2018-09-06, 21:29
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LivingOnlyOnce
Jag tror SD hamnar strax över 20%. Luften från början av sommaren har börjat gå ur. SD är inte ett fräscht alternativ för människor som letar efter något nytt. SD är fullt av korrupta och inkompetenta personer som prioriterar lojalitet med partiledningen istället för konkret politik. Det finns en del kompetenta personer inom SD men de tillåts inte synas. Anledningen till att SD växer är att motståndet mot invandringen öjar i Sverige, det inser till och med journalister numera öppet.

SD's frivilliga valarbetare är i full gång.
Med tanke på det MSM-uppbåd som har byggts upp mot SD så blev jag lite förvånad över att få se den här blänkaren i Expressen:
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/efterlysning-har-du-sett-den-har-mannen-/
2018-09-06, 21:30
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Bra poäng, med tillägget att SD-frågan drabbar M från båda håll eftersom det blivit en grej bland urbana vänsterliberaler som normalt röstar på alliansen att gå till sossarna för att protestera mot ett möjligt SD-samarbete som inte ens existerar. Fredrik Strage i DN skriver så här idag i en krönika där han berättar varför han nu blir sosse mot sin vilja:

”Som gammalt högerspöke tar det emot att rösta på sossarna - men tanken på en auktoritär pseudodemokrati som Ungern ger mig inget val.” / ”Alla som uppskattar demokrati är bedrövade. Särskilt jag som tvingas bli sosse.”

De flyr alltså inte bara M utan hela alliansen som sådan, även L/C, pga SD-skräck, och detta underliga taktikröstande har sannolikt bidragit till att rödgröna nu leder trots att de suger.

Också bra poänger - millennials lever i ett parallellt universum jag fattar allt mindre av. Det är möjligt att de även lever i ett parallellt politiskt universum för att plötsligt göra ett gästspel på valdagen. Vi får helt enkelt se.

Åhå. Fast vad har du för behållning av det? Tyckte du skrev ”Jag hatar SD” häromdan...

Moderaterna har lyckats med att bränna sitt ljus från båda håll. Man har skrämt bort sina liberala sympatisörer till C, och uppenbart även till Socialdemokraterna. Och samtidigt så har man också fått sina konservativa sympatisörer att tappa tron på partiet då dessa inte förstår hur "Tuffe Uffe" ska kunna konkretisera sin retorik utan samarbete med SD.

Moderaterna kommer att göra ett valresultat på Bo Lundgren-nivå.
2018-09-06, 21:36
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McAz
Läste för någon dag sedan att det skulle vara nån form av ”valskola” i Borlänges eget skitområde Tjärnaängar (aka ”Lilla Mogadishu”) någon gång under veckan, med representater från ALLA partier...utom Sverigedemokraterna.

Ungefär så långt hann jag läsa innan jag spydde upp frukosten och kastade tidningen i pappersåtervinningen...
Det har matats in hundratals miljoner i olika "demokratiprojekt", för att få upp antalet som röstar i miljonprogrammet. Där man vet att alla som röstar kommer att rösta på sossarna.

Snacka om påverkansoperation.
2018-09-06, 21:38
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BravoOriginalet
Sentio imorgon eller?
Så har det sagts & vi hoppas det blir så.
2018-09-06, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
2014 var både fp och mp för höga i yougov. 2018 ser liberalerna ganska genomsnittligt skattade ut medan mp är ordentligt lägre än övriga, men om de är för låga vet vi ju inte.
2018 sticker den låga skattningen på C ut ordentligt.
OK, kan ha varit Sentio jag tänkte på (jag utgår från att de jobbar som YG dvs tjatar inte på osäkra). Tror det är där som småpartierna brukar vara ovanligt klena. 2014 låg de rätt mycket lägre än övriga på L/FP, fast å andra sidan kom de faktiskt helt rätt eftersom L gick oväntat dåligt (5,4%).
2018-09-06, 21:43
Medlem
Groenmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

Citat:
Ursprungligen postat av Rostere
AfS "kärna" och ursprungliga stöd kommer från spillrorna av SDs ungdomsförbund och är främst unga män. Unga män, som vi vet, är den absolut svåraste gruppen att få tag på för telefoninstituten. SDs ursprungliga kärna som idag kanske är 40-50 har kanske precis hört talas om AfS, och inte hunnit migrera till dem i särskilt hög grad.

AfS har även en anknutning till Stockholm, där den kollektiva psykosen och tystnadskulturen är som värst.

Också bra poänger - millennials lever i ett parallellt universum jag fattar allt mindre av. Det är möjligt att de även lever i ett parallellt politiskt universum för att plötsligt göra ett gästspel på valdagen. Vi får helt enkelt se.

Hör till "SD:s ursprungliga kärna" och röstade SD första gången i kyrkovalet 2001 (i samband med att de skilde ut ND) och antog lite mildare former. Första riksdagsvalet var 2002 och var alltså med och drog upp dem från 0,37% till 1,44%.

De som röstade på SD fram t.o.m. 2010 får anses vara en ursprunglig kärna, vilken redan då ansåg att Sverige var på dålig väg. Ingen av de som röstade SD t.o.m. 2010 kunde dock ana hur rasande illa det skulle gå de kommande 8 åren.

Om man gick emot strömmen 2002-2010 och röstade SD så är man i allmänhet så intresserad av Sverige och invandringspolitiken att man känner till AFS. Tror att 90% av alla som röstade SD -->2010 har övervägt att byta till AFS. Att rösta på AFS idag är mindre tabu än det var att rösta SD -->2010.

Om hälften av de som röstade SD 2010 röstar AFS i år, blir det nästan 3%. Och med allt som hänt har det säkert tillkommit många nya potentiella AFS-röstare.

Att SD har tappat 2-3% i gammelmedia-OU under sommaren kan vara ett tapp till AFS; där en del anger AFS, andra "övrigt" eller "vet ej". Om AFS skulle få 4% och SD 24% i valet, så bör man jämföra dessa 28% med vad SD fick i början av 2018 i OU - innan ens AFS fanns officiellt. Och i sådana fall har SD de facto ökat under året!
Senast redigerad av Groenman 2018-09-06 kl. 21:48.
2018-09-06, 21:46
Medlem
2big4yous avatar
Åkesson gör en utmärkt insats i kväll.
Han är tydlig och lindar inte in sitt resonemang.
Går helt klart hem i stugorna.
2018-09-06, 21:51
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det har matats in hundratals miljoner i olika "demokratiprojekt", för att få upp antalet som röstar i miljonprogrammet. Där man vet att alla som röstar kommer att rösta på sossarna.

Snacka om påverkansoperation.

"Varit ute på två valstationer under dagen.
I Vivalla stod fyra individer i samma bås. En man och tre kvinnor och pratade somaliska.
Jag frågade valförrättarna, tre svenska äldre herrar, om den typen av röstmetod är tillåten i Sverige varpå de lite uppgivet ryckte på axlarna och sa "vad ska vi göra, de förstår ju knappt vad vi säger".

Vivalla har tidigare haft flera incidenteter. Bland annat när Socialdemokraterna skulle ha en "röstskola" här. Det ledde till omval."

Så här skrev Markus Allard på facebook, partiledare för Örebropartiet när han var ute och kollade valsedlar för sitt parti. Vad härligt för sossarna, fick dom fyra härliga röster till.....
2018-09-06, 22:01
Medlem
Alvids avatar
SD kan inkassera ett X antal röster ikväll! Åkesson briljerade i debatten
2018-09-06, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Åkesson gör en utmärkt insats i kväll.
Han är tydlig och lindar inte in sitt resonemang.
Går helt klart hem i stugorna.

Sannerligen. Jimmie var briljant.
2018-09-06, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Moderaterna har lyckats med att bränna sitt ljus från båda håll. Man har skrämt bort sina liberala sympatisörer till C, och uppenbart även till Socialdemokraterna. Och samtidigt så har man också fått sina konservativa sympatisörer att tappa tron på partiet då dessa inte förstår hur "Tuffe Uffe" ska kunna konkretisera sin retorik utan samarbete med SD.

Moderaterna kommer att göra ett valresultat på Bo Lundgren-nivå.
Det verkar gå dithän, ja. Utesluter inte att han hamnar under BL-nivå.

Expressen skrev en förbannat bra grej om det idag:

Ulf Kristerssons kampanj har spårat ur
Ulf Kristersson kommer vinna alla slutdebatter. I övermorgon kommer han förlora kampen om väljarna.

”Borta vid godisaffären Millys Candy i Helsingborg stod två herrar, sextio plus. Det var när Kristersson talat färdigt.
– Här är mindre folk än när Jimmie var på Stortorget, sa den ena.
– Visst är det så.
– Fast det regnade då.
– Jo.
– Folk fattar ju inte att orsaken till en sådan sak som Brexit, det är ju invandringen.
– Det är klart det är.
Han bär seglarskor, blåjeans och vit ribbad kofta, han som för samtalet framåt. Han ser ut som en moderat.
– Jimmie har kanske ingen makt, säger han, men det är ju Jimmie som har fått Kristersson dit han är nu.”
2018-09-06, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alvid
SD kan inkassera ett X antal röster ikväll! Åkesson briljerade i debatten

Helt rätt. Mycket stark insats. Nån som vet om några etablissemangstrogna institut kommer att presentera några fler falsarier före söndag?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in