2018-09-08, 19:29
Medlem
Har granskat 100 sidor innan valet i denna tråd.
Optimisterna trodde på 15%.
Realisterna trodde på 10%.

30% imorgon är ingen omöjlighet.
2018-09-08, 19:29
Medlem
Maltsevs avatar
Fan kör ni gissningsleken här också. PM:a? Nej fan jag klistrar in mitt inlägg från den stora tråden om "Vad får SD i valet?".

Jag kunde ha fegat eller använt mig av nån hemmasnickrad uträkning med hjälp av en egenpåhittad Sentio-faktor som lett fram till resultatet 25,7 men jag valde en annan väg.

Citat:
Jag funderade på att utgå från de siffror som finns tillgängliga men bestämde mig till slut för att kasta all sans överbord och istället för att förnuftigt närma mig frågan helt enkelt utgå från vad jag vill ska hända.

Jag vill ha mer än en fördubbling av 2014 års resultat. Jag vill ha chocksiffror. Jag vill ha en fet jävla käftsmäll på alla jävlar som direkt eller indirekt försatt oss i den situation vi befinner oss i (och då menar jag inte där vi befinner oss just nu utan vad konsekvenserna kommer leda fram till). Jag vill ha en eftervalsstudio den nionde i nionde fullt med människor som gråter så jävla hejdlöst att de får epilepsianfall att framstå som harmlösa tics. Jag vill ha tandgnissel som får plomberna att fara runt i trutar som sånt där gammalt pop-godis eller vad det heter. Jag vill ha hår som slits av som Ferdinands matador. Jag vill ha vrede som får folks vener att explodera i direktsändning. Jag vill ha Pascalidou med pulsslag som panikartat bultar som Brian Downeys dubbelkaggar på Bad Reputation, etc etc, ni fattar.

Jag funderade länge på 25-komma-nånting men kom fram till att det är inte tillräckligt knäckande och var uppe och lurade runt 26,3 men var fortfarande inte nöjd, det måste till något i hästväg.

27,4! Jag vill att Sverigedemokraterna ska få 27,4 i valet 2018. Märk väl, det betyder inte att jag tror att de kommer få det utan helt enkelt att jag vill att de ska få det.
2018-09-08, 19:30
Medlem
catforwardpowers avatar
Jag tycker Jimmie har gjort bra ifrån sig på slutet och jag litar inte alls på opinionsmätningarna. Bara det att Skop sänkt SD från 20.3 ner till 17.7% på tre dagar är löjeväckande. Att ingen fler har reagerat på det? Med Svt inblandat också liknar allt en enda stor planerad attack på SD från etablissemanget. Sverige har tappat i korruptionsligan och det är inte förvånande.

Min gissning är att SD hamnar någonstans mellan 25 och 29%
2018-09-08, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Enligt min hemsnickrade OU så får SD26,5%
https://imgur.com/a/qFwL8Yn
Moderaterna får nog 12%.Känner många i min bekantskap som skulle uppge M i en undersökning men i verkligheten blir de SD/afs.
2018-09-08, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Har granskat 100 sidor innan valet i denna tråd.
Optimisterna trodde på 15%.
Realisterna trodde på 10%.

30% imorgon är ingen omöjlighet.

Göran Greider satt ju för ett tag sedan i TV4-soffan och spådde att SD hamnar under 10% i det här valet
2018-09-08, 19:32
Medlem
Så det blir alltså ingen Sentio i detta val September 2018? En jävla skam.
2018-09-08, 19:33
Medlem
Arthass avatar
En dag kvar till valet. Valanalys just denna dag förfaller för mig korakt, vänta till i morgon innan ni berättar hur det gick.

Som en blixt från klar himmel fick SD dock sig en skänk från ovan. Ett i sammanhanget rimligt ställningstagande med ett par ord ord som man kan misstolka det grövsta har gjort att i princip allt fokus är på SD: Någon kommunistkärringen kallar Åkesson för "skitperson / full av skit" och en chef från SVT står med dramatendarr på rösten och förklarar att de står upp för alla människors lika värde och mot SD:s uttalanden. Att mobba och förvränga vad SD sa har sällan varit en god taktik från etablissemanget. Nu är det för sent för att dra upp SD_skandaler, det måste få momentum och drev under ett par dagar för att få full effekt.

Ang. OI så är det Sentio och Yotugvs siffror som står som referens i morgon eftersom de tippat SD bäst tidigare val. Har de fel och SD får sämre resultat så kan man börja diskutera vem som mäter SD bäst igen. Inzio med 16, eller Sentio på 24. I morgon får vi se vem som är Idioten i rummet.

Champagnen står i alla fall på kylning, det är nära nu mina damer och herrar

EDIT:

Sista tipset, 26,3
Senast redigerad av Arthas 2018-09-08 kl. 19:49.
2018-09-08, 19:44
Medlem
Är det här man avger tipset? Mitt beslut är klart nu. Jag litar mer på Yougov än på Sifo. Yougov ligger lite för högt och Sifo alldeles för lågt.

Så här har jag beräknat: Yougov 24,8% minskat med brus är lika med 24,0%. Yougovs inkompetens-faktor är 0,95%. 24,0 x 0,95% = 22,8%.

SD får alltså 22,8%. (Sista dygnet har SVT Novus tryckt upp till 19,1% och Inizio lade skambudet vid 16,8%, en nedtryckning). Jag väljer Yougov som mest seriöst.

Återigen, beslutet är 22,8%.

Beslutet kan inte överklagas, det kan omprövas endast vid nyval....och vid nästa val 2022... ....
2018-09-08, 19:44
Medlem
catforwardpowers avatar
Sista opinionsmätningarna inför valet 2014 samt 2018 och SD:s siffror

Demoskop
2014: 10.2%
2018: 17.2%

Ipsos
2014: 9.4%
2018: 16.8%

Sifo
2014: 10.4%
2018: 17.0%

Novus
2014: 8.1%
2018: 19.1%

Skop
2014: 8.0%
2018: 17.7%

Sentio
2014: 11.1%
2018: 24.0%

Yougov
2014: 11.1%
2018: 24.8%

Räknar man ut dagens resultat dividerat med 2014 resultatet och lägger ihop alla mätningar så får man en genomsnittlig fördubbling för SD, för att vara exakt 2.00 högre siffror 2018.

Min slutsats blir då 12.9*2= 25.8%
2018-09-08, 19:49
Medlem
SvartaVredaVattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Min förutsägelse: Sverigedemokraterna kommer att få 28,2% i riksdagsvalet 2018. [...]

Till skillnad från framförallt 2014 misstänker jag att många nya SD-väljare dessutom bestämt sig i god tid före valet - och den helt avgörande faktorn i årets val blir kvinnorna. Kvinnorna kommer att rösta på SD i en omfattning som vi inte skådat tidigare. De går också nästan helt under radarn, p g a stigmat som ännu finns kring SD. När de tittar och lyssnar på medierna bidrar det knappast till att de "öppnar upp sig" för opinionsinstituten (eller andra) då dessa hör av sig. Dessa kvinnor håller käft. Var så säkra. Och de är många i år.

Yougov och Sentio (och övriga institut) har inte heller lyckats fånga upp dessa kvinnor i årets val. Nya justeringar, nya viktningar väntar efter valet. Det saknas "ett antal" procentenheter för SD. Mörkertalet - "the hidden voter" och "the shy voter" för att använda amerikanska termer - kommer att chockera på valnatten.

Till råga på allt tror jag inte att MP kommer att klara sig kvar i Riksdagen. De åker ut och får ca 3,5-3,8%. Sedan tror jag sossarna kommer att göra ett riktigt usel val, liksom moderaterna. 2018 blir inledningen på pasokifieringen för S i Sverige.

Betraktelse från verkligheten: Stockholms innerstad, kontors-AW nu i veckan, mellanstort IT-bolag.

Jag hamnade i samtal med några kvinnliga kollegor. Samtliga mycket trevliga och välanpassade, ca medelålders, flerbarnsmammor, medelklass, offentligt opolitiska men gissningsvis mitthöger, typ M/L/C.

De förde själva in samtalet på politik (pga valtider?). De vet förmodligen att jag är "extremhöger" (entusiastiskt pro-Trump 2016, etc.) och kände sig kanske trygga i att vädra "obekväma" åsikter utan att åsiktskorridoras.

Alltså... jag var närapå mållös delar av kvällen. Om dessa kvinnor inte panikröstar SD eller något ännu längre högerut... Kvällens politiska samtal handlade i princip uteslutande om hur jävla oroliga de är för sina ungar, för framtiden och för samhällsutvecklingen. Hur de ändrat sig politiskt. Hur rätt SD nog faktiskt haft (utan att uttryckligen säga det). Hur förskräckta de var för att utpekas som dödsrasistnazister, men... Ja det normala kvinnligt trevande signalerandet följt av massivt bekräftande av varandra.

En av kvinnorna kände t.o.m. till Alternativ för Sverige (!), något jag aldrig kunde ha gissat, och berättade att hennes tonårsson var mycket engagerad i partiet. Jag vet inte om hon lugnades eller oroades när jag sa att jag skulle försöka hitta honom och skaka hans hand vid AfS valturnéfinal i Kungsan igår.

En enda arbetsplats i Stockholm säger ingenting statistiskt, men förändringen i samtalsklimatet från 2014 (då jag kan ha varit en av max 2-3 uteslutande manliga SD-röstande) var så påtaglig att jag nästan blev chockad. Jag trodde dessa vänliga normala kvinnor var år från att hamna här politiskt, om de nånsin skulle ändra sig.
Senast redigerad av SvartaVredaVatten 2018-09-08 kl. 20:04.
2018-09-08, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Jag börjar själv bli ganska pessimistisk. Mitt facebookflöde och några personliga kontakter har fått mig att tro att jag överskattat SD-entusiasmen och att vreden över migrationskaoset trumfar fascist/nazist-stämpeln. I mina kretsar är det värre än någonsin nu. Mängder av personer som jag inte någonsin skulle kategoriserat som PK har uppmanat vänner/bekanta att rösta rätt och det har rätt klart framgått att SD inte är det rätta alternativet.
Det är bara att hoppas att det betyder att de som inte har stigit fram är på "vår" sida. Lite som att man på kändislistan underförstått förstår att en stor del av de som inte är med=SD.
Jag har noterat samma uppsving i stoppa fascismen-hysteri, fast det mesta har varit positionering från de gamla vanliga. Skulle inte säga att det är värre än 2014 - i vanlig ordning är det lätt att man glömmer att majoriteten är tysta.

Däremot har det blivit tydligt att det inte är ett val utan en folkomröstning om SD. Vänstern har helt gett upp försöken att lyfta sin egen politik. De har retirerat till Alamo, de har bara ett argument kvar och det är ”en röst på alliansen är en röst på SD”. Aftonbladets senaste ledare har bara handlat om det.

Jag står fast vid min ”alla blir besvikna”-prognos, dvs att SD går tillräckligt bra för att väcka full fasa i motståndarlägret men tillräckligt dåligt för att euforin ska komma av sig. Den nivån ligger runt 20-21.

Dock lite snarkvarning på den Trumpmässiga hanteringen av SVT-bråket sista timmarna. Nej, det är inte alfahannigt och ocuckigt att bojkotta SVT på valvakan, det är en patetisk fjortisreaktion. Inte statsmannamässigt. Quit while you’re ahead.
2018-09-08, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arthas
Champagnen står i alla fall på kylning, det är nära nu mina damer och herrar
Samma här. En Moet. Öppnas över hmm vad ska vi säja, 21-22 procent, annars blir det lite dystrare. Såvida inte nåt annat parti åker ut, då blir det öppning likafullt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in