Citat:
Ursprungligen postat av
Troett
Hur mycket tror du att vi får?
I tävlingen här - även den i andra tråden för några dagar sedan - gissade jag
28,2%.
Har följt samtliga som skrivit inlägg i den här tråden under dagen ytterst noga. Läst allt. Precis allt, men undvikit att kommentera alltför mycket. Ville mest se hur andra tänkte, resonerade och spekulerade. Och det finns en sak som förvånar mig något. Eller snarare ganska mycket faktiskt.
SCB.... Varför är det ingen som nämner SCB? Varför glömmer alla SCB? Varför utgår ingen från deras siffror när det gäller att förutsäga ett valresultat för SD?
I majmätningen 2010 fick SD
3,9% hos SCB. Valresultatet hamnade på
5,7%. Från SCB:s majmätning till valet i september
ökade SD med 46% (1,4615).
I majmätningen 2014 fick SD
8,1% hos SCB. Valresultatet hamnade på
12,9%. Från SCB:s majmätning till valet i september
ökade SD med 59% (1,5925).
I majmätningen 2018 fick SD
18,5% hos SCB. Valresultatet hamnar på ?????
Vad kan vi dra för lärdom från tidigare SCB-mätningar under valår? Jo, SD:s ökning från deras mätning i maj till valet i september är massiv. I detta ligger en möjlig underskattning men till största delen troligen också en fullt naturlig ökning. Oavsett vilket det är så ökar SD stort mellan maj och september vid valår.
Låt oss leka lite med tanken. Vi tar "underskattningen" och den naturliga ökningen från 2010 och 2014: 46 och 59, adderar dessa och dividerar med två för att få fram ett genomsnitt. 46 + 59 /2 = 52,5. Nu har vi ett medelvärde på den ökning som skett i SCB för SD under valåren 2010 och 2014:
52,5% Vi vet att SCB använder i stort sett samma metoder som tidigare år, (rätta mig om jag har fel).
Vad händer om vi tar majmätningen för SD,
18,5%, och kör denna mätning genom en genomsnittlig ökning som skett tidigare hos SCB från perioden maj till valet i september, d v s 52,5%? Jo, vi får då en siffra som visar
28,2%. (18,5 x 1,525 = 28,21%).
Detta är en högst ovetenskaplig prognos och förutsägelse, är helt och fullt medveten om det, men jag har aldrig någonsin fäst någon som helst vikt vid vad SCB visat i maj månad ett valår. Däremot har jag varit förbannat intresserad av hur stor ökningen blivit mellan maj och september (valår).
Min gissning är att SD kommer att få
28,2% i valet den 9 september 2018.