2018-09-08, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Hur långt bak kan du böja ditt huvud?

EDIT:

Om du står på nordpolen, tittar på månen.
Sedan förflyttar du dig hela vägen till sydpolen med nordpolen HELA tiden i nacken (så som idioten på filmen gjorde).
Påstår du då att du kan se månen när du står på sydpolen
Han talar om varför månen ändrar riktning och det förefaller mer troligt på en platt jord än en sfärisk. Självklart är det möjligt att göra det hans säger om man ändrar sig ställning. Är du allvarlig när du säger att man inte kan böja sin nacke så långt? Man kan väl exempelvis ligga på en brits riktad mot månen. Hur skulle månen i sådana fall ändrar sin karaktär i 180 grader?

Tyvärr så är det du som förefaller vara 'så dum'.
Citera
2018-09-08, 23:03
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
I vanlig ordning så uteblev argumenten. Det måste vara påfrestande att ha utfört detta värv sedan 2014.

Att jag inte har för fram argument i tråden är en lögn. Jag och många med med har fört fram hundratals med argument och vi kommer att fortsätta att göra det.

Argumentet mot klippet är fullständigt självklart. Gubben i klippet har näsan vänd från månen och har vänt kameran i 180 grader. Att du inte förstår vad du ser är beklagligt för dig men det påverkar knappast jordens form. Vad som däremot inte upphör att förvåna mig är den bottenlösa enfald som du och andra stolt visar.
Citera
2018-09-08, 23:09
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Han talar om varför månen ändrar riktning och det förefaller mer troligt på en platt jord än en sfärisk. Självklart är det möjligt att göra det hans säger om man ändrar sig ställning. Är du allvarlig när du säger att man inte kan böja sin nacke så långt? Man kan väl exempelvis ligga på en brits riktad mot månen. Hur skulle månen i sådana fall ändrar sin karaktär i 180 grader?

Tyvärr så är det du som förefaller vara 'så dum'.

Då vänder vi på frågan.
Om du tittar på månen nu här i Sverige.
Vänder dig om 180 grader så du har månen i nacken.
Lägg dig på brits som du säger och titta nu på månen.
Kommer månen ha vridit sig 180 grader i ditt synfält?
Citera
2018-09-08, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Att jag inte har för fram argument i tråden är en lögn. Jag och många med med har fört fram hundratals med argument och vi kommer att fortsätta att göra det.

Argumentet mot klippet är fullständigt självklart. Gubben i klippet har näsan vänd från månen och har vänt kameran i 180 grader. Att du inte förstår vad du ser är beklagligt för dig men det påverkar knappast jordens form. Vad som däremot inte upphör att förvåna mig är den bottenlösa enfald som du och andra stolt visar.
Du framförde ju inget argument, hur kan du då nu påstå att du framförde ett. Märkligt!

Och hur vrider sig månen 180 grader på en sfärisk jord?
Citera
2018-09-08, 23:17
Medlem
Citat:
Då vänder vi på frågan.
Om du tittar på månen nu här i Sverige.
Vänder dig om 180 grader så du har månen i nacken.
Lägg dig på brits som du säger och titta nu på månen.
Kommer månen ha vridit sig 180 grader i ditt synfält?
Ja. Men han har ju inte gjort denna 180 gradiga vändning på den runda jorden.
Hans riktning är densamma, varför vänder sig då månen? Jo, därför att jorden är platt och himlen är rund.
Citera
2018-09-08, 23:22
Medlem
madtops avatar
Citat:
Du framförde ju inget argument, hur kan du då nu påstå att du framförde ett. Märkligt!

Och hur vrider sig månen 180 grader på en sfärisk jord?

Det är inte månen som vrider sig. Det är betraktaren som förändrar sin vinkel mot månen.

Men den riktigt intressanta frågan är hur detta funkar på en platt jord. Att vi upplever det som att månen snurrar är ställt utom allt tvivel. Jag har en logisk förklaring till vår observation - frågan är vad din förklaring är?
Citera
2018-09-08, 23:27
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Hans riktning är densamma, varför vänder sig då månen? Jo, därför att jorden är platt och himlen är rund.

Gubben på övre sidan av jorden står på nordpolen.
Gubben på nedre sidan av jorden står på sydpolen.
Båda tittar på samma måne.
På månen är en stor pil målad.

Gubben på nordpolen ser som på bilden bredvid honom.

Hur kommer gubben på sydpolen se månen?
Som på bild A eller som på bild B?

BILD: http://imgbox.com/1p2r9ygb
Senast redigerad av Jazzil 2018-09-08 kl. 23:29.
Citera
2018-09-08, 23:30
Medlem
Citat:
Det är inte månen som vrider sig. Det är betraktaren som förändrar sin vinkel mot månen.

Men den riktigt intressanta frågan är hur detta funkar på en platt jord. Att vi upplever det som att månen snurrar är ställt utom allt tvivel. Jag har en logisk förklaring till vår observation - frågan är vad din förklaring är?
Min förklaring är att observatören på en platt jord är helt enkelt är tvungen att vrida sig för att se månen. Men däremot på sfärisk jord är observatören inte tvungen att gör det. vilket videon visar.
Citera
2018-09-08, 23:30
Medlem
madtops avatar
Citat:

Det är nog ingen som förstår dig.

Förklara varför månen vänder sig om himlen är rund. Förklara hur en "rund himmel" kan vända upp och ned på månen.
Citera
2018-09-08, 23:32
Medlem
madtops avatar
Citat:
Min förklaring är att observatören på en platt jord är helt enkelt är tvungen att vrida sig för att se månen. Men däremot på sfärisk jord är observatören inte tvungen att gör det. vilket videon visar.

Det förklarar ju knappast att ned på månen har blivit upp.

Det dunkelt tänkta är det dunkelt sagda. Försök igen.
Citera
2018-09-08, 23:36
Medlem
Citat:
Gubben på övre sidan av jorden står på nordpolen.
Gubben på nedre sidan av jorden står på sydpolen.
Båda tittar på samma måne.
På månen är en stor pil målad.

Gubben på nordpolen ser som på bilden bredvid honom.

Hur kommer gubben på sydpolen se månen?
Som på bild A eller som på bild B?

BILD: http://imgbox.com/1p2r9ygb
Nu beskriver videon inte det förfarande som du beskriver och du borde vara uppriktig i den frågan men är inte det därför att det inte passar din agenda. Din slutsats blir därmed politisk och inte vetenskaplig.

Videon beskriver ett förfarande där observatörens riktning är oförändrad, detta vill du själklart inte erkänna då det inte talar för din sak. Du hemfaller som vanligt i beskyllningar om hur 'dum' får man vara.
Citera
2018-09-08, 23:38
Medlem
Citat:
Det är nog ingen som förstår dig.

Förklara varför månen vänder sig om himlen är rund. Förklara hur en "rund himmel" kan vända upp och ned på månen.
Vore det inte bättre om du förklarade hur en rund jord förklarade hur en måne kunde vända sig 180 grader?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in