Citat:
Ursprungligen postat av
Djimmie
Jag tar gärna SD över 17% till 1,2 i odds. Kanske kan vara nåt för dig att boka då du verkar fundera att Sifo/Ipsos lika väl som Yougov/Sentio kan ligga närmast sanningen.
Nja, det var väl att ta i. Det är lite komplicerat. Så här:
Baserat på att uppdelningen hög/låg för SD har sammanfallit med webb vs telefon, så gjorde vi länge antagandet att skillnaden berodde på att folk skämdes i telefon och var skamlösa på webben.
Rimligt, men enligt Gylling på Yougov bara halva sanningen. Han menar att insamlingsmetod och viktningsmatris spelar ungefär lika stor roll. Som exempel nämner han hanteringen av osäkra väljare hos Inizio och Yougov. Till skillnad från er som hävdar att Inizios låga siffra beror på ”vänsterliberal pekå agenda lögn” etc så menar YouGov-GYlling (hädanefter kallad YGGY) att en avgörande faktor är att Inizio frågar osäkra väljare ”vilket parti lutar det mot?” och sen ”vilket parti tycker du är minst dåligt?”, medan Yougov inte gör det. Dessa extrafrågor har Inizio gemensamt med Sifo och Ipsos och därför blir Inizios resultat mer likt deras än Yougovs, fastän Inizio och YG delar insamlingsmetod. Både YG-metoden och de övrigas har brister. YG hamnar mer rätt på SD och V men för lågt på M, FP, S och MP.
Med så långt? Okej. Ipsos, Demoskop och Sifo har alla börjat med webbpaneler och tänkt att detta har löst det mesta av SD-problematiken automatiskt, men om YGGYs antagande är korrekt så löser det bara halva SD-problemet. De ställer fortfarande sina frågor till osäkra, de viktar fortfarande lika starkt på tidigare val vilket missgynnar snabbt växande partier som SD, osv.
Jag tror att Ipsos, Demoskop och Sifo ligger bättre till än vad ni ger dem cred för, om än fortfarande för lågt. Men ändå är glappet till toppen stort. Hur går det ihop? Tja, rimligen betyder det att YG är en outlier, en ”rogue poll” som de tydligen benämner dem internt. Sentios slutbud får utvisa det. Kanske lägger de sig på 21-22 eller så. Då tror jag de får rätt (igen) och YG får samma roll som UM hade 2010 (hyfsat stor överskattning).
Slutligen då Novus, som har en alldeles egen metod för att fixa SD-problemet. Här tror jag Sjöström kan ha tänkt rätt fast gjort fel ändå. Han fann att de tysta SD-väljarna gömde sig i gruppen osäkra, så hans metod bygger på att bombardera osäkra med kompletterande frågor. Men som vi lärt av YGGY så får ju detta en SD-dämpande effekt...!
Man kan säga att han försöker sätta platåskor på en 170 cm lång snubbe så att han blir 200 cm, men samtidigt blastar han honom med en stråle så att han krymper till en dvärg. Resultatet blir att en dvärg i platåskor vars totala höjd blir 170 cm.