Citat:
Ursprungligen postat av
FruLibertas
Tack för korrigeringen. Köper den rakt av.
Det jag ville säga var att jag inte kan se att Bradley för SD har minskat med motiveringen att det fortfarande finns en spread mellan Tele och Web OU. Kan du se att det finns någon annan förklaring till spreaden annan än att Bradleyeffekten är kvar för SD?
Ja, skulle väl vara det där som Yougov har pratat om, apropå att instituten i Norge gick samman för att undersöka varför stödet för FrP hade så stor spread (allt från 10% till 20%). De jämförde då sin rådata och kom fram till att skillnaderna var små där, oavsett inhämtningsmetod. Det som genererade den gigantiska spridningen var viktningen. Yougov tog som exempel att en till synes så trivial grej som kompletterande frågor som ställs till osäkra gör att Inizio kan hamna närmare Sifo än YG.
Så vi har den effekten men även en viss Bradley ovanpå det. Eller snarare misstroendeffekt, som Novus döpt den till, för Bradley är nåt annat. Bradley är social desirability bias där man godhetssignalerar fast man egentligen tänker rösta annorlunda. Misstroendeeffekten är enligt Novus att SD-sympatisörer misstror OI för att de blandas ihop med sina kunder (media) och tror att de blir åsiktsregistrerade osv.
Jag vet faktiskt varken ut eller in... Sifo, Novus, Ipsos och Demoskop har alla ändrat sina metoder och åtminstone två av dem (Novus och Demoskop) har uttalat sig specifikt om SD-mätproblemet och att de tror sig ha hittat nyckeln till det nu. Men 17-25 kan bara betyda att nån har väldigt fel. ¯\_(ツ)_/¯