God afton!
Förbarma er över en förtids-senil, men visst fick Dalaan frågan om de sett någon när de körde runt i området, och hen svarade att de endast såg två yngre tjejer gå på någon paralellgata? Minns detta extremt väl eftersom jag tyckte de också borde ha hört skriken. Men efter att ha läst ikapp dagens inlägg verkar ingen annan ha läst detta och hittar inte heller inlägget. Är det jag som totalt har tappat greppet, närminnet och förståndet!?
Det är något jag inte minns att jag läst.
Men tiden har gått och minnet börjar blekna.
Och ett sådant påstående som du säger, kanske inte känns i "dåläget" som något viktigt. Därför minns man det inte. Till skillnad mot nu, nu verkar det betydelsefullt...
Man kan hoppas på att Dalaan kommer in i tråden igen och kan klargöra för oss hur det ligget till.
Senast redigerad av notknapparen 2018-09-07 kl. 21:57.
Hade dom haft tillräckligt för sannolika skäl tror jag dom tagit det. Då hade man i lugn och ro kunnat pussla klart. Tror jag iaf, snarare än att man låter mgm gå fri längre än nödvändigt
Självklart hade man redan agerat om bevisen hade räckt till sannolika. Min gissning är att testerna visar att det kan vara MGM, men att det fortfarande finns några provsvar som skulle kunna fria honom helt.
Angående den grålätta lilla tanten från marknaden. Ponera att hon angav rätt tid; midnatt. Dvs drygt 20 minuter efter att skriken upphör och GM troligtvis lämnar platsen. Var skulle GM kunna befinna sig rent geografiskt, 20 min jogg från fp? Och samtidigt fortfarande vara i området...
En rebus, men tänker att detta faktiskt skulle kunna stämma med den ponerade flyktvägen, som i princip rundar området och leder tillbaka mot fp igen. Och att tantens iakttagelse då är en viktig markör för att tex kunna bekräfta/dementera var GM vek av efter att ha passerat Vivallaskogen (spåren lär ju inte ha gått hela vägen till MGMs dörr även om det är arbetshypotesen). Isf borde tanten bo någonstans runt SD/UW/fyndplats..
Bara en tanke.
Om ditt minne är så starkt så stämmer det säkert. Alla lägger tonvikt vid olika delar vid berättelser och uppenbarligen reagerade du på tjejerna medan andra tyckte annat var av mer vikt och de minns bara det nu.
Det är ovanligt att ett så starkt minne som du berättar om här, inte skulle vara rätt. Var ska det annars uppstått ifrån utan att det finns en riktig källa till den?
Edit: jag citerade visst fel inlägg av dig ser jag. Skulle vara svar på förra inlägget ang minnet om tjejerna som skrikvittnet Dalaan såg.
Senast redigerad av Rosamund 2018-09-07 kl. 22:04.
Självklart hade man redan agerat om bevisen hade räckt till sannolika. Min gissning är att testerna visar att det kan vara MGM, men att det fortfarande finns några provsvar som skulle kunna fria honom helt.
Vad skulle det kunna var för provsvar som skulle kunna fria honom helt tänker du? Jag ifrågasätter inte dig. Frågar av ren och skär nyfikenhet och okunskap?
Jag förstår att testerna mycket väl kan visa DNA från mgm.
Tänker du att något prov skulle kunna visa på annan gm? Eller vilket annat provsvar skulle annars kunna fria honom helt?
Ja, det tror jag också iofs. Har väldigt svårt att tro att man skulle låta gm gå fri med de risker det innebär, om de kunde häkta honom i nuläget.
Men eftersom detta kommer bli ett indiciemål (tror jag kommer bli av) och det inte finns ett enskilt entydigt svar som visar att mgm är den skyldige, så behöver man säkra varje enskild bit i kedjan desto hårdare.
I en sådan kedja är det inte enbart prover och olika analyser som är viktiga av det jag sett av de två andra mordfall som jag följt.
Många, många förhör hölls i båda dessa fall.
Därefter följde nya provtagningar, nya förhör, nya utredningar.
Den misstänkte fick på nytt berätta sin berättelse utifrån de som kommit fram, om och om igen.
Detta tog tid. Lång tid.Minns inte längre hur lång tid, men tror det var månader.
Jag återkommer ofta till fallet med mordet på Tova.
I det fallet fanns inga tekniska bevis i form av DNA.
Men man lyckades häkta honom tidigt eftersom han tutat i sin kompisar att de skulle ljuga. Deras historier gick dock inte ihop och snart blev han avslöjad med denna lögn.
I det fallet gick man igenom varenda liten pusselbit, varenda lögn som Billy kom upp med. Varje sådan detalj krävde nya undersökningar och förhör. Allt för att kunna slå hål på de förklaringar han hade. Till sist hade man en kedja.
Detta trots att man inte säkert hade en brottsplats, inte säkert hade ett mordvapen, inte säkert kunde bevisa att det var Billy som hållit i det. Men man kunde visa att det inte kunde var på annat sätt, än indiciekedjan visade. Ingen annan kunde ha varit där, och Billys historia om att han sett Tova lämna gården kunde efter mycket utredningsarbete med undersökningar på plats visa att Billy omöjligt kunde ha sett henne. Skadorna på huvudet passade exakt med en hammare som senare hittades på sjöbotten. Och trots att inga tekniska bevis kunde styrka att det var just detta vapen som dödat Tova (advokaten försökte spräcka detta viktiga indicium genom att via analyser visa att det var för mycket alg- tillväxt på hammaren och att den hade legat länge på sjöbotten)
Jag tror stenhårt på denna utredning. Jag tror inte att man behöver ha konklusivt DNA, eller ett säkert mordvapen. Jag tror att den digitala utredningen kommer att ge en hel del och tillsammans med vittnesuppgifter och historik (inte bara anmälningar) kommer det att falla på plats. Man har också en bild över hur LW dött. Den biten är viktig. Många små pusselbitar kommer att visa på en gm.
Som tur är är området inte landsbygd, utan har bra täckning på master!
Alla fall är olika, som Rosamund skriver. Det finns en mängd hänsyn att ta ställning till innan man griper någon (som redan varit häktad) och BO, BP och MGM har inte omedelbart påträffats i närheten. Dessutom är SD fastanställd och har familj.
Man måste uppenbarligen också förhålla sig till kön hos NFC och semestrarna o.a. som kanske gjort det svårt att jobba med kontinuitet, intensivt och med korta svarstider. Stjärnorna måste stå rätt... Och nu tar man nog inte in GM innan man har rejält på fötterna eller har nått över en (sannolikhets-)tröskel varifrån man kan arbeta med tillförsikt eller rent av full säkerhet. Därtill håller man säkert ett öga på MGM:s förehavanden...
Detta nedan är ot, men jag tänkte för första gången prova spoilerfunktionen — men apropå ovan:
”Jag vill med denna skrivelse bara kort meddela Eder att denna hvår forensiska filial inom en inte alltför avlägsen framtid har för avsikt att översända de svar Ni har väntat på, och jag far inte med osanning när jag säger att pojkarne i detta nu lägga sista handen vid den koffert som vid första bästa tillfälle kunna gå iväg. Det är sant att hvi mött en del svårigheter på hvår väg och att hvi också mött organisatoriska och andra omgifningsstörningar av sällan skådat slag, men mannarna är hvid allra bästa mod och jag kunde inte tänka mig några bättre skickade för de pröfningar hvi ändå utstått och utstå.
Eder mest tillgifne,
S. A. A.
Hvitön,
I oktober, detta nådens år...”
Senast redigerad av Lonnrot 2018-09-07 kl. 22:34.
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vad skulle det kunna var för provsvar som skulle kunna fria honom helt tänker du? Jag ifrågasätter inte dig. Frågar av ren och skär nyfikenhet och okunskap?
Jag noterar att du är ny och redan innan dagens artikel utgavs kl 09.09 i NA, skrev du om en alternativ GM som bor på andra sidan motorvägen.
Det tycker jag är intressant när det nu eftersöks vittnen i artikeln som verkar ha rört sig just på andra sidan motorvägen.
Nu säger du att kvinnan sökte efter sin son Peter. Var framgår det att det är sonen? I artikeln står det bara Peter.
Citat:
Ursprungligen postat av bokstavskombo
►En kvinna i 70-årsåldern, eller övre medelåldern. Kvinnan ska vara 158-160 centimeter lång och ha grått, kortklipp hår. Kvinnan pratade med två personer på trädgårdsdagen i Karlslund den 20 maj. Kvinnan sökte någon som heter Peter. Hon berättade samtidigt att hon bor nära platsen där Lena Wesström hittades död och att hon hade vaknat vid midnatt, natten då Lena Wesström försvann, och hon ska då ha sett en person som pratade utanför bostaden.
Hon kanske kände till Peter Springare, ville lämna sitt tips till honom personligen, och fått uppgift att han möjligtvis kunde befinna sig på evenemanget den 20:e (med tanke på att han väl enligt uppgift hade semester dagarna efter LW's försvinnande).
Tänker en äldre dam som inte vill figurera i en offentlig utredning som vittne med allt vad det innebär, utan hellre tipsa en utredare off-the-record. Konstigt annars att hon inte kontaktat polisen den "formella vägen" med sin vittnesuppgift.
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-09-07 kl. 23:14.
Tvärtom tror jag. En del resultat har kommit från NFC och bara ett par återstår enligt senaste artikeln i NA. Och först då väljer de att gå ut i allmänheten för att be om hjälp?
Det är knappast något man hade gjort om det varit positiva nyheter i de tester som kommit. De börjar nog fundera på att de sista analyserna kanske inte heller kommer med glada nyheter.
Deras agerande tyder på att de gjort ett omtag och börjat kika på att det kan finnas alternativ. Inte bara ett håll att gå som de trott hittills.
Polisen ber inte allmänheten om hjälp om de håller på att knyta ihop säcken.
Bra och rimlig analys om utredningsläget. Om dom höll på att knyta ihop säcken fattas nog säcken som man förmodar är den 70 åriga tanten och snöret som är dom 18 åriga tjejerna. Efterlysningen andas desperation. Ofattbart att 10 st heltidsarbetande utredare inte ens klarar med att få ihop tillräckligt att ens häkta en tidigare ostraffad person dom pekat ut som GM.
Man måste uppenbarligen också förhålla sig till kön hos NFC och semestrarna o.a. som kanske gjort det svårt att jobba med kontinuitet, intensivt och med korta svarstider. Stjärnorna måste stå rätt... Och nu tar man nog inte in GM innan man har rejält på fötterna eller har nått över en (sannolikhets-)tröskel varifrån man kan arbeta med tillförsikt eller rent av full säkerhet. Därtill håller man säkert ett öga på MGM:s förehavanden...
Allvarligt talat, är "miraklet från NFC" det ni fortfarande hoppas på? Har ni ännu inte kunnat finna en enda konkret omständighet som talar för att SD skulle vara gärningsmannen?
Senast redigerad av Draifos 2018-09-07 kl. 22:54.
Ja om man resonerar så att om en sak inte stämmer, så stämmer ingenting så. Det var bara en tanke jag hade att det kanske var dörren till altanen som stod öppen. Det är LW's vän JS som åkte till Polen några dagar i anslutning till försvinnandet.
Det är väldigt intressant att du tar upp denne JS, ett namn som ju relativt nyligen dök upp i tråden (i samband med LW's raderade - och återuppståndna - geocachelogg häromveckan).
Är det pga. dessa tråddiskussioner som din teori innefattar just honom? Eller har du hört något från annat håll som får dig att nämna honom?
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-09-07 kl. 23:10.
Allvarligt talat, är "miraklet från NFC" det ni fortfarande hoppas på? Har ni ännu inte kunnat finna en enda konkret omständighet som talar för att SD skulle vara gärningsmannen?
Konkreta omständigheter är polis och åklagares sak. Det vore högst märkligt om vi kunde sitta här och finna på sådana, när polisen inte gjort det. Tycker jag.