2018-09-08, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Jag börjar själv bli ganska pessimistisk. Mitt facebookflöde och några personliga kontakter har fått mig att tro att jag överskattat SD-entusiasmen och att vreden över migrationskaoset trumfar fascist/nazist-stämpeln. I mina kretsar är det värre än någonsin nu. Mängder av personer som jag inte någonsin skulle kategoriserat som PK har uppmanat vänner/bekanta att rösta rätt och det har rätt klart framgått att SD inte är det rätta alternativet.
Det är bara att hoppas att det betyder att de som inte har stigit fram är på "vår" sida. Lite som att man på kändislistan underförstått förstår att en stor del av de som inte är med=SD.
Jag har också sett några fler sådana försök nu de senaste dagarna, men det mest frapperande är att de knappast får några likes, dvs situationen är helt omvänd den 2014. Om det säger något om slutresultatet vet jag inte, att det fortfarande finns massa PK-pajaser kvar är det ingen tvekan om tyvärr.
2018-09-08, 19:08
Medlem
medelklassmans avatar
Tyvärr en avstannade trend för SD och vi kommer se dramatiska skillnader inom landet

Skyhöga siffror i Skåne, Blekinge, Smålands inland, Bergslagens mindre städer och berikade nedre Norrland.

Lägre siffror än vad som behövs i storstäderna och i sovstaderna runt om kring.
Storstader, Norrland och de hjärntvättade högskoleorterna ger inte den utdelning som behövs.

Den demografiska utvecklingen satter redan ett tak för SD och värre blir det framgent.

-SD kommer också få stora skillnader mellan riksdagsval, landstingsval, kommunalval
De lokala organisationerna är tyvärr för små och oerfarna.
-återigen stora skillnader mellan män och kvinnor

Gissar på 21,5% i riksdagsvalet.
Vilket är ett fantastiskt resultat utan motsvarighet i svensk politisk historia.
Men visst hade man hoppats på mer.
I enstaka kommuner i Skåne kommer man att bli största parti och det öppnar för samarbete med M vilket är framtiden för att få inflytande.
Afs har nog tagit någon procent och partiets svaghet lokalt och regionalt gör att man inte orkar anda fram.
Partiet är också svårt toppstyrt och låter Jimmie A dra ett för tungt lass.
Vilket helt enkelt inte är mänskligt möjligt -
Han gör så gott han kan men det räcker inte.
Senast redigerad av medelklassman 2018-09-08 kl. 19:12.
2018-09-08, 19:09
Medlem
TrickieDickies avatar
Enligt Marcus Oscarsson är det fullt möjligt att SD överraskar kraftigt ytterligare en gång. Om SD får 31,4% på söndag lär jublet inte veta några gränser på SD:s valvaka.

SD är Sveriges största parti i YouGovs allra sista mätning före valet med 24,8%. Om partiet är lika underskattat som vid valet 2014 så kan det innebära att SD får 31,4% på valkvällen.

YouGov var ett av de mätbolag som var närmast när det gällde att pricka in SD inför valet 2014. I YouGovs sista mätning innan valkvällen fick SD då 10,2 av YouGov. När alla röster hade räknats landade slutresultatet på 12,9. Med andra ord låg SD:s slutresultat på 1,26 över YouGovs sista mätning.

Om 24,8 multipliceras med samma faktor landar SD på 31,4% nu på söndag.

https://www.facebook.com/groups/279528999133185/permalink/714714895614591/?notif_id=1536426245468181&notif_t=group_post_appr oved
Senast redigerad av TrickieDickie 2018-09-08 kl. 19:11.
2018-09-08, 19:12
Medlem
Amors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Framför allt kan det inte nog poängteras. Oavsett vilket opinionsinstitut som ni personligen gissar ligger mest rätt: Gå för satan & rösta. Om ni inte redan har gjort det.
Vill lägga till att man kan göra en insats genom att ta med ett par extra sd-sedlar och placerar dem bakom skynket, kan finnas de som inte vågar plocka en lapp, men som då ändå får möjlighet att rösta på sd.
2018-09-08, 19:13
Medlem
freshboys avatar
Norrman levererar skarpaste analysen. Jag undrar när man får läsa sådant här i svensk public service, aldrig? Samtidigt spelar SD det helt rätt, och håller frågan flytande genom att bojkotta SVT.

Gavepakke til Sverigedemokratene
Ved hjelp av et effektivt PR-kupp i den store avsluttende debatten i SVT fredag kveld domineres nå nyhetsbildet av Sverigedemokratenes fortelling.
https://www.nrk.no/norge/valginnspurt-i-sverige-_-alt-handler-igjen-om-jimmie-akesson-1.14200118

SVTs omdiskuterte beklagelse underveis har gjort at valginnspurten nå ikke handler om Åkessons ordbruk om innvandrere, men i stedet domineres av SVTs beklagelse og forholdet til ytringsfriheten.

Slik jeg opplevde debatten i TV-huset, var Åkessons kommunikasjonsstrategi underveis å dra innvandring inn på så mange samfunnsområder som overhodet mulig, og helst balansere på grensen av provokasjon.

---

Sverigedemokratene er igjen kommet i offerrollen der de kan gjenta sitt budskap om at for samfunnseliten og mediene som en del av denne eliten, er det viktigere å angripe og demonisere SD enn å snakke ærlig om de reelle årsakene bak samfunnsproblemene i Sverige.

Det svenske DNA
De fleste eksperter på presseetikk og ytringsfrihet som har kommentert SVTs beslutning, er kritiske , selv om TV-stasjonen er dømt i Granskingsnemnden for svenske etermedier - for å ha latt ekstreme uttalelser fra SD-hold passere uimotsagt en gang tidligere.

Det blir med andre ord nok en gang pekt på det som har vært en hovedforklaring på den raske framveksten av SD: Den politiske konsensus og berøringsangsten med alt som kan føre til stigmatisering av innvandrere i Sverige. Det er mye riktig i denne forklaringen, som en norsk bekjent med lang botid i Sverige uttrykker det: «Dette viser det typiske svenske DNA».

Moraliserende
------
En eldre sosialdemokratisk kvinnelig valgarbeider ved en av valgbodene her i Stockholm, som jeg slo av en prat med, bidro til det.

Hun forklarte SDs sterke framgang med flere ting, men helt spesielt med økt fattigdom, særlig blant eldre pensjonister. Pensjonsreformen som de store partiene gjennomførte etter kriseårene på 90-tallet, førte til radikalt dårligere pensjoner for dem som har lav tilknytning til arbeidslivet, med mye deltid og mer tilfeldige jobber gjennom yrkeslivet.

«Dette betaler vi sosialdemokrater for nå!», sa hun med overbevisning. Da jeg innvendte at det jo særlig var innvandringsbølgen i 2015 som førte til SDs sterke vekst, svarte hun at den i størst grad rammet nettopp de fattigste og deres bydeler og de som sto svakest på arbeidsmarkedet fra før. Og at tilliten til de store partiene fra pensjonsforliket bare ble forsterket.
2018-09-08, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medelklassman
Tyvärr en avstannade trend för SD och vi kommer se dramatiska skillnader inom landet

Skyhöga siffror i Skåne, Blekinge, Smålands inland, Bergslagens mindre städer och berikade nedre Norrland.

Lägre siffror än vad som behövs i storstäderna och i sovstaderna runt om kring.
Storstader, Norrland och de hjärntvättade högskoleorterna ger inte den utdelning som behövs.

Den demografiska utvecklingen satter redan ett tak för SD och värre blir det framgent.

-SD kommer också få stora skillnader mellan riksdagsval, landstingsval, kommunalval
De lokala organisationerna är tyvärr för små och oerfarna.
-återigen stora skillnader mellan män och kvinnor

Gissar på 21,5% i riksdagsvalet.
Vilket är ett fantastiskt resultat utan motavarighet i svensk politisk historia.
Men visst hade man hoppats på mer.
I enstaka kommuner i Skåne kommer man att bli största parti och det öppnar för samarbete med M vilket är framtiden för att få inflytande.
Afs har nog tagit någon procent och partiets svaghet lokalt och regionalt gör att man inte orkar anda fram.
Partiet är också svårt toppstyrt och låter Jimmie A dra ett för tungt lass.
Vilket helt enkelt inte är mänskligt möjligt -
Han gör så gott han kan men det räcker inte.
Precis sådär funderade jag förra veckan, men de två senaste dagarna, med slutdebatten, Jimpan som gör sina livs framträdanden, samt SVT blunder gör sammantaget att jag känner betydligt mer tillförsikt. Men storstäderna och medelklassen kan sänka SD ja, Det blir otroligt spännande att se hur/om man brutit in i dessa grupper. och som du säger, snart sätter demografin stopp, så det brådskar.
2018-09-08, 19:14
Medlem
Van Nostrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gemenemannen
https://www.youtube.com/watch?v=L6jsSc1sty0&feature=youtu.be

Jimmies finaltal live! Om 2 min,.

Sänds direkt på vg.no också. Stort intresse i väster.
2018-09-08, 19:15
Medlem
euqueros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Jag har också sett några fler sådana försök nu de senaste dagarna, men det mest frapperande är att de knappast får några likes, dvs situationen är helt omvänd den 2014. Om det säger något om slutresultatet vet jag inte, att det fortfarande finns massa PK-pajaser kvar är det ingen tvekan om tyvärr.

Även jag har sett detta, däremot framgår det aldrig direkt utan bara indirekt att det är SD de menar. De infantila inläggen får lyckligtvis mycket färre likes än 2014.
2018-09-08, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington

De i mitt flöde är definitivt inga PK-pajasar. Det är det som oroar mig. En del av dem är röster jag i princip hade räknat in till SD. Men det är en helt annan diskussion, det har väl ingen bäring när det gäller opinionsundersökningarna hoppas jag. Men när folk som man själv anser hyggligt rejäla´är ute och propagerar mot SD så tror jag att det kan påverka de svagaste tveksamma Sd-röstarna. Och det kan göra någon/några procentenheter på marginalen.
2018-09-08, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twiggygirl
Han kan ha trappat upp medicinen inför en lång jobbig valkampanj full av hat mot honom. Han kan ha bytt medicin. Kanske kompletterat med ny medicin. Det har nog med det att göra skulle jag tro. Han har gått i väggen vid förra valet och vill nog inte hamna där igen. Han är skörare än andra. Han har gjort en jäkligt bra valrörelse. Bävar för att han ska bryta ihop. Många hoppas på det och gör sitt bästa för att det ska hända.
Jimmie berättade i ett av valintervjuerna att hans favoritlag var pizza med x-traditionell allt klet.
Vad tror du han har livnärt sig på under hela långa stressiga valturne'n? Inte är ev antidepressiv medicin orsaken till valkarna.

Ursäkta OT, men jag ville stilla spekulationerna.
2018-09-08, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
De i mitt flöde är definitivt inga PK-pajasar. Det är det som oroar mig. En del av dem är röster jag i princip hade räknat in till SD. Men det är en helt annan diskussion, det har väl ingen bäring när det gäller opinionsundersökningarna hoppas jag. Men när folk som man själv anser hyggligt rejäla´är ute och propagerar mot SD så tror jag att det kan påverka de svagaste tveksamma Sd-röstarna. Och det kan göra någon/några procentenheter på marginalen.
Nej men det är att de blir PK-pajaser iom dessa delningar. Ibland oväntat, man hade hoppats på bättre omdöme ja.
2018-09-08, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ricardo22
Förra valet var ökningen procentuellt i facebooklikes det som hamnade närmast det verkliga valresultatet efter Sentios mätning. 13,4% . från 38 000 till 90 000. Samma ökning idag indikerar att SD skulle ligga närmare 34%. Det här resultatet tror jag inte på. Jag litar hyfsat mycket på Sentio gällande SD och tror att deras resultat ligger nära resultatet. För det andra så kommer Alternativ för Sverige ta flera procent från SD.

Man kan också se det som att stigmatiseringen har släppt. Eftersom stigmatiseringen är den starkaste vapnet mot SD så är det hur som helst en indikator på att det är väldigt positivt för SD.Jag menar, 31 000 svenskar går ut öppet de senaste 11 dagarna och visar att de stödjer SD. Det är som en virtuell demonstration.

Förmodligen är det en kombination av de två. En väldigt stor ökning som de traditionella opinionsinstituten missar och en åsiktskorridor som har vidgats, vilket leder till att fler är öppna med sitt stöd för SD.
Enligt min hemsnickrade OU så får SD26,5%
https://imgur.com/a/qFwL8Yn

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in