2018-09-08, 17:21
Medlem
Det är val imorgon gubbar och gummor! Fan vad jag har längtat men tror inte jag har varit så nervös sedan jag som 11årig grabb skulle spela en fotbollscup. Nedgången för SD i OU sedan sommaren har jag tyvärr kunnat se i min egen närhet också.

Jag har en teori som jag tror är fel men hoppas stämmer, nämligen att OI har antagit att SD:s mörkertal kan skakas fram ur gruppen osäkra. Jag misstänker att personer som inte vågar svara SD i undersökningar helt enkelt ljuger och anger vad de röstat på förut istället. När då antalet osäkra i undersökningarna sjunker ju närmre valdagen vi kommer har OI:s en allt mindre grupp att klämma ur dolda SD-röster från deras modeller och SD sjunker i opinionen. Men då har de inte tagit hänsyn till att många SD-väljare döljer sig hos M och S och inte bara i gruppen osäkra.
2018-09-08, 17:22
Medlem
svenabs avatar
Jag har gissat på 23,9% fast jag hoppas på mer än så. En sak som får mig att tro att de kanske trots allt fördubblar sitt resultat ännu en gång är en debatt från Rydbäcksgymnasiet som sändes på SvT Forum igår.
SD-debattören blev hela tiden blev utsatt för bu-rop från publiken vilket de andra debattörerna slapp. När sedan röstsiffrorna för publiken presenterades så vann SD med god marginal framför M. Vänstern var reducerad till småpartier.
Rydbäcksgymnasiet är nog inte typiskt, för det såg väldigt "vitt" ut på bänkraderna.
Det visar dock att folk fortfarande skäms för att visa sina SD sympatier, inför andra, medan vänstern inte skäms det minsta med att hindra en fri debatt.
2018-09-08, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Jimmie har lagt på sig säkert 10 pannor sedan i våras och det märks kan man lugnt säga. Och visst kan det vara biverkningar av psykofarmaka som du skriver vilket i sig inte är så positivt.

Det är pondus och lite statsmannamässigt att se lite mullig ut. Speciellt när man är kring 40. Kolla Salvini och Orban t.ex. Kasselstrand ser ju ut som en spinkig cuck.
2018-09-08, 17:24
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Framför allt kan det inte nog poängteras. Oavsett vilket opinionsinstitut som ni personligen gissar ligger mest rätt: Gå för satan & rösta. Om ni inte redan har gjort det.
2018-09-08, 17:27
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ricardo22
Förra valet var ökningen procentuellt i facebooklikes det som hamnade närmast det verkliga valresultatet efter Sentios mätning. 13,4% . från 38 000 till 90 000. Samma ökning idag indikerar att SD skulle ligga närmare 34%. Det här resultatet tror jag inte på. Jag litar hyfsat mycket på Sentio gällande SD och tror att deras resultat ligger nära resultatet. För det andra så kommer Alternativ för Sverige ta flera procent från SD.

Man kan också se det som att stigmatiseringen har släppt. Eftersom stigmatiseringen är den starkaste vapnet mot SD så är det hur som helst en indikator på att det är väldigt positivt för SD.Jag menar, 31 000 svenskar går ut öppet de senaste 11 dagarna och visar att de stödjer SD. Det är som en virtuell demonstration.

Förmodligen är det en kombination av de två. En väldigt stor ökning som de traditionella opinionsinstituten missar och en åsiktskorridor som har vidgats, vilket leder till att fler är öppna med sitt stöd för SD.
Intressant analys. Ja att fler vågar gå ut öppet som SD:are är förstås viktigt. Du säger att "om" inte fanns, så skulle SD få 34%. Fast av diverse anledningar tror du inte på det. Men var landar du då? 30%? 25%?

Jag tror också det är vanskligt att göra samma typ av extrapolieringar som efter valet 2014. Vi talar nu om större siffor, andra målgrupper, vilkas beteende och tänk vi inte känner. För mig känns det som en otroligt skakig metod.
2018-09-08, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenab
Jag har gissat på 23,9% fast jag hoppas på mer än så. En sak som får mig att tro att de kanske trots allt fördubblar sitt resultat ännu en gång är en debatt från Rydbäcksgymnasiet som sändes på SvT Forum igår.
SD-debattören blev hela tiden blev utsatt för bu-rop från publiken vilket de andra debattörerna slapp. När sedan röstsiffrorna för publiken presenterades så vann SD med god marginal framför M. Vänstern var reducerad till småpartier.
Rydbäcksgymnasiet är nog inte typiskt, för det såg väldigt "vitt" ut på bänkraderna.
Det visar dock att folk fortfarande skäms för att visa sina SD sympatier, inför andra, medan vänstern inte skäms det minsta med att hindra en fri debatt.
Finns denna debatt att beskåda på SVTPlay? Antar det, men det hade underlättat med en tidsstämpel eller så för att hitta lättare. Har du en länk så får du ett stort tack. Det låter intressant!
Citat:
Länken är https://www.svtplay.se/video/18163628/forum/forum-7-sep-09-00-2?start=auto&tab=2018

Tiden det börjar är ca 3:58
Tack!
Senast redigerad av annonsblockeringen 2018-09-08 kl. 17:34.
2018-09-08, 17:31
Medlem
Tror inte det blir som Jag vill,tror media lyckats trycka tillbaka en del till S.
Mitt tips blir 21,41 (hoppas dock på 25+)
2018-09-08, 17:31
Medlem
svenabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annonsblockeringen
Finns denna debatt att beskåda på SVTPlay? Antar det, men det hade underlättat med en tidsstämpel eller så för att hitta lättare. Har du en länk så får du ett stort tack. Det låter intressant!

Länken är https://www.svtplay.se/video/18163628/forum/forum-7-sep-09-00-2?start=auto&tab=2018

2018-09-08, 17:32
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ja, för vänstern har ju etablissemanget på sin sida (än så länge). Det vet de antingen medvetet, eller omedvetet, därför kan de fritt ge uttryck för sin gallimatias, medans vettiga människor vackert får knyta näven i fickan och hålla käften. Bara det är en anledning att rösta SD i morgon.

Men för att anknyta till opinionsundersökningarna, så är det du beskriver en ganska så illustrativ bild av hur det fungerar i samhället och det vet nog undersökarna vid det här laget. Jag tror också att de är bättre i detta valet att ta hänsyn till dessa "skämseffekter" som du beskriver. Frågan är bara hur bra de blivit?
2018-09-08, 17:35
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:

Finns faktiskt en tråd om detta.
(FB) SVT lät skolungdomar rösta, SD vann
2018-09-08, 17:36
Medlem
Twiggygirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Önsketänkande är en sak. Realistiskt tänkande en annan. Denna tråd handlar om SD i opinonsundersökningar. Och vad talar för att de mätt så uppåt väggarna fel som 10-15 procentenheter? Det finns inte på kartan, om ni frågar mig.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Opinionsm%C3%A4tningar_inf%C3%B6r_riksdagsvalet_i_ Sverige_2018#Sentio

Vad snackar du om?
Sedan Juni 2015 har SD enl. Sentio (som är det institut som är mest trovärdigt),haft SD runt 25%. Ibland lite lägre,ibland högre.
Detta kallar jag är SD:s kärnväljare. Alla vet väl att SD fått mycket nya väljare efter det. En SD:are byter sällan parti. Felmarginalen är mycket stor eftersom klimatet hårdnat betr. rasistanklagelser. Folk vågar inte uppge SD. Ingen vill väl att ens barn ska fara illa. Ni rödingar drar er inte för något i ert fruktansvärda hat. Ni startar kampanjer. Ni uppmanar till våld. Tycker du att jag är orealistisk? Absolut inte. Jag lever i verkligheten!
Det handlar alltså om ca 5% mörkertal,inte 10-15.
Senast redigerad av Twiggygirl 2018-09-08 kl. 17:39.
2018-09-08, 17:39
Medlem
Elohirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Framför allt kan det inte nog poängteras. Oavsett vilket opinionsinstitut som ni personligen gissar ligger mest rätt: Gå för satan & rösta. Om ni inte redan har gjort det.
Just precis. Tänk vilken ansträngning valarbetare och alla på nätet partiledaren har gjort. Då är det minsta man kan göra att rösta. Om vi inte röstar är allt jobb bortkastat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in