Citat:
Ursprungligen postat av
Karman
Intressant analys. Ja att fler vågar gå ut öppet som SD:are är förstås viktigt. Du säger att "om" inte fanns, så skulle SD få 34%. Fast av diverse anledningar tror du inte på det. Men var landar du då? 30%? 25%?
Jag tror också det är vanskligt att göra samma typ av extrapolieringar som efter valet 2014. Vi talar nu om större siffor, andra målgrupper, vilkas beteende och tänk vi inte känner. För mig känns det som en otroligt skakig metod.
Jag tror på 23,9 % i valet.
Det finns också en studie som flyter runt här på flashback som visar att likes överensstämmer bra med valresultat. Samt en annan om hur interaktioner på social media också kan förutse valresultatet. Det finns även en annan tabell som flyter runt som visar att det stämmer ganska bra om man räknar alla riksdagspartier+Afs och hur de ser ut i sentio och yougov. SD ligger på ca 26% av alla facebooklikes i den tabellen.
Vad den åtminstone säger är att Sifo och de andra skojarinstituten har tokfel. Att öka från 90 000 till 241 000 är en så stor ökning att det faktiskt är 2,5% riktiga röstprocent bara i ökade facebooklikes. Att SD då bara skulle öka 4% totalt från 12,9 till ca 17% är helt uteslutet.
Vad som kan läggas till är att så stor del av liksen kommer så tätt inpå valet. 25 000 likes en vecka innan valet säger att man ar trogen det partiet. 25 000 likes på moderaterna 2010 är inte lika träffsäkert,minst sagt.