2018-09-09, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Du är medveten att man bara har 100% att fördela?

Japp haha

Jag är medveten om att jag inte kontrollräknade Gick på magkänsla och skrev vad jag kände för varje parti. Det var ingen uträkning på det viset..mer som att jag tror jag gissar väldigt rätt på en del partier, och förhoppningsvis fel på en del också.
2018-09-09, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Wäääää! ”Patetiskt”! Jesus, om du tycker det är en tävling på liv och död som du laddar för med hjälm, knäskydd och ammoniaksniffning så får det stå för dig. För mig är nivån av drama mer i höjd med att spela Fia med knuff.

Som PJ Anders Linder på Axess skrev på Twitter:
Om SD nu skulle landa bättre än mätningarna och få typ +20 % så lär det bli känt som SVT-effekten.
...så har vi nu den ovanliga situationen att en möjlig game changer inträffat efter alla OU är gjorda. Jag har skämtat om det scenariot förut och kört varianter på temat ”Åkesson gör ett episkt klavertramp i slutdebatten”, typ att han får ett psykbryt och springer runt i kallingar och skriker som en mås, att han skiter byxorna fulla och fryser fast, att han kommer ut som pedofil eller nån annan random no-no. Men nu hände skämtet faktiskt på riktigt. Inte psykbrytet då, men att slutdebatten levererade en bomb. Om det leder till att SD får 28% istället för 25%, kommer du att döma ut YG och Sentio som inkompetenta idioter då, och vad bestod inkompetensen i så fall i?
Ja det är samma bortförklaring som Ipsos också kommer att köra med, SVT-gate ledde till en 10 procentenhetig ökning av SDs väljarantal (Samtidigt hos Ipsos: Puh, vilken jävla tur vi hade, där hade vi kunnat sitta med brallorna neddragna. Kom igen nu gubbar, nu kör vi 4 år till - Wodde är på väg hit för att förnya kontraktet)
2018-09-09, 00:52
Medlem
Kan vi ha en seriös gissningstävling om hela valet, alla partier, vad vi tror att partierna får? Eller blir moderatorerna arga då?

Hade varit kul att se vem som gissar mest rätt och vinner stor ära och respekt.
2018-09-09, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Intressant. Du är alltså en sosse som röstar SD trots att de fick igenom dubblad kvotflyktingmottagning, ifrågasätter om det finns etniska svenskar och uteslöt sitt ungdomsförbund?

Min hypotes är ju också att inte en levande själ efterfrågade detta av SD.

Misstänker att detta blir diskussionsämne i eftervalsanalysen. Och att förutfattade meningar inte kommer låta sig falsifieras av nästan något valresultat.

Japp det gick fort efter Decemberöverenskommelsen, då svor jag heligt att aldrig rösta på 7klövern mer.

Jag läste om kvotflyktingsystemet när jag inte än var så radikal, sen när valet närmade sig, typ en månad sedan så drog SD tillbaka sin position.

Sedan så pratar SD om svensk essens, vilket jag tycker låter väldigt skumt, jag bryr mig inte ihuvudtaget om svensk essens och det vara igentligen en deal breaker för mig, , men SD vann tillbaka mig .

AFS har på riktigt varit ett alternativ senaste månaderna , men varje gång jag har debatterat mot en AFS:are så har jag blivit påhoppad och nervärderad, fastän jag tycker att den nationalistiska rörelsen borde hålla ihop. Därför blev det inte äns ett alternativ, hoppas dock att Kasselstrand lyckas väldigt bra.

Avslutningsvis så vill jag bara säga att jag är ingen sosse, jag har lämnat deras politik, men håller med i vissa sakfrågor som jag tycker är grundläggande för Sverige te x LAS. Men jag har fått prioritera om och jag hopppas att SD inte går för långt högerut , för då kommer jag att rösta något annat nästa val.
2018-09-09, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whateverx111
21.1%? Really? inte mer än Dansk folkeparti har i danmark när vi har tagit emot 4x antalet invandrare som alla våra grannländer gjort tillsammans?

Om du mot förmodan skulle ha rätt med din initiala gissning så är landet kört
Vi har alltid tagit emot många fler, vad har det hjälpt ifråga om motreaktion från väljarna?
Danskarna fick in sitt ”SD” 1998, vi fick vänta till 2010.
Danskarna bröt isoleringen av DF 2001, vi väntar ännu 2018.
Det vore förvisso välkommet om det kom ett trendbrott där vi får vara den som kan peka över sundet och säga ”bara 21,1? Jösses, vårt ”DF” är mycket större än så” istället för att alltid ha rollen som storebror mespropp, men historien talar inte direkt för det.
Senast redigerad av CrispyKreem 2018-09-09 kl. 01:05.
2018-09-09, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Jag gissar att SD plus AfS hamnar på minst 26 procent alltså en fördubbling igen. Vid ytterligare en fördubbling så har vi egen majoritet. Vi är nära nu.

Det kommer inte bli lika lätt att fördubbla sig i framtiden dock. Du måste tänka på att de andra partierna kommer bli tvungna att vika ner sig förr eller senare också, just för att motverka SD+AfS @ +50%.

Ett mer troligt scenario är att SD får ca 30%, AfS ca 6-7% och att KD/M vikt ner sig innan valet 2022.
AfS kommer att ha begränsade möjligheter att påverka precis på samma sätt som V, annat än om de lyckas bli vågmästare precis som V under den gångna mandatperioden.

Om M och KD ej skärper till sig så kan nog vad som helst hända. Då har MED stor chans att komma in.
2018-09-09, 01:09
Medlem
Citat:
Wäääää! ”Patetiskt”! Jesus, om du tycker det är en tävling på liv och död som du laddar för med hjälm, knäskydd och ammoniaksniffning så får det stå för dig. För mig är nivån av drama mer i höjd med att spela Fia med knuff.

Om SD nu skulle landa bättre än mätningarna och få typ +20 % så lär det bli känt som SVT-effekten.
...så har vi nu den ovanliga situationen att en möjlig game changer inträffat efter alla OU är gjorda. Jag har skämtat om det scenariot förut och kört varianter på temat ”Åkesson gör ett episkt klavertramp i slutdebatten”, typ att han får ett psykbryt och springer runt i kallingar och skriker som en mås, att han skiter byxorna fulla och fryser fast, att han kommer ut som pedofil eller nån annan random no-no. Men nu hände skämtet faktiskt på riktigt. Inte psykbrytet då, men att slutdebatten levererade en bomb. Om det leder till att SD får 28% istället för 25%, kommer du att döma ut YG och Sentio som inkompetenta idioter då, och vad bestod inkompetensen i så fall i?

Kan vara patetiskt utan att det handlar om liv o död. En helgardering är lika tråkig ändå och det är därför du inte kommer kunna glädjas hur resultatet än blir imorrn (hur mkt du än hycklar om att prestigen är noll i en tråd du lekt besserwisser i många år).
2018-09-09, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troett
Det kommer inte bli lika lätt att fördubbla sig i framtiden dock. Du måste tänka på att de andra partierna kommer bli tvungna att vika ner sig förr eller senare också, just för att motverka SD+AfS @ +50%.

Ett mer troligt scenario är att SD får ca 30%, AfS ca 6-7% och att KD/M vikt ner sig innan valet 2022.
AfS kommer att ha begränsade möjligheter att påverka precis på samma sätt som V, annat än om de lyckas bli vågmästare precis som V under den gångna mandatperioden.

Om M och KD ej skärper till sig så kan nog vad som helst hända. Då har MED stor chans att komma in.
Korrekt, men notera att jag med ordet ”vi” här syftar på vad som i brist på bättre ord bör kallas ”den sverigevänliga rörelsen”. Om M ”viker ner sig”, dvs blir en del av den sverigevänliga rörelsen så är de en del av det ”vi” jag pratar om. Om fyra år har vi alltså egen majoritet oavsett hur många partier det handlar om. Det är bara det jag säger.
2018-09-09, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Korrekt, men notera att jag med ordet ”vi” här syftar på vad som i brist på bättre ord bör kallas ”den sverigevänliga rörelsen”. Om M ”viker ner sig”, dvs blir en del av den sverigevänliga rörelsen så är de en del av det ”vi” jag pratar om. Om fyra år har vi alltså egen majoritet oavsett hur många partier det handlar om. Det är bara det jag säger.

Roger. Då är jag med!
2018-09-09, 01:15
Medlem
Citat:

Skillnaden skulle snarare öka om SD får 28%. Eftersom 3-4 PE miss är mediokert men de andras missar med över 10 PE är utom beskrivning.
2018-09-09, 01:18
Medlem
Grevelesevis avatar
Nu är det nära gott folk. Judgement day is here..
Inget att vara nervös över, det är bara Sveriges framtid som står på spel (nåja).
Alla mätningar är inne.
Snittet ligger nu på 19.2%. https://val.digital/
Blir det samma underskattning som förra valet landar SD på 23.4 %.
2018-09-09, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grevelesevi
Nu är det nära gott folk. Judgement day is here..
Inget att vara nervös över, det är bara Sveriges framtid som står på spel (nåja).
Alla mätningar är inne.
Snittet ligger nu på 19.2%. https://val.digital/
Blir det samma underskattning som förra valet landar SD på 23.4 %.

Spelbolagen tror på 23.5%. Så det kan nog stämma. Jag tror dock på underskattning. Står kvar vid 25.3%.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in