt var stämningen som brukligt, rätt mycket folk i anslutning till vallokalen men ingen direkt kö till valbåsen.
2018-09-09, 09:57
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Håller med om allt.

En effekt jag observerar i min personliga närmiljö är att "den kokta grodan" nu börjar att slå till på allvar. Folk börjar att bli avtrubbade vad gäller mångfaldens baksidor; våld, bilbränder, terror, hucklen på stan och allt annat spelar mindre roll nu än för bara ett år sedan.
Jag har avvikande uppfattning. Jag jobbar med människor som nästan alla bor i Sthlms innerstad eller rikaste kommuner. Där ser jag ett uppvaknande, jag tror att SD kommer göra ett chockartat bra resultat ikväll.
2018-09-09, 09:58
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
I SVT intygade Novus nyss att man denna gången har rätt siffror för SD. Alltså 19,1.
Ja herregud, Trump skulle förlora med 90 % säkerhet. Eller hur var det nu?
2018-09-09, 09:58
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
I SVT intygade Novus nyss att man denna gången har rätt siffror för SD. Alltså 19,1.

Men Expressen erkänner det vi alltid vetat på FB:
"I förra valet lyckades de mindre etablerade mätningarna från Sentio och Yougov bäst med att förutsäga Sverigedemokraternas valresultat."

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/sa-ska-svt-och-tv4-undvika-nytt-sd-fiasko/
2018-09-09, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
de på valvakan tala om att förtidsröster gör att det tar längre tid (hanteringen av dem, de räknas även sist) att få fram ett slutresultat.
Det har jag aldrig hört talas om.
Blandar du inte ihop det med utlandsröster?
2018-09-09, 10:01
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av runorkul
Marcus Oscarsson sade nu på morgonen i TV4 att SD kunde få upp till 31% pga underskattningen, så ja
Sa han det imorse alltså? 31% skulle vara ett totalt jordskred. Han är modig den där Marcus Oscarsson... han vågar verkligen sticka ut näbben. Tror TV4 gillar det. Han drar tittare.
Medlem
Jag tror det kommer stämningen här på fb kommer präglas av besvikelse ikväll.
Så många talar om 25 procent och mer.

Jag ser över 20 procent som en glad överraskning.
Jag tror helt enkelt det blir en hybris här inne över sd.
19 har ju jag gissat och jag är hyfsat trygg med den gissningen även om jag hoppas på mer.

Men 25 plus kommer bara inte att ske.
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Intressant att Sifo steppar upp och ställer sig i skottlinjen. Annars har de ju varit en mätning i mängden och försvunnit i massan av alla som fick fel. Nu kommer Toivo “Taket” Sjörén istället att sitta i TV4 och ansvara personligen för den första prognos som släpps. Tyder på att de är väldigt säkra på sin sak.
Eller hur idioten, jättesäkra, SD får 17 % 😂.
Är det sista natten med gänget för dig vi ser under kvällen?
2018-09-09, 10:03
Avslutad
Såg framsidan av norska VG idag. Fantastisk bild. En svensk flagga över hela framsidan med en stor reva i och Jimmie och Löfven i mitten med texten: Nu jäklar! Sedan står det under: valet som splittar Sverige.

I Norge basunerar man snarare ut SDs höga siffror. En tidigare utgåva var Jimmy på framsidan och reportaget handlade om att SD kan bli störst.

Vilken otrolig skillnad det är i journalistik i så pass kulturellt lika länder.
2018-09-09, 10:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Sa han det imorse alltså? 31% skulle vara ett totalt jordskred. Han är modig den där Marcus Oscarsson... han vågar verkligen sticka ut näbben. Tror TV4 gillar det. Han drar tittare.

Han är insatt. Mörkertalet är förmodligen enormt och bradleyeffekt betydligt större detta valet.

Sentios rådata var 29% för ett par veckor sedan. De har nog vunnit mark sedan dess.

Det kan definitivt bli över 30%.
2018-09-09, 10:11
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Han är insatt. Mörkertalet är förmodligen enormt och bradleyeffekt betydligt större detta valet.

Sentios rådata var 29% för ett par veckor sedan. De har nog vunnit mark sedan dess.

Det kan definitivt bli över 30%.
Det ska bli fruktansvärt spännande. Personligen lutar jag dock åt att instituten vässat sina analyser och viktningar när det gäller SD och ligger rätt nära nu. Kanske med ett par procentenheter upp, i bästa fall. Jag tror SD ska vara mycket nöjda med ett resultat över 20%.
2018-09-09, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Det har jag aldrig hört talas om.
Blandar du inte ihop det med utlandsröster?
Nä, jag blandar ihop det med "sena förtidsröster". De räknas inte förrän på onsdagen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in