2018-09-09, 00:02
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
När kommer det första preliminära valresultatet att visas?
Är det kl. 20.00?

En annan sak som jag kom att tänka på nu precis, - var det inte så att när de första siffrorna kom vid förra valet så visade staplarna med procenten en hel del fel, har för mig att SD's siffror steg den kommande timmen rätt rejält, +2% eller nåt?

Först kommer VALU som brukar underskatta SD.

Sedan börjar räkningen. Små valdistrikt först - storstäder alltså senast. Så SD brukar överskattas i början.
2018-09-09, 00:03
Medlem
lillapaddingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
SD 25.1 %

M 18.3 %
C 7.8 %
KD 4.3 %
L 4.1 %

S 23.5 %
V 9.6 %
MP 3.7 %

AFS 3 %
Övriga 0.6 %

Vill ha upp AFS, och tror chansen verkligen finns. Men mitt tips får bli så här.
Tror tyvärr centern kommer vara precis under M.
2018-09-09, 00:04
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Samt överskatta MP.
2018-09-09, 00:07
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Så brukar det vara.
SD kommer in högt efter ett antal små skånedistrikt, för att sedan minska när miljövänstern i storstäderna har räknats.

Allt över 20% måste räknas som ett succéval.
Man måste vara realist.

Så HAR det varit, men situationen har förändrats. Självklart kommer Stockholm och Göteborg dra ner siffran på slutet, men nu är det långt ifrån bara i små skånedistrikt SD är stora. Jag har vistats en del i norrra Sverige denna sommar, och det var annat ljud i skällan nu än när jag var där i början på 2014, då var det ett kompakt, nästan sektliknande stöd för S, men i somras hörde jag mest knorrande om sveket från sossarna och att SD är vad S var förr i tiden. Jag tror SD kommer vara urstarka på de flesta håll utom just huvudstaden och Göteborg. Så: fina höga siffror för SD som bara sjunker lite efter storstäderna. Min gissning, då alla andra tydligen tycker att den riktiga gissningstråden inte räcker, är att slutresultatet för SD är 30,2% och att S blir ohyggligt mosade i norr.
Senast redigerad av Studsboll 2018-09-09 kl. 00:09.
2018-09-09, 00:09
Medlem
Maltsevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Samt överskatta MP.
Behöver inte nödvändigtvis vara MP i år. Kan lika gärna vara V eller C som den rörliga ideologilösa delen av opinionsundersökningssvararna väljer att ty sig till. Dennna del verkar inte ha någon större motsvarighet utanför opinionsundersökningarna.
2018-09-09, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svarta-Skatan
Jag har ochså känslan att det blir 20,5% dels så tror jag att AfS får mellan 1,5 - 2,5 % som annars hade gått till SD. Allmän uppgiven bland alla på mitt jobb och det gäller verkligen alla tror jag ochså påverkar. Alla är fan missnöjda redan innan, och det gäller alla partier och politiska inriktningar. Det kommer bli ett jäkligt märkligt val. Och typ alla kommer vara missnöjda efter valet ochså.

Hoppas du har rätt! MYCKET Bra insats av Jimmie i debatten mot Annie ikväll. Kanske betyder en tiondel.
2018-09-09, 00:12
Medlem
Jaha. Jag gissade tydligen fel med 4,8%.

Citat:
Journalistiken lever under två hot. Ett är från högerpopulister som ser medierna som sin fiende och inte så sällan har rätt i det. Det andra är från journalister som bygger sina varumärken på sociala medier.

När SD har 20 procent av väljarna i ryggen får vi i medierna ett akut behov av en kollektiv uppstädning. Särskilt public service, eftersom SD inte är ensamma om sin kritik. Många Moderater vill ju också gärna karva i den verksamheten.

Facit: Åsa Linderborg
2018-09-09, 00:21
Medlem
Skulle ni ta ett valresultat på 18% för SD, om Miljöpartiet åkte ur? Såhär på förhand, och utefter hur ni tror de ligger till i opinionen idag?
2018-09-09, 00:25
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear

Sedan börjar räkningen. Små valdistrikt först - storstäder alltså senast. Så SD brukar överskattas i början.

okej, men jag har för mig att de ökade under kvällen, för att till sist stabilisera sig på 12,9% runt kl 23/24.

En annan sak jag reagerar på här i tråden, är att många misstror opinionsundersökningarna.
- det var befogat 2014 men de har nog lärt sig av sina misstag och vill nog inte göra samma tabbe igen, så det kan ju mycket väl stämma ganska bra med de senaste mätningarna.
I så fall kan SD hamna på runt 18% +-.

Skulle även tänka mig att S och M är större än många tror, därför tror jag personligen att S blir största parti, M näst störst och SD trea.
Succén för SD kan utebli om jag tolkar verkligheten rätt.
2018-09-09, 00:26
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zpiffis78
Skulle ni ta ett valresultat på 18% för SD, om Miljöpartiet åkte ur? Såhär på förhand, och utefter hur ni tror de ligger till i opinionen idag?
Det kommer inte och hända att SD får 18%
Ser i Expressen att dom har en framstående artikel om "Vad händer om SD blir störst-underskattas i mätningar".
Inte ens dom verkar tro på det institut dom själv anlitar.
Men visst, om Mp åker ut är det en stor seger för landet
2018-09-09, 00:30
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
okej, men jag har för mig att de ökade under kvällen, för att till sist stabilisera sig på 12,9% runt kl 23/24.

En annan sak jag reagerar på här i tråden, är att många misstror opinionsundersökningarna.
- det var befogat 2014 men de har nog lärt sig av sina misstag och vill nog inte göra samma tabbe igen, så det kan ju mycket väl stämma ganska bra med de senaste mätningarna.
I så fall kan SD hamna på runt 18% +-.

Skulle även tänka mig att S och M är större än många tror, därför tror jag personligen att S blir största parti, M näst störst och SD trea.
Succén för SD kan utebli om jag tolkar verkligheten rätt.
Vilken verklighet?
Att Jimmie Åkesson drar fulla torg från norr till söder?
Att SD mer än fördubblat sitt medlemsantal sedan 2014?
Att SD's Facebook har 244,000 gilla och som ökat med 10 tusentals de senaste veckorna?
Att de ligger på 24% hos det institut som mäter SD bäst?
Att spelbolagen har SD på 23-25%?
Vilken verklighet?
2018-09-09, 00:31
Medlem
BAB7s avatar
Vid vilket klockslag får vi valundersökningen, och när kommer sen de första räknade rösterna?
Kl.20.00 eller innan?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in