2018-09-06, 15:26
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Monarkin är en helig ko, det håller jag med om.
Kanske den heligaste av alla?
Och det förvånar mig att SD inte gör sak av det hela då det skall "göras upp" med S.
Nu har, vad du kallar "skrikvänstern", fått tag i något som MSM och 7-klövern verkligen har gjort till något stort (EU och abort) och SD sitter lugnt och bara tar emot.
istället så borde SD ställa krav på S, V och MP att klargöra sina avsikter vad det gäller Monarkin.
Som det så vackert heter, det är något som "man inte aktivt driver"......
SD borde göra stor sak av att S vill ha bort Monarkin.

Citat:
Bland vissa är EU en helig ko och där borde SD sagt som någon i tråden föreslog att "vi ska vara kvar i EU, men samarbetet måste förändras. Vi måste återfå mer självbestämmanderätt och korruptionen samt nepotismen måste bort. Om det inte går att lösa då kan man folkrösta om Swexit".
SD borde kanske reviderat sin retorik i EU-frågan innan den hamnade i diskussionen.

Japp! Helt enig. Vilket jag även skrev i ett tidigare inlägg till en annan debattör.
Det hade varit långt smartare att gå till val med en kraftig kritik av EU's nuvarande utformning och med krav på förändringar. Och om EU inte förändras, då kan ett SWEXIT vara den sista utvägen, osv.

Citat:
Likaså abortfrågan. Det är obegripligt att den frågan väcker känslor annat än hos skrikvänstern och vänsterliberalerna. I Sverige är aborträtten till 18:e veckan, 22:a vid undantagsfall. Övriga EU oftast runt 12:e veckan. Hur kan det vara en kontroversiell fråga. Hur många fall kan hamna mellan vecka 12 och 18 för att orsaka krigsrubriker i pressen, i synnerhet när anpassningen sker mot EU-nivå? Samma grupp människor som skriker om kvinnans absoluta rätt till sin kropp är också de som vill förbjuda kvinnor att prostituera sig.

Många års jämlikhetsarbete som har förknippat "kvinnans rätt över sin egen kropp" med den nuvarande aborträtten har gjort att frågan med svårighet kan beröras utan att skapa svallvågor.

Rent taktiskt så är det klumpigt att överhuvudtaget ta upp frågan, i alla fall i Sverige. Det tyder på en viss brist på fingertoppskänsla.

Citat:
Sverigevänliga rörelsen skulle kunna förklara krig mot MSM precis som Trump, men skillnaden är att Trump har miljarder av egna pengar i ryggen och han är uppbackad av både militären och NSA. Där gissar jag att Sverigevänliga rörelsen i dagsläget kommer kort. I dagsläget!

Social media sköter den saken i Sverige.
https://www.affarsvarlden.se/play/scherman-bonnier-blir-ett-fastighetsbolag-6928927

http://www.friatider.se/jan-scherman-sp-r-ett-slut-f-r-bonniers-mediemakt
Citat:
Den tidigare vd:n för TV4, Jan Scherman, spår ett slut på Bonnier som mediekoncern. Bland annat klarar inte bolaget konkurrensen på nätet. Det förklarar han i Affärsvärlden.
Citat:
Fem år in i framtiden har Scherman svårt att se att Bonnier över huvud taget finns kvar i mediebranschen. Kanske kan bokförlaget, som stamfadern Gerhard Bonnier grundade på 1800-talet, överleva.

– Men som mediebolag, nej. Jag kan inte se det framför mig.
2018-09-06, 15:42
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/val2018/charlie-weimers-akessons-nya-toppvarvning

Hur tror ni detta påverkar?
2018-09-06, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Och det är alltid SD som överraskar. Har du inte lärt dig något här, under alla år, och trots tusentals skrivna inlägg?
Tyskland går alltid vidare till slutspel i fotbolls-VM? ABBA kommer alltid att vägra återförenas? Star Wars-filmer blir alltid kassasuccéer? Det är tre alltid som sprack i år, och vi är bara i september. Vill du spika att Miljöpartiet alltid klarar spärren i slutändan också?

Det här är det konstigaste val jag upplevt. Inget är som det brukar, ingen har några konkreta förslag som någon kommer ihåg, ingen vet vilka regeringsalternativen är. Det vore konstigt om förvirringen inte avspeglades i valresultatet. Givetvis är det mest sannolika att SD överraskar positivt, inte negativt, men som vi lärde oss om sannolikhet från Nate Silvers prognoser inför presidentvalet 2016 så betyder inte 71%-28% sannolikhet att det är 100%-0%. 28% är ju nästan en chans på tre. Ändå fick han förklara 90000 gånger att det inte är hans problem om idioter tolkar 28% som 0%.
Citat:
Ursprungligen postat av whateverx111
Det är dags för er jävla anti-konspirationsidioter att dra huvudet ur röven och inse att SD och AfS utsätts för metodiska och synkroniserade attacker för att hålla siffrorna nere så mycket som möjligt, precis som Trump utsatts för detsamma i USA och detta inkluderar givetvis OI.
Det är ju inte som att det är många timmar till facit kommer, så det kanske är en bra idé att spara idiotförklaringarna tills dess? Fattar inte varför alla strösslar tvärsäkerhet omkring sig när de kan få äta upp det om 78 timmar. Möjligen om det hade varit 78 veckor kvar.
2018-09-06, 15:48
Medlem
Ipsos slutmätning:

S 25,9 (26,5)
M 17,3 (16,9)
SD 16,8 (16,3)
V 10,1 (10,7)
C 9,6 (9,6)
L 6,2 (5,9)
KD 5,9 (6,3)
MP 4,8 (5,0)

Nedgången för SD har alltså stannat av, och det är ju trenden man ska kolla på.
2018-09-06, 15:49
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bestick
Om inte SD får över 20% så är jag övertygad om att valfusk pågår. I rimlighetens namn bör SD ligga mellan 25-30%.

Under 20% hade varit en total besvikelse. Det kan helt enkelt inte vara så. Känns som "alla" i min närhet (vänner/kollegor/familj osv) ska rösta SD.

AFS ser ut att få mellan 2-3 procent,, var tror du dom väljarna hämtas? Dessutom så var Åkesson ute på bästa sändningstid och gjorde taktiska klavertramp, under sista veckan före valet. Det är extremt korkat.
2018-09-06, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bestick
Om inte SD får över 20% så är jag övertygad om att valfusk pågår. I rimlighetens namn bör SD ligga mellan 25-30%.

Under 20% hade varit en total besvikelse. Det kan helt enkelt inte vara så. Känns som "alla" i min närhet (vänner/kollegor/familj osv) ska rösta SD.

Det här är ett klassiskt misstag som verkligen många verkar falla för. Bara för att de i din sociala krets röstar likadant som du, vilket ofta är ett faktum, innebär det inte att samhället i stort röstar så. Om du bor i en liten stad i Skåne och är arbetarklass kommer väldigt många i din närhet rösta SD. Om du pluggar genus på Södertörn kommer de i din närhet rösta på V/MP/FI. Det säger ingenting om hur valet går. Därmed inte sagt att SD får så höga siffror som du påstår, men hur dina kompisar röstar är inget bevis för det.
2018-09-06, 16:00
Avslutad
Svaret ligger nog i hur många i urvalsgrupperna som inte svarat, bortfallet är ju mkt stort. Kan hända att färre av de som faktiskt arbetar på dagarna och inte heller vill bli störda på kvällarna finns med i siffrorna, emedan fler av de som inte arbetar, har ett lätt (skattefinansierat) arbete och som har ork nog att svara på kvällarna ingår i underlagen... då viktar resultatet snabbt över till vänster, även om de räknar ålder, kön och bostadsort.
2018-09-06, 16:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av atlantisx
Det här är ett klassiskt misstag som verkligen många verkar falla för. Bara för att de i din sociala krets röstar likadant som du, vilket ofta är ett faktum, innebär det inte att samhället i stort röstar så. Om du bor i en liten stad i Skåne och är arbetarklass kommer väldigt många i din närhet rösta SD. Om du pluggar genus på Södertörn kommer de i din närhet rösta på V/MP/FI. Det säger ingenting om hur valet går. Därmed inte sagt att SD får så höga siffror som du påstår, men hur dina kompisar röstar är inget bevis för det.

Helt rätt, men man kan se en trend i sin omgivning. Jag har exempelvis sedan 2-3 år omgivits av rätt många nycentersympatiserande kvinnor, samma kvinnor som före AKB nog var moderater eller MP. Nu har några av dessa börjat tala allt varmare om KD och vissa även mindre fördömande om SD. På samma sätt som en mängd manliga bekanta med drinken i handen nog "anser SD ha rätt i mycket" numer, men tidigare garanterat röstade M eller möjligen C/L/KD... Det är en trend, och den kan gälla betydligt större antal än min bekantskapskrets.
2018-09-06, 16:08
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Man får se det utifrån att SD vid tiden var ett 5%-parti. Då framstår ett annat 5%-parti som en oändlig resurs att plundra.

Visst, men KD har väl aldrig varit ett riktigt mål för "plundring" trots allt. När det gäller abortfrågan är det något som har varit viktigt för SD från starten. Men visst, kanske partiledningen tänker på att göra två flugor på smällen.
2018-09-06, 16:12
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ipsos slutmätning:

S 25,9 (26,5)
M 17,3 (16,9)
SD 16,8 (16,3)
V 10,1 (10,7)
C 9,6 (9,6)
L 6,2 (5,9)
KD 5,9 (6,3)
MP 4,8 (5,0)

Nedgången för SD har alltså stannat av, och det är ju trenden man ska kolla på.

En svala gör väl förvisso ingen sommar, men alla somrar börjar med en svala.
2018-09-06, 16:12
Medlem
Rosteres avatar
Citat:
1) M går helt ofattbart uselt. Ofattbart på så sätt att de har AKB-siffror trots att partiledaren leder överlägset i förtroendemätningar och koras till vinnare i alla TV-debatter. I AKB:s fall korrelerade de usla siffrorna med lika usla förtroendesiffror och debattbetyg, men i UK:s fall är det total spagat mellan två oförenliga ting. Så oavsett om man betraktar M som SD light eller som i ditt fall SD heavy, kan man konstatera att deras charmoffensiv mot invandringskritiska väljare inte funkat alls.

Jag ser inget ofattbart med Ms framgångar i förtroendemätningar i samband med låga väljartal. Jag vet många som antagligen kommer rösta på något parti till höger om M (där jag här inkluderar SD), men samtidigt känner mest förtroende för Kristersson bland partiledarna. Kristerssons vägran att samarbeta med SD blir den avgörande frågan.

Man skulle kunna säga att M har gjort sig spelteoretiskt irrelevanta inom områdena invandring och lag och ordning. Om M i alla situationer vägrar samarbeta med SD och rösta på SD-förslag, men SD röstar på alla M-förslag som de gillar, finns ingen anledning att rösta på M. M kan böja sig och samarbeta om förslag med C, och kanske ännu värre MP (MÖK). SD kommer aldrig att göra detta och är därför en garant mot dylika kompromisser.

Såg även någon moderat politiker som ojade sig på Twitter om att det måste vara "något lurt" med opinionssiffrorna för M. Hur kan en partiledare ha så högt förtroende, och röstas fram som bäst i statsministerdueller, men ändå få sådant lågt stöd bland väljare? Bara på grund av en fråga: samarbete med SD. Många SD-väljare tycker att SDs företrädare är tölpaktiga, men håller för näsan och röstar på dem ändå. Sedan ger de Kristersson höga betyg då han tuffar till sig och hoppas på samarbete mellan SD, M och KD.

Kolla på detta klipp och betrakta slutsatsen att SD-väljare uppskattar Kristerssons debattinsats mot Löfvén mer än Alliansväljarna själva gör.

Citat:
Som jag ser det finns fyra ”möjliga” förklaringar:

1) De tuffa grabbarna som är enkla att mäta har stannat hos SD, de blyga fegisarna som är omöjliga att mäta har gått till AfS. Sannolikhet: Extremt låg.

2) AfS-väljarna har en tyst överenskommelse om att vara för balla för att delta i etablissemangets sketna mätningar. Ingen säger ett knyst och sen får alla en stor fet surpriiiiiiise muthafuckas på valnatten. Sannolikhet: Extremt låg.

3) Samtliga OI utöver YG har i hemlighet grymma AfS-siffror i rådata men har kommit överens om att begrava hela skiten och låtsas som ingenting. Sannolikhet: Obefintlig (enligt mig), 134% av 100 möjiga (enligt de konspirationstroende).

4) Det är precis som det ser ut, dvs att AfS får nöja sig med ett resultat i nivå med SD 1998 eller så. Sannolikhet: Hög.

Om mina antaganden stämmer och M, SD, och AfS floppar samtidigt, kommer min analys tentativt att landa ungefär i trakten av att media, partierna och tyckarna har ältat invandring så olidligt intensivt de senaste 4 åren att väljarna med närmast perfekt tajming tröttnade på skiten dagar innan det som skulle bli den stora folkomröstningen om invandring. Men har vi tur så trollar alla opinionsmätningarna och kommer med en biffig överraskning på söndag.

En ytterligare möjlig förklaring: SDs ursprungliga stöd kom ursprungligen från en äldre generation. Om du ringer skånska medelålders småstadsbor ca. 2010 skulle de säkert säga "Jag röstar på SD, sieg heil!" och slänga på luren.

AfS "kärna" och ursprungliga stöd kommer från spillrorna av SDs ungdomsförbund och är främst unga män. Unga män, som vi vet, är den absolut svåraste gruppen att få tag på för telefoninstituten. SDs ursprungliga kärna som idag kanske är 40-50 har kanske precis hört talas om AfS, och inte hunnit migrera till dem i särskilt hög grad.

AfS har även en anknutning till Stockholm, där den kollektiva psykosen och tystnadskulturen är som värst.

Därför är SDs ursprungliga väljare och AfS ursprungliga väljare olika grupper, där den ena är lätt att få tag på och den andra inte.

Jag tror att den bästa prognosen för AfS är cirka 2%, men just på grund av att de är i en sådan stark tillväxtfas just nu om man kollar på Facebooklikes et cetera kan det mycket väl bli mer.

Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
M med en partiledare lika outgrundlig som en sfinx, och som ställer upp Bildt mot JÅ i TV-debatt.

Kristersson är inte outgrundlig som en sfinx, han är en kaosliberal lattesörplande barnlös självmordskultist som hänsynslöst vill driva igenom sin dröm om den mångkulturella utopin med total avsaknad av social tillit. För att uppnå detta vill han låtsas vara tuff för att sno väljare från SD samtidigt som alla löften kommer att smälta bort efter valet i blocköverskridande förhandlingar för att till varje pris stänga ute rasistnazistfascisterna.
2018-09-06, 16:15
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair
Svaret ligger nog i hur många i urvalsgrupperna som inte svarat, bortfallet är ju mkt stort. Kan hända att färre av de som faktiskt arbetar på dagarna och inte heller vill bli störda på kvällarna finns med i siffrorna, emedan fler av de som inte arbetar, har ett lätt (skattefinansierat) arbete och som har ork nog att svara på kvällarna ingår i underlagen... då viktar resultatet snabbt över till vänster, även om de räknar ålder, kön och bostadsort.
Men detta är väl knappast ett nytt fenomen?
Hur förklarar detta SD's vacklande i OU?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in