2018-09-07, 14:58
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Jo jag vet.
Det jag syftar på är att om MV:s uppgifter kommer från utredningen så är ju kvinnan de söker nu ett nytt vittne.
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tror att det kan vara två helt olika vittnen.
Nja, tantvittnet är nog bara "nytt" i den bemärkelsen att hon ännu inte har hörts av polisen. Tidigare i utredningen verkar man alltså bara ha haft andrahandsuppgifter om vad tanten skall ha bevittnat.

I samband med bytet av spaningsledning infördes kanske inte bara förundersökningssekretess, utan också det här besvärliga som kallas källkritik:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Källkritik
Senast redigerad av Draifos 2018-09-07 kl. 15:13.
Citera
2018-09-07, 15:02
Medlem
Damen som letade efter sin son Peter, sade till paret på marknaden att hon bor nära platsen där LW hittades och att hon vaknade vid midnatt och hörde en mansperson prata utanför bostaden.

Om man läser texten så kan det mycket väl betyda att hon bor på andra sidan vägen, och hör en person som kanske talar upprört i mobiltelefon. Jag förstår inte varför det är så omöjligt, när polisen nu letar efter vittnen som rör sig bort från fyndplatsen, och dessutom inte har funnit damen hos LW's grannar.
Citera
2018-09-07, 15:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Jag tar det igen:
I polisens efterlysning så tar dom inte upp detaljerna så som MV gjort. Dom beskriver mer kvinnan dom vill ha tag på och vilken typ av uppgifter hon ksn tänkas besitta.
Hon kan ha för paret berättat just det MV beskriver, men det går inte polisen ut med officiellt.

Helt klart samma vittne dom pratar med.
Sannolikheten att det är två är försvinnande liten om man tittar på alla parametrar som måste stämma (säng, fönster, vaken, antal sovrum, o.s.v).

Det kan vara som du säger, men det finns vissa olikheter, även om det också finns likheter.

Och visst MV kan ha fått en information som skljer sig lite från det polisen nu går ut med.

Men det som mest får mig att tro att det är två olika vittnen är ändå att jag tror inte polisen (MVs uppgifter) anser att en andrahandsuppgift kan anses som ett vittne. Det vittnet tror jag redan är förhörd och är en förstahandsuppgift.

Vittnet som berättar om det eventuella kvinnlig äldre vittnet är ju än så länge inte identifierad.

Men sen är det ju också de faktorer som skiljer de olika versionerna åt.
Den ena ses, den andra hörs.
En person mot två personer.
Den ena gåendes mot, den andra setts pratandes.

Jag tror (gissar) att det har varit ganska upprörda röster.
Vittnena har vaknat av detta.
Ett vittne hörde genom sovrumsfönstret.
Den andra såg också.
Citera
2018-09-07, 15:07
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tror du att det råder någon akut brist på 40-talister i Sverige och specifikt då i Hjärsta?
Hahaha inte då
Men kortklippta mini i närområdet kanske?

Insisterar ändå på att Facebookspoliserna kunde ta ner fötterna från skrivbordet, få arslet ur vagnen och ut på fältet och jobba lite. Det är en polis-åkomma inte bara i örebro.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-09-07 kl. 15:10.
Citera
2018-09-07, 15:14
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neverhorse
Har funderat på det här med att någon sågs stå utanför. Att dörren var öppen/olåst trots motorlås osv.
Det är svårt att se på Google men om man tänker sig att det var altandörren som var öppen itället för ytterdörren.
Säg att LWstod i vardagsrummet och slog in paket. Det är en fin försommarkväll och barnen har lagt sig.
Det finns tre parkeringsfickor precis bredvid hennes hus.
Teoretiskt sett kan någon ha ställt bilen där, gått runt de små förråden och stått på baksidan. Troligtvis har hon ljuset tänt och syns tydligt. Utanför hennes uteplats står ett stort träd.
Nu krånglar jag till det lite, för nu blandar jag in en tredje person SD.
Om SD och LW sågs ibland utan gear så kan bakdörren ha använts, tänker jag. Till fots kommer han från det hållet, och slipper stå och ringa på framför huset. Men SD behöver ju inte ställa sin bil utanför LW's hus.
Ensamstående, vackra kvinnor har ofta beundrare runt sig. Om en annan man gillar LW och har läst in mer i hennes glada, vänliga personlighet, än hon avsett, kan det vara han som svänger dit med bilen och står i mörkret utanför. Antingen vill han bara titta på henne en stund, eller så upptäcker han till sin bestörtning att en glad spelevink kommer travande och går in och omfamnas framför ögonen på honom.
Oavsett detaljerna. LW kanske blev mördad i sin egen trädgård och indragen i bilen som står bredvid. I panik kör föraren mot sitt hem (LGW-psykologi-statistik). På vägen tänker han på den ogästvänliga markremsan mot motorvägen. Kör in på den lilla vägen där planket tar slut, drar kroppen till buskaget och åker hem. Sedan åker han på Geoevent i Polen några dagar. Polisen undersöker hans bil osv.

Citat:
Damen som letade efter sin son Peter, sade till paret på marknaden att hon bor nära platsen där LW hittades och att hon vaknade vid midnatt och hörde en mansperson prata utanför bostaden.

Om man läser texten så kan det mycket väl betyda att hon bor på andra sidan vägen, och hör en person som kanske talar upprört i mobiltelefon. Jag förstår inte varför det är så omöjligt, när polisen nu letar efter vittnen som rör sig bort från fyndplatsen, och dessutom inte har funnit damen hos LW's grannar.

Jag noterar att du är ny och redan innan dagens artikel utgavs kl 09.09 i NA, skrev du om en alternativ GM som bor på andra sidan motorvägen.

Det tycker jag är intressant när det nu eftersöks vittnen i artikeln som verkar ha rört sig just på andra sidan motorvägen.

Nu säger du att kvinnan sökte efter sin son Peter. Var framgår det att det är sonen? I artikeln står det bara Peter.
Citera
2018-09-07, 15:16
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Har funderat på det här med att någon sågs stå utanför. Att dörren var öppen/olåst trots motorlås osv.
Det är svårt att se på Google men om man tänker sig att det var altandörren som var öppen itället för ytterdörren.
Säg att LWstod i vardagsrummet och slog in paket. Det är en fin försommarkväll och barnen har lagt sig.
Det finns tre parkeringsfickor precis bredvid hennes hus.
Teoretiskt sett kan någon ha ställt bilen där, gått runt de små förråden och stått på baksidan. Troligtvis har hon ljuset tänt och syns tydligt. Utanför hennes uteplats står ett stort träd.
Nu krånglar jag till det lite, för nu blandar jag in en tredje person SD.
Om SD och LW sågs ibland utan gear så kan bakdörren ha använts, tänker jag. Till fots kommer han från det hållet, och slipper stå och ringa på framför huset. Men SD behöver ju inte ställa sin bil utanför LW's hus.
Ensamstående, vackra kvinnor har ofta beundrare runt sig. Om en annan man gillar LW och har läst in mer i hennes glada, vänliga personlighet, än hon avsett, kan det vara han som svänger dit med bilen och står i mörkret utanför. Antingen vill han bara titta på henne en stund, eller så upptäcker han till sin bestörtning att en glad spelevink kommer travande och går in och omfamnas framför ögonen på honom.
Oavsett detaljerna. LW kanske blev mördad i sin egen trädgård och indragen i bilen som står bredvid. I panik kör föraren mot sitt hem (LGW-psykologi-statistik). På vägen tänker han på den ogästvänliga markremsan mot motorvägen. Kör in på den lilla vägen där planket tar slut, drar kroppen till buskaget och åker hem. Sedan åker han på Geoevent i Polen några dagar. Polisen undersöker hans bil osv.

Är det bekräftat att GM kom med bil?
Citera
2018-09-07, 15:18
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Nejnej.
Damen letade efter efter någon och iakttog en person...

"Den 20 maj 2018 pågick en marknad/trädsgårdsdag i Karlslund. Marknaden besöktes av ett par som började småprata med en kvinna. Hon berättade att hon sökte efter någon som hette Peter. Kvinnan berättade också att hon bor nära platsen där Lena Wesström hittades död och att hon hade vaknat vid midnatt natten mellan 14-15 maj då Lena försvann, och iakttog då en person som pratade utanför bostaden. Kvinnan beskrivs vara i 70-årsåldern eller vart fall övre medelåldern. Hon är ca 158-160 cm lång och har grått, kortklippt hår","

https://www.na.se/artikel/orebro-lan/orebro/just-nu-har-ar-polisens-nya-efterlysning-i-lena-wesstrom-fallet-kan-ha-viktiga-upplysningar

Men nu hängde jag inte riktigt med på vad som är så omöjligt?
Senast redigerad av notknapparen 2018-09-07 kl. 15:20.
Citera
2018-09-07, 15:20
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Det kan vara som du säger, men det finns vissa olikheter, även om det också finns likheter.

Och visst MV kan ha fått en information som skljer sig lite från det polisen nu går ut med.

Men det som mest får mig att tro att det är två olika vittnen är ändå att jag tror inte polisen (MVs uppgifter) anser att en andrahandsuppgift kan anses som ett vittne. Det vittnet tror jag redan är förhörd och är en förstahandsuppgift.

Vittnet som berättar om det eventuella kvinnlig äldre vittnet är ju än så länge inte identifierad.

Men sen är det ju också de faktorer som skiljer de olika versionerna åt.
Den ena ses, den andra hörs.
En person mot två personer.
Den ena gåendes mot, den andra setts pratandes.

Jag tror (gissar) att det har varit ganska upprörda röster.
Vittnena har vaknat av detta.
Ett vittne hörde genom sovrumsfönstret.
Den andra såg också.

Det har spekulerats tidigare om upprörda röster men går inte att med vad som framkommit bekräfta.
Ingen har sagts vaknat av rösterna vad jag förstår. Inte heller finns uppgifter om att rösterna varit upprörda. MVs röstvittne har uppgett att hon hört ett par "samtala" från sitt öppna sovrumsfönster.
Citera
2018-09-07, 15:21
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Jag tror att du har missförstått efterlysningen. Om inte ens paret på marknaden (de som alltså skall ha pratat med tanten som skall ha hört röster) är identifierade och förhörda, då skulle det ju vara "viskleken" alltihop?
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
Senast redigerad av Draifos 2018-09-07 kl. 15:27.
Citera
2018-09-07, 15:26
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:

Hon hörde väl inte utan IAKTOG en man prata? Inte oväsentligt om hennes fönster var stängt och vi därmed har en indikation på att det ändå är 2 skilda vittnen.
Citera
2018-09-07, 15:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Det har spekulerats tidigare om upprörda röster men går inte att med vad som framkommit bekräfta.
Ingen har sagts vaknat av rösterna vad jag förstår. Inte heller finns uppgifter om att rösterna varit upprörda. MVs röstvittne har uppgett att hon hört ett par "samtala" från sitt öppna sovrumsfönster.

Helt riktigt.
Jag kanske var otydlig med att det är mina egna tankar/funderingar.
Jag tänker "varför vaknar man" och sedan hör man röster eller ser man en person utanför sitt fönster?"
Om man ser en person utanför sitt fönster, kanske man har gått upp från sin säng för att kolla?

Så "min tanke" är att rösterna kan ha varit uppbragta, högljudda eller på annat sätt fått vittnet/vittnena att vakna.
Citera
2018-09-07, 15:29
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag tror att du har missförstått efterlysningen. Om inte ens paret på marknaden (de som skall ha pratat med tanten som skall ha hört röster) är identifierade och förhörda, då skulle det ju vara "viskleken" alltihop?
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Nä.
Bara dålig svenska från mitt håll.
Syftningsfel.
Jag menar förstås att det är den gråhåriga tanten som ännu inte är identifierad och förhörd.
Inga viskningslekar här inte...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in