2018-09-06, 17:33
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av runorkul
Från Twitter:

"Birgitta Jonsson
@FruJonsson
Det verkar som om SD har använt Yougov för att boosta sina siffror #svpol Där anmäler man sig själv frivilligt."

Haha, här har hon huvudet på skaft...
Det lät likadant förra valet. Att idioterna aldrig lär sig. Det är nästan så man tror att dom gillar att ha fel & bli förnedrade.
2018-09-06, 17:52
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapoff
Ganska roligt att Ipsos avslutar med dessa ord i sin rapport. Härlig gardering för att inte framstå som idioter...

Vilka pajasar. Det är som att säga att de vet att de har jävligt fel och att de inte tänker ta ansvar för sitt ljugande. Det får bli den moderna tidens brasklapp.
2018-09-06, 18:13
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower
SD har 231 000 gillamarkeringar på facebook och det har fullständigt exploderat de senaste veckorna, mycket mer än något annat partis sida. Hur går det ihop egentligen med de senaste OU som visar på en nedgång?

Påståendet att Sverigedemokrater skulle vara mycket mer aktiv på internet än andra grupper känns mer tveksamt när det gäller en sån offentlig plattform som facebook där alla dina vänner ser vad du gillar.

Jag tycker mer och mer att tesen stärks att opinionsinstituten har förbannat svårt att mäta SD och att främst små uppgångar inte märks över huvud taget.
Det går inte ihop. 2010-2014 spådde facebookökningen på att SD skulle hamna på 13,4% . Det var den nästa bästa gissningen efter sentio. Den här gången förutspår facebookliksen 33%. Jag tror att fler ser det som accepterat att likea SD och flera andra anledningar gör att resultatet ligger lägre än så. Men aldrig någonsin att SD skulle ligga på 16-17%. De instituten hade tokfel förra gången och har minst lika tokfel den här gången. Varför skulle man lita på de som missade resultatet så klart förra gången men inte lita på facebooklikes när de låg så nära?
2018-09-06, 18:14
Medlem
Det jag oroar mig för mest gällande de låga opinionssiffrorna är att det kanske innebär att valfusk är på gång.
2018-09-06, 18:16
Medlem
TheAlamos avatar
Ska det komma en Sentio eller är det slut nu? Vill bara få valet gjort nu så man slipper läsa mer om det.
2018-09-06, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Ska det komma en Sentio eller är det slut nu? Vill bara få valet gjort nu så man slipper läsa mer om det.

Fredag kl11 är min gissning
2018-09-06, 18:25
Medlem
Marcus oscarsson skriver att det kan bli 31 drygt
2018-09-06, 18:27
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troett
Det jag oroar mig för mest gällande de låga opinionssiffrorna är att det kanske innebär att valfusk är på gång.

Du menar att de ryska botarna har börjat svara på telefon?
2018-09-06, 18:41
Medlem
Här kommer rosamari med ett inlägg i OU mätningar.

"Rose-Marie Hegedüs Jag är faktiskt jättearg på att både tidningar och TV oftast inte alls tar upp F! i sina opinionsundersökningar och när de går ut och frågar folk om partier, partiledare och öv politiska frågeställningar! Jag upplever mig som diskriminerad! F! har dock en EU/parlamentariker och finns representerat i minst 13 svenska kommuner!"

De ni, där e de ingen dans på rosor...
(Tänk på batikhäxan som skrek att det handlar om, baaaaaaaarn!, i Debatt 2010)
Senast redigerad av runorkul 2018-09-06 kl. 18:48.
2018-09-06, 18:50
Medlem
FruLibertass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Delar helt din uppfattning om en "omvänd Bradley-effekt". Ju mer SD växer och ju snabbare, desto knepigare blir det för opinionsinstituten. Kan se denna omvända Bradley lite varstans i min egen omgivning.

Jag förstår faktiskt inte hypotesen att Bradley minskat sedan 2014.

Varför har man spread mellan web och telefon undersökningar? Jo på grund av Bradley (eller har jag missat något?).

Har vi spread i våra undersökningar? Ja de är större än någonsin. Om så - varför är de det om det inte är Bradleyeffekten som ökat? Någon?

Inte förrän den dagen Bradley är nere i noll (som t.e.x i Tyskland där man kan mäta AfD utan problem) så kommer spreaden mellan Web- och TelefonOU vara noll. Eller för att försöka uttrycka det matematiskt - Bradleyeffekten är korrelerad till standardavvikelsen i OU.

Så därför tror jag på 23-24 % i valet baserat på att det är siffrorna som Sentio och Yuogov visar.
Senast redigerad av FruLibertas 2018-09-06 kl. 18:53.
2018-09-06, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starfantast
Marcus oscarsson skriver att det kan bli 31 drygt
Var har han sagt det?
2018-09-06, 19:16
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rostere

Kristersson är inte outgrundlig som en sfinx, han är en kaosliberal lattesörplande barnlös självmordskultist som hänsynslöst vill driva igenom sin dröm om den mångkulturella utopin med total avsaknad av social tillit. För att uppnå detta vill han låtsas vara tuff för att sno väljare från SD samtidigt som alla löften kommer att smälta bort efter valet i blocköverskridande förhandlingar för att till varje pris stänga ute rasistnazistfascisterna.
Du uttrycker dig något brutalare än jag, hehe! Men du har helt rätt😈

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in