2018-09-08, 00:26
Medlem
Demetrioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celiaki
SD 2018 för att rädda Sverige, de behöver varje röst som går att få. Även om man sympatiserar mer med AFS så måste det ske en förändring NU. Om SD blir tillräckligt stora så kan man rösta AFS 2022.
Du har absolut rätt i det här.
Det är dessutom ganska konstigt att ett nytt parti dök upp liksom från ingenstans just precis före valet. Liknande fenomen används i andra länder där demokrati är bara ett spel. För att splittra rösterna från något obekvämt parti inleds det något ytterligare kontroversiellt men ganska nära parti som skapas från luften för ett halvår före valet.
Efter att valet ha gått över försvinner det här spoil-partiet från politiska scenen eller blir alldeles osynt eftersom ett enda dess mål var att ta en del röster från annat parti.
Ni kommer att se att allt blir just så här. Därför finns det ingen fråga vem skulle man rösta på om man ens vill ha ett parti som skulle framföra en viss politik och värderingar.
Citera
2018-09-08, 06:40
Medlem
halvarvinkels avatar
Citat:
SD 2018 för att rädda Sverige, de behöver varje röst som går att få. Även om man sympatiserar mer med AFS så måste det ske en förändring NU. Om SD blir tillräckligt stora så kan man rösta AFS 2022.

Vilka är det SD ska samarbeta med då? Du har 7 partier i riksdagen som vid varje givet tillfälle säger att de aldrig kommer samarbeta med SD så vad tror du förändras om SD får 22 eller 25%?
Citera
2018-09-08, 09:09
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
SD kommer inte få mer än 50% i detta val. SD kommer trolgtvis aldrig få mer än 50% av rösterna. Det behövs ett parti som kan fånga upp röster från höger om SD. Endast tillsammans med AfS kan SD nå 50%. Ju snabbare AfS kan komma in i riksdagen desto snabbare kan det MENA-kritiska blocket växa.

Inget etablissemangsparti kommer heller samarbeta med SD efter detta val, det har etablissemanget varit mycket tydliga med, och SD:s chanser till samarbete med etablissemanget är inte beroende av SD:s storlek. SD kan få 45% av rösterna och etablissemanget kan fortfarande stänga SD ute från maktens korridorer.

SD:are måste komma in i matchen och inse hur hatade de är av etablissemanget. AfS är SD:s enda vänner i det politiska Sverige. Ni har ägnat hela valrörelsen åt att slicka etablissemangets röv och här är Tuffa Uffes och häxan Ebba Busch Thors svar till er: ni är ett homofobiskt parti och vi kommer inte samarbeta med er:
https://youtu.be/GAzQRnCJja0
Citera
2018-09-08, 10:56
Medlem
JustZlatans avatar
Jag har inte bestämt mig än. Jag vill verkligen att AfS tar sig in i riksdagen då det behövs någon som dränker träsket. Kasselstrand gör det bra tycker jag. Men om de inte kommer in hade rösten varit bättre använd hos SD.
Citera
2018-09-08, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag har blivit rejält pessimistisk. Det kommer bli ett rejält antiklimax. Många besvikna. SD kommer maximalt få 22% men antagligen mindre. AfS kommer få ca 2% och S 24-25%.

Har lite den känslan jag också...
Citera
2018-09-08, 15:26
Medlem
Tycker man ska se denna video innan man ger en röst till Kartellen från Skåne.
https://youtu.be/Nto1puUb-UM
Citera
2018-09-08, 15:39
Medlem
.SMOrcimus.PriMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag har inte bestämt mig än. Jag vill verkligen att AfS tar sig in i riksdagen då det behövs någon som dränker träsket. Kasselstrand gör det bra tycker jag. Men om de inte kommer in hade rösten varit bättre använd hos SD.

Nej, det vill du inte alls.

Du har härjat i AfS-tråden. Du har gått från att hata partiet, till att påstå att du röstar på dom, till att hata dom igen.

Nu är du alltså tillbaka på AfS-tåget, fast du undviker samlingstråden för där vet alla redan vem du är och dina intentioner efter allt ditt spammande.

Tvi. Försvinn
Citera
2018-09-08, 15:48
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Ni som fortfarande velar, fråga er själva, vad röstar Skurt på?
https://twitter.com/AlvinEngvall/status/985481483652599808
Citera
2018-09-08, 15:49
Medlem
Skogsvattes avatar
Med AfS på ungefär 4%, bör fler SD:are stödrösta?

Nu har Alternativ för Sverige till synes approximerat 4%-spärren i två undersökningar från YouGov, och en annan undersökning visar att upp till 20% av SD:s väljare kan tänka sig att stödrösta på AfS. De är större än Centern på Facebook, är det mest sökta partiet på Google till sammans med SD, är det näst mest diskuterade partiet i sociala medier, och mörkertalet är sannolikt enormt (högereffekten i opinionsundersökningar, som bl.a. gjorde sig gällande när SD inträdde i riksdagen 2010, när Trump vann valet i USA, Brexit, mm).

Att ett nytt uppstickarparti blir stort på bara några månader är ju långt ifrån okänt: Ny Demokrati intog riksdagen och blev vågmästare 1991 (6,7%), efter bara ett halvårs existens; Junilistan blev tredje största parti i EU-valet 2004 (14,5%), fyra månader efter sitt bildande, mm.

I sken av detta, bör fler SD:are stödrösta på AfS? De flesta jag känner har gått över till AfS från SD, men vissa klänger kvar vid SD men vill fortfarande "hjälpa AfS komma in".

Jag tror AfS kommer in med marginal även utan stödröster, men bara några tusen stödröster från SD skulle ju säkra godset, så att säga.
Citera
2018-09-08, 15:54
Medlem
Personligen tycker jag stödröstande är skit. Gjorde det i mitt första val och ångrade mig starkt i efterhand.

Man ska rösta på det parti vars politik man gillar bäst.
Citera
2018-09-08, 16:04
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Nu har Alternativ för Sverige till synes approximerat 4%-spärren i två undersökningar från YouGov, och en annan undersökning visar att upp till 20% av SD:s väljare kan tänka sig att stödrösta på AfS. De är större än Centern på Facebook, är det mest sökta partiet på Google till sammans med SD, är det näst mest diskuterade partiet i sociala medier, och mörkertalet är sannolikt enormt (högereffekten i opinionsundersökningar, som bl.a. gjorde sig gällande när SD inträdde i riksdagen 2010, när Trump vann valet i USA, Brexit, mm).

Att ett nytt uppstickarparti blir stort på bara några månader är ju långt ifrån okänt: Ny Demokrati intog riksdagen och blev vågmästare 1991 (6,7%), efter bara ett halvårs existens; Junilistan blev tredje största parti i EU-valet 2004 (14,5%), fyra månader efter sitt bildande, mm.

I sken av detta, bör fler SD:are stödrösta på AfS? De flesta jag känner har gått över till AfS från SD, men vissa klänger kvar vid SD men vill fortfarande "hjälpa AfS komma in".

Jag tror AfS kommer in med marginal även utan stödröster, men bara några tusen stödröster från SD skulle ju säkra godset, så att säga.

Vad baserar du 4% på? Det är väl rätt så troligt att Medborgerlig Samling har en hel del av dom där rösterna på "övriga partier". Sen ska det slängas en skvätt här och en där på andra också, så som PP och KvP.
Citera
2018-09-08, 16:05
Medlem
Incandescents avatar
Det är väldigt osannolikt att Afs har så starkt stöd, det är troligare att en röst på Afs blir en röst på den röd-gröna röran. Vi behöver ett regeringsskifte, och vi behöver ett starkt SD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in