2018-09-04, 19:20
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troett
Fan vad roligt att media verkligen har samlat på allt i 4 år just för detta val.

Det var mycket värre förra två valen. Detta är småskit de har hittat, bokstavligen.
2014 var det ju massa om Jimpas spelberoende, som jag inte tycker borde påverka opinionen alls men som gjorde det.
2018-09-04, 19:24
Medlem
8711s avatar
Instituten som har SD uppenbart för lågt nu lär ju vara tvungna att försöka få fram en sista mätning med en viss ökning för att inte göra bort sig fullständigt. Blir det 21-23% och man sagt 17-18% borde man aldrig mer publiceras som institut.
2018-09-04, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Det var mycket värre förra två valen. Detta är småskit de har hittat, bokstavligen.
2014 var det ju massa om Jimpas spelberoende, som jag inte tycker borde påverka opinionen alls men som gjorde det.

Under förra mandatperioden 2010-2014 så kom det avslöjanden med jämna mellanrum hela tiden. Folk tröttnade på skiten och slutade bry sig. Denna gång har de samlat på allt tills sista två veckorna av valrörelsen.

Man är också mer strategisk och subversiv i sin smutskastning. Två exempel
1. UG om våldtäkter, bara halva sanningen kommer fram. I nästa avsnitt ska vi få se att vita människor också är vidriga! Kolla här vad föredetta SD:are tycker och tänker.
2. Utfrågning och debatt mellan Bildt och Åkesson. Många kommer såklart kolla. Direkt efter debatten så kommer Macron och snackar skit om Åkesson.

Jag vet att de har sysslat med sånt här förut, men de var mindre diskreta då.
2018-09-04, 19:26
Medlem
Amors avatar
Oerhört spännande med denna differens 24,8 hos Yougov 16,3 hos Ipsos är helt sjukt stor skillnad. Låt oss komma ihåg dessa mätningar på valnatten.

Bookmakers ger Yougov rätt, för dem handlar det om rena cash. Jag har lyssnat en del på "politiska spelet" Thomas Ramberg och Fredrik Furtenbach är de största ipsos/sifo-kramarna jag hört, skulle njuta oerhört om de får äta upp det på söndag.
2018-09-04, 19:26
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
SD får 24,8% (+0,6) i metro/yougovs sista mätning inför valet

https://www.metro.se/artikel/yougov-sista-m%C3%A4tningen-inf%C3%B6r-valet-s%C3%A5-ligger-partierna-till

YouGov levererar trovärdiga siffror som vanligt, även om detta förmodligen är en underskattning även det. Men det är egentligen inte så viktigt vad som mäts eller inte mäts just nu; på söndag har vi facit och då blir det champagne för sverigevänner och gravöl och hattätning för pajasinstitut och vänsterblivna troll.
2018-09-04, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Den sista Ipsos-rapporten har nu publicerats på deras sida och då ser vi "övriga" och "osäkra":

Övriga: 2,9% (+0.2)
Osäkra 10.8% (-1,4)

Ser inte ut att vara något större tapp till AfS iaf.

https://www.ipsos.com/sites/default/files/ct/news/documents/2018-09/dn_ipsos_politisk_barometer_september_20180903_hem sida_0.pdf
Undrar om detta är den sista?

Vore ju väldigt stor humor om SDs 16.3% blir Ipsos definitiva siffra för valet 2018? De har kamikaze ballar, må jag säga. Det här valet kan/kommer att bli episkt.
2018-09-04, 19:29
Medlem
Mycatisonfires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Herregud, åkt Taxi för 300 000 spänn säger Tv4, varför sparkar inte SD helt sonika ut Pellejönsen (om det stämmer), de är ju så snabba annars (för de gör väl inte skillnad på folk och folk)? Agera snabbt, innan det riskerar att ge negativa siffror.

Räkna med att media har några överdrivna skandaler på lager.
1 om dagen tills valdagen?
2018-09-04, 19:33
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DragonOnWall8
Så sant!
Och punkt 2 är bedrövligt, hur fan kan man vara så korkade att ta upp ämnet om aborten i en valrörelse (var det sd som tog upp ämnet eller fi?), det är väl det mest känsliga tvistemålet i hela världen. Sånt tar man upp i riksdagen efter 2 år in i mandaten då ingen lyssnar, typ..
Lika med EU, också helkorkat att ta upp i valrörelsen, varför? Jo, det är en 50-50 fråga och sd har inga klara direktiv i frågan, Jimmys svar i SVT var mest svammel.
Tycker jag.

Fast ska vi vara någorlunda rättvisa så är det inget de själv tagit upp, är en lågprioriterad ickefråga som borde ha förblivit så om inte media och andra partier hittat den och upptäckt vilken helig graal det är att överdriva. den;

* angriper kvinnor
* hög känslomässig affektion
* tar fokus från invandringen
* förpassar SD till forntiden mentalt
* passar vänsterns våta jämnställnings problembild
* all typ av försvar och motivering på frågan är degraderande och får SD att verka inskränkande och bakåtvända.

Förslaget är bra i sig själv såklart. etisk prövning ska till rätt tidigt, aborter är att ta liv och sånt ska inte väntas med i onsdag för att folk tvekar. Men det är inte vad debatten vinklats till, därav den heliga graalen, en fråga man kan förvanska till en öm punkt.

Tror SD ångrar bittert att den valdes in i partiprogrammet på årsstämman. Ingen som tänkte den skulle få så mycket uppmärksamhet då, var mer ett sätt att möts de traditionella kristna mer än hjärtefråga på nått sätt.
2018-09-04, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Oerhört spännande med denna differens 24,8 hos Yougov 16,3 hos Ipsos är helt sjukt stor skillnad. Låt oss komma ihåg dessa mätningar på valnatten.

Bookmakers ger Yougov rätt, för dem handlar det om rena cash. Jag har lyssnat en del på "politiska spelet" Thomas Ramberg och Fredrik Furtenbach är de största ipsos/sifo-kramarna jag hört, skulle njuta oerhört om de får äta upp det på söndag.

Det är viktigt att komma ihåg att när ett parti är svårmätt, så finns inget som talar för att den fegande klungan ligger närmast - eller ens att outliern överskattar. Förra valet var Sentio outliern, men underskattade ändå SD något.
2018-09-04, 19:57
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nötallergiker
Jag tror att vad folk inte förstår är att lika väl som SD kan knipa röster från i stort sett alla partier (nåväl, kanske inte mp) så kan de även förlora röster till alla partier, när folk börjar inse att vi har det ganska bra trots allt. Det är starka siffror över lag i Sveriges ekonomi just nu. Man börjar så smått återgå till sin utgångspunkt i S, M, Kd eller vart man nu kom ifrån.
Jo. Det finns de som gått från MP till SD. De är få, men i alla fall.

Det fetade. Du är lika lurad som de flesta. Man måste se till BNP/capita. Då ser det inte alls bra ut. Typ sämst i EU.
https://www.breakit.se/artikel/15180/tino-sanandaji-nej-det-gar-inte-bra-for-sverige
Men visst, vill du jämföra med ett U-land så har vi det jättebra.

Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Yougov är ett känt pajasinstitut som ingen tar på allvar.
Framför allt så är det de bruna krafterna från högerextrema Metro som är beställare.
Senast redigerad av Kolgrill-ftw 2018-09-04 kl. 20:02.
2018-09-04, 20:01
Medlem
Intressant att det är så stor spridning mellan Ipsos och Yougov, 8.5 procentenheter. Hamnar valresultat månne någonstans däremellan? Jag vet att folk i den här tråden är väldigt glada i att hajpa upp SD:s siffror, men det är inte en naturlag att SD blir underskattade i varje val. Jag minns mycket väl det nederländska valet senaste, där PVV blev en ballong som sprack och hamnade långt under många höga opinionssiffror. Sen är Sverige ett unikt land där det visserligen kan gå hur som helst.

Sen är detta visserligen ingen tråd om Afs men det är ganska patetiskt hur vissa förväntar sig ett resultat i stil med SD 24 och Afs 5, det är fullständigt orealistiskt. För att komma in i riksdagen krävs i runda slängar 250 000 röster, tror ni ens så många vet vad Afs är?
2018-09-04, 20:05
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Haha, mja. Men man vet aldrig. Men jag säger personligen 21-23% och utgår från det. Yougov och Sentio har med all sannolikhet mer rätt än Sifo, Inizio och Ipsos om man säger som så. Det ligger närmare 24-25% än 17-18% som dessa underskattande institut får fram och inte fattar bättre än fortsätter med utan att korrigera och vikta upp detta kraftigt som skulle behövas för att komma närmare verklighetens valresultat på söndag.

Förstår hur du tänker, skrev det mest på skoj. Även om jag personligen är övertygad om att vi alla kommer att bli lite chockade när valresultatet är klart på söndag natt. Mycket har hänt sedan 2014, med nya väljargrupper och annat som tillkommit där mörkertalet nu äntligen kommer att komma fram i ljuset då valsedlarna räknats. Men vi får avvakta några dygn till. Det ser dock bra ut med dagens Yougov-mätning. Blir nöjd även med ett SD på 24-25% (men jag misstänker att det blir några procent mer)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in