2018-09-08, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Samma här. En Moet. Öppnas över hmm vad ska vi säja, 21-22 procent, annars blir det lite dystrare. Såvida inte nåt annat parti åker ut, då blir det öppning likafullt.
Vad menar du, har du verkligen så låga förväntningar? SD kommer få minst 23%, förmodligen 24-25%.
2018-09-08, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Jag är lite nyfiken. När Yougov och Sentio ligger kring 24-25% nu varför tror du då på 19%? Opinionsinstituten är ju inte direkt kända för att överskatta SD vid riksdagsval. Eller? Varför skulle de helt pötsligt börja göra det nu?

Jag tycker oi är tveksamma att sätta sin tillit till.
Att 1 av 4 röstar på sd är helt enkelt inte alls vad jag tror eller har känslan av.
Har jag fel är jag glad givetvis.

Men 19 procent känner jag är ett rimligt antagande.
Men som sagt, endast min gissning.
2018-09-08, 20:06
Medlem
Förutom Valu vet ni om Novus och Yougov gör egna valdagsundersökningar imorgon som de gjorde 2014?

Mitt Excel-ark säger följande: (Tror tyvärr det är optimistiska gissningar)
22.31% SD
2018-09-08, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Har granskat 100 sidor innan valet i denna tråd.
Optimisterna trodde på 15%.
Realisterna trodde på 10%.

30% imorgon är ingen omöjlighet.

Jo det är faktiskt fullkomligt orealistiskt om vi ska vara helt ärliga.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havetsfling
Vad menar du, har du verkligen så låga förväntningar? SD kommer få minst 23%, förmodligen 24-25%.
Skönt, jag vill verkligen ha lite läskande skumpa till livs
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

Jag står fast vid min ”alla blir besvikna”-prognos, dvs att SD går tillräckligt bra för att väcka full fasa i motståndarlägret men tillräckligt dåligt för att euforin ska komma av sig. Den nivån ligger runt 20 -21

Trots Mästers inlägg blir min gissning 24,9 % - men hoppas på betydligt högre...

D-ligt förbannat spännande...
Senast redigerad av Mac-Arthur 2018-09-08 kl. 20:28.
2018-09-08, 20:13
Medlem
bestammer-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaVredaVatten
Betraktelse från verkligheten: Stockholms innerstad, kontors-AW nu i veckan, mellanstort IT-bolag.

Jag hamnade i samtal med några kvinnliga kollegor. Samtliga mycket trevliga och välanpassade, ca medelålders, flerbarnsmammor, medelklass, offentligt opolitiska men gissningsvis mitthöger, typ M/L/C.

De förde själva in samtalet på politik (pga valtider?). De vet förmodligen att jag är "extremhöger" (entusiastiskt pro-Trump 2016, etc.) och kände sig kanske trygga i att vädra "obekväma" åsikter utan att åsiktskorridoras.

Alltså... jag var närapå mållös delar av kvällen. Om dessa kvinnor inte panikröstar SD eller något ännu längre högerut... Kvällens politiska samtal handlade i princip uteslutande om hur jävla oroliga de är för sina ungar, för framtiden och för samhällsutvecklingen. Hur de ändrat sig politiskt. Hur rätt SD nog faktiskt haft (utan att uttryckligen säga det). Hur förskräckta de var för att utpekas som dödsrasistnazister, men... Ja det normala kvinnligt trevande signalerandet följt av massivt bekräftande av varandra.

En av kvinnorna kände t.o.m. till Alternativ för Sverige (!), något jag aldrig kunde ha gissat, och berättade att hennes tonårsson var mycket engagerad i partiet. Jag vet inte om hon lugnades eller oroades när jag sa att jag skulle försöka hitta honom och skaka hans hand vid AfS valturnéfinal i Kungsan igår.

En enda arbetsplats i Stockholm säger ingenting statistiskt, men förändringen i samtalsklimatet från 2014 (då jag kan ha varit en av 2-3 SD-röstande) var så påtaglig att jag nästan blev chockad. Jag trodde dessa vänliga normala kvinnor var år från att hamna här politiskt, om de nånsin skulle ändra sig.
Intressant betraktelse, och det speglar även mina erfarenheter med kollegor/vänner. Vanligtvis pratar vi inte politik men då det kommer upp så är det uteslutande att invandringen/integrationen har varit otroligt dålig. Jag skulle tippa på 22%, och sedan allt utöver detta beror på i hur stor utsträckning kvinnorna röstar på SD. Det är inte omöjligt att det är 5% till.
2018-09-08, 20:14
Medlem
Får jag fråga, har Yougov alltid varit en nätundersökning sedan September 2014?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Stackars Krispan, det här går inte din utstakade väg, eller hur, dysterkvist

Visst är det kul att du är motvalls och tänker själv, men ofta kommer du mest ut som en fjortisbrud typ.

CrispyKreem är by far trådens guru såväl semantiskt som analysmässigt även om han någon enstaka gång kan hemfalla åt Tempertantrums som kan påminna om en fjortis.

Själv väntar jag och Crispy på kvällens opinionsundersökningar från PK-instituten där de uppjusterar SD:s siffror för att inte avslöja att de har mörkat SD:s stöd sedan förra valet.
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Trots Mästers inlägg blir min gissning 24,9 %
D-ligt förbannat spännande...

Jag tror på proffsen.. Marcus Oskarsson, 30+ snåret. Många som tar SD i det tysta.
2018-09-08, 20:18
Medlem
Pentagenaristens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Jag tror på proffsen.. Marcus Oskarsson, 30+ snåret. Många som tar SD i det tysta.
Åtminstone jag har blivit så uppretad av SVT:s banning av JÅ att jag lätt skulle kunna lägga tio röster på SD. Dessvärre kan jag bara lägga en, men andra har kanske fått en puff över kanten?
2018-09-08, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
CrispyKreem är by far trådens guru såväl semantiskt som analysmässigt även om han någon enstaka gång kan hemfalla åt Tempertantrums som kan påminna om en fjortis.

Själv väntar jag och Crispy på kvällens opinionsundersökningar från PK-instituten där de uppjusterar SD:s siffror för att inte avslöja att de har mörkat SD:s stöd sedan förra valet.
Hehe fin analys. Och jag gillar idg, bara så att du vet.

Själv väntar jag på valresultaten som ska rätta opinionsinstitutens PK-handpålagda siffror. Jag är ganska säker på att både du och Krispan är ganska nervösa nu

(Och jag med, för inget är säkert förrän vi har facit. Har jag helt fel får jag försvinna ett tag. Är det ni, förväntar jag mig ett mer ödmjukt tonfall iaf tills nästa Sifo.)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in