2018-09-09, 09:35
Medlem
ensånTyrjaghars avatar
Jag sticker ut hakan lite och gissar på att SD får ungefär. nånstans, mellan 0 - 100% av rösterna.
2018-09-09, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Tittar på Tv4:s morgonprogram, de stora spannet mellan OIs redovisas 16%-drygt 24%). Brasklapp efter brasklapp slängs in. Här förbereds kvällen. Inget får gå fel. Ryggen fri. Därvidlag skiljer sig detta år från förra, då man OI:s låtsades som att man hade kontroll på läget. Någonting har hänt, för att travestera en filmtitel.

I SVT intygade Novus nyss att man denna gången har rätt siffror för SD. Alltså 19,1.
2018-09-09, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Tittar på Tv4:s morgonprogram, de stora spannet mellan OIs redovisas 16%-drygt 24%). Brasklapp efter brasklapp slängs in. Här förbereds kvällen. Inget får gå fel. Ryggen fri. Därvidlag skiljer sig detta år från förra, då man OI:s låtsades som att man hade kontroll på läget. Någonting har hänt, för att travestera en filmtitel.
Och på SVT sitter Sjöström från Novus och försvarar "de institut ni godkänner" som att "de har ingen stor diff" när programledarinnan talar om det stora spannet på SD.
2018-09-09, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
I SVT intygade Novus nyss att man denna gången har rätt siffror för SD. Alltså 19,1.
Haha ja vi får se. Just nu har alla rätt och fel, det är Schrödingers katt just nu.
2018-09-09, 09:41
Medlem
Marcus Oscarsson sade nu på morgonen i TV4 att SD kunde få upp till 31% pga underskattningen, så ja
2018-09-09, 09:44
Medlem
Elohirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OukMougar
Har lurkat lite i tråden och slänger in min gissning innan det är försent: 22.5. Vilket från min synpunkt både är en katastrof och rätt ok.

Om det inte blir mer så tror jag det är för att ni underskattar stigmat i att rösta på SD; att SD inte bara ses som ett invandrarkritiskt parti utan också de jobbiga människornas parti. Alltså partiet som uppskattas av den sura gubben vid fikabordet, den halvfulla tanten på bussen, killen som alltid hänger på flashback, den illa klädda snubben i föreningen som ständigt hetsar upp sig på meningslösheter. Så SD kan gå bra i småorter där folk i allmänhet är missnöjda och/eller ensamma, men aldrig bra bland människor som vill tänka på sig själva som någorlunda lyckade och lyckliga. Och att tanken "jag vill inte vara en sån som röstar på sd" mer handlar om det än att det handlar om att inte vara främlingsfientlig.

Också; de fullas parti, vilket slår det mig kanske är en nackdel med tanke på att det är söndag. För visst är det väl så att fler av SD's sympatisörer idag är backfulla? Kanske dåligt för V också iofs.
Och detta kan du alltså säga om en väsentligt stor procent av befolkningen. På tal om att generalisera.
Senast redigerad av Elohir 2018-09-09 kl. 09:47.
2018-09-09, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Du är medveten att man bara har 100% att fördela?

Nej, eftersom vi har haft så mycket invandring senaste tiden, nu är det 112% att fördela......

Min gissning 23,3%
2018-09-09, 09:47
Medlem
.SMOrcimus.PriMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola

Intressant då jag själv har tippat Novus som det institut kommer vara närmast valresultatet.

Tror dom har en viss underskattning dock
2018-09-09, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Men i år är det ännu fler förtidsröster så det är möjligt att det dröjer lite längre.
Varför skulle det fördröja rösträkningen?
2018-09-09, 09:48
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensånTyrjaghar
Jag sticker ut hakan lite och gissar på att SD får ungefär. nånstans, mellan 0 - 100% av rösterna.

Du verkar lika skärpt som Trådens Mäster med helgarderad prognos!

Dags att korka upp för SD - vi övriga får vänta till klockan 20.00...
2018-09-09, 09:55
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fagin
Nej men jag tror på grupptryck, feghet bland väljare och en växande lågintelligens som kommer hålla tillbaka sd.

Håller med om allt.

En effekt jag observerar i min personliga närmiljö är att "den kokta grodan" nu börjar att slå till på allvar. Folk börjar att bli avtrubbade vad gäller mångfaldens baksidor; våld, bilbränder, terror, hucklen på stan och allt annat spelar mindre roll nu än för bara ett år sedan.

Edit: Efter valet så ser jag fram emot Sveriges bästa eftervalsanalys här på FB.
2018-09-09, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Varför skulle det fördröja rösträkningen?
Om mitt minne serverar mig rätt brukar de på valvakan tala om att förtidsröster gör att det tar längre tid (hanteringen av dem, de räknas även sist) att få fram ett slutresultat. De kan också vara skevt fördelade då SD och S väljare är de säkraste enligt mätningar och kan antas ha förtidsröstat i större andel än MP och L-väljare.

Förtidsröstandet hamnar nog över 50% i det här valet så siffror vid 22 kan kan möjligen vara osäkrare i år. För att inte tala om SVT:s ValU.

Men orkar man vara uppe över midnatt lär det inte spela någon större roll.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in