2018-09-06, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starfantast
Marcus oscarsson skriver att det kan bli 31 drygt
Vad?
2018-09-06, 19:25
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Vad?

https://www.facebook.com/marcus.oscarsson.7/posts/1648591228580846

Citat:
"SD ÄR SVERIGES STÖRSTA PARTI ENLIGT YOUGOV
– KAN SLÅ TILL MED 31,4 PROCENT PÅ VALKVÄLLEN

SD är Sveriges största parti i YouGovs allra sista mätning före valet med 24,8%. Om partiet är lika underskattat som vid valet 2014 så kan det innebära att SD får 31,4% på valkvällen."
2018-09-06, 19:27
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:

Oscarsson har bra koll och är en av mycket få som både har koll och som ges utrymme i PK-media att meddela sina analyser. Jag har framfört en liknade teori i tråden där vi ”gissar” valresultat för SD. Jag ska höja en skål för Herr Oscarsson om vi båda får rätt på söndag.
2018-09-06, 19:30
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
https://www.facebook.com/marcus.oscarsson.7/posts/1648591228580846

Detta framförde han också i TV4 på morgonen i samband med frågan kring vad som krävs för att Åkesson ska kunna bli statsminister.
2018-09-06, 19:39
Medlem
Har svårt att se SD nå över 25% i det här valet. Jag gissar någonstans mellan 20,9-21.9%, och även det är ett bra resultat. Det finns inte på kartan att SD är lika underskattade nu som då. Hoppas dock att befolkningen ledsnat på tramset och ryter ifrån med en röst på högerorienterade partier.

Jag står inte ut med fyra år till av vänstersmörja.
2018-09-06, 19:47
Medlem
McAzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor

I Sverige just nu pågår utbildning i hur man röstar....det låter inte neutralt. Medborgarutbildning?

Läste för någon dag sedan att det skulle vara nån form av ”valskola” i Borlänges eget skitområde Tjärnaängar (aka ”Lilla Mogadishu”) någon gång under veckan, med representater från ALLA partier...utom Sverigedemokraterna.

Ungefär så långt hann jag läsa innan jag spydde upp frukosten och kastade tidningen i pappersåtervinningen...
2018-09-06, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Jag tar gärna SD över 17% till 1,2 i odds. Kanske kan vara nåt för dig att boka då du verkar fundera att Sifo/Ipsos lika väl som Yougov/Sentio kan ligga närmast sanningen.
Nja, det var väl att ta i. Det är lite komplicerat. Så här:

Baserat på att uppdelningen hög/låg för SD har sammanfallit med webb vs telefon, så gjorde vi länge antagandet att skillnaden berodde på att folk skämdes i telefon och var skamlösa på webben.

Rimligt, men enligt Gylling på Yougov bara halva sanningen. Han menar att insamlingsmetod och viktningsmatris spelar ungefär lika stor roll. Som exempel nämner han hanteringen av osäkra väljare hos Inizio och Yougov. Till skillnad från er som hävdar att Inizios låga siffra beror på ”vänsterliberal pekå agenda lögn” etc så menar YouGov-GYlling (hädanefter kallad YGGY) att en avgörande faktor är att Inizio frågar osäkra väljare ”vilket parti lutar det mot?” och sen ”vilket parti tycker du är minst dåligt?”, medan Yougov inte gör det. Dessa extrafrågor har Inizio gemensamt med Sifo och Ipsos och därför blir Inizios resultat mer likt deras än Yougovs, fastän Inizio och YG delar insamlingsmetod. Både YG-metoden och de övrigas har brister. YG hamnar mer rätt på SD och V men för lågt på M, FP, S och MP.

Med så långt? Okej. Ipsos, Demoskop och Sifo har alla börjat med webbpaneler och tänkt att detta har löst det mesta av SD-problematiken automatiskt, men om YGGYs antagande är korrekt så löser det bara halva SD-problemet. De ställer fortfarande sina frågor till osäkra, de viktar fortfarande lika starkt på tidigare val vilket missgynnar snabbt växande partier som SD, osv.

Jag tror att Ipsos, Demoskop och Sifo ligger bättre till än vad ni ger dem cred för, om än fortfarande för lågt. Men ändå är glappet till toppen stort. Hur går det ihop? Tja, rimligen betyder det att YG är en outlier, en ”rogue poll” som de tydligen benämner dem internt. Sentios slutbud får utvisa det. Kanske lägger de sig på 21-22 eller så. Då tror jag de får rätt (igen) och YG får samma roll som UM hade 2010 (hyfsat stor överskattning).

Slutligen då Novus, som har en alldeles egen metod för att fixa SD-problemet. Här tror jag Sjöström kan ha tänkt rätt fast gjort fel ändå. Han fann att de tysta SD-väljarna gömde sig i gruppen osäkra, så hans metod bygger på att bombardera osäkra med kompletterande frågor. Men som vi lärt av YGGY så får ju detta en SD-dämpande effekt...!
Man kan säga att han försöker sätta platåskor på en 170 cm lång snubbe så att han blir 200 cm, men samtidigt blastar han honom med en stråle så att han krymper till en dvärg. Resultatet blir att en dvärg i platåskor vars totala höjd blir 170 cm.
2018-09-06, 19:54
Medlem
Pentagenaristens avatar
Citat:
Hade varit coolt om han varit mer precis och gissat, tja 33,09%.

Skämt åsido är det ingen omöjlighet, men sannolikt blir det lägre. Befarar att många som trodde sig ha bestämt sig har fått kalla fötter. Sånt är svårt att pricka i opinionssiffrorna.
2018-09-06, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McAz
Läste för någon dag sedan att det skulle vara nån form av ”valskola” i Borlänges eget skitområde Tjärnaängar (aka ”Lilla Mogadishu”) någon gång under veckan, med representater från ALLA partier...utom Sverigedemokraterna.

Ungefär så långt hann jag läsa innan jag spydde upp frukosten och kastade tidningen i pappersåtervinningen...

Jättedemokratiskt.
2018-09-06, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruLibertas
Jag förstår faktiskt inte hypotesen att Bradley minskat sedan 2014.

Varför har man spread mellan web och telefon undersökningar? Jo på grund av Bradley (eller har jag missat något?).

Har vi spread i våra undersökningar? Ja de är större än någonsin. Om så - varför är de det om det inte är Bradleyeffekten som ökat? Någon?

Inte förrän den dagen Bradley är nere i noll (som t.e.x i Tyskland där man kan mäta AfD utan problem) så kommer spreaden mellan Web- och TelefonOU vara noll. Eller för att försöka uttrycka det matematiskt - Bradleyeffekten är korrelerad till standardavvikelsen i OU.

Så därför tror jag på 23-24 % i valet baserat på att det är siffrorna som Sentio och Yuogov visar.
Men det var väl själve fan! Andra på en dag som hävdar detta. Röker ni samma pipa?

Igen:

* AfD-mätningarna under september 2017 låg mellan 8-12 förutom en outlier på 13. Valresultatet blev 12,6.

* SD-mätningarna under september 2014 låg mellan 8-11,8 förutom en outlier på 12,7. Valresultatet blev 12,9.

Detta är inte bara ganska likt, det är tamejfan snudd på karbonkopia. Ett sämre exempel på att försöka illustrera att Sverige sticker ut har jag nog aldrig sett. Det bekräftar ju motsatsen.
2018-09-06, 20:07
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av All.
Har svårt att se SD nå över 25% i det här valet. Jag gissar någonstans mellan 20,9-21.9%, och även det är ett bra resultat. Det finns inte på kartan att SD är lika underskattade nu som då. Hoppas dock att befolkningen ledsnat på tramset och ryter ifrån med en röst på högerorienterade partier.

Jag står inte ut med fyra år till av vänstersmörja.

Jag tror SD hamnar strax över 20%. Luften från början av sommaren har börjat gå ur. SD är inte ett fräscht alternativ för människor som letar efter något nytt. SD är fullt av korrupta och inkompetenta personer som prioriterar lojalitet med partiledningen istället för konkret politik. Det finns en del kompetenta personer inom SD men de tillåts inte synas. Anledningen till att SD växer är att motståndet mot invandringen öjar i Sverige, det inser till och med journalister numera öppet.
2018-09-06, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McAz

Ja det är ruggigt men det finns ättlingar till Ungrare, Juggar, Kroater, Polacker, Finländare, Turkar, Kurder, som mycket väl kan komma att rösta SD nu och ännu mer i framtiden eftersom dom är rädda för invandring från Africa och vissa MÖ-länder. Det finns hopp.
Sossarna klarar i framtiden inte av att få fram bra politiker, eftersom SSU går mycket svagt. Det ser bättre ut för SD, yngre människor har svårt för S.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in