2018-09-09, 02:06
Medlem
kontrarevolutionars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negative
https://m.betsson.com/sv/odds/politik-och-naringsliv/sverige/svensk-politik

Mycket intressanta bets här.

Under 85% valdeltagande är ganska stor risk. 2014 var ett undantag. ger rätt bra med flis.
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/demokrati/allmanna-val/allmanna-val-valdeltagandeundersokningen/pong/tabell-och-diagram/historisk-statistik/valdeltagande-i-riksdagsval-19212014-efter-kon/
2018-09-09, 02:17
Medlem
Jag tror en väljargrupp som säkerligen grovt underskattas är alla dem som vanligtvis skiter i att rösta för att dem egentligen inte bryr sig (och som inte svarar på enkäter) men som nu efter all jävla invandring äntligen blivit tillräckligt förbannade och gått och röstat. Kan nog handla om flera procent.
2018-09-09, 02:20
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troett
Hur mycket tror du att vi får?

I tävlingen här - även den i andra tråden för några dagar sedan - gissade jag 28,2%.

Har följt samtliga som skrivit inlägg i den här tråden under dagen ytterst noga. Läst allt. Precis allt, men undvikit att kommentera alltför mycket. Ville mest se hur andra tänkte, resonerade och spekulerade. Och det finns en sak som förvånar mig något. Eller snarare ganska mycket faktiskt. SCB.... Varför är det ingen som nämner SCB? Varför glömmer alla SCB? Varför utgår ingen från deras siffror när det gäller att förutsäga ett valresultat för SD?

I majmätningen 2010 fick SD 3,9% hos SCB. Valresultatet hamnade på 5,7%. Från SCB:s majmätning till valet i september ökade SD med 46% (1,4615).

I majmätningen 2014 fick SD 8,1% hos SCB. Valresultatet hamnade på 12,9%. Från SCB:s majmätning till valet i september ökade SD med 59% (1,5925).

I majmätningen 2018 fick SD 18,5% hos SCB. Valresultatet hamnar på ?????

Vad kan vi dra för lärdom från tidigare SCB-mätningar under valår? Jo, SD:s ökning från deras mätning i maj till valet i september är massiv. I detta ligger en möjlig underskattning men till största delen troligen också en fullt naturlig ökning. Oavsett vilket det är så ökar SD stort mellan maj och september vid valår.

Låt oss leka lite med tanken. Vi tar "underskattningen" och den naturliga ökningen från 2010 och 2014: 46 och 59, adderar dessa och dividerar med två för att få fram ett genomsnitt. 46 + 59 /2 = 52,5. Nu har vi ett medelvärde på den ökning som skett i SCB för SD under valåren 2010 och 2014: 52,5% Vi vet att SCB använder i stort sett samma metoder som tidigare år, (rätta mig om jag har fel).

Vad händer om vi tar majmätningen för SD, 18,5%, och kör denna mätning genom en genomsnittlig ökning som skett tidigare hos SCB från perioden maj till valet i september, d v s 52,5%? Jo, vi får då en siffra som visar 28,2%. (18,5 x 1,525 = 28,21%).

Detta är en högst ovetenskaplig prognos och förutsägelse, är helt och fullt medveten om det, men jag har aldrig någonsin fäst någon som helst vikt vid vad SCB visat i maj månad ett valår. Däremot har jag varit förbannat intresserad av hur stor ökningen blivit mellan maj och september (valår).

Min gissning är att SD kommer att få 28,2% i valet den 9 september 2018.
Senast redigerad av Smoothman 2018-09-09 kl. 02:58. Anledning: Korrigering
2018-09-09, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
I tävlingen här - även den i andra tråden för några dagar sedan - gissade jag 28,2%.

Har följt samtliga som skrivit inlägg i den här tråden under dagen ytterst noga. Läst allt. Precis allt, men undvikit att kommentera alltför mycket. Ville mest se hur andra tänkte, resonerade och spekulerade. Och det finns en sak som förvånar mig något. Eller snarare ganska mycket faktiskt. SCB.... Varför är det ingen som nämner SCB? Varför glömmer alla SCB? Varför utgår ingen från deras siffror när det gäller att förutsäga ett valresultat för SD?

I majmätningen 2010 fick SD 3,9% hos SCB. Valresultatet hamnade på 5,7%. Från SCB:s majmätning till valet i september ökade SD med 46% (1,4615).

I majmätningen 2014 fick SD 8,1% hos SCB. Valresultatet hamnade på 12,9%. Från SCB:s majmätning till valet i september ökade SD med 59% (1,5925).

I majmätningen 2018 fick SD 18,5% hos SCB. Valresultatet hamnar på ?????

Vad kan vi dra för lärdom från tidigare SCB-mätningar under valår? Jo, SD:s ökning från deras mätning i maj till valet i september är massiv. I detta ligger en möjlig underskattning men till största delen troligen också en fullt naturlig ökning. Oavsett vilket det är så ökar SD stort mellan maj och september vid valår.

Låt oss leka lite med tanken. Vi tar "underskattningen" från 2010 och 2014: 46 och 59, adderar dessa och dividerar med två för att få fram ett genomsnitt. 46 + 59 = 52,5. Nu har vi ett medelvärde på den ökning som skett i SCB för SD under valåren 2010 och 2014: 52,5% Vi vet att SCB använder i stort sett samma metoder som tidigare år, (rätta mig om jag har fel).

Vad händer om vi tar majmätningen för SD, 18,5%, och kör denna mätning genom en genomsnittlig ökning som skett tidigare hos SCB från perioden maj till valet i september, d v s 52,5%? Jo, vi får då en siffra som visar 28,2%. (18,5 x 52,5 = 28,21%).

Detta är en högst ovetenskaplig prognos och förutsägelse, är helt och fullt medveten om det, men jag har aldrig någonsin fäst någon som helst vikt vid vad SCB visat i maj månad ett valår. Däremot har jag varit förbannat intresserad av hur stor ökningen blivit mellan maj och september.

Min gissning är att SD kommer att få 28,2% i valet i morgon.

Intressant. Men undrar om du inte har glömt AfS här?
2018-09-09, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whateverx111
Jag tror en väljargrupp som säkerligen grovt underskattas är alla dem som vanligtvis skiter i att rösta för att dem egentligen inte bryr sig (och som inte svarar på enkäter) men som nu efter all jävla invandring äntligen blivit tillräckligt förbannade och gått och röstat. Kan nog handla om flera procent.

Valdeltagandet är nog lägre bland segregerade invandrare. Större risk att dessa människor röstar S/C/V.
2018-09-09, 02:29
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Intressant. Men undrar om du inte har glömt AfS här?

Dra ifrån en procent - högst?
2018-09-09, 02:29
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Valdeltagandet är nog lägre bland segregerade invandrare. Större risk att dessa människor röstar S/C/V.

Är de musslor kommer de rösta såsom deras imam befaller, och man kan lugnt utgå från att det inte är SD. Såvida de inte blir lovade en ny moské, det lär tydligen gå att köpa för 3000 röster.
2018-09-09, 02:31
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
]Spelbolagen tror på 23.5%[/b]. Så det kan nog stämma. Jag tror dock på underskattning. Står kvar vid 25.3%.
Spelbolagen "tror" inte. Man sätter sina odds med god vinstmarginal beroende på hur det spelas.
Unibet ger över 23.5 2.1ggr mens under ger bara 1.65.
Alltså spelas det en hel del mer på LÄGRE än 23.5 så att spelbolagen "tror" på 23.5 är ett klassiskt dubbelfel...
2018-09-09, 02:33
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negative
https://m.betsson.com/sv/odds/politik-och-naringsliv/sverige/svensk-politik

Mycket intressanta bets här.

Nästan bara ointressanta och dåliga odds pga hög vinstmarginal.
2018-09-09, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Är de musslor kommer de rösta såsom deras imam befaller, och man kan lugnt utgå från att det inte är SD. Såvida de inte blir lovade en ny moské, det lär tydligen gå att köpa för 3000 röster.

Typ så ja.

Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Spelbolagen "tror" inte. Man sätter sina odds med god vinstmarginal beroende på hur det spelas.
Unibet ger över 23.5 2.1ggr mens under ger bara 1.65.
Alltså spelas det en hel del mer på LÄGRE än 23.5 så att spelbolagen "tror" på 23.5 är ett klassiskt dubbelfel...

Jag såg något spelbolag idag som hade samma odds på över som under 23.5%
2018-09-09, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Dra ifrån en procent - högst?

Vettefan alltså. Skop hade en övrigt kategori på 3.8% häromdagen. Tror AfS blir större än så. 2.7-3%
2018-09-09, 02:36
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kontrarevolutionar
Under 85% valdeltagande är ganska stor risk. 2014 var ett undantag. ger rätt bra med flis.
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/demokrati/allmanna-val/allmanna-val-valdeltagandeundersokningen/pong/tabell-och-diagram/historisk-statistik/valdeltagande-i-riksdagsval-19212014-efter-kon/

Tror på relativt högt valdeltagande iochmed ökad polarisering

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in