2018-09-07, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noone1
Det är inte bara viktigt att titta på väljarstödet, man måste också titta på hur säkra folk är på sitt val. Jag skulle vilja veta hur siffrorna ser ut för alla partier men hittar inte hela undersökningen. Låt oss säga att MP-väljarna ligger på 50%? Då kan de mycket väl åka ut ur riksdagen.

Undersökning från Novus/SVT
Så säkra är svenskarna på vad de ska rösta på
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-sakra-ar-svenskarna-pa-vad-de-ska-rosta-pa

Mycket säkra:

SD - 76%
S - 74%
M - 58%
Alliansväljare - 54%

”Totalt sett är 63 procent av svenskarna mycket säkra på hur de ska lägga sin röst på söndag, medan 27 procent är ganska säkra och alltså inte helt har bestämt sig.”

Stort mörkertal för SD bland osäkra väljare tror jag. Inte för att de är osäkra, utan för att de inte vill uppge.
2018-09-07, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Nu har jag redan bestämt mig för Afs istället för Sd för ca 2 veckor sedan men det är just den typen av uttalande som hade kunnat få mig att bestämma mmig för AFS om jag stod i valet och kvalet idag.

Han syftar väl på Martin Hagwall misstänker jag, men han är väl utesluten?
2018-09-07, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troett
Stort mörkertal för SD bland osäkra väljare tror jag. Inte för att de är osäkra, utan för att de inte vill uppge.

Tror också att NOVUS underskattar SD.

Men man kan väl utgå ifrån att siffrorna för övriga partier - KD, L, C, VP och MP - är sämre än de siffror som rabblas upp i artikeln. Annars borde de ha nämnts.

Alltså 50% helt säkra eller lägre för alla dessa partier.
2018-09-07, 00:13
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Moderaterna har lyckats med att bränna sitt ljus från båda håll. Man har skrämt bort sina liberala sympatisörer till C, och uppenbart även till Socialdemokraterna. Och samtidigt så har man också fått sina konservativa sympatisörer att tappa tron på partiet då dessa inte förstår hur "Tuffe Uffe" ska kunna konkretisera sin retorik utan samarbete med SD.

Moderaterna kommer att göra ett valresultat på Bo Lundgren-nivå.

Det håller jag inte för osannolikt. Jag tycker UK ger ett jävligt osympatiskt intryck. En fladdrig glidare som skulle kunna försöka sälja precis vad som helst. Allt är en påklistrad yta.

Bo Lundgren gillade jag däremot när det begav sig. Har inte blivit klok på om han är lika mycket globalist som Bildt eller om han inte var det och det var därför MSM sablade ner honom.

Citat:
Ursprungligen postat av Svarta-Skatan
"Varit ute på två valstationer under dagen.
I Vivalla stod fyra individer i samma bås. En man och tre kvinnor och pratade somaliska.
Jag frågade valförrättarna, tre svenska äldre herrar, om den typen av röstmetod är tillåten i Sverige varpå de lite uppgivet ryckte på axlarna och sa "vad ska vi göra, de förstår ju knappt vad vi säger".

Vivalla har tidigare haft flera incidenteter. Bland annat när Socialdemokraterna skulle ha en "röstskola" här. Det ledde till omval."

Så här skrev Markus Allard på facebook, partiledare för Örebropartiet när han var ute och kollade valsedlar för sitt parti. Vad härligt för sossarna, fick dom fyra härliga röster till.....

Är inte det bara att anmäla till länsstyrelsen? Kanske OSSE?

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Gissningsvis har man en större "skandal" sparad.

Vad skulle man möjligtvis kunna ha kvar som biter? Man kan för all del hitta på lögner och sedan pudla efter valet, men nu är OSSE här och övervakar och det tror jag gör att man bromsar.
2018-09-07, 00:37
Medlem
freshboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sueidi
Det har faktiskt hänt att högerpartier har ÖVERSKATTATS i opinionsmätningar. Exempel: Valet i Nederländerna, Österrikiska presidentvalet, Franska presidentvalet.

Som jag skrivit tidigare, i Frankrike och Nederländerna var överskattningen runt 1 p.e.. I Österrike för FPÖ var snittet nästan exakt rätt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Opinion_polling_for_the_Austrian_legislative_elect ion,_2017
2018-09-07, 00:48
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baertling
Nu verkar det dock som om SD själva håller på att skjuta sig i foten med jämna mellanrum. Med uttalanden som dessa så vinner de inte många röster: https://mobile.twitter.com/RichardJomshof/status/1037767842224066560

Skulle inte alls förvåna mig om det faktiskt påverkar opinionen/väljarstödet...i den mening att SD tappar och AfS växer på deras bekostnad. Vem vill vara kompis med en mobbare liksom?

Det där lär ju få en hel del folk som länge röstat på SD att ta klivet till AfS. Det beteendet är mer motbjudande när det kommer från SD än när det kom från 7K.

Citat:
Ursprungligen postat av Sueidi
Det har faktiskt hänt att högerpartier har ÖVERSKATTATS i opinionsmätningar. Exempel: Valet i Nederländerna, Österrikiska presidentvalet, Franska presidentvalet.

När du talar om Österrike, tänker på när vänstern avslöjades med valfusk och valet ogiltigförklarades eller tänker du på omvalet när ÖVP och FPÖ bildade en koalitionsregering?
2018-09-07, 00:50
Medlem
freshboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Bäste herr CrispyKreem - Det finns en bra anledning till att man använder sig av massiv synkroniserad propaganda. Det är att den fungerar.

De senaste veckorna har det helt enkelt varit en skitstorm av negativ information om SD. Det har inte gått att öppna en tidning, lyssna på radio, se på TV eller gå in på nyhetssida utan att mötas av någon typ av negativ information om SD. Sedan är det kändisupprop och fan och hans moster. Jag har helt ärligt aldrig sett något liknande under min livstid. Klart att det påverkar.

Negativt kampanjande fungerar. Det är därför man lägger så mycket pengar på den. Såvitt jag förstår det så är enda sättet att bemöta denna typ av skitstorm att göra en Trump, dvs att förklara att media är fienden och att media ljuger. Men nu valde SD inte denna väg.

Men vi får se på söndag hur långt det bar denna gång. Nu är det bara att hålla tummarna.

Kändisupprop. Just i detta fallet kan det nog fungera på vissa, men samtidigt ha en motsatt effekt på andra. Skulle man avstå att rösta på ett anti-etablissemangsparti p.g.a. att etablissemanget säger att det är en dum idé?
2018-09-07, 01:19
Medlem
freshboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Exakt, och det här att det inte går att mäta SD är ett jävla trams. I Tyskland går det alldeles utmärkt att mäta AfD på decimalen när.
AfD underskattades i sista mätningarna med i snitt ungefär 15%.

Yougovs sista resultat var 26% för lågt.

Bara en undersökning överskattade AfD, med 0,4 p.e..

Sista två veckorna var underskattningen i snitt 19%.

https://de.wikipedia.org/wiki/Bundestagswahl_2017/Umfragen_und_Prognosen

Citat:
Ursprungligen postat av FruLibertas
i Tyskland där man kan mäta AfD utan problem
fel
Senast redigerad av freshboy 2018-09-07 kl. 01:33.
2018-09-07, 01:30
Medlem
freshboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
(Min fetning)

Den texten är fanimej humor på hög nivå. 1X2 - full helgardering. "Den ska alltså inte ses som en prognos..." Nähä... enligt texten ovan kan vi knappast se den som en opinionsundersökning som håller längre än några timmar heller, så vad fan är det Ipsos presenterar egentligen? En ögonblicksbild av en verklighet som inte existerar längre än man hinner säga "nu". Så vad är dessa opinionsundersökningar värda egentligen?

Så fort förtidsröstningen inleds borde inga opinionsundersökningar längre vara tillåtna. Gör som i andra länder. Detta håller på att balla ur nu.
Samma tongångar från institut i Studio Ett. De försöker redan nu friskriva sig från sina gigantiska fel genom att hävda att prognosen var korrekt den dagen deras undersökning gjordes. Liksom inte deras fel att 10 p.e. SD-väljare tillkom mellan sista mätningen och valdagen.
2018-09-07, 01:37
Medlem
Sueidis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Det där lär ju få en hel del folk som länge röstat på SD att ta klivet till AfS. Det beteendet är mer motbjudande när det kommer från SD än när det kom från 7K.

När du talar om Österrike, tänker på när vänstern avslöjades med valfusk och valet ogiltigförklarades eller tänker du på omvalet när ÖVP och FPÖ bildade en koalitionsregering?

Jag syftar alltså på omvalsomgången i presidentvalet där FPÖs Norbert Hofer, som ledde i opinionsundersökningarna, besegrades av Alexander van der Bellen.
2018-09-07, 01:48
Medlem
freshboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det verkar gå dithän, ja. Utesluter inte att han hamnar under BL-nivå.

Expressen skrev en förbannat bra grej om det idag:

Ulf Kristerssons kampanj har spårat ur
Ulf Kristersson kommer vinna alla slutdebatter. I övermorgon kommer han förlora kampen om väljarna.

”Borta vid godisaffären Millys Candy i Helsingborg stod två herrar, sextio plus. Det var när Kristersson talat färdigt.
– Här är mindre folk än när Jimmie var på Stortorget, sa den ena.
– Visst är det så.
– Fast det regnade då.
– Jo.
– Folk fattar ju inte att orsaken till en sådan sak som Brexit, det är ju invandringen.
– Det är klart det är.
Han bär seglarskor, blåjeans och vit ribbad kofta, han som för samtalet framåt. Han ser ut som en moderat.
– Jimmie har kanske ingen makt, säger han, men det är ju Jimmie som har fått Kristersson dit han är nu.”
Det kan vara ett smart SD krav att Ulf skall bytas ut direkt, om M+KD skall få stöd. Dels för att de vill bli av med någon som tydligt varit emot SD. Dels för att de inte vill minska risken att stötta en statsminister som blir impopulär, och Ulf känns inte som ett så starkt kort direkt. Dels för att visa vilka som bestämmer.
Senast redigerad av freshboy 2018-09-07 kl. 02:14.
2018-09-07, 02:03
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freshboy
Samma tongångar från institut i Studio Ett. De försöker redan nu friskriva sig från sina gigantiska fel genom att hävda att prognosen var korrekt den dagen deras undersökning gjordes. Liksom inte deras fel att 10 p.e. SD-väljare tillkom mellan sista mätningen och valdagen.

Det som pågår från etablissemangshåll är patetiskt. Vi har nu sett detta i åtskilliga medier. Något säger mig att de är tämligen säkra på (eller har en förbaskat stark föraning om) vad som kommer att ske på valnatten när det gäller SD. Därför ägnar de sig åt skadebegränsning, eller för att använda ett "finare" uttryck: damage control

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in