2018-09-08, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
många hävdade envist att OI kommer att justera SD brant uppåt mot slutet för att inte stå med brallorna nere.
Jag måste medge att jag gissade fel när det gäller detta.
2018-09-08, 11:28
Medlem
Skulle sd få 25% kommer många institut som har dom på 17% få stora fel även om man räknar snittfel på alla partier stora felet på sd skulle ge dom usel pricksäkerhet. Jag tror många institutchefer är nervösa nu och undrar om dom lyckats vikta bra kan bli skämmigt tänk om yougov och sentio prickar sd helt rätt medan dom själva missar med 7%. Men jag tror sd bara får 22% så det blir inte jackpot tyvärr för sentio och yougov men nästan.
Men om sd bara får 17% blir det pinsamt för yougov och sentio och då kan man inte lita på hur dom rekryterat en bra bredd av folk då kan man kasta dom i sopkorgen.
Senast redigerad av bobalding 2018-09-08 kl. 11:30.
2018-09-08, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .SMOrcimus.PriME
Intressant ändå.

Tror medelvärdet och Novus kommer pricka bäst det här valet.

Och då menar jag att jag tror att SD hamnar närmare 19% än 24% men inte under 19
Du kanske ska tillägga: av den enda anledningen att du förutsätter en stor flykt till AfS. Det är ju mer än hopp, än OIS-analys dock.
Senast redigerad av Fnysington 2018-09-08 kl. 11:30.
2018-09-08, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Jag måste medge att jag gissade fel när det gäller detta.
Desto större blir skammen, så vi ska väl inte klaga. De har väl varit här inne och läst, och ville inte göda foliehattarna här. De siffror som de uppmäter börjar dock tangera fake news. Jag förutspår en stor svekdebatt efter valet.
2018-09-08, 11:30
Medlem
Betsson har fortfarande samma odds (1.85) på över/under 23.5 vilket tyder på att det är ungefär där de förväntar sig ett resultat. Unibet har istället 2.10 på över 23.5 och 1.65 på under 23.5, alltså tror de snarare på ett något lägre resultat än det. De är alltså fortsatt mycket mer "optimistiska" än de traditionella mätinstitutet.
2018-09-08, 11:31
Medlem
sinewaves avatar
En intressant fotnot är att man via 'opinionsfixaren' får ett medel kring 24% om man ser till de olika senaste mätningarna.

Så här blir det t ex från Ipsos 6:e september:

Citat:
Om man räknar ut medelvärdet för Ipsoss mätningar i september 2014 (precis innan valet) och sedan jämför dessa med valresultatet får man en felprocent per parti. Med detta blir resultatet av denna mätning:

Parti: % → MED FEL%
--------------------------------------
V: 10.1 → 7.81
S: 25.9 → 27.55
MP: 4.8 → 3.11
SD: 16.8 → 22.62
C: 9.6 → 10.3
L: 6.2 → 5.97
KD: 5.9 → 5.29
M: 17.3 → 18.6
--------------------------------------
Rött: 40.8 → 38.47
Blått: 39 → 40.16
Block +/-: 1.8 → 1.69

Källa:
https://opinionsfixaren.netlify.com/#oi=Ipsos;v=10.1;s=25.9;mp=4.8;sd=16.8;c=9.6;fp=6. 2;kd=5.9;m=17.3

Noterbart är att MP också faller utanför i de flesta mätningar, men det är också OT för tråden.
2018-09-08, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Ok. Sifo körde Webbundersökningar även under förra helgen, men man presenterade inga siffror under helgen. Kanske gör man annorlunda den här helgen. Kommer i så fall i Svenska Dagbladet mellan 12 & 13 ungefär.

Kanske Sifo kommer att köra en OU på måndag.

Mycket mer trovärdiga än valresultatet enligt MSM och ett antal politiska kommentatorer.

Dagen efter har de flesta SD-röstarna ångrat sig. Man borde röstat på MP i stället.
Senast redigerad av Mentapesola 2018-09-08 kl. 11:37.
2018-09-08, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
En intressant fotnot är att man via 'opinionsfixaren' får ett medel kring 24% om man ser till de olika senaste mätningarna.

Så här blir det t ex från Ipsos 6:e september:

Noterbart är att MP också faller utanför i de flesta mätningar, men det är också OT för tråden.
Ja det är därför jag är lite förvånad över Krispans siffror, all analys och empiri sedan två val kastas överbord, för någon önskad siffra och en önskan att vara lite motvalls. Och vad ska vi då med en seriös diskussion till? (därmed inte sagt att man får tycka eller tro vad man vill, men om man nu ska låtsas vara vetenskapen och kunskapens lansbärare höjs ju ribban en aning).
2018-09-08, 11:37
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Kanske Sifo kommer att köra en OU på måndag.

Mycket mer trovärdiga än valresultatet enligt MSM och ett antal politiska kommentatorer.
Eller som någon annan sa. Vid ett valresultat på 25% & största parti så får Sifo 17.8% på måndag & förklarar att "SDs väljare redan har ångrat sig."
2018-09-08, 11:37
Medlem
hhbs avatar
Jag hejar på både AfS och SD men blev ganska orolig när jag läste den här artikeln Unibet: Så går riksdagsvalet. Där verkar Unibet tro stenhårt på att Socialdemokraterna blir Sveriges största parti. Samtidigt så brukar väl partier som SD vara rejält underskattade hos både spelbolag och opinionsinstitut?

Kommer det förresten någon ny opinionsundersökning imorgon tro? Borde väl komma någon på valdagen.
2018-09-08, 11:38
Medlem
NorthernAngels avatar
Jag gissade valresultat lite tidigare kanske innan det uppmärksammades. Jag trodde 26 %. För att jag tror Sentio och YG ligger närmast men att de har lite underskattning fortfarande trots att de kanske förbättrat sina metoder. De låg också båda högre för ett par månader sedan.

Men nu säger jag 27 % p.g.a. att SVTs politiska ställningstagande är toppnyheter både i AB och Expressen dagen före valet. Det ger SD 1 % till.
2018-09-08, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Ja det är därför jag är lite förvånad över Krispans siffror, all analys och empiri sedan två val kastas överbord, för någon önskad siffra och en önskan att vara lite motvalls. Och vad ska vi då med en seriös diskussion till? (därmed inte sagt att man får tycka eller tro vad man vill, men om man nu ska låtsas vara vetenskapen och kunskapens lansbärare höjs ju ribban en aning).

Men han kanske tror instituten blivit bättre vissa av dom har ju ändrat metoder dom ringer väl inte bara utan också webb så felfaktorn borde kanske minska lite men svårt att veta sentio var ju så nära förra valet dom säger ju betydligt mer än 21.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in