2018-09-07, 07:39
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Nje men stationen tog ju själva emot samtalet. Känns bara som någon där borde ha gjort kopplingen under veckan. Förutom Dalaan.
Jag kommer ihåg att polisens presstaleskvinna verkade helt frågande när media ställde frågan angående skriken. Det kändes väldigt konstigt då vi här visste om dessa har jag för mig.

Det kan ju förstås vara att hon inte fick uttala sig. Men då säger man väl inte "det känner jag inte till" typ.
Senast redigerad av TaxenSixten 2018-09-07 kl. 07:53.
Citera
2018-09-07, 07:57
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Från HDs geocachlogg:

"18 Aug 18

Idag är detg internationella geocachingdagen och jag vill ut och logga något innan det vankas jobb på eftermiddagen."

Så hon jobbar tydligen inte natt.
Känns som hon ville meddela denna tråd.
Citera
2018-09-07, 08:09
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det riktigt tragiska, om de här skrik- och larmuppgifterna stämmer, är ju att LW:s liv kanske hade gått att rädda om polisen hade tagit larmet på större allvar. Sedan hade det naturligtvis också kunnat påverka utredningen, åtminstone om hon själv hade kunnat berätta vad hon hade råkat ut för.

Instämmer fullständigt med dig gällande detta! Och de gör nog en stor del av Örebros poliser med (inte minst Springare som kritiserat detta öppet), vad jag förstått av mina kontakter. Agerandet är under all kritik och ett eller flera huvuden bör rulla...

Mvh
/FS
Citera
2018-09-07, 08:23
Medlem
Snor-Johans avatar
Ang, kommunikationscentralen i Örebros oförmåga att ta ett larmsamtal om en desperat kvinnas skrik på hjälp en vanlig vardagnatt mellan må-tis.

Anmälda våldtäkter ökade kraftigt i Örebro förra året:
Totalt har antalet anmälda våldtäkter ökat drastiskt till 107 förra året.(avkortat)
https://www.na.se/artikel/orebro-lan/orebro/anmalda-valdtakter-okade-kraftigt-i-orebro-forra-aret-jag-ar-inte-jatteforvanad

Niklas Eliasson dömdes för totalt 14 överfall på kvinnor i Örebro. Överfallen blev allt grövre och våldsammare innan han slutligen kunde gripas.
Han dömdes till tolv års fängelse för två fall av grov våldtäkt, sex våldtäktsförsök och flera fall av misshandel.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/nu-slapps-serievaldtaktsmannen-ut
"– Serievåldtäktsmän är i stort sett notoriska återfallsförbrytare och återfaller i samma brott gång på gång och oftast under lång tid."
Tilläggas kan: Niklas Eliasson muckar snart.

Det är av nöd tvunget tillsätta en extern utredning med vad som förevarit på kommunikationscentralen den aktuella natten. Allmänheten måste ges svar på om det är en olycksalig miss eller kan kvinnor fortsatt inte lita på att bli tagna på allvar vid sina sista skrik på hjälp om undsättning.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-09-07 kl. 08:28.
Citera
2018-09-07, 08:35
Medlem
Har funderat på det här med att någon sågs stå utanför. Att dörren var öppen/olåst trots motorlås osv.
Det är svårt att se på Google men om man tänker sig att det var altandörren som var öppen itället för ytterdörren.
Säg att LWstod i vardagsrummet och slog in paket. Det är en fin försommarkväll och barnen har lagt sig.
Det finns tre parkeringsfickor precis bredvid hennes hus.
Teoretiskt sett kan någon ha ställt bilen där, gått runt de små förråden och stått på baksidan. Troligtvis har hon ljuset tänt och syns tydligt. Utanför hennes uteplats står ett stort träd.
Nu krånglar jag till det lite, för nu blandar jag in en tredje person SD.
Om SD och LW sågs ibland utan gear så kan bakdörren ha använts, tänker jag. Till fots kommer han från det hållet, och slipper stå och ringa på framför huset. Men SD behöver ju inte ställa sin bil utanför LW's hus.
Ensamstående, vackra kvinnor har ofta beundrare runt sig. Om en annan man gillar LW och har läst in mer i hennes glada, vänliga personlighet, än hon avsett, kan det vara han som svänger dit med bilen och står i mörkret utanför. Antingen vill han bara titta på henne en stund, eller så upptäcker han till sin bestörtning att en glad spelevink kommer travande och går in och omfamnas framför ögonen på honom.
Oavsett detaljerna. LW kanske blev mördad i sin egen trädgård och indragen i bilen som står bredvid. I panik kör föraren mot sitt hem (LGW-psykologi-statistik). På vägen tänker han på den ogästvänliga markremsan mot motorvägen. Kör in på den lilla vägen där planket tar slut, drar kroppen till buskaget och åker hem. Sedan åker han på Geoevent i Polen några dagar. Polisen undersöker hans bil osv.
Citera
2018-09-07, 09:06
Medlem
Linxieloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neverhorse
Har funderat på det här med att någon sågs stå utanför. Att dörren var öppen/olåst trots motorlås osv.
Det är svårt att se på Google men om man tänker sig att det var altandörren som var öppen itället för ytterdörren.
Säg att LWstod i vardagsrummet och slog in paket. Det är en fin försommarkväll och barnen har lagt sig.
Det finns tre parkeringsfickor precis bredvid hennes hus.
Teoretiskt sett kan någon ha ställt bilen där, gått runt de små förråden och stått på baksidan. Troligtvis har hon ljuset tänt och syns tydligt. Utanför hennes uteplats står ett stort träd.
Nu krånglar jag till det lite, för nu blandar jag in en tredje person SD.
Om SD och LW sågs ibland utan gear så kan bakdörren ha använts, tänker jag. Till fots kommer han från det hållet, och slipper stå och ringa på framför huset. Men SD behöver ju inte ställa sin bil utanför LW's hus.
Ensamstående, vackra kvinnor har ofta beundrare runt sig. Om en annan man gillar LW och har läst in mer i hennes glada, vänliga personlighet, än hon avsett, kan det vara han som svänger dit med bilen och står i mörkret utanför. Antingen vill han bara titta på henne en stund, eller så upptäcker han till sin bestörtning att en glad spelevink kommer travande och går in och omfamnas framför ögonen på honom.
Oavsett detaljerna. LW kanske blev mördad i sin egen trädgård och indragen i bilen som står bredvid. I panik kör föraren mot sitt hem (LGW-psykologi-statistik). På vägen tänker han på den ogästvänliga markremsan mot motorvägen. Kör in på den lilla vägen där planket tar slut, drar kroppen till buskaget och åker hem. Sedan åker han på Geoevent i Polen några dagar. Polisen undersöker hans bil osv.
Fast om inte uppgifterna om skriken och rösterna stämmer så behöver ju inte uppgifterna att någon stod utanför göra det heller?
Nu tror jag på att iaf uppgifterna om skriken stämmer så jag får inte ihop din teori.
Och varifrån kommer uppgifterna om geoevent i Polen???
Citera
2018-09-07, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linxieloo
Fast om inte uppgifterna om skriken och rösterna stämmer så behöver ju inte uppgifterna att någon stod utanför göra det heller?
Nu tror jag på att iaf uppgifterna om skriken stämmer så jag får inte ihop din teori.
Och varifrån kommer uppgifterna om geoevent i Polen???
Ja om man resonerar så att om en sak inte stämmer, så stämmer ingenting så. Det var bara en tanke jag hade att det kanske var dörren till altanen som stod öppen.
Det är LW's vän JS som åkte till Polen några dagar i anslutning till försvinnandet.
Citera
2018-09-07, 09:27
Medlem
notknapparens avatar
Klipper och klistrar innan artikeln i NA låses:

"JUST NU: Här är polisens nya efterlysning i Lena Wesström-fallet: "Kan ha viktiga upplysningar"

På fredagsmorgonen gick Örebropolisen ut med en efterlysning efter vittnen i fallet. Polisen söker efter flera personer som skulle kunna ha viktiga upplysningar i ärendet.

Polisen skriver så här på sin Facebooksida:

"Polisen söker efter två kvinnor i 18-årsåldern som natten mellan den 14-15 maj 2018 kom gående på Apelvägen i Örebro, någon gång runt 23:45 – 00:15. De ledde varsin cykel och gick in på Videvägen. Polisen är angelägen om att få prata med kvinnorna. Är du någon av kvinnorna eller tror du att du vet vilka de är? Kontakta polisinspektör Lisa Rehn kontorstid på telefon 0705-19 38 29.

Den 20 maj 2018 pågick en marknad/trädsgårdsdag i Karlslund. Marknaden besöktes av ett par som började småprata med en kvinna. Hon berättade att hon sökte efter någon som hette Peter. Kvinnan berättade också att hon bor nära platsen där Lena Wesström hittades död och att hon hade vaknat vid midnatt natten mellan 14-15 maj då Lena försvann, och iakttog då en person som pratade utanför bostaden. Kvinnan beskrivs vara i 70-årsåldern eller vart fall övre medelåldern. Hon är ca 158-160 cm lång och har grått, kortklippt hår",

Dessa personer, eller den som har upplysningar om vilka personerna är, ombeds kontakta polisinspektör Lisa Rehn kontorstid på telefon 0705-19 38 29.
"

https://www.na.se/artikel/orebro-lan/orebro/just-nu-har-ar-polisens-nya-efterlysning-i-lena-wesstrom-fallet-kan-ha-viktiga-upplysningar
Citera
2018-09-07, 09:59
Medlem
Linxieloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neverhorse
Ja om man resonerar så att om en sak inte stämmer, så stämmer ingenting så. Det var bara en tanke jag hade att det kanske var dörren till altanen som stod öppen.
Det är LW's vän JS som åkte till Polen några dagar i anslutning till försvinnandet.
Jag har också tänkt tanken kring altandörren. Men behöver SD vara inblandad över huvudtaget i det scenariot? Finns det någon uppgift om att han varit hemma hos henne över huvudtaget? Och vems bil menar du har blivit undersökt? SDs eller JSs?
Citera
2018-09-07, 10:06
Medlem
Linxieloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Klipper och klistrar innan artikeln i NA låses:

"JUST NU: Här är polisens nya efterlysning i Lena Wesström-fallet: "Kan ha viktiga upplysningar"

På fredagsmorgonen gick Örebropolisen ut med en efterlysning efter vittnen i fallet. Polisen söker efter flera personer som skulle kunna ha viktiga upplysningar i ärendet.

Polisen skriver så här på sin Facebooksida:

"Polisen söker efter två kvinnor i 18-årsåldern som natten mellan den 14-15 maj 2018 kom gående på Apelvägen i Örebro, någon gång runt 23:45 – 00:15. De ledde varsin cykel och gick in på Videvägen. Polisen är angelägen om att få prata med kvinnorna. Är du någon av kvinnorna eller tror du att du vet vilka de är? Kontakta polisinspektör Lisa Rehn kontorstid på telefon 0705-19 38 29.

Den 20 maj 2018 pågick en marknad/trädsgårdsdag i Karlslund. Marknaden besöktes av ett par som började småprata med en kvinna. Hon berättade att hon sökte efter någon som hette Peter. Kvinnan berättade också att hon bor nära platsen där Lena Wesström hittades död och att hon hade vaknat vid midnatt natten mellan 14-15 maj då Lena försvann, och iakttog då en person som pratade utanför bostaden. Kvinnan beskrivs vara i 70-årsåldern eller vart fall övre medelåldern. Hon är ca 158-160 cm lång och har grått, kortklippt hår",

Dessa personer, eller den som har upplysningar om vilka personerna är, ombeds kontakta polisinspektör Lisa Rehn kontorstid på telefon 0705-19 38 29.
"

https://www.na.se/artikel/orebro-lan/orebro/just-nu-har-ar-polisens-nya-efterlysning-i-lena-wesstrom-fallet-kan-ha-viktiga-upplysningar
Mycket intressant! Men varför kommer inte efterlysningen förrän nu? Är det för att de kommit igenom genomgången av vittnesuppgifterna?
Citera
2018-09-07, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linxieloo
Jag har också tänkt tanken kring altandörren. Men behöver SD vara inblandad över huvudtaget i det scenariot? Finns det någon uppgift om att han varit hemma hos henne över huvudtaget? Och vems bil menar du har blivit undersökt? SDs eller JSs?
Nej SD behöver inte vara inblandad, jag skrev kanske. Men det kanske ökade på raseriet.
Ingen uppgift om det, men de hade tydligen "kontakt".
Vet ej, kanske bådas. Bilen tillhörde en man som hörts och varit utomlands.
Det var mest en idé från min sida med dörren och någon som står utanför, eftersom jag har varit med om en sådan situation sak själv. Plus telefonsamtalet: "Jag ser dig gumman".
Karlar kan få för sig en del ibland.
Senast redigerad av neverhorse 2018-09-07 kl. 10:20. Anledning: fattas ord
Citera
2018-09-07, 10:16
Medlem
Citat:
Från HDs geocachlogg:

"18 Aug 18

Idag är detg internationella geocachingdagen och jag vill ut och logga något innan det vankas jobb på eftermiddagen."

Så hon jobbar tydligen inte natt.

Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Hon kanske har en arbetstid som t.ex. 15.00 - 00.00? Möjligt att hon benämner det som att jobba på eftermiddagen. Då kan hon ha ett alibi från arbetet.

Citat:
Nej, nattpersonalen börjar runt 21-22.

Vilka slutledningsförmågor och otrolig arbetslivserfarenhet ni verkar ha.

Istället för att skriva ”tänk till nu”, så ber jag er tänka till innan ni postar nått när det gäller sakfrågor i fallet som kan leda till trådsanningar.

Jag misstänker att det fetade är en markering att hon saknade alibi från jobbet.
Man kan inte dra den slutsatsen!

Hon kan jobba rullande schema (dag/kväll/natt) o.s.v
Vissa arbetsplatser har 18-07 eller liknande.
Hon kan hoppat in extra ett par timmar.
Senast redigerad av EnGodTanke 2018-09-07 kl. 10:17. Anledning: Stavning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in