2018-09-08, 19:48
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Ber om ursäkt att jag citerar allt, vet inte hur man fetar eller klipper på min tfn.

Så till frågan:

Inte tar det väl mer än 3 månader att få svar från NFC? Två veckor låter rimligare om inte nya saker hittats. M a o borde den biten vara klar?

Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Ibland går det fort.
Misstänkt våldtäktsman i Malmö greps efter tips efter Efterlyst (många ”efter” blir det!) och kunde snabbt släppas eftersom DNA ej stämde. Det kan inte ha tagit mer än något dygn.

Det var kanske en mera okomplicerad undersökning, men ändå...

Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Det är väldigt olika. Delvis pga att NFC är fruktansvärt överbelastade och underbemannade, men det beror även på vilken typ av tester det gäller och vilket brott det rör. Sen är det fötur vid ungdomsbrottslighet, spaningsfall och ärenden där någon redan sitter häktad. Runt 20 procent av de beställningar NFC får in behöver även kompletteras.

Vålds- och sexualbrott har tex långa handläggningstider. Och ärenden med specialanalyser tar avsevärt längre tid än andra ärenden, bla om samma material ska analyseras av flera olika expertgrupper (tex kombinationer av biospårsökning, fingeravtrycksanalys och vapenanalys).

I enklare analyser som görs på rutin, och där ämnesspecifika experter finns tillgängliga, kan man få svar på några dagar. Men tyvärr finns många fall där skyldiga går fria för att bevisen inte hinner analyseras. Genomsnittstiden för sexualbrott är tex 66 dagar, där en grov våldtäkt kan ta runt 150 dagar. (Var nyligen en uppmärksammad gruppvåldtäkt där 10 män gick fria i över ett år i väntan på NFC.😞 )

Det kanske är så att det kan gå raskt att avfärda en misstänkt om man har typ ett DNA-spår att jämföra med.

Matchar, matchar ej. Det skulle kunna vara så i det aktuella Malmö-fallet. Det blev ingen matchning.

Om det däremot finns ”jättemånga” spår att analysera, och det även finns vissa så att säga naturliga kontaktytor, så är det kanske svårare att slutgiltigt avfärda alternativt binda en MGM.
Citera
2018-09-08, 19:48
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ja, det var det jag tänkte om det är något slags ensamhetsfobi, om det nu finns något sådant. Men omSh. Holmes var inärheten när SD fejkade LWs närvaro så handlar det knappast om ensamhetsfobi?

Det är väl omanlighetsfobi eller omaskulinitetsfobi eller o-topdog-fobi. Jag vet inte om det där egentligen hör hemma bland barnlösa under tretti, men en del vill/-e ju inte visa sig alls om det inte förbättrar och förstärker deras ego. Femte hjulet och sånt. Hög svansföring. Alfahannekomplex. Och -hona.

Det kan ju ha olika kontext det också, men som genuint psykologiskt problem så är det väl psykopat-/narcissism-flaggning.

Sen är ju företeelser ofta mer eller mindre gemenskapskodade eller kollektivt kodade, utan att deltagare nödvändigtvis reflekterar över det.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-09-08 kl. 19:57.
Citera
2018-09-08, 20:17
Medlem
Citat:
Jag kommer inte heller att avfärda den - förrän jag är överbevisad om att den inte stämmer.

Vilket jag ännu inte är.

Kan någon berätta i PM vad denna teorin går ut på? eller länka till inlägg
Citera
2018-09-08, 20:33
Medlem
Jag tror helt enkelt att någon/några är satta att inventera alla tips som inkommit i detta ärende för att följa upp samtliga som man ev ansåg mindre intressanta/ alt missat i ett mer initialt läge. För att nu slutligen kunna bocka av/utesluta alt utreda.

Man vill, tror jag, säkerställa att det gjorts och att alla tidsobservationer är viktiga som "lim"/förstärkning för den hypotetiska flyktvägen.

Jag delar alltså inte alls tanken att man börjat om. Snarast tror jag att man håller på att knyta ihop säcken ...

Man får tänka olika.
Citera
2018-09-08, 20:47
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
2018-07-02, 20:38 citat =LimeTime|64523710]Min vän var inte alls imponerad av hur utredningen sköttes initialt. Jag är inte lika bevandrad i lagar och paragrafer som hen. Det som framgick tydligt i vårt samtal var framförallt tre saker: SD släpptes för fort, han skulle ha nekats att resa och bilen skulle ha beslagtagits omgående. Min vän är som sagt åklagare och har lång erfarenhet av att vara förundersökningsledare i brottsutredningar (framförallt grova narkotikabrott).

(Hen var även övertygad om att SD är gärningsman i detta mordfall.)

Det stämmer att "det är jag som dementerat att det var mobilen som hittades, detta har jag fått veta av en källa med insyn i utredningen."
Det är ännu mycket som är oklart och väldigt lite information har nått allmänheten på grund av förundersökningssekretessen. Jag hoppas innerligt att vi kommer att få klarhet i vad som hände.
Jag tror också att det var Lenas skrik som hördes den kvällen. Jag vill helst inte spekulera i hur hon bragts om livet, men jag har mina aningar. Slut citat.

Dina källor är inte pålitliga (eller hemliga) eftersom dom är kända av fler än mej vilka också gjort sig märkvärdiga med " min källa i utredningen" (det är samma källa) och via pm serverats vilseledande uppgifter som vållat tråden en hel del problem att komma till rätta med. Vad mobiltelefoneländet (som refererat till i ovanstående inlägg) medförde kanske bör påminnas om.

Noterar dock att du numer endast skriver "insyn" och utlämnar "i utredningen" och det är en klar bättring.

F.ö. : söker man i tråden finns över 60st träffar där du nämner "min källa" utan att det genom den framkommit någon uppgift med substans.

Du blandar och ger hej vilt i dina citeringar av mina inlägg.

För det första så kan du omöjligt veta vem som är min källa.
För det andra så är det upp till dig vems eller vilka postares uppgifter du anser vara trovärdiga. Jag har inget intresse av att övertyga dig om något endaste dugg.
För det tredje så är det inte du som bestämmer vilka ord jag använder eller hur frekvent.
För det fjärde så är du knappast rätt person att gnälla över upprepningar och bristande substans i andras inlägg. Du är enväldig mästare då det gäller det sistnämnda.

Som sagt, tro på vad du vill. Dina försök att mästra och nedvärdera andra är tydliga. Det är ett synnerligen obegåvat sätt att framhäva sig själv på.
Citera
2018-09-08, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Som är hennes son?

Det står inget om "son" i polisens vittnesefterlysning.
Citera
2018-09-08, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tror helt enkelt att någon/några är satta att inventera alla tips som inkommit i detta ärende för att följa upp samtliga som man ev ansåg mindre intressanta/ alt missat i ett mer initialt läge. För att nu slutligen kunna bocka av/utesluta alt utreda.

Man vill, tror jag, säkerställa att det gjorts och att alla tidsobservationer är viktiga som "lim"/förstärkning för den hypotetiska flyktvägen.

Jag delar alltså inte alls tanken att man börjat om. Snarast tror jag att man håller på att knyta ihop säcken ...

Man får tänka olika.
Håller med. Man måste ju sortera och prioritera i början. När man bara hamnar i återvändsgränder börjar man kolla de tips som prioriterades lägre i början.
Men det kan också vara ett intressant tips gällande motsatt sida av vägen.
Citera
2018-09-08, 21:05
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Skulle tro att din polis/åklagarkompis syftade på "hörsägenuppgiften" när han/hon sade till dig att SD har setts i området vid tidpunkten för mordet. Sprid inte sådana här rykten.

Hittar ni tanten som ni tror skall ha sett honom (eller om det bara var "en man") så är det väl en sak, då får hon väl förhöras ordentligt. Men som det är nu vet ni ju inte ens om tanten existerar.

Vad håller du på med?! Det här är lågt även för att komma ifrån dig. Du vet lika väl som jag att citaten inte har med varandra att göra.

Det som är skrivet i citat nummer två är en mening tagen ur en längre uppställning. Ingenstans i det inlägget har jag påstått att just den uppgiften kommer från en källa med insyn i utredningen. Det gör den inte. Vilket du är helt medveten om.

Anklaga inte mig för att sprida rykten när det är precis det du själv gör just nu. Pinsamt att du behöver skapa falska uppgifter för att ha något att skriva.
Citera
2018-09-08, 21:06
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Det står inget om "son" i polisens vittnesefterlysning.

Nu går jag in och svarar istf gloriouslife

Det var säkert därför som gloriouslife skrev så, med ett ”?”

Det var menat som en kommentar till ett tidigare inlägg där den postaren (inte gloriouslife) menade på att ”Peter” var den gråhåriga damens son - vilket inte framkommit i NA:s artikel.

(Tycker mej dock minnas att det senare uttrycktes så i AB. Tillsammans med en annan felaktig uppgift, nämligen att ÅK ej bedömde att sannolika skäl förelåg vid ev häktning av SD. Det var TR som inte ansåg det. Jag bedömde därför artikeln i AB som ett hastverk och att vissa detaljer (”sonen” till exempel) kanske kom från denna tråd.)

Edit:
Det fanns fler inlägg om ”sonen”, och jag blandade mej i på fel ställe. Detta inlägg från gloriouslife ifrågasatte att Peter Springare var damens son. My bad.
Senast redigerad av StudebakerHog666 2018-09-08 kl. 21:48. Anledning: Ett litet överseende
Citera
2018-09-08, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Kloka resonemang från dig som gör vittnesspekulationerna ”mjukare” än då jag gav mig i kast med dem. Jag önskar att den Peter-letande tanten och de cykelackompanjerade flickorna existerar och har givit sig till känna vid det här laget. Samtidigt kan jag inte riktigt skaka av mig känslan av att utredarna famlar efter eventuella ljus och lyktor (nya vittnen) som skulle kunna lysa upp den rätta tunneln (SD=GM) vilken de kanske inte längre är helt säkra på att de funnit. Hoppas att jag har fel.

"Lösa trådar", som jag tror att polisen nämnde, tolkar jag som att väven är klar men att det just är ett par trådar man vill kunna fästa.
Citera
2018-09-08, 21:17
Medlem
Citat:
Nu går jag in och svarar istf gloriouslife

Det var säkert därför som gloriouslife skrev så, med ett ”?”

Det var menat som en kommentar till ett tidigare inlägg där den postaren (inte gloriouslife) menade på att ”Peter” var den gråhåriga damens son - vilket inte framkommit i NA:s artikel.

(Tycker mej dock minnas att det senare uttrycktes så i AB. Tillsammans med en annan felaktig uppgift, nämligen att ÅK ej bedömde att sannolika skäl förelåg vid ev häktning av SD. Det var TR som inte ansåg det. Jag bedömde därför artikeln i AB som ett hastverk och att vissa detaljer (”sonen” till exempel) kanske kom från denna tråd.)
Jag skrev att damen frågade efter sin son Peter av det skäl som StudebakerHog666 anger ovan. En mening i AB. Någon i tråden undrade också om det kan ha varit Peter Wall som menades.
Jag sökte på det namnet och det är väl inte otroligt att Hans mor letade efter honom ibland eftersom hon köpte både skor och cykel till honom då han var lite eljest och drömmande.
Dock har ingen sådan information kommit från polisen. Det var kanske en medarbetare på AB som tänkte högt.
Citera
2018-09-08, 21:18
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Gud har helt klart övergivit somliga av dem, vid närmare betraktande. Men alla är kanske ändå inte fullt lika knasiga. Det låter sig inte avgöras utan en närmare utredning, om man säger så.

Man kan spela minigolf ibland, och hantera det. (Bowling är värre dock; där är det en gång o aldrig mer som gäller...)
Hahaha. Jag känner att man stannat lite i utvecklingen kanske i dessa läger. Kan hända att en del behöver en låtsaskompis också då.

Vi kan väl hoppas på någon slags mental utredning om detta går till åtal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in