2018-09-06, 22:46
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alvid
Dom kan ju också köra en fuling, "fake news", dvs hitta på något eller förstora upp något som dom efter valet kan dra tillbaka. Bara för att skapa oro i leden hos folk som planerar att rösta på SD. Ingenting förvånar mig längre när det gäller msm och vänsterflummet!
Absolut är det så. Släpper man något skit på valdagen så hinner ingen med att tillbakavisa det hela innan valet är över. Så blir det med ganska stor säkerhet. Och det kommer att vara vänt mot de kvinnliga väljare som för närvarande strömma till SD, ensligt flera opinionsundersökningar.

Men det gör max 0.5 till 1 procentenhet. Vilket dock kan visa sig viktigt i slutändan.
2018-09-06, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alvid
Jag hann redan posta innan jag såg ditt inlägg, men typ det jag var inne på!

Dom har bränt sitt krut. Man kommer inte längre med smutskastningen. Som ABBA sjöng: "When all is said and done".

Istället såg folk som följde debatten i TV 4 att Jimmie var den ende som kunde vända debatten till sin egen fördel. Även i svåra ämnen ser han klarare än övriga politiker just nu.
2018-09-06, 22:47
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 360488
Märkliga tider så här några dygn innan den stora dagen. Jag känner mig lika splittrad som instituten, man märker vilken effekt media har på en. Å ena sidan känns det som att SD har noll momentum och tappar väljare för varje negativ artikel som publiceras.
Å andra sidan (ute i verkliga livet) verkar det som varenda jag känner ska rösta SD i år och 25% är mer golv än tak för vilka siffror som är möjliga.
Sjukt spännande.
Det är precis vad MSM vill. De har och har i veckor haft en offensiv som DDR skulle varit gröna av avund på.
De vänsterblivna och globalistliberalerna har det svårt, mycket svårt nu. De känner att slaget redan är förlorat. Kvar är ren och skär desperation.
Jag tror inte alls vi ska vara särskilt oroliga. SD kommer få 24%+ och det kommer gråtas på valvakor och redaktioner på söndag.
Och jag ska njuta av varje sekund.
2018-09-06, 22:47
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Den här valrörelsen har medierna kört en konstant utnötningstaktik mot SD. Och eftersom SD tycks ha kommit lite på kant med de tongivande alternativa medierna så har partiet haft svårt att anlägga moteld.

Jag tror fortfarande att medierna kommer att köra en påverkansattack under morgondagen. Något som i likhet med spelmissbruket är en skitsak, men som får osäkra väljare att välja bort SD.
Håller nog med om att det är under morgondagen som en smutskastningskampanj måste sättas igång för att hinna få någon effekt.
2018-09-06, 22:51
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Visst, jag är enig med din analys.
Men, trots detta så tror jag att det är oklokt att på ett ganska så klumpigt sätt gå emot strömmen. Det gäller ju att inte ge MSM och pjäktiga Annie, m.fl. goda möjligheter för att hetsa mot SD.
Anledningen till att vi har ett SD som växt enormt och ständigt under så lång tid nu är att man har haft rätt i fråga efter fråga.
EU är en failed state. Östeuropa vet om det, britterna vet om det. Det är bara en tidsfråga tills fler vill lämna och skiten kollapsar.
SD vet om det och ska stå fast vid det. Man kommer tjäna på det i längden. Både i OU och i val.
2018-09-06, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
De flesta svenskar uppfattar Macron som en trevlig snyggt klädd ung fransman och Junker som en snäll gammal farbror.
De flesta vet ens vem de är. Men det finns några borgerliga som hört alliansen säga att vi blir fattiga om vi lämnar EU, och det skrämmer några skolfröknar. Thats it.
2018-09-06, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Moderaterna har lyckats med att bränna sitt ljus från båda håll. Man har skrämt bort sina liberala sympatisörer till C, och uppenbart även till Socialdemokraterna. Och samtidigt så har man också fått sina konservativa sympatisörer att tappa tron på partiet då dessa inte förstår hur "Tuffe Uffe" ska kunna konkretisera sin retorik utan samarbete med SD.

Moderaterna kommer att göra ett valresultat på Bo Lundgren-nivå.
Ja UK vinner allt - utom valet

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/tittarnas-dom-kristersson-vann-partiledardebatten/

Jimpan på sjätte, men det är så små skillnader (tiondelar)
Senast redigerad av Fnysington 2018-09-06 kl. 22:59.
2018-09-06, 23:05
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Håller nog med om att det är under morgondagen som en smutskastningskampanj måste sättas igång för att hinna få någon effekt.

Ja i morgon blir det. Om dom har nåt. På helger är folk i hög grad bortkopplade, målar båtar, ställer ut hundar, gifter sig och fan vet vad. Det tar sig aldrig riktigt på lördag-söndag vet alla som ägnat sig åt annonsering.

Men sannolikt är ammunitionen slut, blir väl ytterligare en eller två Hitler-hyllare på icke valbar plats i nån avkrok som David Baas / Expo rotat fram.
2018-09-06, 23:07
Medlem
2big4yous avatar
Enligt Ex-pressen och Demoskop så hamnade Åkesson på plats 6.
Jo tjenare, nästan samma kaliber som Ipsos 16,8%
Den psykologiska krigsföringen från etablissemanget går på högvarv så här i slutet på valrörelsen.

Ulf Kristersson (M): 3,29
Ebba Busch Thor (KD): 3,22
Jan Björklund (L): 3,21
Annie Lööf (C): 2,87
Jonas Sjöstedt (V): 2,85
Jimmie Åkesson (SD): 2,82
Stefan Löfven (S): 2,72

Gustav Fridolin (MP): 2,36
2018-09-06, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruLibertas
Tack för korrigeringen. Köper den rakt av.

Det jag ville säga var att jag inte kan se att Bradley för SD har minskat med motiveringen att det fortfarande finns en spread mellan Tele och Web OU. Kan du se att det finns någon annan förklaring till spreaden annan än att Bradleyeffekten är kvar för SD?
Ja, skulle väl vara det där som Yougov har pratat om, apropå att instituten i Norge gick samman för att undersöka varför stödet för FrP hade så stor spread (allt från 10% till 20%). De jämförde då sin rådata och kom fram till att skillnaderna var små där, oavsett inhämtningsmetod. Det som genererade den gigantiska spridningen var viktningen. Yougov tog som exempel att en till synes så trivial grej som kompletterande frågor som ställs till osäkra gör att Inizio kan hamna närmare Sifo än YG.

Så vi har den effekten men även en viss Bradley ovanpå det. Eller snarare misstroendeffekt, som Novus döpt den till, för Bradley är nåt annat. Bradley är social desirability bias där man godhetssignalerar fast man egentligen tänker rösta annorlunda. Misstroendeeffekten är enligt Novus att SD-sympatisörer misstror OI för att de blandas ihop med sina kunder (media) och tror att de blir åsiktsregistrerade osv.

Jag vet faktiskt varken ut eller in... Sifo, Novus, Ipsos och Demoskop har alla ändrat sina metoder och åtminstone två av dem (Novus och Demoskop) har uttalat sig specifikt om SD-mätproblemet och att de tror sig ha hittat nyckeln till det nu. Men 17-25 kan bara betyda att nån har väldigt fel. ¯\_(ツ)_/¯
2018-09-06, 23:14
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McAz
Läste för någon dag sedan att det skulle vara nån form av ”valskola” i Borlänges eget skitområde Tjärnaängar (aka ”Lilla Mogadishu”) någon gång under veckan, med representater från ALLA partier...utom Sverigedemokraterna.

Ungefär så långt hann jag läsa innan jag spydde upp frukosten och kastade tidningen i pappersåtervinningen...

Detta är knappast för att öka opinionsstödet för SD, snarare tvärtom och att folk ska rösta på S. Jag slår vad om att det rör sig om så kallade valambassadörer från ABF och då är det rent av valfusk. ABF grundades av Socialdemokraterna, LO och Kooperativa Förbundet. ABF beslutade efter valet 2006 att satsa en miljon kronor på att kämpa mot Sverigedemokraternas fortsatta framfart. Det hade blivit ett jäkla liv om någon organisation knuten till SD hade gjort något liknande.

Det här borde anmälas som valfusk.
2018-09-06, 23:15
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Ja, skulle väl vara det där som Yougov har pratat om, apropå att instituten i Norge gick samman för att undersöka varför stödet för FrP hade så stor spread (allt från 10% till 20%). De jämförde då sin rådata och kom fram till att skillnaderna var små där, oavsett inhämtningsmetod. Det som genererade den gigantiska spridningen var viktningen. Yougov tog som exempel att en till synes så trivial grej som kompletterande frågor som ställs till osäkra gör att Inizio kan hamna närmare Sifo än YG.

Så vi har den effekten men även en viss Bradley ovanpå det. Eller snarare misstroendeffekt, som Novus döpt den till, för Bradley är nåt annat. Bradley är social desirability bias där man godhetssignalerar fast man egentligen tänker rösta annorlunda. Misstroendeeffekten är enligt Novus att SD-sympatisörer misstror OI för att de blandas ihop med sina kunder (media) och tror att de blir åsiktsregistrerade osv.

Jag vet faktiskt varken ut eller in... Sifo, Novus, Ipsos och Demoskop har alla ändrat sina metoder och åtminstone två av dem (Novus och Demoskop) har uttalat sig specifikt om SD-mätproblemet och att de tror sig ha hittat nyckeln till det nu. Men 17-25 kan bara betyda att nån har väldigt fel. ¯\_(ツ)_/¯
Å andra sidan kan man undra varför Sentios mätning skulle fela nu när den har visat sig fungera bra på just SD, det måste ju betyda något.
Att dom har en bra mätmetod för SD exempelvis?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in