2018-09-05, 21:25
  #517
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rankin99
...
Någon sa en bra sak en gång: "Guds nåd producerar många goda gärningar i våra liv, men gärningar kan aldrig producera nåd"
Det tror jag verkligen är sant.

Alltså kan man låta bli att anstränga sig, det gör ändå ingen skilllnad.
Citera
2018-09-06, 08:45
  #518
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rankin99
Gud räknar med vår vilja att att tro. Är man öppen och villig så hjälper han alltid oss med resten...
Om det inte händer så beror det på att man inte är tillräckligt öppen eller villig?
Snyggt, ett påstående med inbyggd bortförklaring... En anan anledning till att det inte händer kan vara att gud inte finns.
Citera
2018-09-06, 10:26
  #519
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rankin99
Gud räknar med vår vilja att att tro. Är man öppen och villig så hjälper han alltid oss med resten...

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Om det inte händer så beror det på att man inte är tillräckligt öppen eller villig?
Snyggt, ett påstående med inbyggd bortförklaring... En anan anledning till att det inte händer kan vara att gud inte finns.

Ja, det är ett praktexempel på cirkelargumentation Rankin99 har presenterat.
Citera
2018-09-06, 19:04
  #520
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rankin99
Synd är ett bibliskt begrepp och är fundamental i den kristna tron.
Ordet betyder att missa målet samt att förlora sin delaktighet i vad det målet innebär, dvs delaktighet i Gud själv. Den innebär ett brott mot Guds ordningar.
Synd är nåt som Gud inte skapade oss för. Den är skadlig och orsakar splittring och lidande. Synd skiljer oss och Gud åt.
Bibeln talar även om att varje människa har en syndaskuld inför Gud - det finns inga undantag.
Det var vår syndaskuld som Jesus betalade för oss när han dog på korset. Han köpte oss fria inte bara från synd, utan även dess konsekvenser, som är väldigt allvarliga.
Syndens konsekvenser drabbar livets alla områden, men den främsta orsaken är ur evighetsperspektivet.
Gud är alltid rättfärdig i dina domslut, dvs han är en rättvis domare. Och man måste som en rättvis domare alltid döma skuld, precis som en vanlig domare om han ska göra sitt jobb rätt måste göra. Vi kommer allihop bli granskade och dömda för hur vi har levt vårt liv här på jorden det ögonblick vi lämnar den. Vad har du gjort med ditt liv?

Eftersom vi alla är evighetsvarelser, kommer också vår dom att gälla för evigt. Men om man accepterar Jesu ställföreträdande försoningsdöd så dels så förlåts syndaskulden och raderas och man blir fri, och dels så blir man andligt nyfödd in i Guds rike, och man blir medborgare där. Man går från mörkrets rike till ljusets på ett ögonblick. Man räddas också från en evig död( dvs separation från Gud) efter den fysiska döden och man kommer till himlen, och får istället evigt underbart liv tillsammans med Gud.
Dör man i sin synd är det riktigt allvarligt.
Detta måste undvikas till vilket pris som helst.
Himmel och helvete är verkliga platser. Välj himmelriket

Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Om vi inte är skapad för synd, varför anses vissa saker vara synd, när man inte kan rå för dem?
T.ex. att inte tro? Visste inte Gud att man (i alla fall jag) inte kan tro av enbart viljekraft?

Citat:
Ursprungligen postat av Rankin99
Gud räknar med vår vilja att att tro. Är man öppen och villig så hjälper han alltid oss med resten.
För den resten han gör i oss är totalt avgörande. Tron kommer nämligen från vårt innersta, hjärtats fördolda människa och är en övernaturlig inre övertygelse om det man inte kan se. Det är inte bara något som utgår från förståndet som ett religiöst ställningstagande, det är mycket starkare och djupare. Denna tron verkar Gud fram i oss om vi säger ja till honom, men vi måste först komma till honom och lägger våra liv i hans händer.

Man ska inte ens tänka tanken att man kan sluta synda i egen förmåga. Vi är hjälplösa utan Guds kraft och hans kärlek. Det är hans kärlek som förändrar en till en bättre människa, och det sker inifrån. Yttre religiositet som bygger på goda gärningar är människans försök att nå Gud, men i den sanna kristna tron är det han som förändrar oss.
Någon sa en bra sak en gång: "Guds nåd producerar många goda gärningar i våra liv, men gärningar kan aldrig producera nåd"
Det tror jag verkligen är sant.

Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Nej, det finns människor som vill tro, men de kan inte.
Och jag köper inte att man måste vilja tro för att tro.

Så här tänker jag:

Att tro på något, det innebär att någon har sagt till en att något är på ett visst sätt, och man har INGET i sina tankar/minnen som säger till en att det INTE är så.
Varför kan man annars mata barn med hur mycket "kunskap" som helst, tex att storken kommer med barn, och barnen tror på det utan att tveka?
Det är först när barnen får lära sig annat, som motsäger att storken kommer med barn, som de slutar tro att storken kommer med barn.

Och om ovanstående tes är korrekt, då innebär det att vi människor tror på allt vad människor berättar för oss, eller tror på allt som vi läser. Så länge det INTE motsäger något som någon har berättat för oss tidigare, eller motsäger något som vi har "sett med egna ögon".
Men det mesta av allt som vi tror på, tex att vi har en hjärna inne i vårat huvud, det har vi (iallafall de flesta människor) INTE "sett med egna ögon". Men ändå tror vi på det.

Och om ovanstående tes är korrekt, alltså att vad vi tror på av det som berättas för oss, påverkas av vad vi redan tror på. Och att om vi INTE tror på något alls redan, alltså som väldigt små barn, då tror vi på vad som helst som berättas för oss. Då borde det iallafall säga oss, att vi kanske INTE ska vara så ÖVERTYGADE om, att just VI har fått den rätta kunskapen och utbildningen.



Sen angående att VILJA TRO. Jag tänker så här:

Tänk er en biologistudent, som är deprimerad eftersom han har "förstått" hur meningslöst hans liv är. Alltså att han ändå kommer dö en dag, och hans kropp kommer då att ruttna. Han VILL därför att det han har lärt sig om biologi ska vara lögn/fel. Och han VILL också att Gud ska finnas.
Och om han berättar för en klasskamrat att han har börjat tro på Gud, då kanske klasskamraten skrattar åt honom.
Han själv VILL tro på Gud, för att han har ett BEHOV av att Gud ska finnas. Och DELVIS därför KAN han tro på Gud. Men hans klasskamrat VILL INTE tro på Gud, eftersom han INTE har något BEHOV av att Gud ska finnas. Och DELVIS därför KAN hans klasskamrat INTE tro på Gud.

Som jag tänker det, så är alltså att VILJA tro på Gud, detsamma som att ha ett BEHOV av Gud.
Och tro på Gud börjar då alltså med att man har ett BEHOV av Gud. Såvida man INTE har lärt sig att tro på Gud förstås.
__________________
Senast redigerad av a987 2018-09-06 kl. 19:16.
Citera
2018-09-06, 19:43
  #521
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Så här tänker jag:

Att tro på något, det innebär att någon har sagt till en att något är på ett visst sätt, och man har INGET i sina tankar/minnen som säger till en att det INTE är så.
Varför kan man annars mata barn med hur mycket "kunskap" som helst, tex att storken kommer med barn, och barnen tror på det utan att tveka?
Det är först när barnen får lära sig annat, som motsäger att storken kommer med barn, som de slutar tro att storken kommer med barn.

Och om ovanstående tes är korrekt, då innebär det att vi människor tror på allt vad människor berättar för oss, eller tror på allt som vi läser. Så länge det INTE motsäger något som någon har berättat för oss tidigare, eller motsäger något som vi har "sett med egna ögon".
Men det mesta av allt som vi tror på, tex att vi har en hjärna inne i vårat huvud, det har vi (iallafall de flesta människor) INTE "sett med egna ögon". Men ändå tror vi på det.

Och om ovanstående tes är korrekt, alltså att vad vi tror på av det som berättas för oss, påverkas av vad vi redan tror på. Och att om vi INTE tror på något alls redan, alltså som väldigt små barn, då tror vi på vad som helst som berättas för oss. Då borde det iallafall säga oss, att vi kanske INTE ska vara så ÖVERTYGADE om, att just VI har fått den rätta kunskapen och utbildningen.



Sen angående att VILJA TRO. Jag tänker så här:

Tänk er en biologistudent, som är deprimerad eftersom han har "förstått" hur meningslöst hans liv är. Alltså att han ändå kommer dö en dag, och hans kropp kommer då att ruttna. Han VILL därför att det han har lärt sig om biologi ska vara lögn/fel. Och han VILL också att Gud ska finnas.
Och om han berättar för en klasskamrat att han har börjat tro på Gud, då kanske klasskamraten skrattar åt honom.
Han själv VILL tro på Gud, för att han har ett BEHOV av att Gud ska finnas. Och DELVIS därför KAN han tro på Gud. Men hans klasskamrat VILL INTE tro på Gud, eftersom han INTE har något BEHOV av att Gud ska finnas. Och DELVIS därför KAN hans klasskamrat INTE tro på Gud.

Som jag tänker det, så är alltså att VILJA tro på Gud, detsamma som att ha ett BEHOV av Gud.
Och tro på Gud börjar då alltså med att man har ett BEHOV av Gud. Såvida man INTE har lärt sig att tro på Gud förstås.
Det vanligaste är nog indoktrinering. Och det finns säkert de som tror av rädsla, men då är det nog mer att de hoppas än tror.
Jag tillhör skaran som måste får bra belägg, jag kan inte ”bara” tro.
Citera
2018-09-06, 19:53
  #522
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det vanligaste är nog indoktrinering. Och det finns säkert de som tror av rädsla, men då är det nog mer att de hoppas än tror.
Jag tillhör skaran som måste får bra belägg, jag kan inte ”bara” tro.

Men har du något BEHOV av att tro, alltså tro på Gud?
Citera
2018-09-06, 20:02
  #523
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Men har du något BEHOV av att tro, alltså tro på Gud?
Beror ju på vad jag hittar på att Gud kan. En Gud som botar alla med cancer (jag börjar smått) har jag behov av. Men som sagt, inte kan jag börja tro för det.
Citera
2018-09-06, 20:53
  #524
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaussBonnet
Alltså kan man låta bli att anstränga sig, det gör ändå ingen skilllnad.
Rom 4
4Den som har gärningar att peka på får sin lön inte som en nåd utan som en rättighet.

Vad det innebär? Att du har RÄTT att kräva lön i himlen om du har goda gärningar att peka på. Den som fått ut sin lön i denna värld, kan inte räkna med lön i himlen. Därför säger Jesus:

http://www.bibeln.se/las/sok?aw=l%C3%B6n+f%C3%A5tt&ep=&ow=&ww=&b=2k&part=NT

Och svarar med:

Matt 7
21Inte alla som säger ’Herre, herre’ till mig skall komma in i himmelriket, utan bara de som gör min himmelske Faders vilja. 22På den dagen skall många säga till mig: ’Herre, herre, har vi inte profeterat i ditt namn och drivit ut demoner i ditt namn och gjort många underverk i ditt namn?’ 23Då skall jag säga dem som det är: ’Jag känner er inte. Försvinn härifrån, ni ondskans hantlangare!’
Citera
2018-09-06, 21:27
  #525
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Rom 4
4Den som har gärningar att peka på får sin lön inte som en nåd utan som en rättighet.

Vad det innebär? Att du har RÄTT att kräva lön i himlen om du har goda gärningar att peka på. Den som fått ut sin lön i denna värld, kan inte räkna med lön i himlen. Därför säger Jesus:

http://www.bibeln.se/las/sok?aw=l%C3%B6n+f%C3%A5tt&ep=&ow=&ww=&b=2k&part=NT

Och svarar med:

Matt 7
21Inte alla som säger ’Herre, herre’ till mig skall komma in i himmelriket, utan bara de som gör min himmelske Faders vilja. 22På den dagen skall många säga till mig: ’Herre, herre, har vi inte profeterat i ditt namn och drivit ut demoner i ditt namn och gjort många underverk i ditt namn?’ 23Då skall jag säga dem som det är: ’Jag känner er inte. Försvinn härifrån, ni ondskans hantlangare!’
Så om jag anser att jag gjort en massa goda gärningar, då kan jag kräva en belöning av Gud?
Eller måste han också anse att det är goda gärningar?
Citera
2018-09-06, 21:27
  #526
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Rom 4
4Den som har gärningar att peka på får sin lön inte som en nåd utan som en rättighet.

Vad det innebär? Att du har RÄTT att kräva lön i himlen om du har goda gärningar att peka på. Den som fått ut sin lön i denna värld, kan inte räkna med lön i himlen. Därför säger Jesus:

http://www.bibeln.se/las/sok?aw=l%C3%B6n+f%C3%A5tt&ep=&ow=&ww=&b=2k&part=NT

Och svarar med:

Matt 7
21Inte alla som säger ’Herre, herre’ till mig skall komma in i himmelriket, utan bara de som gör min himmelske Faders vilja. 22På den dagen skall många säga till mig: ’Herre, herre, har vi inte profeterat i ditt namn och drivit ut demoner i ditt namn och gjort många underverk i ditt namn?’ 23Då skall jag säga dem som det är: ’Jag känner er inte. Försvinn härifrån, ni ondskans hantlangare!’

Ja, så kan bibeln ju OCKSÅ tolkas med bl.a. hjälp av quotemining.
Citera
2018-09-07, 09:38
  #527
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Rom 4
4Den som har gärningar att peka på får sin lön inte som en nåd utan som en rättighet.

Vad det innebär? Att du har RÄTT att kräva lön i himlen om du har goda gärningar att peka på. Den som fått ut sin lön i denna värld, kan inte räkna med lön i himlen. Därför säger Jesus:

http://www.bibeln.se/las/sok?aw=l%C3%B6n+f%C3%A5tt&ep=&ow=&ww=&b=2k&part=NT

Och svarar med:

Matt 7
21Inte alla som säger ’Herre, herre’ till mig skall komma in i himmelriket, utan bara de som gör min himmelske Faders vilja. 22På den dagen skall många säga till mig: ’Herre, herre, har vi inte profeterat i ditt namn och drivit ut demoner i ditt namn och gjort många underverk i ditt namn?’ 23Då skall jag säga dem som det är: ’Jag känner er inte. Försvinn härifrån, ni ondskans hantlangare!’

Samma gamla vanliga hotelser "tro på Gud, annars brinner du i helvetet".

Det är den här världen jag lever i, inte någon önskedröm som väntar om hörnet!
Det finns ingen garanti för något alls efter döden.
Det är detta livet vi har. Gräv där du står.

Jesus, ja.
Han levde och verkade i en annan tid, på en annan plats, med ett annat folk (det utvalda folket) under andra omständigheter. Där och då, inte Sverige här och nu!

Bibelord är lika relevanta för ett modernt Sverige idag som den hedniska asatron är för Jupiters virvelstormar.
Citera
2018-09-07, 12:56
  #528
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Så om jag anser att jag gjort en massa goda gärningar, då kan jag kräva en belöning av Gud?
Eller måste han också anse att det är goda gärningar?
Nåt sånt.

Luk 6:32-34
Skall ni ha tack för att ni älskar dem som älskar er? Också syndare älskar dem som visar dem kärlek. Skall ni ha tack för att ni gör gott mot dem som gör gott mot er? Också syndare handlar så.
Och skall ni ha tack för att ni lånar åt dem som ni tror kan betala tillbaka? Också syndare lånar åt syndare för att få samma belopp tillbaka.

Luk 17:9
Inte får tjänaren något tack för att han gör vad han är ålagd.

Så du får be om att få en belöning (lön) i himlen eller om du tar ut allt i förskott på jorden. Den som är "rik" i Guds ögon får både och.

Luk 18
28Petrus sade: ”Vi har ju lämnat allt vi ägde och följt dig.” 29Då sade Jesus till dem: ”Sannerligen, var och en som för Guds rikes skull har lämnat hus eller hustru eller bröder eller föräldrar eller barn 30skall få mångdubbelt igen redan här i tiden och sedan evigt liv i den kommande världen.”

Luk 12:21
Så går det för den som samlar skatter åt sig själv men inte är rik inför Gud.”

Vill du veta vad det handlar om? Läs Luk 12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in