2018-09-08, 13:31
Medlem
Slänger in mitt slutgiltiga tips

V 8 %
MP 3,8 %
F! 1,4 %
S 26,5 %

C 8 %
L 3,8 %
M 16,4 %
KD 4,0 %

SD 26 %
AfS 1,9 %

Övriga 0,2 %

Erkänner att det finns ett visst mått av önsketänkande i mitt tips, har pendlat extremt mellan förhoppning och negativa tankar under valrörelsen. SDs siffror utgår jag ifrån att Åkessons förtroendesiffror passar bra med ett valresultat däromkring. Vilka förutom SD väljare har förtroende för Åkesson? Ingen vad jag kan komma på, inte ens AfS. Det tror jag fortfarande stämmer bra och därför är hans förtroende siffror ett tydligt tecken på SDs opinionssiffror.

S, tror det är ett val för tidigt för att de ska tappa första platsen.

AfS, tillräckligt många av den gamla kärnan från SD kan välja att lägga sina röster där.
2018-09-08, 13:33
Medlem
23,0 för SD. Tror man har tappat en del till AfS.
2018-09-08, 13:34
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
Ja de brukar öka även när det är "skandaler", odemokratiska övergrepp från statens TV är extra bra för SD. Tom libertarianer kan proteströsta på SD för att de hatar att staten skall påverka val. En sådan är ju "arga blatten" så de finns.
Nu går danska statstelevisionen ut och säger att de inte hade tagit avstånd från Åkessons uttalande. Nu är det förvisso Danmark med ett annat debattklimat, men även DR har mottagit kritik för att vara vänstervridet, och klargör alltså att man inte haft åsikter på uttalandet. Även danska TV2 som jag tror är en del av danska public service, dock i någon mån självstyrande gentemot DR, gör samma bedömning.
2018-09-08, 13:36
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Jaha... då var det dags. Antingen blir man gratulerad eller sågad jäms med fotknölarna och möjligen avrättad. Närmare 30% än 25% har varit en återkommande "slogan" under lång tid nu, så jag får väl hålla fast vid den.

Min förutsägelse: Sverigedemokraterna kommer att få 28,2% i riksdagsvalet 2018.

Motivering: Mörkertalet som finns i de nya väljargrupper som tillkommit sedan 2014 är långt större än vad som framkommit. SD-väljarna i de här nya grupperna utgör också en långt större andel än vad opinionsinstituten lyckas fånga upp.

Till skillnad från framförallt 2014 misstänker jag att många nya SD-väljare dessutom bestämt sig i god tid före valet - och den helt avgörande faktorn i årets val blir kvinnorna. Kvinnorna kommer att rösta på SD i en omfattning som vi inte skådat tidigare. De går också nästan helt under radarn, p g a stigmat som ännu finns kring SD. När de tittar och lyssnar på medierna bidrar det knappast till att de "öppnar upp sig" för opinionsinstituten (eller andra) då dessa hör av sig. Dessa kvinnor håller käft. Var så säkra. Och de är många i år.

Yougov och Sentio (och övriga institut) har inte heller lyckats fånga upp dessa kvinnor i årets val. Nya justeringar, nya viktningar väntar efter valet. Det saknas "ett antal" procentenheter för SD. Mörkertalet - "the hidden voter" och "the shy voter" för att använda amerikanska termer - kommer att chockera på valnatten.

Till råga på allt tror jag inte att MP kommer att klara sig kvar i Riksdagen. De åker ut och får ca 3,5-3,8%. Sedan tror jag sossarna kommer att göra ett riktigt usel val, liksom moderaterna. 2018 blir inledningen på pasokifieringen för S i Sverige.

Sammanfattningsvis: Alla moders underskattning kommer att drabba Sverigedemokraterna i valet 2018. Folk känner sig svikna, frustrerade, arga, desillusionerade och kommer att - bildligt talat - med sin röst rulla in en molotivcocktail i riksdagshuset genom att lägga en SD-valsedel i kuvertet.

Om drygt ett dygn vet vi hur det gick.
Alltså, om det blir som du säger, så kan opinonsinstituten ta sin packsäck och lämna kontoret för alltid. Så fel kan man bara inte mäta. Det vore en sådan sjuk överraskning att de aldrig kommer hämta sig från det igen.

Visst kan det finnas en underskattning, men så mycket...
2018-09-08, 13:37
Medlem
Durgas avatar
" Idag, 12:12
Smoothman "

Precis på pricken av vad jag också tror , mörkertalet är inte mätbart hur mycket än OI viktar, det bubblar och jäser under ytan något som tidigare aldrig hänt , ja kanske då 1523 när dalfolket reste sig mot Kristian tyrann.
Hur är det ens möjligt att mäta en tyst revolution !
2018-09-08, 13:37
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Nu går danska statstelevisionen ut och säger att de inte hade tagit avstånd från Åkessons uttalande. Nu är det förvisso Danmark med ett annat debattklimat, men även DR har mottagit kritik för att vara vänstervridet, och klargör alltså att man inte haft åsikter på uttalandet. Även danska TV2 som jag tror är en del av danska public service, dock i någon mån självstyrande gentemot DR, gör samma bedömning.

Sverige & SVT är till åtlöje utomlands.
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Extrabladets politiska kommentator kallar SVTs agerande för "En oerhörd skandal", som skulle vara helt otänkbar i Dansk TV.

Han säger även att: "Sverige har kastats in i en metapolitisk orkan" till följd av SVTs agerande.

Vidare säger Hans Engell: "SVT skjuter sig själv i foten. För detta ger i allra högsta grad vatten på Åkessons kvarn. Det kommer enbart att uppfattas som en bekräftelse på att SVT har fört en fullständigt ensidig kampanj mot Åkesson & SD"

https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/danskpolitik/engell-indvandrer-kommentar-udloeser-uhoert-medie-skandale-i-sverige/7298609

Sverige & svensk media är till åtlöje i resten av världen. Att det finns människor i Sverige & i tråden som försvarar SVTs agerande som normalt & önskvärt tyder bara på vilket fullständigt sinnessjukt samhällsklimat som har skapats här.
2018-09-08, 13:47
Medlem
V 9,04 %
MP 4,78 %
F! 1,4 %
S 24,38 %

C 8,04 %
L 5,21 %
M 17,93 %
KD 4,79 %

SD 22,64 %
AfS 1,6 %
2018-09-08, 13:48
Medlem
Rysstrollets avatar
Hur stor uppslutning kan vi förvänta oss när Jimmie håller tal på riddarholmen ikväll kl 19.00?
Hoppas att riktigt många tar sig dit, så att vänsterextremisterna ej har en chans att överrösta någonting, då de får stå långt bort eller utspritt i den stora massan supportrar. Hoppas att alla tar sig dit!
Bara en sådan sak som att se en riktigt stort möte kan nog påverka opinionen lite extra.
2018-09-08, 13:51
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Alltså, om det blir som du säger, så kan opinonsinstituten ta sin packsäck och lämna kontoret för alltid. Så fel kan man bara inte mäta. Det vore en sådan sjuk överraskning att de aldrig kommer hämta sig från det igen.

Visst kan det finnas en underskattning, men så mycket...

Japp, så mycket!

"Alla moders underskattning kommer att drabba Sverigedemokraterna i valet 2018."

Vänta bara... Vad jag inte begriper är att så många verkar tro att opinionsinstituten antingen lyckas "fånga upp" SD-väljare eller att de är så briljanta och skickliga att de lyckas justera och vikta för detta faktum. Tror verkligen folk att SD kommer att få 19, 20, 21 eller 23% i morgon? Obegripligt.

Vi kommer att få en eftervalsdebatt som kommer att pågå i månader: "Vad i hela friden hände i det svenska valet 2018?" "Vad hände med opinionsinstituten?" "Hur förklarar man detta valresultat?"

Mörkertalet, mörkertalet, mörkertalet... kvinnorna, kvinnorna, kvinnorna.

Valresultatet natten till måndag kommer att ge eko i hela Europa.
Internationella tidningsrubriker på måndag: "Det svenska valet blev till syvende och sist en omröstning om Sveriges migrationspolitik."
Senast redigerad av Smoothman 2018-09-08 kl. 13:53. Anledning: Rättelse av ord
2018-09-08, 13:51
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
V 9,04 %
MP 4,78 %
F! 1,4 %
S 24,38 %

C 8,04 %
L 5,21 %
M 17,93 %
KD 4,79 %

SD 22,64 %
AfS 1,6 %
Det där ser ut som en riktigt bra gissning. Osäker på om Fi klarar en hel procent i och för sig.
2018-09-08, 13:54
Medlem
ricardo22s avatar
241 000 likes nu. Upp med 6000 sen igår(!). Upp med 31 000 de senaste 11 dagarna. Det är en aldrig skådad likeraket just nu.
2018-09-08, 14:09
Medlem
TheAlamos avatar
Jaha så det blev ingen sista Sentio alltså?

Kommer du fixa en gissningslek, 8711? Det finns en tråd där man kan gissa men vill ha en här också och är för lat för att starta en själv.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in