2018-09-08, 10:46
  #78037
Medlem
.SMOrcimus.PriMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/karwQv/bara-80-000-valjare-skiljer-mellan-blocken

Haha, ja, här har vi ytterligare bevis på att man lika gärna kan skrota trådar som denna.

Finns inget att diskutera då dessa undersökningar inte ens är i närheten av verkligheten!

SD 16,8%? Skärp er för fan!

Ok att jag tror att SD har backat något pga AfS men alla med vett inser att SD kommer göra ett kanonval och hamna på MINST runt 20%. Allt beror på hur mycket man tappat till AfS.

Personligen spår jag 20-22% för SD (skulle dock inte bli alltför förvånad om det blir lite mer tom), 3-5% AfS. Väldigt stora marginaler, jag vet, men känner att det är snudd på omöjligt att ta tempen på dessa partier i nu läget.
2018-09-08, 10:46
  #78038
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Har du röstat i andra tråden?
Nej, jag får ta & göra det snabbt, innan jag hinner ändra mig.
För det känns lite fult att gardera sig genom att rösta annorlunda i den tråden.

(nu är det iofs. inte en ren gissning, utan något som Åsa Linderborg hade skrivit med läppstift på min badrumsspegel innan hon gick i morse. )
2018-09-08, 10:48
  #78039
Medlem
Betting bolagen har SD runt 23.5.M får 11x pengarna för att få över 21.

Bettingbolagen är ganska kända för att inte skänka bort pengar. Enligt kritikernas så kmr m bli störta än SD och S mkt större än SD.

M+SD får 5x, ganska intressant.

Jag har bara i min lilla familj ungefär 50% som kmr rösta på SD. De har ej varit med på ngn undersökning. De är alla gamla moderater.

Jag och min sambo kmr rösta på afs...
2018-09-08, 10:50
  #78040
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HvemEJag
28% av väljarna har förtroende för Jimmie Åkesson, dessutom har 93% av SDs väljare förtroende får Jimmie Åkesson
https://www.tv4play.se/program/nyheterna/11512664

Frågan är hur tillförlitliga de siffrorna är. Mätningen visar att exempelvis KD har 99% stöd bland sina väljare. Jag har emellertid bekanta som är aktiva inom frikyrkor vilket utgör en stor del av deras väljare. Och man är minst sagt mindre nöjd inom frikyrkorna med att EBT exempelvis har gått och fjäskat på prideparader.
2018-09-08, 10:50
  #78041
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cq
Deltog precis i en Sifo undersökning, nu är frågan om den släpps efter eller innan vi vet valresultatet.. eller om den kanske används internt för att se hur bra de är på att pricka in det faktiska resultatet.
Kan vara ett beställningsjobb från ett parti. Kul att få indikationer på att sådant förekommer. Det var en annan som hade samma fråga igår om något annat institut. Hm, dagen före ett val. Vad kan det betyda? Och vem/vilka är det som undrar?
2018-09-08, 10:52
  #78042
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Problemet för många institut är att de tror att många som röstar på SD bestämmer sig i sista minuten, när i stort sett alla nya efter 2014 bestämde sig någon gång runt 2015 och 2016.

Man ska inte underskatta stirriga valförrättare och att folk finner det lite jobbigt att 'ta fel lappar'. Där jag förtidsröstade var det dock så bra att valsedlarna var bakom skärmar och valförrättarna minst 10 meter från dessa så det hela var verkligen helt anonymt. Något som jag inte varit med om tidigare och som blev en trevlig överraskning, det ska bli intressant att se hur/om det påverkar valet i det distriktet och i kringliggande områden.
2018-09-08, 10:56
  #78043
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cq
Webben.
Ok. Sifo körde Webbundersökningar även under förra helgen, men man presenterade inga siffror under helgen. Kanske gör man annorlunda den här helgen. Kommer i så fall i Svenska Dagbladet mellan 12 & 13 ungefär.
2018-09-08, 10:58
  #78044
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling

Har du röstat i andra tråden?

Röstade 23,8% i den andra tråden och det står fast om det blir en omröstning även här.
2018-09-08, 10:59
  #78045
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Nej, jag får ta & göra det snabbt, innan jag hinner ändra mig.
För det känns lite fult att gardera sig genom att rösta annorlunda i den tråden.

(nu är det iofs. inte en ren gissning, utan något som Åsa Linderborg hade skrivit med läppstift på min badrumsspegel innan hon gick i morse. )
Ok, tack, där fick vi en röst till, Krispan lyser med sin frånvaro i frågan?
2018-09-08, 11:05
  #78046
Medlem
Börjar bli osäker nu på mitt tidigare bud 25%. Finns en risk att afs tagit många väljare och att SD får 20% och afs 5%. Fast det kan ju göra en del gott om afs kommer in.
2018-09-08, 11:12
  #78047
Medlem
OK, då var sista Inizio inne och därmed är det färdigmätt.
Sentio nöjer sig enligt uppgifter i tråden med den mätning som släpptes 31/8.

1 Yougov 24,8
2 Sentio 24,0
3 Novus 19,1
4 Skop 17,7
5 Demoskop 17,2
6 Sifo 17,0
7-8 Ipsos, Inizio 16,8

Medel: 19,17 (OBS - omfattar endast sistamätningar, inte alla septembermätningar).

Ska försöka hålla told you so-skrockandet till ett minimum, men många hävdade envist att OI kommer att justera SD brant uppåt mot slutet för att inte stå med brallorna nere. Jag, ockhamsrazor m fl invände att detta låter helt skruvat eftersom det skulle ge sken av att SD har värsta bandwagoneffekten – men ingen ville höra på det örat. Nå, här är facit. Lägsta medel sen april. Fler smarta teorier?

Vi fick ingen game changer i form av att Åkesson sprang runt i kallingar i debatten och skrek som en mås, men däremot fick vi det här stora SVT-rabaldret med avståndstagandet som tar upp hela nyhetscykeln idag. Alla mätningar gjordes innan det. Ingen vet om det påverkar och i så fall hur mycket och åt vilket håll - positivt eller negativt för SD (positivt om mönstret från förr håller i sig).

OK, jag drar till med 21,1. Det är exakt vad DF fick i folketingsvalet 2015. Skulle matcha bra.
2018-09-08, 11:16
  #78048
Medlem
.SMOrcimus.PriMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
OK, då var sista Inizio inne och därmed är det färdigmätt.
Sentio nöjer sig enligt uppgifter i tråden med den mätning som släpptes 31/8.

1 Yougov 24,8
2 Sentio 24,0
3 Novus 19,1
4 Skop 17,7
5 Demoskop 17,2
6 Sifo 17,0
7-8 Ipsos, Inizio 16,8

Medel: 19,17 (OBS - omfattar endast sistamätningar, inte alla septembermätningar).

Ska försöka hålla told you so-skrockandet till ett minimum, men många hävdade envist att OI kommer att justera SD brant uppåt mot slutet för att inte stå med brallorna nere. Jag, ockhamsrazor m fl invände att detta låter helt skruvat eftersom det skulle ge sken av att SD har värsta bandwagoneffekten – men ingen ville höra på det örat. Nå, här är facit. Lägsta medel sen april. Fler smarta teorier?

Vi fick ingen game changer i form av att Åkesson sprang runt i kallingar i debatten och skrek som en mås, men däremot fick vi det här stora SVT-rabaldret med avståndstagandet som tar upp hela nyhetscykeln idag. Alla mätningar gjordes innan det. Ingen vet om det påverkar och i så fall hur mycket och åt vilket håll - positivt eller negativt för SD (positivt om mönstret från förr håller i sig).

OK, jag drar till med 21,1. Det är exakt vad DF fick i folketingsvalet 2015. Skulle matcha bra.

Intressant ändå.

Tror medelvärdet och Novus kommer pricka bäst det här valet.

Och då menar jag att jag tror att SD hamnar närmare 19% än 24% men inte under 19

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in