2018-09-06, 20:36
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
YG hamnar mer rätt på SD och V men för lågt på M, FP, S och MP.
2014 var både fp och mp för höga i yougov. 2018 ser liberalerna ganska genomsnittligt skattade ut medan mp är ordentligt lägre än övriga, men om de är för låga vet vi ju inte.
2018 sticker den låga skattningen på C ut ordentligt.
2018-09-06, 20:42
Medlem
Citat:
Men det var väl själve fan! Andra på en dag som hävdar detta. Röker ni samma pipa?

Igen:

* AfD-mätningarna under september 2017 låg mellan 8-12 förutom en outlier på 13. Valresultatet blev 12,6.

* SD-mätningarna under september 2014 låg mellan 8-11,8 förutom en outlier på 12,7. Valresultatet blev 12,9.

Detta är inte bara ganska likt, det är tamejfan snudd på karbonkopia. Ett sämre exempel på att försöka illustrera att Sverige sticker ut har jag nog aldrig sett. Det bekräftar ju motsatsen.
Okey, då kan vi konstatera att Bradley-effekten är liknande i Sverige och Tyskland. Och att SD lär få högre än högsta outlier i OI:s
2018-09-06, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rostere
Jag ser inget ofattbart med Ms framgångar i förtroendemätningar i samband med låga väljartal. Jag vet många som antagligen kommer rösta på något parti till höger om M (där jag här inkluderar SD), men samtidigt känner mest förtroende för Kristersson bland partiledarna. Kristerssons vägran att samarbeta med SD blir den avgörande frågan.
Bra poäng, med tillägget att SD-frågan drabbar M från båda håll eftersom det blivit en grej bland urbana vänsterliberaler som normalt röstar på alliansen att gå till sossarna för att protestera mot ett möjligt SD-samarbete som inte ens existerar. Fredrik Strage i DN skriver så här idag i en krönika där han berättar varför han nu blir sosse mot sin vilja:

”Som gammalt högerspöke tar det emot att rösta på sossarna - men tanken på en auktoritär pseudodemokrati som Ungern ger mig inget val.” / ”Alla som uppskattar demokrati är bedrövade. Särskilt jag som tvingas bli sosse.”

De flyr alltså inte bara M utan hela alliansen som sådan, även L/C, pga SD-skräck, och detta underliga taktikröstande har sannolikt bidragit till att rödgröna nu leder trots att de suger.
Citat:
AfS "kärna" och ursprungliga stöd kommer från spillrorna av SDs ungdomsförbund och är främst unga män. Unga män, som vi vet, är den absolut svåraste gruppen att få tag på för telefoninstituten. SDs ursprungliga kärna som idag kanske är 40-50 har kanske precis hört talas om AfS, och inte hunnit migrera till dem i särskilt hög grad.

AfS har även en anknutning till Stockholm, där den kollektiva psykosen och tystnadskulturen är som värst.
Också bra poänger - millennials lever i ett parallellt universum jag fattar allt mindre av. Det är möjligt att de även lever i ett parallellt politiskt universum för att plötsligt göra ett gästspel på valdagen. Vi får helt enkelt se.
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Okey, då kan vi konstatera att Bradley-effekten är liknande i Sverige och Tyskland. Och att SD lär få högre än högsta outlier i OI:s
Åhå. Fast vad har du för behållning av det? Tyckte du skrev ”Jag hatar SD” häromdan...
2018-09-06, 20:59
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Jag vet inte om det är en renodlad Bradleyeffekt faktiskt. Tom i Danmark, med det kanske mest allmänt accepterade partiet av denna typ, sågs en underskattning med ca tre procentenheter sist. I ett land som Italien som jag hade placerat väldigt lågt i värderingen av hur många fucks given om vad andra människor tycker om dem underskattades Lega tydligt. Slovenien samma sak, SDS fick 15,1 respektive 16,5 i två mätningar veckan innan val, medan resultatet blev 24,9.

Men det finns undantag. PVV i nederländska valet 2017 var något överskattade. Norbert Hofer var också överskattad i österrikiska presidentvalet 2016. FPÖ skattades dock bra 2017. Då skulle jag klart placera Nederländerna närmare Sverige i ängslighetsindex än Slovenien och Italien.
2018-09-06, 21:00
Medlem
Citat:
Bra poäng, med tillägget att SD-frågan drabbar M från båda håll eftersom det blivit en grej bland urbana vänsterliberaler som normalt röstar på alliansen att gå till sossarna för att protestera mot ett möjligt SD-samarbete som inte ens existerar. Fredrik Strage i DN skriver så här idag i en krönika där han berättar varför han nu blir sosse mot sin vilja:

”Som gammalt högerspöke tar det emot att rösta på sossarna - men tanken på en auktoritär pseudodemokrati som Ungern ger mig inget val.” / ”Alla som uppskattar demokrati är bedrövade. Särskilt jag som tvingas bli sosse.”

De flyr alltså inte bara M utan hela alliansen som sådan, även L/C, pga SD-skräck, och detta underliga taktikröstande har sannolikt bidragit till att rödgröna nu leder trots att de suger.

Också bra poänger - millennials lever i ett parallellt universum jag fattar allt mindre av. Det är möjligt att de även lever i ett parallellt politiskt universum för att plötsligt göra ett gästspel på valdagen. Vi får helt enkelt se.

Åhå. Fast vad har du för behållning av det? Tyckte du skrev ”Jag hatar SD” häromdan...
Jag skrev att jag avskydde SD (underförstått, oskickliga och mindre hederliga sätt att sköta vissa saker, och att det inte är Jimmies insats i partiledarduellen som gör avgör). SDs politik har jag dock aldrig haft några problem med Att det är SD som får utdela storsmockan på söndag har jag absolut inga problem med, tvärtom, jag ha röstat på dem. Har du?
2018-09-06, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Resonerar du inte lite väl ologiskt nu?

Här har du lite statistik:

http://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/demokrati/partisympatier/partisympatiundersokningen-psu/pong/tabell-och-diagram/eu--emu-sympatier/eu-sympatier/
För: 52,4%
Mot: 18,8%
Vet ej: 28,7%

https://www.europaportalen.se/2018/06/svenskarnas-eu-stod-dampas
Samma siffror (samma källa) men med ytterligare detaljer.

Med enbart 19% som är klart emot EU så är det väl ganska så ologiskt att köra med SWEXIT om partiet vill växa ytterligare?
Att vara mot den okontrollerade invandringen, där finns det istället ett stort stöd bland väljarna.

Fast det så starka EU stödet, beror mkt på hur man ställer frågan. Om du skulle fråga om man vill att EU ska få mer makt eller att fler beslut ska fattas i Bryssel; så får man nog omvända siffror.

EMU är väl t.ex. mkt impopulärt. Så det är ju inte någon direkt EUfori i folk djupet.
2018-09-06, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Jag vet inte om det är en renodlad Bradleyeffekt faktiskt. Tom i Danmark, med det kanske mest allmänt accepterade partiet av denna typ, sågs en underskattning med ca tre procentenheter sist. I ett land som Italien som jag hade placerat väldigt lågt i värderingen av hur många fucks given om vad andra människor tycker om dem underskattades Lega tydligt. Slovenien samma sak, SDS fick 15,1 respektive 16,5 i två mätningar veckan innan val, medan resultatet blev 24,9.

Men det finns undantag. PVV i nederländska valet 2017 var något överskattade. Norbert Hofer var också överskattad i österrikiska presidentvalet 2016. FPÖ skattades dock bra 2017. Då skulle jag klart placera Nederländerna närmare Sverige i ängslighetsindex än Slovenien och Italien.
Nej det är det nog inte. Det är en Krispy-Fnys effekt, fuck off faktorn, glädjen av att kunna ge fingret till det som uppfattas som maktens lakejer (vilket de ofta är) - OI:s, som jag tror bli helt avgörande.
2018-09-06, 21:05
Medlem
Citat:
Jag skrev att jag avskydde SD (underförstått, oskickliga och mindre hederliga sätt att sköta vissa saker, och att det inte är Jimmies insats i partiledarduellen som gör avgör). SDs politik har jag dock aldrig haft några problem med Att det är SD som får utdela storsmockan på söndag har jag absolut inga problem med, tvärtom, jag ha röstat på dem. Har du?
Nej, förtidsröstar aldrig, håller på traditionerna. Dock har jag personkryssat redan eftersom jag tänker använda valsedlarna jag fick hemskickade.
2018-09-06, 21:06
Medlem
Citat:
Nej, förtidsröstar aldrig, håller på traditionerna. Dock har jag personkryssat redan eftersom jag tänker använda valsedlarna jag fick hemskickade.
PÅ SD, får vi alla anta?
2018-09-06, 21:12
Medlem
Citat:
PÅ SD, får vi alla anta?
Det var originalplanen, men eftersom du prompt skulle push your luck nu så har jag ändrat till MP, med ett extra tjockt personkryss på Fridolin.
2018-09-06, 21:13
Medlem
Märkliga tider så här några dygn innan den stora dagen. Jag känner mig lika splittrad som instituten, man märker vilken effekt media har på en. Å ena sidan känns det som att SD har noll momentum och tappar väljare för varje negativ artikel som publiceras.
Å andra sidan (ute i verkliga livet) verkar det som varenda jag känner ska rösta SD i år och 25% är mer golv än tak för vilka siffror som är möjliga.
Sjukt spännande.
2018-09-06, 21:26
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Fast det så starka EU stödet, beror mkt på hur man ställer frågan. Om du skulle fråga om man vill att EU ska få mer makt eller att fler beslut ska fattas i Bryssel; så får man nog omvända siffror.

EMU är väl t.ex. mkt impopulärt. Så det är ju inte någon direkt EUfori i folk djupet.

Visst, jag är enig med din analys.
Men, trots detta så tror jag att det är oklokt att på ett ganska så klumpigt sätt gå emot strömmen. Det gäller ju att inte ge MSM och pjäktiga Annie, m.fl. goda möjligheter för att hetsa mot SD.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in